Wat is erger te groot of te zwaar voor een shet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siepi

Re: Wat is erger te groot of te zwaar voor een shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 20:55

Mijn dochter is 1.60 maar weegt maar 45 kilo en Lilly is een grote shetlander van 1.10 m en aan de stevige kant

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 21:57

Als mijn shet het niet fijn vind zo hij dit zeker kenbaar maken,en ik denk dat als je je shet goed kent dat je zeker zou merken als hij het niet meer fijn zou vinden
En die van mij gaat echt niet met zijn oortjes naar voren lopen als hij last van haar heeft
Mijn verzorgstertje was eerst nog een klein huppeltje en deed springen, dressuuren, en buitenritjes
Nu word ze groter en rijd ze alleen nog buiten, maar ze doet ook VD, ze fietst met hem, longeerd en laat hem vrijspringen
Dus ik denk dat je naar combinatie moet kijken en niet alles over een kam moet scheren

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:01

Te zwaar. Maar een mentaal gezond mens hoort zelf te kunnen bedenken dat beiden gewoon absoluut not done zijn.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:08

Lara_Silver schreef:
Te zwaar. Maar een mentaal gezond mens hoort zelf te kunnen bedenken dat beiden gewoon absoluut not done zijn.

Te is zeker not done, maar het is jammer dat een ander altijd beter weet wanneer het TE is!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:19

maresie schreef:
Lara_Silver schreef:

Te is zeker not done, maar het is jammer dat een ander altijd beter weet wanneer het TE is!

Alsof het gewicht op een paardenrug een kwestie is van persoonlijke perceptie.. Voor een shet is 40 - 50 kg gewoon de max. (incl zadel uiteraard)

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:32

Ieder met een gezond verstand begrijp ook wel dat als je te zwaar bent je niet op een shet moet gaan zitten
En die dit niet begrijpen hebben geen gezond verstand en zeker geen verstand van paarden
Maar dit was ook niet de bedoeling van de uitdrukking TE

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:52

maresie schreef:
Ieder met een gezond verstand begrijp ook wel dat als je te zwaar bent je niet op een shet moet gaan zitten
En die dit niet begrijpen hebben geen gezond verstand en zeker geen verstand van paarden
Maar dit was ook niet de bedoeling van de uitdrukking TE

Wat is er daar dan de bedoeling van? Daarbij ziet je het nog veel te vaak (en ook hier op bokt) dat shets gereden worden door te grote mensen, en écht te grote mensen. Die er dan ook nog een flink pasje dressuur van verlangen....

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:06

Ik heb het over kinderen die er nog wel op kunnen rijden, en waar toch een TE voor word gezet

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:04

maresie schreef:
Als mijn shet het niet fijn vind zo hij dit zeker kenbaar maken,en ik denk dat als je je shet goed kent dat je zeker zou merken als hij het niet meer fijn zou vinden
En die van mij gaat echt niet met zijn oortjes naar voren lopen als hij last van haar heeft
Mijn verzorgstertje was eerst nog een klein huppeltje en deed springen, dressuuren, en buitenritjes
Nu word ze groter en rijd ze alleen nog buiten, maar ze doet ook VD, ze fietst met hem, longeerd en laat hem vrijspringen
Dus ik denk dat je naar combinatie moet kijken en niet alles over een kam moet scheren

Helemaal mee eens die van ons geniet er nog van en loopt echt niet de hele tijd met de oortjes in de nek vooral niet met buiten rijden bovendien rijdt ze niet elke dag en ook niet uren achter elkaar en een paard is nu eenmaal een werk dier en wil graag wat doen tenminste die van ons wel en worden daarvoor ook weer beloond met elke dag lekker eten een grote wei en een warme stal

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:25

Net of oortjes naar voren betekent dat ze het leuk vinden. Ze horen waarschijnlijk gewoon iets. Opzich denk ik dat je als eigenaar wel weet wanneer het niet meer kan, maar helaas zie ik ook veel gevallen dat het echt niet meer kan. Dan is het te danken aan het feit dat de pony niet in protest gaat. Want ze zeggen dan: als hij het niet leuk vind laat hij het wel merken. Nou lang niet alle pony's doen dat dus. Sommige zijn gewoon doodbraaf, andere laten hun zwakte niet snel zien. Vaak hebben ze al ergens last van als ze het wel gaan tonen.

