Brave warmbloedhengsten die maat doorfokken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:38

Goed sperma overleeft zijn tijd in de merrie. 3 dagen..Dus gewoon vers dag 1 na 2-3 dagen hengstigheid en eventueel dag 3 nogmaals.
Op een rollerbank wordt het niet beter dan in de merrie.

Dol2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 00:04

Ik wil nog even toevoegen dat je in het Duits bloed best wegblijft van Weltmeyer als je wilt vergroten. Geeft meestal wel verbetering op de beweging, maar maat fokt hij niet.

Rubinstein vind ik zelf één van de slechtste hengsten, bijna al zijn paarden zijn kapot vanachter, (ik zeg BIJNA al zijn paarden).

Furst Romancier is een toffe hengst, maar oppassen voor het vererven van ocd (chips). Zit heel vaak in die lijn.

Ik zou zelf gaan voor First Dance (Florestan I x Donnerhall x Aarking), superleuke hengst! Beetje ouderwets type, maar zeer sterk bewegen. Geeft maat en verfraait het type wel. Geeft ook altijd een mooie oprichting...
Heb zelf een 5jarige nu en deze doet het zeeeer prima!

Daarnaast vind ik Don Frederico ook een super hengst, alleen durft hij ook wel eens klein fokken, dus niet standaard zo dat hij maat fokt. Dusja...

Dees

Re: Brave warmbloedhengsten die maat doorfokken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 00:05

Kijk, zomaar even 2 topverervers van tafel geveegd :D

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 00:10

Ik ben op zoek naar warmbloed dressuur of allround hengsten (Kwpn, nrps, duits bloed) die maat (hoogbenig) en goed karakter doorfokken. En verder verbetering kunnen geven op het front en iets halslengte/vorm. Niet te zwaar gebouwd (geen groningers, gelders oid). Uiteraard goede basisgangen

Al eens gedacht aan Lord Leatherdale?
Fokt zeker maat,front,halslengte, goed karakter en goed gangwerk.
Bijkomend voordeel heel vaak zwart of donkerbruin.
Nadeel (tje) ik zie ze behalve chique ook wel vaak degelijk.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 00:12

Als je maat niet in breedte wilt vertalen, LL fokt ze wel omhoog.
Het gevaar van 2-dimensionaal fokken ligt wel op de loer.
LL is vooral een hengst voor merries met een zware, wellicht minder moderne bouw.

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 00:33

LL is vooral een hengst voor merries met een zware, wellicht minder moderne bouw.

Juist niet Dees! Hij wil ze nogal eens degelijk geven dus ik zie de merrie toch graag wat bloederig.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:49

Dees schreef:
Kijk, zomaar even 2 topverervers van tafel geveegd :D

En daar past die "grinnik" in je onderschrift direct goed bij...

Ivm Duitse hengsten, wij gebruiken bijna altijd een Belgische of Nederlandse hengstenhouder om aan het Duitse sperma te geraken.
Zoals Caesario zegt, opbellen, papieren merrie doormailen en 's anderendaags komen ophalen.

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:37

Dol2006 schreef:
Ik wil nog even toevoegen dat je in het Duits bloed best wegblijft van Weltmeyer als je wilt vergroten. Geeft meestal wel verbetering op de beweging, maar maat fokt hij niet.

Rubinstein vind ik zelf één van de slechtste hengsten, bijna al zijn paarden zijn kapot vanachter, (ik zeg BIJNA al zijn paarden).

Furst Romancier is een toffe hengst, maar oppassen voor het vererven van ocd (chips). Zit heel vaak in die lijn.

Ik zou zelf gaan voor First Dance (Florestan I x Donnerhall x Aarking), superleuke hengst! Beetje ouderwets type, maar zeer sterk bewegen. Geeft maat en verfraait het type wel. Geeft ook altijd een mooie oprichting...
Heb zelf een 5jarige nu en deze doet het zeeeer prima!

Daarnaast vind ik Don Frederico ook een super hengst, alleen durft hij ook wel eens klein fokken, dus niet standaard zo dat hij maat fokt. Dusja...

Bijna alle... Is dat 80%? of 70? Heb je daar statistieken van? Zeg maar feitelijke info?
En de vererving van ocd's bij FR heb je daar cijfers van?
Of ken je er gewoon een paar.....

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 10:15

De 2 Rubinsteins die wij gehad hebben / nog hebben waren beide perfect op de foto... maar ja, ik zal dan net de correcte kennen zeker?

Dol2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 01:09

s0173957 schreef:
De 2 Rubinsteins die wij gehad hebben / nog hebben waren beide perfect op de foto... maar ja, ik zal dan net de correcte kennen zeker?

