Fokkers zoeken ruiters.............

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:12

Ik zou naast Jumper ook best nog een ander paard uit willen brengen op wedstrijden. En een fokker met goed materiaal ken ik ook wel... Namelijk mijn eigen schoonvader. Probleem is alleen dat het een hele aardige schoonvader is, maar over paarden kunnen wij het nooit eens worden. Hij denkt dat zijn paarden allemaal goed genoeg zijn voor de Olympische spelen, en dat alleen Anky of Jeroen goed genoeg zijn om ze te rijden...
En ik geef toe, ik heb natuurlijk ook niet echt een daverend cv, L1 met winstpunten..., maar dat komt wel voor het merendeel door omstandigheden waar ik niet veel aan kan/kon doen, zoals geldgebrek en vroeger nooit medewerking (eerder tegenwerking) van ouders gehad enzo. Ik ben geen Anky of Jeroen, maar ik kan best aardig sturen, word af en toe ook wel eens eerste (en ik geef het toe, ook wel eens laatste...) dus eigenlijk is het jammer dat het zo loopt.
Ik denk als hij me het voordeel van de twijfel zou gunnen, dat hij dan nog zou staan te kijken. Maar ja, zolang hij bij het horen van mijn laatste overwinning nog zegt: nou, Jumper heeft je weer mooi naar een prijs gereden..., dan zal het wel nooit wat worden.
Ik ga maar gewoon verder sparen voor mijn toekomstige jonge paard dat ik naast Jump wil gaan opleiden....

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 10:35

Vorig jaar heb ik mijn paard verkocht en heb het geluk dat paps van dat geld voor mij weer wilde investeren in een jong paard.
Maar ik woon ook op mezelf en het geld groeit niet op mijn rug.
Heb wel de mogelijkheid om de paarden aan huis te houden met weidegang en bak enz.
Dus als paps niet zo aardig was geweest, had ik er ook serieus over nagedacht om een paard voor iemand anders te rijden, mits het paard bij mij thuis kan staan. Dat kost ook het niet het meeste en kun je echt aandacht aan het paard schenken.
Alleen lijkt het me wel moeilijk om echt goede afspraken te maken waar beide partijen tevreden mee zijn.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 10:49

Hier in het westen van Nederland zijn niet zo heel veel fokkers en dus ook niet zoveel paarden "over". Toch heb ik de mazzel een fokker uit de Noordelijke provincies te kennen die mij een zeer goede merrie ter beschikking heeft gesteld. Dit paard valt in de prijsklasse "zeer leuke auto..." en is van een kwaliteit die je hier in de buurt gewoon niet zoveel ziet. De fokker was bereid om het dier bij mij op stal te zetten, de kosten delen we. Voor mij een geweldige kans om op een goed doorgereden, zeer ervaren wedstrijdpaard te rijden. De fokker vind het leuk als iemand gewoon erg veel plezier van zijn paard heeft, ook al is dat dus iemand die niet de 'sterren' van de hemel rijdt....

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:58

Mensen die echt iets zoeken zouden het eens op www.eurohorsegrooms.nl kunnen proberen..
Ik heb dit vorig jaar gedaan,het duurt even voordat je iets van ze hoort,maar in mijn geval hadden ze echt wel werk hier in de buurt.

Door samenloop van omstandigheden is dit toen helaas bij mij niet doorgegaan..

Ze hebben contact met stallen over de hele wereld,en zoals ik al zei,in mijn geval ook best in de buurt.

anke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:46

Ik heb het makkelijk. Mijn vriend fokt ze en ik rijd ze, omdat hij daar geen tijd voor heeft en ik dit juist super leuk vindt en reken maar dat ik nu een goed paard onder de kont heb.

Marjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:09

Ik rij nu al een paard voor een fokker en zou het graag nog meer doen. Wel vind ik dat hij moet de wedstrijdgelden enz moet betalen. Verder krijg ik er helemaal niets voor.

Helaas woon ik in Noord-Holland en daar is het toch wel een stukje minder wat het overschot aan goede paarden betreft. Dat is tenminste mijn ervaring.

Ik hou het onderwerp in ieder geval wel in de gaten!

Marlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 14:41

Ook ik zou zo iets heel graag willen, Heb een jaar of 5 voor een ander gereden en koste mij niets en ik hielp hem het paard in conditie te houden.
Door omstandigheden heb ik mijn eigen paard moeten verkopen en heb geen geld om een nieuw paard te kopen, wel heb ik een box die nu leeg staat en goede faciliteiten. Dus als iemand iets weet voor mij dan hoor ik het graag.

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:44

Ook ik ben op zoek naar een paard om te rijden voor iemand, het liefst ook wedstrijden. Waar ik mijn veulen heb staan is nog plek waar ik hem neer kan zetten met weidegang en fijne bak om te rijden...
Dus als iemand iets weet??????

