KWPN hengst voor Flemmingh ster merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: KWPN hengst voor Flemmingh ster merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:41

O leuk!
Die merrie van mij was toen in 1x drachtig. Breng je de merrie naar Stuifzand?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:59

Die geeft zowiezo body mee,leuk!

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:40

Leuk! Past vast goed!

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:52

Leuk, heel benieuwd!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:55

Leuk Vulina! :D

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:37

Housten zal een goede keuze zijn.

Zag hier ook wat meningen over Valdez. Zelf ben ik er erg over te spreken. Het is een paard met misschien niet de meest spectaculaire bewegingen om te zien maar zeer zuiver en technisch zeer goed. De hengst beweegt zeer gedragen en is lenig. Dit zie je ook terug in de nakomelingen. Gekeken naar zijn beweging heeft hij een erg goede stap en galop. Dit zijn ook de gangen die in de basis eigenlijk het belangrijkste zijn. Ook het minst te bewerken. De draf moet natuurlijk qua basis ook wel correct zijn maar is het meest te bewerken. Valdez laat echter in de draf ook een erg goede gedragenheid zien. Qua exterieur is het een imponerend paard met een zeer mooi front. Dit geeft hij naast maat ook door aan zijn nakomelingen. Valdez is kort geleden teruggetrokken uit de sport wegens een terugkerende blessure. Hij liep Lichte Tour en won regelmatig. Ook in de Grand Prix zou hij het erg goed hebben gedaan. Hij zet geen stap verkeerd, is zeer zuiver in beweging en kan het hoge werk makkelijk aan. Waar je wel rekening mee moet houden bij Valdez is zijn karakter. Naast dat er Jazz-bloed inzit is hij zelf ook niet gemakkelijk. Dit geldt dacht ik ook voor Houston. Het kan natuurlijk zijn dat dit niet terug te zien is in een nakomeling, en als de moeder fijn is kan dat natuurlijk ook meevallen. Kortom Valdez geeft maat, front, gedragenheid en technisch goede bewegingen.

Zelf heb ik een tweejarige hengst van Valdez uit een Prestige moeder. De eigenschappen die ik hierboven benoemd heb zijn bij hem goed terug te zien. Natuurlijk moet je het geluk ook een beetje mee hebben maar dat is altijd zo. Anders hadden we alleen maar Grand-Prix paarden en Elite/sport/preferend merries;-)

Hier enkele foto's van mijn Valdez nakomeling. Hopelijk heb je hier nog wat aan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 19:03

Dat is zeker een leuk Valdezje! Altijd leuk om te zien :) Maar voor dit jaar wordt het Houston. Ze komen hier aan huis insemineren :)

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 20:01

Oke, spannend! Houston is zeker een goed paard EN geeft een uitstekend achterbeen. Hij fokt wel wat klein meestal. Paarden blijven soms wat ponyachtig. Er zijn wel uitzonderingen, hopelijk telt ie er bij jou merrie nog wat bij op. Flink wat voer in stoppen dan, haha. Maar Houston is zeker een goed paard!

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 22:27

Voor een beetje advies, is een meer recente foto van je flemming merrie wenzelijk, mooie stand foto, misschien een filmpje, de techniek is al lang zo ver ;) Zo van de foto, deze is wat oud, mis ik echt wat body, heb toch zeker enige nodig voor een dressuur paard, zeker als die voor het hogere werk geschikt moet zijn, combinatie van soeplesse, kracht en balans (even los van de instelling/karaktereigenschappen). Ben juist wel benieuwd naar een recente foto, kan zijn dat de advies hengsten dan juist wel of mogelijk minder geschikt zijn.
Zou zeer zeker niet zo snel voor houston gaan, zou juist veel eerder richting een spring hengst gaan. Flemming zelf is al een bewegingsvererfer bij uitstek opzich, en brengt beide. :+ tevens is foktechnische houston en flemming geen succes formule.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 22:56

Zoals ik al aangaf, mis ik ook body, vandaar dat ik een hengst zocht die body geeft.
Ik wil beslist geen springbloed erbij, puur omdat ik dressuurpaarden fok en geen springers. Juist omdat Flemmingh beide geeft, kies ik voor dressuur bloed.
Je laatst zin ben ik het zeker niet mee eens, maar misschien kun je dat onderbouwen? Waarom zou Flemmingh met Houston geen succes formule zijn?

