Te zwaar voor shetlander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:06

YanaBanana schreef:
Da's ook waar waarom kunnen ze niet spreken maar ze weet ook wel wat haar pony aan kan en wat niet :)

Hoe kun je dat nu weten?
Ja, het meeste kun je weten door studies van anderen. Die hebben geleerd dat een shet relatief meer kan dragen in verhouding van zijn lichaamsgewicht vergeleken een groot paard. Echter is een shetlander heel licht (en vaak te zwaar, dus draagt al meer) en komt dus op max 40 kilo. De lengte van de ruiter is ook (zelfs nog meer) belangrijk ivm het hefboomeffect. http://nl.wikipedia.org/wiki/Hefboom - hier zie je ook een hefboom,waarbij het kleine-zwaardere gedeelte niet altijd zwaarder is (en dus naar beneden hangt).

FRSLoviees

Re: Te zwaar voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:19

Jaja ma zij verzorgt de pony de eigenaar zal zelf wel weten wat hij/zij kan dragen en zal dat vast ook verteld hebben wat kan en niet kan je hoeft er niet op door te gaan ! :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:24

YanaBanana schreef:
Jaja ma zij verzorgt de pony de eigenaar zal zelf wel weten wat hij/zij kan dragen en zal dat vast ook verteld hebben wat kan en niet kan je hoeft er niet op door te gaan ! :)

Waarom moet je luisteren naar de eigenaar, als de wetenschap het antwoord heeft gegeven?
Mensen maken fouten, zeker als het in hun eigen voordeel werkt :Y)

viavialover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:52

waarom vraag je ons om cometaar als je het zelf beter weet over shetlands mijn opa weet er veeel meer af dan jij hij heeft al 50 jaar shetlanders dus

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:54

Voor 1.55 ben je redelijk zwaar, ik ben nog genees 50 kilo, maar met mijn 1.70 pas ik ook niet op een shet, maar ik zou er ook zeker niet meer zo vaak op gaan zitten hoor.

viavialover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:57

ik zou er helemaal niet meer op gaan zitten hij of zij kan er rugproblemen aan overhouden

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:58

MyHu schreef:
Voor 1.55 ben je redelijk zwaar, ik ben nog genees 50 kilo, maar met mijn 1.70 pas ik ook niet op een shet, maar ik zou er ook zeker niet meer zo vaak op gaan zitten hoor.

Pardon? 50 kilo is een hartstikke normaal gewicht voor een meisje van 1.55 m! :) zelfs niet 'redelijk zwaar',maar gezond ;)

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 17:00

Ik ben NIET zwaar voor mijn lengte ik ben gewoon gezond:-)

Noek_Bronco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:07

Je bent inderdaad niet te zwaar voor je lengte.. Wel voor je pony, zoals hier wel al enkele keren geschreven staat..

Wat hebben mensen toch met op te kleine paarden te kruipen, Jezus!

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 17:14

Zucht... ik wil geen problemen maar nou ja laat maar
ps, de pony is een kruising vader is shetkruising en moeder is het ras onbekend hijs 1.12Sory staat niet goed in het begin maar we hebben hem gemeten er rijden volwassenen hoog in de dressuur met een shet kijk op youtube!!! En IK mag het niet BEETJE krom

orizoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:14

ik vind dat je er op kan rijden hoor maar niet echt te lang doen ofzo iets van 20 min

viavialover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:17

hallo als je het zo goed weet waarom vraag je het dan

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:19

vind het altijd vreemd dat je te zwaar bent voor een shetlander,
maar ze kunnen wel makkelijk een zware marathon wagen + mens er op en soms nog wel eens een groom.
is dat niet zwaar dan ?
ik vind dat als je de shetlander niet in de weg zit, en hem/haar niet uit evenwicht brengt het gewoon kan

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:23

Je bent te groot ....

Noek_Bronco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:31

Juliettex schreef:
maar ze kunnen wel makkelijk een zware marathon wagen + mens er op en soms nog wel eens een groom.
is dat niet zwaar dan ?
ik vind dat als je de shetlander niet in de weg zit, en hem/haar niet uit evenwicht brengt het gewoon kan

Dragen en trekken is een groot verschil...