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:50

Citaat:
Sarabande ik vind dat de ruiter er ook wel WAT voor over mag hebben, het is natuurlijk niet zo, dat die alleen maar op het paard klimt en verder niets uitvreet.

Daar ben ik het toch niet mee eens! Ik rijd ook enkele paarden, en als ik al de kosten die Sarabande opsomt er ook nog moet bijnemen, dan houd ik zelf weinig of niets over.

De fokker is vragende partij, heeft paarden staan die moeten gereden worden,... Ik moet ook betalen voor de lessen die ik een paar keer op de week volg, en dat kost ook veel geld. Als de fokker wil meeprofiteren van de kennis die je daar opdoet, vind ik dat hij moet zorgen voor een degelijke vergoeding, natuurlijk in verhouding.

Voor de rest vind ik het niet meer dan normaal dat de fokker ook de financiële kosten van stalling, voeding, veearst, ... noem maar op voor zich neemt.

Goede afspraken maken is en blijft de boodschap, heb je mekaar nooit iets te verwijten.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:51

Albert schreef:
Dus:

Fokkers mogen wel hun beste materiaal ter beschikking stellen,
Mogen er vervolgens niet meer mee fokken, dan wordt het een hobbezak,
Moeten de merrie bij de rijder stallen,
Mogen dan opdraaien voor alle kosten,
Mogen daar geen eisen aan stellen en,
Vervolgen moeten ze maar afwachten of het wat wordt.

Denk na, daar trapt toch niemand in.

Als er iemand is die op een van onze merries wil rijden vind ik dat best,
maar dan wel onder mijn voorwaarden.
De lol van rijden met uitstekend materiaal is jou beloning en daar moet je het maar mee doen. Het is voor mij ook hobby.

Dat klopt niet helemaal Albert. De fokker die in b.v. het KWPN circus mee wil draaien zal zijn merrie tot prestaties moeten brengen, anders kan deze geen keur worden.
De keuze is de dure merrietest, het alternatief is een voldoende wedstrijdprestatie (tegenwoordig geloof ik dat dat Z1 + 1 is)
Dus in dat soort gevallen is het wel degelijk in het belang van de fokker!

Geen prestatie......geen keurschap!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:04

Citaat:
Als er iemand is die op een van onze merries wil rijden vind ik dat best,
maar dan wel onder mijn voorwaarden.
De lol van rijden met uitstekend materiaal is jou beloning en daar moet je het maar mee doen. Het is voor mij ook hobby.

Tja, Albert, maar dan vertrek je vanuit een andere positie! Ik neem dan aan dat de merrie voor jou niet persé dient gereden te worden, om ze dan vervolgens uit te brengen op wedstrijd. Ik kan begrijpen, dat je dan je eigen eisen wil stellen. Je bent dan waarschijnlijk tevreden met een ruiter die enkel kan/wil gaan wandelen met je paard.

Maar als ik een 3-jarige dien zadelmak te maken, om hem dan klaar te maken voor verkoop, om dat de fokker dat wil, dan vind ik wel dat daar financieel iets moet tegenoverstaan. Gaat de fokker dan niet akkoord met mijn voorwaarden, dan moet ie er maar zelf op gaan zitten, maar ja in veel gevallen kan hij dat niet zelf, en moet hij zich beroepen op een ruiter.

Moet je mij ook niet verkeerd begrijpen, bij mij is het ook vooral om de lol te doen, maar op het einde van de dag, kost het eten dat bij mij op tafel komt ook geld.

Nu trouwens, ik denk dat deze regels of omgangsvorm tussen ruiters en fokkers een algemeen gegeven is in de paardenwereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:21

Jan_VT schreef:

Maar als ik een 3-jarige dien zadelmak te maken, om hem dan klaar te maken voor verkoop, om dat de fokker dat wil, dan vind ik wel dat daar financieel iets moet tegenoverstaan. Gaat de fokker dan niet akkoord met mijn voorwaarden, dan moet ie er maar zelf op gaan zitten, maar ja in veel gevallen kan hij dat niet zelf, en moet hij zich beroepen op een ruiter.

.

Juist en dat is mijn uitgangspositie, of ik rijd de paarden verkoopklaar en doe zelf de verkoop ook. Dan hangt daar inderdaad ook een prijskaartje aan. Dus een percentage van de winst.

Bij het verhaal dat een merrie voor een predikaat gereden moet worden, verwacht ik ook dat de fokker niet achterover gaat zitten en denkt..........nou dat gaat ff makkelijk. Ook dan verwacht ik dat tegenover mijn tijd die ik erin steek, dat hij wel de normale kosten voor zijn rekening neemt. Het moet natuurlijk niet zo zijn, dat ik arm word omdat de fokker zijn paard uitgebracht wil hebben. Deze kosten zijn alleen aanzienlijk lager dan het paard bij een prof neer te zetten.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:01

fabienne schreef:
De keuze is de dure merrietest, het alternatief is een voldoende wedstrijdprestatie (tegenwoordig geloof ik dat dat Z1 + 1 is)

Je hebt ook nog de IBOP Haha!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 00:24

Ik zit in dezelfde regio als Dees zo ongeveer, en hier zijn zelfs fokkers (ik ken er meer dan één) die ruiters betalen om op hun paard te rijden....maar dat zijn dan wel de betere ruiters.