Ik merk met rijden nog helemaal niets aan mijn welsh dat ik t groot/zwaar zou zijn. Pony loopt erg braaf haar rondje, lekker actief, geen protest me opzadelen. Terwijl zij dus wel voor zichzelf opkomt. Als ze denkt dat ze niet correct behandelt wordt. Maar ik rijd nu al een paar jaar niet meer met haar. Ik voel me er zelf nie fijn bij en zou het vreselijk zijn als ik signalen mis en ze straks met een rugprobleem staat omdat ik zo nodig wil rijden. Dus nu longeer ik haar en ze staat voor de wagen. Zat andere dingen die je ernaast of erachter kunt doen.

Miepie77 schreef:
te zwaar kan echt niet maar te groot dat maakt niet uit, veel westernrijders zien er niet uit en toch houd het ponietje ze prima, zelfde voor IJslanders, taaie diertjes

Heb je weleens een westernpaard gezien? Die rassen hebben flinke spieren en zijn kort en rond gebouwd. De meeste worden rijtechnisch goed getraind. Dat kun je echt niet met een shetlander vergelijken. De meeste shetten zijn te zwaar (dat heeft geen positieve invloed op wat ze kunnen dragen). Plus de meeste shetten worden niet rijtechnisch getraind, dus hebben veel minder ontwikkelde (rug)spieren en achterhand om een grotere/zwaardere) ruiter goed te kunnen dragen. Van IJslanders heb ik geen verstand.

yfkelover schreef:
Mijn dochter is 1.60 maar weegt maar 45 kilo en Lilly is een grote shetlander van 1.10 m en aan de stevige kant

Even in je profiel gespiekt. Leuke paardjes heb je! Ik vraag me alleen af waarom je dochter op een shet laten rijden terwijl je twee leuke pony's hebt waar ze qua lengte wel heel mooi op past. Dit is geen aanval, m ikaar ik vraag het me oprecht af.

Mijn bijrijdstertje (inmiddels 1,45/1,50 schat ik) reed erg leuk op mijn shetten (96 cm). Maar ik vond haar toch wel groot worden, dus ze is nu overgestapt op mijn rijpony (136 cm)en met haar kan ze nog heel wat jaren plezier mee maken.

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 11:45

hm 'mijn ponytje' rijd ik soms omdat bijna niemand erop wilt en hij is 110cm ik 146cm en weeg 31

ik rijd er niet altijd op

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:07

Gistria schreef:
hm 'mijn ponytje' rijd ik soms omdat bijna niemand erop wilt en hij is 110cm ik 146cm en weeg 31

ik rijd er niet altijd op

dat vind ik nog prima passen hoor :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:10

Zo op het eerste gezicht lijk je me ook nog niet te groot. Heb je niet een foto van jou op je shet?

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 18:06

jawel maar kan wel even duren,op de foto's vind ik het ook nog passen

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:27

Capopjekop moet mijn profiel nodig eens opdaten maar goed we hebben inmiddels de fjord helaas niet meer daar kon je niet goed mee rijden ging er altijd heel hard vandoor als ze schrok en ik vond dat op laatst niet meer verantwoord voor mijn dochter dus we hebben nu een dressuurpony waar mijn dochter L2 mee start in januari en het grote paard is onlangs verkocht omdat het meisje wat er op reed stopte met paardrijden en hij gewoon wat moest doen en mijn dochter daar de tijd niet voor heeft. De shet hebben we gekregen die is in de zomer bij ons gekomen anders moest ze naar de slacht en dat vonden wij zo erg dat ze nu bij ons woont en haar oude dag mag slijten en dan af en toe een ritje maakt met mijn dochter. (onze pony is nogal schrikachtig buiten daar durft mijn dochter niet mee op buitenrit)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 06:34