[KG]Waarom geen gestreept paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:14

galley schreef:
Phen schreef:

Dat is een defect en niet te vererven..

Als een mutatie niet bestaat is het lastig dat erin te fokken. Kruisingen(zoals met zebras) zijn vaak onvruchtbaar of verwekken ongezonde nakomelingen. Daarom is het zo lastig denk ik.

Ook niet waar! Het is wel een mutatie op een gen ... niet gezien als een 'defect' ... en is zeker erfbaar (er zijn gebrindled nakomelingen uit gebrindled ouders gekomen: AQHA en EV geregistreert!).

Komt alleen niet zoveel voor en is zeer beperkt wat rassen betreft. De genetisch uitleg erachter is niet zozeer bekend maar men denkt dat dat het eerder iets met Dun te maken heeft.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:39

troi schreef:
Wel gaaf dat brindle patroon! Het is bij honden niet ongebruikelijk dus je zou zeggen dat eea te kopieren moet zijn toch??

Ik weet, veel te simplistisch gesteld maar toch, ik denk dat er erg veel geld aan te verdienen valt..

En juist om die kleine lettertjes die je typt word ik boos.
Juist om die reden zeg ik, laat de natuur toch.
Geld geld geld...het zijn dieren geen object :n

Ik snap je gedachte als je gaat kijken naar gestroomlijnde honden etc.
En als het zo simpel zou zijn, dan waren er meer paarden die leken op brindle/gestroomlijnd.
Maar verder..."erg veel geld aan te verdienen" bah.

jokari

Re: [KG]Waarom geen gestreept paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:43

Ik zou het wel cool vinden, mocht dat bestaan. Maar als zo'n echt strepenpatroon (en dan heb ik het niet over brindle, hoewel ik dat ook erg leuk vind) een dier serieus moet gaan manipuleren, nja daar houdt het wel op voor mij.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:51

Helemaal mee eens Jokari! :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:07

Tja, of je het nu leuk vind of niet paarden zijn business.. Geen enkele prof ruiter of prof fokker doet het allen maar voor de lol, daar betaal je de huur namelijk niet van.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:25

troi schreef:
Tja, of je het nu leuk vind of niet paarden zijn business.. Geen enkele prof ruiter of prof fokker doet het allen maar voor de lol, daar betaal je de huur namelijk niet van.

Maar dat is totaal iets anders dan geld verdienen dmv genetische manipulatie om een "leuk kleurtje" te creëren ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:26

Jij vindt inteelt om het dier (genetisch) te verbeteren wel normaal dan?

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:27

Dat heb ik niet gezegd of wel soms?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:28

Ach, of je nu genetisch manipuleerd via fokken of datzelfde wat directer doet via een reageerbuisje maakt in mijn optiek niet zo bijster veel uit eigenlijk. Komt allemaal op hetzelfde neer.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:31

Ik vind alle vormen van inteelt en genetische manipulatie echt te gek voor woorden.
Net als klonen om zogenaamd betere paarden te krijgen.
De wetenschap kent tegenwoordig te weinig grenzen vind ik.
Nou ben ik iemand die dol is op wetenschap, maar ken je grenzen, je moet met levende dieren niet omgaan alsof ze objecten zijn, om er zelf maar een beetje geld uit te kunnen halen.
Daar zijn ook andere manieren voor.

De fokkers zouden ook beter moeten weten, en er zijn ook fokkers die nog wel normaal hun dieren fokken.

Maar om nou een zebra patroon bij een paard te creëren kom op zeg...
Verf je paard dan gewoon zo nu en dan...die strepen kunnen geen kwaad en dan kan je doen wat je wilt.
Ik zie genoeg mensen met carnaval en dat soort dingen die hun paard een bloemetje op de kont schilderen.
Ken je grenzen.