Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
finn2003 schreef:Ik denk niet dat er maar zo heel veel mensen overstappen. Hier is nog te veel onzekerheid voor. Zeker in deze tijden denk ik dat hengstenhouders met twee rassen wel ff nadenken. Betekent ook dubbele kosten die je niet kunt door berekenen.
Tevens zijn er genoeg hengsten onder het zadel of voor de kar. De echte hengstenhouder weet nl ook dat dit gezien word door het publiek.
Hengsten zullen dan toch echt de sport in moeten!
) Zoals ik al zei, aan een paard dat zo goed als niets hoeft te doen, zul je maar zelden je handen vol hebben, maar zodra een paard aan het werk moet, zie je zijn echte karakter. Is het een meewerkend dier, of een staker die liever lui dan moe is. Of is het eigenlijk gewoon een bom op pootjes. Staat het paard maar wat te staan, dan kom je dat nooit te weten. Dan zijn het zo goed als allemaal gezinspaarden. Een gezinspaard is betrouwbaar, óók als hij een week niet gereden wordt en een kind stapt er daarna weer op. Een gezinspaard heeft conditie genoeg om op zaterdagmiddag een paar uur door het bos te banjeren, en is betrouwbaar genoeg om dat ook te doen met een kind zonder alle kanten op te stuiteren. Een betrouwbaar paard vergeeft een ruiter een hulp die eens te hard door komt en gaat braaf verder met zijn werk, ipv eerst minuten lang van slag te zijn. Als je een gezinspaard wilt fokken, gooi je de hengsten die dat niet in zich hebben er dus uit. (In zoverre dat je er natuurlijk rekening mee houdt dat je met een hengst te maken hebt, en daar dus geen kind mee alleen laat, maar als je met een hengst aan het werk bent, merk je dus wel wat hij wel of niet in zich heeft) Er zijn zát hengsten geweest,( en vast nog steeds) die regelrechte rotzakken waren en dat ook doorgaven, maar dat maakte voor het kvth niet uit, want ze zagen er mooi uit, werden dus kampioen en dus veel gebruikt. En dat die hengsten geen lievertjes waren is best bekend hoor, maar als merriehouder moet je het maar net zelf te weten komen. Als het stamboek een gezinspaard wil, is het hun taak daarvoor te waken en de hengsten dus te testen en eruit te gooien als ze niet aan de eisen voldoen. En de beste manier om daarachter te komen is dmv een 40 dagentest. (Of van mijn part 10 dagen) Je plaatst een paard uit zijn omgeving, en kijkt hoe hij reageert en zich aanpast, je rijdt het paard in een vreemde omgeving en kijkt hoe hij reageert. Je laat het paard (een aantal dagen) staan en kijkt wat hij doet als je weer opstapt. Je kijkt hoe snel hij zich aanpast. En je kijkt hoe hij reageert als hij wat moeilijker werk dan normaal voor zijn kiezen krijgt en hoe hij reageert op stal, zijn "domein". Zoals ik zeg, op de wei zijn bijna alle paarden braaf.
Ze zullen eerst eens met een degelijk plan moeten komen, hoewel het grootste deel van het fokplan natuurlijk gewoon vast staat door het WHV. Ow wacht, veulens kunnen worden ingeschreven via Oostenrijk meen ik ergens gelezen te hebben? Het hoe of wat weet ik daar niet van, maar idd zou ik het zelf ook nog niet doen. Maar dat het goed gaat komen, daar twijfel ik niet aan, er ligt een degelijk plan, anders waren ze niet goedgekeurd door het WHV. En dat zoiets opzetten niet onmogelijk is, is te zien aan het nog niet zolang geleden opgerichtte Barok Pinto stamboek. En dat er altijd onenigheid zal blijven bestaan tussen het NHPS en het KVTH (mochten die uberhaupt doorgaan met de haflingers) is ook duidelijk, kijk naar de strijd tussen de tinker en shetlanderstamboeken. finn2003 schreef:Het laten keuren van hengsten in belgie en met name luxemburg heeft vaak meer met de kwaliteit vd hengsten te maken. Gaan de hengsten eerst naar luxemburg en worden daar meestal makkelijk goedgekeurd en in nl worden ze vaak niet goed genoeg bevonden. Soms is het ook om te huilen bij sommige hengsten. Dan kan de hengst immers dekken op buitenlands dekboek en maakt het in feite niet uit of ze hier worden goedgekeurd.