Maar als ik fokker was, dan zou ik denk ik ook niet zo snel me blauw gaan betalen aan stalgeld om m'n paard bij een ruiter te zetten, terwijl er thuis plek zat is....

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 09:03

Albert"]
[quote="fabienne schreef:

Je hebt ook nog de IBOP Haha!
[/quote]

Oh ja, klopt, maar daarvoor heb je evengoed een ruiter nodig Haha!

Trouwens ook voor de merrietesten moet je dacht ik je paard zadelmak aanleveren.
En dat betekent dan niet dat er alleen maar een zadeltje op gelegen hoeft te hebben Haha! Haha! Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:53

Zullen we het topic omdraaien: Ruiters zoeken fokkers......
Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:08

Aimee schreef:
Zullen we het topic omdraaien: Ruiters zoeken fokkers......
Haha! Haha! Haha!

Kunnen we doen, kan ik je vertellen wat er dan gebeurd.

Ruiter stopt bij fokker waar ze jaren heeft gereden, dat gebeurd op maandag. Op maandagmiddag verstuurd ze een fax met daarin een advertentie voor de in de strengen.

Dinsdags nog voor de advertentie erin staat ( dat duurt drie weken) word er al langzaam gebeld..........door fokkers.

Donderdag heeft ze al meerdere aanbiedingen, het weekend daarop gaat ze kijken en besluit er eentje uit te kiezen.

Vergeet vervolgens om de advertentie af te bellen, en op vrijdag komt de in de strengen in de bus, vanaf 10 uur sochtends staat de telefoon roodgloeiend, en worden er bijzonder interessante aanbiedingen gedaan.

Het is nu dinsdag en die telefoon blijft nog steeds gaan......................

Dat is wat er gebeurd als een ruiter een fokker zoekt Haha! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:10

Ruiter stopt bij fokker.
Binnen een paar dagen gaat de roddel in paardenland rond en krijg je diverse aanbiedingen om te komen rijden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:11

runningkawa schreef:
Ruiter stopt bij fokker.
Binnen een paar dagen gaat de roddel in paardenland rond en krijg je diverse aanbiedingen om te komen rijden Lachen

Haha! Haha! Haha! Haha!

Inderdaad zo gaat het...........de roddel gaat bijzonder vlug!

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 15:26

ponymens schreef:
Het is inderdaad erg moeilijk om als hobby-fokker een goede ruiter te vinden. Wij fokken pony's en dat maakt nog moeilijker.
We hebben een hengst staan en met de regelgeving m.b.t. hengsten is het bijna onmogelijk om een ponyruiter (kind) te vinden die punten in het L2 heeft, klikt met de pony en mans genoeg om een hengst op vreemd terrein rond te sturen.
Jammer, want zo hebben blijven er een hoop goede pony's en paarden op stal staan.

Tja helaas heb ik de lengte (1.58) en het gewicht (48 kg)om op een pony te rijden, maar helaas niet de leeftijd (25) erg vervelend omdat ik liever op pony's rijd dan op paarden Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 17:18

runningkawa schreef:
Ruiter stopt bij fokker.

Dan moet je dus al bij een fokker gereden hebben! Maar hoe kom je in het circuit???

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 17:39

Kijken waar ruiters stoppen Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:04

Ik heb je gpbt Aimee, misschien dat daar wat uit kan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 21:21

Aimee"]
[quote="runningkawa schreef:
Ruiter stopt bij fokker.

Dan moet je dus al bij een fokker gereden hebben! Maar hoe kom je in het circuit???
[/quote]

Bij een handelstal mee gaan helpen.
Niet meteen aan rijden denken, maar aan werken.
dan eens op een paard mogen rijden en dat word steeds verder uitgebreid, tot je heel veel mag rijden.
als je dat redelijk goed doet, kun je bijna overal rijden.

Maar ook werken, want dat deed ik bij die fokkers ook.
Dus alle voorkomende werkzaamheden.
Maar die doe ik graag, dat hoort bij paarden Lachen

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 13:13

Tja maar in het geval van bijvoorbeeld Wienna gaat het erom, om 1 paard te rijden en op wedstrijden uit te brengen, naast de baan die zij al heeft. Ze heeft al eerder voor een fokker gereden, maar moest daar juist afhaken, omdat er teveel werk bij kwam (in haar geval nog meer jonge paarden rijden), wat gewoon niet gaat als je een baan hebt.
Want laten we eerlijk wezen, een baantje als stalknecht levert nou niet echt een topsalaris op, en de hypotheek moet wel afgelost worden nietwaar Haha!