Welke hengst voor mijn haflinger merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:03

MeggiieTommy schreef:
@YWC.

Denk je dat sublime mariska haar bouw bij het veulentje kan verbeteren? Dat ze goed bij elkaar passen zegmaar? Bij Cynthia (daisy) komen er leuke veulentjes maar dat betekent natuurlijk niet dat het bij Mariska ook gebeurt.

Ja, ik zag het! Ik zat er stiekem ook wel aan te denken, dat zou natuurlijk geweldig zijn! Maar ik denk niet dat het dat gaat worden. :(

Denk persoonlijk wel dat het zou klikken. Kijk maar eens op de link http://perlinowelshcob.webs.com/partbred.htm
Daar staan ook na afstammelingen met een andere Haflinger.

bibstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:03

weet niet welke hengst maar welk leuk haffie

albert1975

Re: Welke hengst voor mijn haflinger merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:14

Ik kan het niet volgen.
Je hebt zelf een pony zonder papier en je wilt een goedgekeurde hengst? Waarom ga je niet op zoek naar een leuke merrie met een goed papier, zodat je daar in de toekomst mee kan fokken?

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 18:49

Het is leuk dat ze het goed doen in de sport, (dat meen ik serieus, haha) maar ik ga geen wedstrijden rijden. Dus daar heb ik zelf niet zo veel aan. Al vind ik het wel interessant om te horen.

@bibstertje.
Dankje! :‘)

@albert1975.
Ja, ik wil een goed gekeurde hengst. Ik denk dat iedereen dat wilt. Ik wil niet gaan fokken... ik wil gewoon een veulentje van haar voor eigen gebruik en niet om te verkopen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 23:17

TS, een veulentje voor jezelf fokken is ontzettend leuk. Uiteindelijk ben je wel veel meer geld kwijt dan wanneer je een jong dier koopt, maar het proces van hengstenkeuze, dekken, veulen geboren zien worden en vervolgens zien opgroeien is onbetaalbaar. Negatieve reacties over fokken met een papierloze merrie zijn standaard op bokt, trek je daar maar niks van aan. Beter een leuk veulentje van je eigen merrie, dan de ellende van een ander kopen.
Ik ben vanavond nog met mijn eigen gefokte kruisinkje het bos in geweest en heb genoten. Nog nooit heb ik zo'n fijne pony gehad, ben zo blij met hem. Helaas zijn er mensen die niet kunnen begrijpen dat je dolblij bent met je eigen fokproduct, ondanks dat je niet in staat bent geweest om de hele merriestam uit te pluizen (waarvan ik ook wel eens heb gelezen dat de waarde daarvan zwaar wordt overschat).

Als je van buitenrijden houdt, zou je ook een paint of quarter voor je merrie kunnen overwegen. Er zijn verschillende bokkers met zo'n kruizing, allemaal erg leuke dieren. Quarters en paints hebben vaak een cool karakter en een beetje vlakke gangen. Dat is fijn met buitenrijden. En er zijn hengsten te vinden die een mooi kleurtje geven, altijd leuk.

Kijk maar eens in mijn profiel, ik heb twee Haflingerkruizingen. Beide in mijn ogen geslaagd. Misschien kan je ook advies vragen in het HaLflingertopic, een topic met allemaal bokkers die een kruising van een Haflinger hebben. Er is daar ook een prachtige kruising met een Rocky Mountain Horse, en een kruising met een Groninger die bijna de punten bij elkaar heeft om Z2 te starten. Je vindt daar vast enthousiastere reacties en adviezen dan in dit topic http://bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=34&t=1543929&

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 06:48

Fokken is nog niet zo simpel als 1+1=2 hoor...

TS, als je dan toch een veulen wilt, kies dan voor een rassige hengst zodat je veredelt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 07:47

Sammyoo schreef:
. Helaas zijn er mensen die niet kunnen begrijpen dat je dolblij bent met je eigen fokproduct, ondanks dat je niet in staat bent geweest om de hele merriestam uit te pluizen (waarvan ik ook wel eens heb gelezen dat de waarde daarvan zwaar wordt overschat).

Als je van buitenrijden houdt, zou je ook een paint of quarter voor je merrie kunnen overwegen. Er zijn verschillende bokkers met zo'n kruizing, allemaal erg leuke dieren. Quarters en paints hebben vaak een cool karakter en een beetje vlakke gangen. Dat is fijn met buitenrijden. En er zijn hengsten te vinden die een mooi kleurtje geven, altijd leuk.