finn2003 schreef:@warlockZ
En wat heeft een 40dagen test voor nut als de hengst daarna nooit meer vh erf komt. Dan weet je dat die het kan in handen van een professionele ruiter.
.
) kwam er idd zo'n 40 dagen test, wordt er verder gefokt met het type haflinger dat er nu is, dus het moderne type, want dit type heeft veel voordelen tov het oude type haflinger. Door langere ruggen, zijn ze flexibeler en buigzamer en dus beter te rijden, ze kunnen er groter door bewegen. Verder zijn ze minder sober, waardoor ze minder snel dik worden van lucht, wat hun gezondheid alleen maar ten goede komt. Zeker hier in Nederland, waar veel meer te eten is dan in de bergen van de Alpen. De huidige haflinger is geevolueerd, heeft zich aangepast aan zijn leefomgeving hier in ons landje. Ik zou het ook niet erg vinden als er meer predicaten te behalen zouden zijn. Je weet dan beter waarmee je fokt. Fokindexen zouden ook niet verkeerd zijn. Té vaak zie je haflingermerrie eigenaren langskomen, die op zoek zijn naar een grote hengst met veel behang, die verder totaal geen eisen lijken te hebben. Juist die veelzijdige pony's waarvan iedereen roept dat hij ze wil hebben, dat was het oude type haflinger niet. Een klein trekpaard met vlakke gangen is in ons landje niet functioneel en zeker niet veelzijdig. En laten we wel zijn, wat we eigenlijk allemaal willen, is een goed gebouwd paard, dat goed kan bewegen en in elke tak van de sport mee kan komen (En ja, ook sporten doen we allemaal met ons paard zodra we erop (of erachter) gaan zitten, of we nou door het bos crossen, of dressuurwedstrijden rijden) Een goed gebouwd paard, is als het ook in het koppie goed zit, een paard dat geen ongemakken heeft door zijn exterieur. En een paard dat daaran voldoet, zal ook bij voorbaat goed gangen hebben en daar moeten we imo naar streven. Want daar kan iedereen wat mee, en dat is immers wat iedereen roept dat hij het liefste heeft.
Ben het helemaal met je eens! Ik (persoonlijk) vind het wel van belang dat we niet allemaal valk/vos-kleurige arabiertjes met witte manen gaan fokken, waar sommige hafjes inmiddels op lijken, maar het echt oude type... Nee, die is gewoon niet functioneel.
Dus de mensen die t probleem veroorzaakten, dat die nu voor hun eigen begonnen zijn..
Citaat:Als erkende stamboekvereniging is en blijft de K.V.T.H. in Nederland als enige officiële
stamboek actief, hetgeen wil zeggen dat de registraties binnen Nederland van haflingers (en trekpaarden) uitsluitend
kunnen plaatsvinden bij de K.V.T.H.
De K.V.T.H. betreurt de oprichting van een aparte haflingervereniging, zonder officiële stamboekstatus, binnen
Nederland, echter respecteert het standpunt van deze personen. Hierbij moge het duidelijk zijn dat de K.V.T.H. open
zal blijven staan voor alle leden van onze vereniging, echter op geen enkele wijze sympathie kan tonen voor dit
initiatief.
Het bestuur van de K.V.T.H. zal er alles aan doen om, in positieve zin en in het bijzonder “de haflinger”, deze crisis te
doen doorstaan en daarbij, om in veulentermen te blijven, “ waken” dat dit overweldigende ras hiervan natuurlijk
niet de dupe zal worden.