[TI] Laatste veulen voor Anouk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 22:48

@snowdon: Anouk is niet getest daarop.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:16

Angeliekje schreef:
Mensen. Daar gaat het in dit topic niet over. Ik weet waar ik mee bezig ben, en mijn hoofd gebruik ik zeker wel. Anders had ik wel elk jaar veulens bij mijn merrie gehad. Ik wil de lijn van mijn merrie (die geen banketstaaf papieren heeft) nog met 1 veulen uitbreiden en dan is het klaar! Dit is mijn keus, en wat jullie ook vinden maakt me niet uit. Ik heb een groot hart voor mijn dieren, en ook dit veulen zal een goed tehuis krijgen! Hoelang dat ook gaat duren!

En nu graag ontopic blijven!

maar je wilt uitbreiden door haar te laten dekken door een hengst evt. zonder papieren. Daarbij, wat heeft je merrie daadwerkelijk gepresteerd? Ook papieren zeggen niet alles. Lagere segment en middensegment paarden is juist het probleem in de handel. Waarom wil je de lijn met nog eentje uitbreiden? Wie is daar bij gebaat? Als je het veulen nu zelf wilde houden kon ik er nog inkomen, maar voor de verkoop. Waarom in godsnaam. Waarom gun je dan een ander veulen niet die eigenaar die nu mss jouw veulen koopt een fijne baas? (want dat bedoel ik...jij zorgt dat jouw veulen een goed huis krijgt, maar daardoor is er een ander veulen wat geen goed huis krijgt, omdat er gewoon geen plek voor is). Je denkt alleen aan jezelf...aan wat jij wilt....je kunt ook proberen je kleine steentje bij te dragen aan een beter leven voor alle paarden door nu zelf geen veulentje te fokken. Zou iedereen dat doen zou het er over een paar jaar heel anders uitzien.
Je hebt een groot hart voor JOUW dieren, maar niet voor dieren.

En nu hou ik erover op. Dat veulentje komt er toch wel |(

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:02

Wil je het laatste veulen niet zelf houden dan trouwens. en waarschijnlijk komt hij wel goed terecht maar hij krijgt gewoon meer kansen bij een ggk hengst

Nuage

Re: Laatste veulen voor Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 01:01

IHN ik denk dat het duidelijk is dat jij liever hebt dat niemand fokt, je hebt je punt overgebracht denk ik. Overigens is deze merrie reserver NL kampioen geweest.

Ik zou ook niet voor vosbont gaan. De kleur is niet gewenst en de kans op een andere kleur is enorm. Daarbij is de bouw echt veel belangrijker. Het type van Anouk is niet het type wat ik mooi vind, maar ik zou wel binnen dat type blijven persoonlijk.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 01:23

De meesten van jullie zeggen dat vosbont niet verkoopt (had ik niet verwacht eerlijk gezegd), en dat was eigenlijk de enige reden dat ik had om Anouk nog voor 1x te laten dekken. Als dat niet haalbaar is dan houdt het op, en laat ik Anouk helemaal niet meer dekken. Helaas....

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 01:41

Ja het is helaas echt waar. Heel veel mensen houden niet van vos. Heb het zelf nooit begrepen want ik vind het ook een hele mooie kleur, maar het is niet echt gewenst. Ik heb het gevoel dat als ze al vos willen dat je dan nog beter een effen vos kunt hebben. Als ik een vos hengst mocht kiezen dan ging ik voor An Rua of Royall.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 10:52

Oei ik vind dat je jezelf wel een beetje blind staart op een kleurtje, als het veulen voor jezelf was kon ik me het goed voorstellen maar voor de verkoop denk ik dat het toch verstandiger is om een correcte hengst met goedkeuring te kiezen die goed past bij jouw merrie.
Zoals al eerder gezegd word, een goed paard heeft geen kleur, tuurlijk mag het meespelen maar krijg in dit topic toch een beetje het gevoel dat het de hoofdreden is.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 12:38

Ik had al besloten om Anouk niet meer te laten dekken, omdat vosbont dus niet verkoopt volgens de meesten. Ik ga maar verstandig zijn om daar naar te luisteren. Dat kleurtje proberen te fokken voor de laatste keer was het enige wat ik nog graag wou. Anouk wordt dus nu en in de toekomt niet meer gedekt.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:12

ALS je achter je eigen beslissing staat is het goed , toch ?
Ik fok juist vosbont , omdat er in mijn buurt juist wel interesse getoond is in vosbont...
Zo niet , kan en mag het blijven !

:D eigen kinderen genoeg die willen rijden op een eigen paard !

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 13:41

Ik ben door reacties in dit topic juist gaan twijfelen, en daardoor ook besloten dat ik het niet mee ga doen.

