Belgisch trekpaard geen geschikt rijpaard voor iedereen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:02

Heb je al wel eens op een trekpaard gereden? Anders is het misschien wel makkelijk om er eerst een keer te proberen of ze je bevallen.

Kijk eens op deze site. In het foto album zie je veel verschillende trekpaarden. Het is niet echt in de buurt, maar ze organiseren regelmatig iets met hun trekpaarden.

http://www.brabantsspan.nl/

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:06

Als ik de foto's zie en jou openingspost goed heb gelezen...

een merrie 2,5jr 160hoog
aan de hand van de foto's etc.

Denk ik dat dat paard nog wel gaat groeien. Het is een halve koudbloed....die zijn later uitgegroeid.
Ze zijn uitgegroeid in hoogte rond de leeftijd van 6jr, de breedte komt gemiddeld met 5jr.
Wat het belangrijkste is....hoe is het karakter. Is ze lief, aanhankelijk of juist brutaal.
Is ze mensgericht.
Dit zijn allemaal dingen die je mee moet nemen in je beslissing.

Wanneer ze lief en aanhankelijk is en dat jij zelf goed zelfverzekerd van je zaak bent en niet bang bent voor een paard wat wat groter is en oogt door haar rubuste postuur. Dan zou ik zeggen Ga ervoor!
Houdt wel goed in je achterhoofd dat ze waarschijnlijk nog zo'n 5 a 10cm in hoogte gaat.

Even ter voorbeeld, mijne was 130hoog met 2 jarige leeftijd. Nu met 3,5jr is ze ong 155hoog. Ik doe daarom ook heel rustig aan. 2x pw een staprit en nu staat ze stil ivm blessure van mij en wordt af en toe nog eens gereden door mijn man.
Wij hebben geschat dat ze rond de 162 zal gaan uitgroeien.

Het is dat je te ver weg woont, anders had je de mijne mogen uitproberen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:07

vang schreef:
Eigenlijk komt het erop neer:

een paard zo gigantisch als op de laatste foto's van horsetopshop vind ik heel mooi, maar is echt niets voor mij
een paard zoals op de foto van Mjetterd vind ik super en lijkt me wel helemaal iets voor mij

Lastig hé :)

Ja. Het probleem is dat je nooit helemaal kan zeggen hoe zo'n dier uit zal groeien. Juist omdat het een een kruising is.

Denk niet dat hij zal uitgroeien zoals die van horsetopshop. Dat lijkt me wel bijna een garantie. maar hoeveel minder?
Dat weet je pas als het dier 6 a 7 jaar is.

kiki1976

Re: Belgisch trekpaard geen geschikt rijpaard voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:14

De verwachte schofthoogte kan je ongeveer zien.
Je neemt een touwtje en meet de koot tot de elleboog. Deze maat, meet je vanaf de elleboog naar de schoft. Alles wat er boven uit komt zal het paardje ongeveer nog groeien in de hoogte.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:15

kiki1976 schreef:
De verwachte schofthoogte kan je ongeveer zien.
Je neemt een touwtje en meet de koot tot de elleboog. Deze maat, meet je vanaf de elleboog naar de schoft. Alles wat er boven uit komt zal het paardje ongeveer nog groeien in de hoogte.

Dit had ik ook bij mijn paard destijds gedaan
Maar werkt eigenlijk alleen voor veulens, aangezien die van mij er al overheen is gegaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:18

En het zegt niets over hoe zwaar ze worden.

Als het dier nu 160 is dan krijgt hij er waarschijnlijk nog zo'n 5 tot 10 centimeter bij verwacht ik.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:20

Nee klopt hoor zegt alleen iets over hoe groot ze worden.

Naar mijn weten gaat het prima bij een 2 jarige hoor. Heb het bij meerdere paarden gedaan en die klopte wel.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:21

Ik kan met mijn lengte en gewicht uiteindelijk ook geen pony aan, lengte en gewicht zegt niet alles, maar vooral vaardigheid in het rijden.

Of het ras iets voor je is weet ik niet, en dan nog is het paardafhankelijk hoe het karakter zich gaat ontwikkelen.

Maar dat die merrie de 165 (en wellicht hoger) gaat aantikken geloof ik wel

(de mijne kocht ik met 2,5 jaar op 1.64 en is nu 1.70 en groeiende, maar da's een gewoon rijpaard)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:21

Ik heb met 2,5 jaar het touwtje gedaan en dan zou de mijne inderdaad goed uitkomen

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 11:42

kiki1976 schreef:

Naar mijn weten gaat het prima bij een 2 jarige hoor. Heb het bij meerdere paarden gedaan en die klopte wel.

Ik keek even op je profiel, en je tinker is prachtig ;) Hoe groot is zij (en was ze toen ze 3 jaar was?)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:48

aan de foto te zien zal het wel nog meevallen kwa grootte/struisigheid hoor.
ze ziet er al behoorlijk in proportie uit.
en een paard lijkt meestal groter dan die effectief is, iedereen die de mijne ziet zegt : amai, zo groot, en zo zwaar, en zo imposant
maar ze zijn beide eigenlijk "maar" 1.65.
ga eens met dat paard gaan werken, als je ze fijn kunt geleiden aan het halstertje, en fijn in de omgang is, niet twijfelen, gewoon kopen. Je groeit onbewust "mee" met je paard. (de mijne zien er voor mij absoluut niet meer groot uit. Als ik dan es bij het quartertje van men vriendin sta kom ik weer tot het besef dat ze wél groot zijn, maar het voelt zo niet).
en beter een grote goedzak dan een kleine rotzak hoor ...

