Shetlander longeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 04:38

Leuk dat je serieus met je shet aan de slag wil! Ga vooral door, maar dan met de tips die hier gekregen hebt, fouten maken we allemaal, het is nou alleen belangrijk wat je gaat doen met de wetenschap dat je op deze manier slecht bezig bent :)

Schaf een longeerlijn aan (8 euro), een longeerzweep (15 euro) en een goed hoofdstelletje met bitje lijkt me ook niet verkeerd, die heb je ook voor een 20 euro, gaatjes er bij in prikken is zo gebeurd.

Zelf moet je stil blijven staan, dus niet achter je pony aanlopen. Leer je pony eerst maar eens dat hij op beide handen netjes rondjes moet lopen in alle gangen. Pas als je dat voor elkaar hebt kun je aan de gang met bijzetten etc.

Maar neem eerst eens rustig de tijd om je pony te leren wat je van hem wil :)

Locanda

Re: Shetlander longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:12

Waarom een hoofdstelletje met bitje? TS, houd het voorlopig liever bij een stalhalster svp! :)

romyxmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 12:02

Locanda schreef:
Waarom een hoofdstelletje met bitje? TS, houd het voorlopig liever bij een stalhalster svp! :)

Ik heb wel een hoofdstel met bit, maar die heb die nooit in, alleen 1 x om hem te passen :p

romyxmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 12:05

Daphne__ schreef:
Leuk dat je serieus met je shet aan de slag wil! Ga vooral door, maar dan met de tips die hier gekregen hebt, fouten maken we allemaal, het is nou alleen belangrijk wat je gaat doen met de wetenschap dat je op deze manier slecht bezig bent :)

Schaf een longeerlijn aan (8 euro), een longeerzweep (15 euro) en een goed hoofdstelletje met bitje lijkt me ook niet verkeerd, die heb je ook voor een 20 euro, gaatjes er bij in prikken is zo gebeurd.

Zelf moet je stil blijven staan, dus niet achter je pony aanlopen. Leer je pony eerst maar eens dat hij op beide handen netjes rondjes moet lopen in alle gangen. Pas als je dat voor elkaar hebt kun je aan de gang met bijzetten etc.

Maar neem eerst eens rustig de tijd om je pony te leren wat je van hem wil :)

Ik heb gister nieuwe longeerlijn en zweep besteld, een hoofdstel met bit heb ik wel maar hij reageerd er heel heftig op als je zachtjes 'trekt' (bijvoorbeeld als je met hem gaat wandelen en je wil dat hij stil staat en zachtjes aan de teugel trekt springt ie achteruit) maar ik ben zeker bezig met alle tips :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:52

Locanda schreef:

Ik heb een poosje op een africhtingsstal gewerkt, waar ook meerdere paarden aan het halster gelongeerd werden.. Met het gevolg dat 9 van de 10 paarden de kaak open hadden liggen omdat ze het netjes rond lopen gewoon niet kenden en dus constant druk onder aan de kaak hadden en de huid er kapot van ging.

Ik ben dus van mening dat een paard eerst met een degelijk hoofdstel moet leren gewoon z'n rondjes te lopen en als dat goed gaat, dan eventueel aan het halster. Al ben ik er zoiezo een fan van.

Reusje0504

Re: Shetlander longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:04

Het derde filmpje zieter al iets beter uit, maar ik wil je adviseren om eerst de stemcommando's in orde te krijgen. Nu zeg je huphup of dooor oid als je wil dat je pony harder gaat, maar je kan beter de commando's stap, drrraf, en galop! Aan te leren. Voor hetremmen gebruik je dan hoooo, stap of hoooo, draf. Voor tempowisseling binnen de gang (harder, zachter draven) gebruik ik easy of tempo! Maar het gaat natuurlijk om de communicatie tussen jou en de pony. Gebruik in ieder geval niet verschillende commando's door elkaar.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:07

Ik vind dat het andersom hoort, leren aan een vriendelijk halster, later evt verfijnen (voor bijzetten ed) met bit.

Nog nooit een verwonding/moeilijkheden oid gehad, hoe kwam dit dan precies? :o? Is me nog niet duidelijk.