Ik heb twee vosbonte gefokt uit 2 niet ggk hengsten (nou ja 1 was foutje). Zag het probleem niet als ik dat weer zou proberen, aangezien het stamboek geen hengsten voor mij heeft. Boyan was gauw verkocht, Rino niet, maar ook daar was een liefhebber voor uiteindelijk. Zag er dus geen kwaad in om het nog voor een laatste keer te proberen. Anouk zou ik er gelukkig mee maken, want dat is echt een moedertje, en ook ik zou er blij van worden. Aaron had ik al uitgekozen om te bekijken vanwege zijn mooie nakomlingen en het vosgen. En nu vallen de meesten erover dat ik een niet ggk hengst wil gebruiken, en ook graag dat kleurtje wil fokken. Mijn enthousiasme om dat laatste veulen te fokken is daarmee een beetje tot het vriespunt gedaald. Heb ik bij Boy niet echt gehad. Toen wou ik ook al graag een vosbont veulen wat toen ook gelukt is. Toen wou ik het ook, en het was ook een niet ggk hengst (waren toen ook mensen over gevallen).

Ik snap eerlijk gezegd niet wat er fout is aan een kleurtje te willen fokken. Dat gebeurt zoveel in de paardenwereld.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:52

je hebt PB

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:53

Hopen of inspelen op een bepaalde kleur is an sich het probleem niet, zolang je daar de rest van bewust fokken niet uit het oog verliest.

Boyan werd geboren in een markt die volslagen anders was dan nu. Rino wellicht ook.

Als je een veulen voor jezelf fokt dan is het nog wat anders, maar waarom bewust de kansen van je veulen verkleinen als het voor de verkoop is? Mensen letten nou eenmaal op papieren, ondanks dat je dat zelf minder belangrijk vindt. En zeker in deze markt waarin er een overschot is aan Tinkers en Tinkerveulens zou ik het zelf echt niet doen. Anouk houdt heus niet minder van een veulen wat niet vosbont is en uit een goedgekeurde vader komt.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 14:12

Ook Rino is verkocht in de tijd dat de markt al slecht was. Ik heb hem daardoor ook bijna twee jaar zelf aangehouden. Maar de beslissing blijft staan, geen veulen meer voor Anouk.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:20

Ik heb meer het idee dat jij nu boos/teleurgesteld bent omdat je van binnen wel weet dat de bokkers hier helemaal geen rare dingen zeggen en je je er nu van bewust bent dat de kans om de 3e keer vosbont niet zo groot is. Als je dat hebt laten bezinken is het wellicht een optie om alsnog rond te gaan kijken voor een passende hengst voor Anouk, veulentjes zijn toch ook als ze zwartbont (of wrs bruin(bont)) zijn leuk? :) Helemaal als ze uit je eigen merrie komen lijkt me.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 14:34

Ik ben wel teleurgesteld ja door veel wat er neer gezet is, dat geef ik toe, maar niet doordat ik iedereen gelijk vind hebben. Er is een tinkeroverschot wat al een paar keer vermeld is. Waarom zal ik dan nu alsnog op een andere kleur gaan fokken met dan wel een ggk hengst? Dan heeft dat ook niet veel zin lijkt me zo?

Maar goed dit wordt een eindeloze discussie zo...

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:39

Ik snap je aangebrande reactie niet zo, ik denk dat de meeste mensen hier hun eerlijke onderbouwde mening geven, dat is toch het risico als je een topic opent, haal eruit wat voor jouw zin heeft en de andere dingen die je je niet aanstaan gooi je over je schouder. Verder is het jouw beslissing en jouw paard, mijn mening is wel dat als je zo makkelijk besluit om het toch maar niet te doen , nog een veulen fokken een niet heel weloverwogen beslissing was.
Laatst bijgewerkt door Tinkermuts op 10-02-13 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:39

Het heeft iig meer zin dan je blind staren op een kleurtje en een hengst die niet is ggk. Bijv. Billy zou ik een erg leuke match vinden voor Anouk, ongeacht wat zijn kleurprofiel is :) Heb je ook aan Baggio gedacht? Hij is misschien wel wat groot, maar wat ik zo zie zijn zijn veulens echt niet groot bij de geboorte.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:42

op zich is fokken op kleur ook niet slecht, àls je daarbij al het andere niet uit het oog verliest!
eigenlijk is kleur het laatste waar je naar kijkt, want bouw, gezondheid, karakter, beweging enz primeren en een leuk kleurtje is dan gewoon een leuk extraatje
er is dus niemand die het an sich afraadt om te hopen op vos(bont) maar je lijkt te weinig na te denken over wat er echt toe doet en in plaats van dat kleur een leuke bijkomstigheid is, wordt ze plots hoofddoel
wat op zich ook al niet realistisch is gezien het feit dat je uiteindelijk toch maar 25% à maximaal 50% kans op vosbont hebt

ik denk dat de meesten erover vallen dat je een veulen wilt fokken naar JOUW wensen, maar het dan wel gewoon voor de verkoop fokt
als je het veulen voor jezelf zou fokken, zouden er een stuk minder mensen iets op tegen hebben, want dan is het JOUW gok als je absoluut een vosbonte wilt en als je dan de rest voor lief neemt.

het kan natuurlijk best zijn dat er een vosbonte uitkomt en dat die razendsnel verkocht is, ook al heeft papa geen goedkeuring
er zegt niemand dat zoiets onverkoopbaar zou zijn!
maar realistisch gezien en zeker gezien de huidige markt, zou je er beter aan doen aan een aantal dingen te voldoen die de kansen van het veulen verhogen. zoals bv goedkeuring vader/vol papier

natuurlijk zijn er ook mensen die gek zijn van vos(bont), zo ken ik er zéker ook!
maar feit blijft dat die minder dik gezaaid zijn, net zoals er nog steeds minder mensen dol zijn op paarden met veel wit en weinig kleur
als je fokt voor de verkoop is dat toch iets dat je in je achterhoofd moet houden

vraag me wel iets af: hoe oud is anouk dan, dat je beslissing zo definitief is?