Wel wil ik even duidelijk stellen, dat mijn keuze vast staat. Dus eigenlijk was je post te laat/overbodig Agerrits..

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 07:45

Mienez schreef:
Oke, spannend! Houston is zeker een goed paard EN geeft een uitstekend achterbeen. Hij fokt wel wat klein meestal. Paarden blijven soms wat ponyachtig. Er zijn wel uitzonderingen, hopelijk telt ie er bij jou merrie nog wat bij op. Flink wat voer in stoppen dan, haha. Maar Houston is zeker een goed paard!

Mijn Houston is groter dan de moeder! Een van de ;)
M is 1.63 Waika 1.67m
Heeft meer body en beweging maar toch erg rassig

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 07:46

Er staat hier een Houston van 1.82m uit een moeder van 1.66m :)

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 08:08

Ik ken ook idd Nog een Houston van 174m uit kleinere merrie eigenlijk ken ik geen pony's?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 08:11

Ik heb hier trouwens ook 3 Houstons in de opfok staan. Die gaan de pony maat ook zeker wel voorbij. De ene is de pony maat al voorbij (andere 2 zijn nu net 2 jaar..). Ik denk dus ook dat dat wel wat mee valt :)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 08:32

Houston gaat wel toevoegen aan exterieur. Ik zie juist veel popperige propjes van Houston met matige maat. Denk dat daarom een voorganger dit ook zei. Maar bij elke hengst zul je dit hebben. Wat betreft de combi Houston x Flemming geen fok technisch succes formule begrijp ik ook. Zijn draakjes ken meerdere Houston x flemmings die niet zo makkelijk zijn. Houstons zijn toch paarden met karakter.
Ik ben nu al benieuwd naar t resultaat :).
Ben zelf met een Johnson x nero x Houston (heet kikker) bij Lord Leatherdale geëindigd als fokkeuze, bijna zelde reden als de jouwe, massa body en voornaamst karakter. Heb er vorig jr een Metall van. Heeft dit ook toegevoegd. Nu de hengstigheid afwachten.

Nog gefeliciteerd met je wynton beeb!!!

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 10:02

Waarom iedereen het altijd over karakter heeft? Ik ben nog geen verkeerde tegen gekomen! Allemaal goed gemanierd vrolijk werkwillige dieren mijne is ook ontzettend makkelijk! Wel druk soms maar dat vloeit heel makkelijk af.. Onder zadel was ze ook makkelijk en werkwillig maar wel voorwaards

En dan heb ik daar een metall uit op stal staan nu bijna een jaar! Een van de braafsten die ik gefokt heb..

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:14

Mienez schreef:

Zag hier ook wat meningen over Valdez. Zelf ben ik er erg over te spreken. Het is een paard met misschien niet de meest spectaculaire bewegingen om te zien maar zeer zuiver en technisch zeer goed. De hengst beweegt zeer gedragen en is lenig. Dit zie je ook terug in de nakomelingen. Gekeken naar zijn beweging heeft hij een erg goede stap en galop. Dit zijn ook de gangen die in de basis eigenlijk het belangrijkste zijn. Ook het minst te bewerken. De draf moet natuurlijk qua basis ook wel correct zijn maar is het meest te bewerken. Valdez laat echter in de draf ook een erg goede gedragenheid zien. Qua exterieur is het een imponerend paard met een zeer mooi front. Dit geeft hij naast maat ook door aan zijn nakomelingen. Valdez is kort geleden teruggetrokken uit de sport wegens een terugkerende blessure. Hij liep Lichte Tour en won regelmatig. Ook in de Grand Prix zou hij het erg goed hebben gedaan. Hij zet geen stap verkeerd, is zeer zuiver in beweging en kan het hoge werk makkelijk aan. Waar je wel rekening mee moet houden bij Valdez is zijn karakter. Naast dat er Jazz-bloed inzit is hij zelf ook niet gemakkelijk. Dit geldt dacht ik ook voor Houston. Het kan natuurlijk zijn dat dit niet terug te zien is in een nakomeling, en als de moeder fijn is kan dat natuurlijk ook meevallen. Kortom Valdez geeft maat, front, gedragenheid en technisch goede bewegingen.