TS, het is al een hele stap dat je het hier durft vragen op bokt, maar je moet ook met de kritieken kunnen omgaan. Veel van deze bokkers hebben al jaren ervaring en weten weldegelijk waarover ze het hebben.
Ook zitten hier op bokt een heleboel DA's en dierenverzorgers (waaronder ikzelf), die je het op een blaadje willen geven dat je de rug en al zijn gewrichten gewoon naar de maan helpt door met jouw Shetje te rijden.
Je zegt nu plots dat hij 1.12 is, zouden we een foto kunnen krijgen? Dan kunnen we alsnog onze mening bijstellen :)

viavialover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:32

hahahahah goed idee noek_bronco ik rij een shet maar ik pas er nog op en is maar 2 keer in een maand nog maar recht doe ik aan de hand

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:41

jillhorses schreef:
ps, de pony is een kruising vader is shetkruising en moeder is het ras onbekend hijs 1.12Sory staat niet goed in het begin maar we hebben hem gemeten er rijden volwassenen hoog in de dressuur met een shet kijk op youtube!!! En IK mag het niet BEETJE krom

die shet heb ik ook gezien, ruiter vind ik ook te groot voor haar shet.
maar mag ik vragen waarom je een topic opent, als je alleen maar tegen alle goede adviesen ingaat? te groot is te groot. accepteer het gewoon, en 50 kilo is voor jou lengte niet te zwaar maar voor de shetlander wel ;)

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 19:16

Amigo20 schreef:
jillhorses schreef:

die shet heb ik ook gezien, ruiter vind ik ook te groot voor haar shet.
maar mag ik vragen waarom je een topic opent, als je alleen maar tegen alle goede adviesen ingaat? te groot is te groot. accepteer het gewoon, en 50 kilo is voor jou lengte niet te zwaar maar voor de shetlander wel ;)

De shet heb ik gezien dat kan NIET ik heb hem nog nooit op bokt gezet :j dus hoe kom je aan die wijsheid??

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 19:16

Juliettex schreef:
is dat niet zwaar dan ?

Dankje :)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:18

Nee, jillhorses. Nee het kan niet, ja je bent te zwaar.
Je opent een topic voor meningen, maar omdat het niet in jouw straatje past doe je het toch

Ten koste van je pony. Jammer, die ruiters die egoïstisch zijn en zichzelf boven hun dier verkiezen..

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:39

Inderdaad, en ik zou net zoals Noek_Bronco graag foto willen zien :)

monica42

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:55

Idd accepteer het!!
JE BENT TE ZWAAR!!
ik ben 1m58 en weeg 34 kg! !
50 kg is te veel

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:07

Pffff, ik heb het hier al eerder gemeld wat een shet maximaal kan dragen maar waarschijnlijk lees je alleen de berichten van mensen die vinden dat het wel kan. Het kan gewoon niet. Accepteer dat nu eens. En trekken of dragen is iets heel anders. Je kan makkelijk een karretje erachter spannen en met hem mennen.

Als je de welgemeende adviezen hier niet wilt aannemen en alleen zoekt naar bevestiging ga dan lekker je gang en kom niet klagen als het beestje mankementen gaat vertonen want dan heb je het aan jezelf te danken.

FRSLoviees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:42

superwoman schreef:
YanaBanana schreef:

Waarom moet je luisteren naar de eigenaar, als de wetenschap het antwoord heeft gegeven?
Mensen maken fouten, zeker als het in hun eigen voordeel werkt :Y)

miss omdat ze de pony's bezitten en oke je hoeft niet altijd naar hen te luisteren je mag het zelf ook doen maar jij en de eigenaar weten het toch het beste dan vreemde mensen die dat pony'ke nog nooit eerder gezien heeft he :) groetjes *\o/*

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 21:11

YanaBanana schreef:
miss omdat ze de pony's bezitten en oke je hoeft niet altijd naar hen te luisteren je mag het zelf ook doen maar jij en de eigenaar weten het toch het beste dan vreemde mensen die dat pony'ke nog nooit eerder gezien heeft he :) groetjes *\o/*

Sodeju, heb jij ook Nederlands op school? Of ontbreken de toetsen met leestekens op je toetsenbord?