Kijk maar eens in mijn profiel, ik heb twee Haflingerkruizingen. Beide in mijn ogen geslaagd. Misschien kan je ook advies vragen in het HaLflingertopic, een topic met allemaal bokkers die een kruising van een Haflinger hebben. Er is daar ook een prachtige kruising met een Rocky Mountain Horse, en een kruising met een Groninger die bijna de punten bij elkaar heeft om Z2 te starten. Je vindt daar vast enthousiastere reacties en adviezen dan in dit topic http://bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=34&t=1543929&

Het uitpluizen van een merriestam wordt eerder onderschat dan overschat. Maar dat is wat ik van echt ervaren fokkers hoor. Allerlei erfelijke afwijkingen kan je vaak terugleiden naar de voorouders. Denk aan bevoorbeeld wat Impressive de Quarterfokkerij heeft nagelaten en dan weet je dat het zeer belangrijk is om afstammingen en de daarbij behorende kenmerken uit te pluizen.
En dat geld voor alle kenmerken niet alleen sportprestaties en een fraaie kop.

Nu hoeft TS echt niet meteen bang te zijn voor een gehandicapt veulen maar om afstammingen uitpluizen overdreven te noemen is toch echt een uitspraak in de cathegorie klok en klepel. Om een recreatiepaard te fokken hoef je inderdaad niet de gehele afstamming op sportprestaties uit te pluizen maar correctheid in bouw en beweging lijkt me toch wel heel belangriijk. Ook voor een recreatiedier.

Een Quarter zou ik niet doen. Missen front en zullen het achtereind en schouder van de merrie niet verbeteren. Het nu van vlakke gangen voor het buitenrijden ontgaat me volledig. Ik rij ook heel erg veel buiten en op mijn KWPNbonenstaak(Geweldige topictitel :D Ik heb een flinke Gelderse(dus KWPN) van 670 kilo! :') ) is dat heerlijk te doen met haar ruime gedragen gangen met flink wat knie in de beweging. Door haar ruime van de grond af beweging is het heerlijk lichtrijden. Kost bijna geen moeite. Vooral met buitenrijden is het hebben van een flinke hals aan de voorzijde erg fijn omdat je niet het gevoel hebt dat je er aan de voorzijde afduikelt. (mijn betoog...ieder vind iets anders fijn om te rijden)

Een Arabier zal front, een betere schouder en betere croupevorm kunnen toevoegen. Met wat geluk hou je in de gangen het knietje van de haflinger over en de ruimere beweging van de arabier.
Dat zal die Perlino welsh overigens denk ik ook wel doen hoor TS. Denk dat die welsh nog iets betere beweging zal meegeven maar het minder goed doen op de troontredendheid en onderstandigheid. Die perlino heeft overigens ook een hele mooie schouder.
Een cob heeft ook ruime beweging met knie...het zijn namelijk (naast rijpaarden) ook mooie menpaarden.
Ik zou als je voor een arabier gaat inderdaad voor een russisch gefokte gaan. Die zijn rijtypischer en hebben meer massa.
De vader van mijn Haflo was ook een russisch/pools gefokte.

Succes TS...laat effe weten wat het wordt. :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 07:56

Was een artikel op ik meen op horses.nl waarin deze mening door een fokker werd verkondigd. Het kwam er op neer dat als je bijvoorbeeld twee generaties terugkeek, de grootmoeder van de moeder verantwoordelijk was voor een achtste van het genetisch materiaal van het veulen, niet meer en niet minder. Dus dat het niet zo heel veel zin had om veel generaties terug te kijken. Dat voor wat betreft klok en klepel :+

TS, ik vind overigens dat je een erg leuke Haflinger hebt!

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:59

Ik denk dat onze hengst Don Cremello du Bois een hele goede match kan zijn voor jou merrie!
Het is een goedgekeurde hengst met een hele goede interessante bloedlijn. Zijn nakomelingen doen het goed op de keuring (o.a goedgekeurde zoon) en de eerste nakomelingen doen het al goed onder het zadel. Op jouw merrie krijg je altijd een palomino veulen . En kan ingeschreven worden bij het nrps

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:11

Vindt ik ook een mooie optie Marjolein.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 11:37

@sammyoo.
Ik zag gister toevallig een kruising van een quarter en die vond ik zo leuk!
Hoe kwam jij er bij om quarter te gebruiken? De hele dracht en bevalling en alles erom heen, lijkt me inderdaad echt super! En dat je dan een veulen krijgt van je eigen merrie, geweldig.
Dankje! :') ik ben ook super blij met haar!
Edit: die ik gister zag, was die van jou. Wat is die leuk zeg! <3

@pletje123.
Wat is rassig? :o

@natasjavE.
Nu wordt het ingewikkeld, haha. De punten die je bij de quarter noemde, over het (niet) verbeteren van haar schouder. Wat is daar het nut van?
Mijn haflinger heeft vlakke gangen, heerlijk! Maar op een buitenrit kost het me wel meer moeite alles bij te houden.
Ik zit er ook aan te twijfelen of sublime goed voor Mariska's bouw is. Doordat ze zo breed is.
Wat zou jij aan haar bouw veranderen? Of zijn de foto's daar niet goed genoeg voor?

@marjolein88.
Ik had hem al eerder gezien. Leuke hengst. Zal zo nog een keer goed kijken.