Zelf heb ik een tweejarige hengst van Valdez uit een Prestige moeder. De eigenschappen die ik hierboven benoemd heb zijn bij hem goed terug te zien. Natuurlijk moet je het geluk ook een beetje mee hebben maar dat is altijd zo. Anders hadden we alleen maar Grand-Prix paarden en Elite/sport/preferend merries;-)

Hier enkele foto's van mijn Valdez nakomeling. Hopelijk heb je hier nog wat aan.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat een leukje! Net zo goed gelukt als mijn Valdez <3

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:21

Trouwens ik hoorde ook dat valdez ze juist braaf gaf! zelf geen ervaring met valdez nakomelingen maar wel anderen en die waren zeer te spreken!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:27

Een vriendin van mij heeft ook uit haar Flemmingh merrie een Valdez hengstje gefokt twee jaar terug. Schitterende hengst aan het worden, mooie hals erop (donkerbruin ook), veel body en maat en uitstraling.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:33

lisch schreef:
Trouwens ik hoorde ook dat valdez ze juist braaf gaf! zelf geen ervaring met valdez nakomelingen maar wel anderen en die waren zeer te spreken!

Die van mij is idd ook niet moeilijk! geeft snel op en is zeker niet gemeen! alleen soms vergeet meneer dat hij 1.80 is ;p Toen hij een jaar of 2, 3 was het wel echt een draak geweest! maar daar is hij gelukkig overheen gegroeid ;)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 13:36

Mijn Flemmingh heeft een zéér goed karakter. Soms bijna te braaf... Dus daar ben ik niet bang voor. Ik heb een super lief Jazzje gehad (net verkocht) die echt niet rillerig was, nu heb ik nog een Jazz staan en die is wel rillerig. Qua maat schelen ze ook wel 15 cm, de grote is luxe en hoogbenig, de kleinere bol en rond :P .. Dus tsja, je weet het gewoon nooit.

Valdez geeft zeker mooie paarden, misschien een goede voor volgend jaar!

@Newt: Johnson is ook een Flemmingh, dus dat lijntje komt ook wel in de buurt..

Wynton geeft ook geen grote paarden, maar het veulen wat ze nu heeft is écht groot :j Maar wel erg luxe.
Veulentje heeft een pittig karaktertje, dat dan weer wel.. We gaan dit jaar voor Houston.
En wie zei het ook alweer? Maar LL staat ook hoog op mijn lijstje..
Maar de kans is ook groot dat die volgend jaar bij de Gribaldi merrie komt..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:11

newt schreef:
Zijn draakjes ken meerdere Houston x flemmings die niet zo makkelijk zijn. Houstons zijn toch paarden met karakter.

Na meerdere Houstons uit een hele hete merrielijn gekend te hebben en inmiddels zelf ook drie stuks op stal te hebben gehad, durf ik wel te zeggen: ze zijn echt niet heter dan normaal. Het karakter neigt naar iets brutaal en bij kans ook meer naar het type 'liever lui dan moe'. Houstons zijn echt niet dom, dat is iets wat je wel in je achterhoofd moet houden als je er mee gaat werken. Die uit de hele hete merrielijn waren niet altijd even aardig onder het zadel, maar dat kwam toch echt uit de merrielijn (loeders van moeders, zullen we maar zeggen). Mijn eigen Houstons (2 uit de grote Havidoff en eentje uit een Oscar-merrie) zijn gewoon leuke, brave beesten. De Houston x Oscar is oprecht het allerbraafste paard wat ik ooit gereden heb.
Leuk aan de nafok van Houston: ze hebben werkelijk al-tijd trek in eten :=

newt schreef:
Ben zelf met een Johnson x nero x Houston (heet kikker) bij Lord Leatherdale geëindigd als fokkeuze, bijna zelde reden als de jouwe, massa body en voornaamst karakter. Heb er vorig jr een Metall van. Heeft dit ook toegevoegd. Nu de hengstigheid afwachten.