In tegenstelling tot alleen mijn eigen producten te bekijken, kijk ik ook veel verder... Ik laat me daarnaast ook omringen door mensen die er veel meer verstand van hebben dan ikzelf.
Als professionele fokkers mij waarschuwen voor ocd bij FR en waarschuwen voor de achterhand bij Rubinstein. Dan neem ik die raad ter harte.

Cijfers zijn hier idd niet van neen, het is een soort van ongeschreven weetje in de fokkerswereld.

Daarnaast wil ik zeggen dat beide hengsten allebei wel goeie producten hebben gegeven. En ik ben blij voor jou dat jouw producten daarbij horen, ik wil hier gewoon even mijn kennis meedelen. Daar is het ook een forum voor.

Ik wil ook nog even toevoegen dat ik niemand zijn paarden wil afbreken é, iedereen mag van mij fokken met de hengsten en merries die hij of zij wil.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 01:16

Tja Rubinstein heeft wl 29 kinderen die gp lopen, is maar net wat je een ongeschreven weetje noemt.

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 01:39

Dol2006 schreef:
s0173957 schreef:

In tegenstelling tot alleen mijn eigen producten te bekijken, kijk ik ook veel verder... Ik laat me daarnaast ook omringen door mensen die er veel meer verstand van hebben dan ikzelf.
Als professionele fokkers mij waarschuwen voor ocd bij FR en waarschuwen voor de achterhand bij Rubinstein. Dan neem ik die raad ter harte.

Cijfers zijn hier idd niet van neen, het is een soort van ongeschreven weetje in de fokkerswereld.

Daarnaast wil ik zeggen dat beide hengsten allebei wel goeie producten hebben gegeven. En ik ben blij voor jou dat jouw producten daarbij horen, ik wil hier gewoon even mijn kennis meedelen. Daar is het ook een forum voor.

Ik wil ook nog even toevoegen dat ik niemand zijn paarden wil afbreken é, iedereen mag van mij fokken met de hengsten en merries die hij of zij wil.

Ik wil je ook niet aanvallen hoor. Maar ik hoor van bijna elke hengst wel waarom je die niet zou moeten nemen. Deze mening is vaak gebaseerd op horen zeggen en niet op een reeel beeld gestaafd op cijfers. Er speelt ook altijd nog een moeder mee... Ik vind de info pas echt waardevol wanneer deze onderbouwt kan worden met feitelijke info omtrent rontgenologisch onderzoek van de hengst zelf of onderzochte cijfers mbt tot de vererving van de hengst. Zolang ik die niet zie is het voor mij geen realistische weergave van de werkelijkheid.

Dol2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:37

Ik wil je ook niet aanvallen hoor. Maar ik hoor van bijna elke hengst wel waarom je die niet zou moeten nemen. Deze mening is vaak gebaseerd op horen zeggen en niet op een reeel beeld gestaafd op cijfers. Er speelt ook altijd nog een moeder mee... Ik vind de info pas echt waardevol wanneer deze onderbouwt kan worden met feitelijke info omtrent rontgenologisch onderzoek van de hengst zelf of onderzochte cijfers mbt tot de vererving van de hengst. Zolang ik die niet zie is het voor mij geen realistische weergave van de werkelijkheid.[/quote]

Bedankt voor je fijne antwoord! En dat is natuurlijk ook je volste recht é. Er zijn idd zoveel goeie hengsten die zoveel goeie dingen voor de sport en fokkerij gedaan hebben.
En ik zeg niet dat Rubinstein daar niet bij hoort hoor. Of Furst Romancier... Het is idd zo'n beetje "wandelgangenpraat" en er zit wel enige waarheid in. Met Furst Romancier heb ik vaak zien fokken en van de 11 die ik hier in men omstreken ken, hadden er 7 chips. Ik vind dat best veel...
Maar idd, vergeet nooit de merriefactor é... Dusja, ik wou hier gewoon even mijn bevindingen meedelen :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:32

Is de hengst Aaron hier al vermeld?
Aaron is een zeer donkere vos, 1.70m , goedgek voor BWP (dus OC en OCD vrij), Westfalen/Rheinld., NRPS.
Mooi gebouwde hengst met 3 zeer goede gangen. Hij heeft een uitmuntend karakter.
Aaron is bij het BWP goedgekeurd en eveneens als spring- en dressuurhengst in Duitsland, Westfalen. Aaron heeft in 2008 zijn 30-dagen HLP afgelegd te Munster-Handorf en is hiervoor moeiteloos geslaagd. Hij eindigde op een 3e plaats uit een 32-tal goedgekeurde tophengsten en dit als enige buitenlandse hengst.
Onder het zadel behaalde hij maar liefst een 9.5!
Video van NRPS keuring: http://www.youtube.com/watch?v=6oNWqrZ-nS0
http://www.stalnieuwmoed.nl/
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/293679