Mijn voorkeuren komen ook vooral door dingen die ik heb gezien omdat ik dan weet wat ik een beetje kan verwachten. Ik kan me namelijk echt niet voorstellen wat er uit de laatst genoemde hengst zou komen dus zou ik die veel minder snel kiezen. Dat is slecht. Weet ik, haha. Daarom heb ik dit ook gevraagd. Als mensen het 'aanraden' weet ik ook dat het niet een slechte keuze zou zijn!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:44

Een rassig paard is over het algemeen een chique paard met bloeduitstraling. Zoals een pony bij het NRPS of een Arabisch Volbloed.

Ik vind het idee van Marjolein ook een goede, zeker omdat je dan altijd kleur krijgt. Dat verkoopt beter dan een simpele bruine.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 09:41

Ha meid, Hier ben ik :)

In mijn profiel staan twee foto's van Jera. Dat is een veulentje uit Dais en de Arabier Saporos ox. Het 'lastige' met Haflo's (Haf x Arabier) is dat ze de ene keer heel erg de Haf kant op gaan en de andere keer heel erg de Arabier kant, of ze zitten er tussenin. En dat weet je natuurlijk niet van te voren.
Ik moet zeggen dat de meeste kruisingen van Haf x Saporos goed gelukt zijn, maar je ziet ook wel eens Haflo's lopen die inderdaad niet mooi in verhouding zijn, omdat de types te ver uit elkaar liggen.

Daisy heeft van haar vierde tot haar zevende op een fokkerij gestaan waar ze veel fokten met Arabieren x Haflingers. Eén van de dochters van die fokker zit op Bokt en heet Fotografie91.
Bij haar kan je informatie vragen over het kruisen met een Arabier.
Toen Daisy op haar vierde verkocht werd aan die fokkerij heb ik daar een Haf x Arabier veulentje gekocht. Toen ik Dais van de fokkerij kocht, heb ik dat veulen verkocht. Inmiddels is hij van Knaasje hier op Bokt. Een prachtig dier en ze heeft er Z2 dressuur mee gelopen (edit; ik zie dat ze al gereageerd heeft in je topic)

Als je mij om advies zou vragen, zou ik zeggen: Sublime! (goh... had je vast niet verwacht :P) Je weet wat voor schat Ti is en Fiore is al net zo schattig en aanhankelijk (en dat voor een merrie, die toch vaak wat minder aanhankelijk zijn). Het grote voordeel met Sublime is dat je gegarandeerd een mooi kleurtje krijgt (palomino, valk of smokey black). Sublime heeft een perfect karakter en ook niet onbelangrijk: Zijn baasjes zorgen heel goed voor je merrie.
Daarnaast krijgt je veulen dus wel een papier.

Dais staat trouwens met haar achtervoetjes iets naar buiten, maar Ti en Fiore allebei niet.

Je komt toch een keertje bij Fiore kijken, dan voel je meteen hoe dat is.

Daarnaast staat op de manage Rottemeren een bonte Paint, ook een prachtig paard en staat lekker dichtbij, dus mocht je bont ook leuk vinden, zou je eens kunnen kijken of hij bij je merrie past. Zijn naam is Zippo Macq.

Don Cremello is ook zeker aan te raden. Dan krijg je 100% een palomino (een Ti dus). Het is dat deze hengst geen valkjes geeft bij een Haf, anders had ik hem ook in het verleden overwogen.
Ook hier krijgt je veulen een papier.

Ik ben niet superervaren in het fokken, maar wel wat meer dan jij na 4 veulens, dus als je wil, kan ik een keer bij Mariska komen kijken, zodat ik een wat beter beeld heb van haar en je misschien wat op weg kan helpen.

Fokken is wel iets wat je niet te overhaast moet doen. Neem de tijd om een passende hengst te zoeken. Beter een jaartje later en een goede match, dan nu al omdat je het zo graag wil en een verkeerde hengst kiest.

Schrijf desnoods alles van de verschillende hengsten die je tegenkomt op een rijtje en praat erover met mensen die er verstand van hebben.

Succes!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:40

Dankjewel Meggietommy, wordt er verlegen van!
Ik was op deze kruising gekomen omdat ik net als jij een veulen van mijn Haflinger wilde, en graag wilde kruizen. Ik was overgestapt op western en zag op Bokt een aantal (in mijn ogen) geslaagde van deze kruisingen. In Amerika is er zelfs een stamboek voor http://www.nash2006.com/main.htm
Ik heb toen advies voor een hengst gevraagd aan mijn westerninstructeur, die ook voorzitter is geweest van de Paint vereniging in Nederland. Die hengst is het ook geworden.

Don Cremello lijkt me inderdaad ook een mooie match.

Cynthia geeft je ook een goed advies, neem de tijd om een passende hengst te zoeken en praat er inderdaad over met mensen die er verstand van hebben (en je merrie ook kennen).