Johnson komt uit Jazz, Nero komt uit Balzflug... daar noem je meteen twee vaderdieren op die bekend staan om 'heet & ril'. Ik denk dat je prima mag aannemen dat het hete van je merrie niet direct bij Houston vandaan zal komen :D Met name die Nero kon daar nog wel eens heel veel mee te maken hebben.

Op het bloed van die merrie zou ik zelf dus echt nooit LL gaan zetten. Juist ook weer om die Nero. Dat is bloed dat sterk veredelt. LL zal dat eerder bevestigen dan wegfokken. LL fokt goed op zwaardere types, dat is mag inmiddels bekend zijn op basis van zijn nafok. Ik verwacht van LL op een Johnson x Nero x Houston geen toename van massa en body. Maar wie weet? Ik hoop op een boel foto's volgend voorjaar!

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 16:25

Vulina schreef:
Zoals ik al aangaf, mis ik ook body, vandaar dat ik een hengst zocht die body geeft.
Ik wil beslist geen springbloed erbij, puur omdat ik dressuurpaarden fok en geen springers. Juist omdat Flemmingh beide geeft, kies ik voor dressuur bloed.
Je laatst zin ben ik het zeker niet mee eens, maar misschien kun je dat onderbouwen? Waarom zou Flemmingh met Houston geen succes formule zijn?

Wel wil ik even duidelijk stellen, dat mijn keuze vast staat. Dus eigenlijk was je post te laat/overbodig Agerrits..

Vind je flemming merrie wel aansprekend. ;)
Succes formule is een combinatie die succes vol is in de sport. Denk eens aan de succes formule van Roelofs.
Van Houston x flemmingh zijn niet opvallen veel succesvole dressuur paarden actief. Maar dat is meer foktechnisch, wil niet zeggen dat je geen succesvol dressuur paard kan bekomen met houston x flemmingh, dat heb ik zo zeker niet gezegd. Nakomeling van dees, de Houston x Oscar, is wel weer een succes combinatie, zijn meer prestatie nakomelingen van die combinatie, dus dat is wel foktechnisch een goede mach. Zo is flemming een betere mach met Jedset D of andersom. Enige waar ik naar kijk is hogere (nationale) dressuur sport. Juist hengsten die al zo oud zijn als flemming en houston, is zoveel over bekend, dat je vrij makkelijk kunt zien welke combinaties goed zijn geslaagd, dat kan ook een moederlijn zijn die het bijvoorbeeld goed doet met Houston, en die zijn er ook.

De onderbouwing is dus dat de directe combinatie houston x flemming niet opvallend succesvol is gebleken. Meer argumenten heb ik niet, dus verder hellemaal prima en al het succes, want bedoel het zeer goed, maar het is ook een kwestie van smaak en een ander gevoel/mening over paarden fokkerij en dat is maar goed ook dat we verschillen, want anders is er teveel van het zelfde (dat is er eigenlijk al, maar word dat nog meer) Voor z'n merrie denk ik dan aan peter pan, of phin phin. Doe altijd anders dan anderen, ben gewoon een beetje vreemd ;) :D

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:56

Jessica_R schreef:
Mienez schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat een leukje! Net zo goed gelukt als mijn Valdez <3

Zeker!;-) Hij was geselecteerd voor de veiling in Borculo en doel is hengstenkeuring. Ben benieuwd!

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:27

Leuk! Spannend hoor! :)