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 14:50

Ik wou zoiezo nog 1 veulen van Anouk (en ja een vosbonte). Daar loop ik al twee jaar mee in mijn hoofd. Dus het was niet zomaar een beslissing. De manier waarop het meeste hier gebracht wordt heeft me aardig van mijn stuk gebracht, en ik ben dan iemand die dan ook maar gelijk de handdoek in de ring gooit en denkt prima dan maar helemaal niet. Ik kan het niet over mijn schouder weggooien in ieder geval.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 15:02

Volgens mij denken jullie dat ik Aaron willekeurig gekozen heb vanwege dat gen? Nee dat is dus absoluut niet zo! Heb iemand gevraagd die aardig wat van de hengsten weet, en welke hengsten vos dragen. Toevallig was Aaron daarbij. Ik heb foto's bekeken, de lijst met nakomelingen uitvoerig bekeken, en wat ik zag beviel me. Daarnaast heeft Aaron de bouw wat ik zoek voor Anouk, met flinke sokken. Hij heeft het totaalplaatje, en vind hem ook erg mooi. Heb contact opgenomen met wisky om hem een keer in het echt te gaan bekijken of hij echt geschikt is. Ik heb dus echt niet radicaal gedacht van oooh hij draagt vos, dus laat ik hem maar kiezen. Het enige wat ik aan jullie vroeg of jullie nog misschien andere suggesties hadden qua hengsten. Had geen discussie gewild....

En Anouk wordt 12 dit jaar.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:24

Nou prima toch, heb je er schijnbaar al goed over nagedacht, als je er al twee jaar mee bezig bent, snap niet dat je je er dan door een topic vanaf laat brengen,dan moet je het gewoon lekker doen, jouw paard jouw keus. Eventuele andere hengsten heb ik eerder in het topic al aangegeven. Verdere discussie zal ik achterwege laten.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:31

Ik snap dat je graag vos wilt.
er is nu al genoeg gezegd over dat dat niet het belangrijkste mag zijn, dus daar zeg ik niks over.
ik ging alleen even kijken en ik zag dat als je een hengst uitzoekt die vos draagt (dus niet vosbont of vos is) je ongeveer 18% kans hebt op vos bont, tegen ongveer 42% bruin bont en ong. 14% zwartbont.
Als je een vos bonte hengst zoekt, heb je ong. 37% kans op een vos bont veulen, tegen ong. 32% kans bruin bont en ong. 12% vos.
Ik zou dus, als je nog gaat fokken, en je wil echt graag een vos veulen, een vosbonte hengst uitzoeken. Dan is de kans nog steeds niet geweldig groot, maar wel veel groter.
Sowieso, als je gaat fokken, kan je beter eerst kijken wat men wilt, ook qua bouw. Ik denk dat een veulen, als ie verder wel aan alle eisen voldoet, niet alleen vanwege zijn kleur niet verkocht gaat worden.
Maar aan de andere kant, als er nog 1000 andere veulens staan die ook aan die eisen voldoen en ook de perfecte kleur hebben zullen die sneller verkocht worden.

Ik denk dat je alleen moet gaan fokken voor jezelf, dus niet gericht voor de verkoop. Dus gewoon doen wat jij wil en dan heb je wel het risico dat ie niet verkocht gaat worden, maar dan heb je wel je droom uit laten komen.
Als je deze keuze maakt moet je er ook zeker van zijn dat je het veulen eventueel kan houden.

Als je gericht voor de verkoop wil fokken, moet je ideale kleur-idee voorgoed aan de kant zetten en gaan fokken wat men wilt en niet wat jij wilt.
Die twee kanten kunnen naar mijn idee gewoon niet perfect samen vallen :)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 15:34

Laten we het er maar op houden dat ik gevoelig ben voor commentaar, en ik het me altijd erg aantrek wat er neergezet wordt. Ik ben best geschrokken van wat ik over me heen kreeg, en daarom besloten om het dan maar gewoon niet te doen, en daar blijf ik bij.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:35

maar je moet dan stoppen omdat jij denkt dat het beter is om het niet te doen en niet omdat mensen op bokt vinden dat je het niet moet doen.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 15:39

Laten we het erop houden dat door dit topic mijn ideen verandert zijn, en niet omdat ik het niet wil. Ben er nou ook niet meer enthousiast over om het wel te gaan doen.