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 11:56

Heeft er iemand misschien foto's van een 'echt' trekpaard van 2,5 jaar? Dan kan ik misschien is vergelijken :)

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 11:57

Duhelo schreef:
aan de foto te zien zal het wel nog meevallen kwa grootte/struisigheid hoor.
ze ziet er al behoorlijk in proportie uit.

en beter een grote goedzak dan een kleine rotzak hoor ...

Denk je?

Mooi gezegd ;-)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:12

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:12

vang schreef:
kiki1976 schreef:

Ik keek even op je profiel, en je tinker is prachtig ;) Hoe groot is zij (en was ze toen ze 3 jaar was?)

Op de foto met haar lange teddy beren vacht was ze 3,5 jr en was toen rond de 143 een klein jaartje later 148

Bij de zwarte x tinker in m´n profiel heb ik haar gemeten met een touwtje en bij haar klopte het dus wel.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:49

Ik heb zelf geen ervaringen met de struizere paarden, maar ik zou er sowieso ook voor terug deinzen.
Ik ben nog kleiner en lichter dan jij, en zou me echt te machteloos voelen :D

Tuurlijk, van mijn eigen paard (quarter - 1.55m - 500kg) haal ik het ook niet als zij dat niet wil, maar bij zo'n grote gigantische reus zou ik me op voorhand al machteloos voelen :o

Maar als jij je er goed bij voelt, zou ik er gewoon voor gaan hoor!

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 15:03

Ik zou me wel veilig voelen bij een reus, op voorwaarde dat hij een betrouwbaar en rustig karakter heeft (een echte koudbloed dus :) ) Ik heb ooit een paard gekend dat bij mijn paard op de weide stond. Het was echt een superdominant paard tov de andere paarden, maar ook tegen mensen was het gemeen. Het stampte wanneer je in z'n buurt kwam (en echt om je te raken!!) en het heeft me ooit aangevallen omdat ik met mijn eigen paard bezig was... Dit was geen groot paard, maar ik durfde niet meer in z'n buurt komen...
Maar kordaat overkomen kan ik wel hoor ;)

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 15:05

Kan het karakter van een 2,5 jarige nog sterk veranderen? Het is nu een erg aanhankelijk paard dat geniet van aandacht, en het is niet erg dominant tov andere paarden

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:07

Gypsy schreef:
Het belangrijkste is en blijft altijd consequent zijn. Geen een paard mag ooit ontdekken dat 'ie sterker is dan ons.

Denk je nu echt dat ze dit niet weten? Komop zeg. Paarden weten dondersgoed dat ze sterker zijn dan ons. Maar we hebben geluk dat we met goedmoedige dieren te maken hebben die zich laten trainen en die gehoorzamen. Een paard dat je al eens naar de sprong toe getrokken heeft, of een duw heeft gegeven weet dat hij sterker is, dan heb je paarden die dit gaan gebruiken en diegenen die het niet doen en gewoon blijven gehoorzamen.

OT: Ik zou het gewoon proberen TS, een vol trekpaard is misschien een beetje te groot maar een kruising met een ranker ras als de fries wordt zeker niet zo'n bulldozer. Gewoon goede begeleiding zoeken, de daadwerkelijke opleiding van een paard maakt ook al een groot deel uit.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:42

Waar ik van de zomer op de wei stond, stond ook een kruising trekpaard/fries. Vond haar kwa bouw heel erg op een trekpaard lijken. In de omgang en met rijden is het wel een echte goedzak. Ik schat dat ze tegen de 165 is.

Ik heb hier een foto waar ze op staat, die vos is mijn tinkerkruising van 150 en daarachter staat dus die trekpaardkruising.

Afbeelding

Afbeelding

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 20:05

Die valt erg goed mee qua bouw lijkt me, nogal een verschil met de foto's van horsetopshop ;)
Moest ze zo uitgroeien zou ik het zeker ok vinden! :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 23:05

TAO --> BKR

Angelke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:03

ik zou zeggen volg gewoon je hart.
Ik was een echte beginneling en toch mijn eerste lessen waren op een trekpaard.
Nu heb ik er zelf ook entje en zou niets anders meer willen.
We hebben haar onbeleerd gekocht en nu loopt ze in de koets en onder zadel.
zelf met een simpel enkel gebroken trensje en sinds kort op een dubbelgebroken.
Dat gaat goed dus ik zou zeggen ga er voor.
Zelf zou ik zeker niet twijfelen.

Hopelijk kan je hier iets mee.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 17:30

Ja ik denk van wel :-) Mijn hart zegt 'ga ervoor', maar door de negatieve reacties in mijn omgeving twijfel ik. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet naar de merrie gaan kijken ben, want dan zou ik impulsief een beslissing nemen, en dat wil ik niet. Ik heb eerst al het praktische overwogen, en kom tot de conclusie dat het haalbaar is. Dan heb ik van anderen hun mening gevraagd, en kom tot de conclusie dat de meningen verdeeld zijn. In februari ga ik naar haar kijken, en haar karakter zal de doorslag geven. Hebben we een klik, en heeft ze een 'goedzak'-karaktertje dan denk ik dat mijn beslissing gemaakt is :)
Bedankt voor je reactie!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:32

Vang: zou ik mogen vragen, wie zegt dat het niet haalbaar is? Want dat maakt ook wel uit, sommige mensen zijn nogal negatief en doemdenkerig ingesteld ^^

Ik zat laatst te denken, moest deze merrie niks worden, of een ijslander niks voor jou is?