Lijnenteelt: Trakehner x KWPN

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 22:40

sarabande schreef:
Met mijn gewone boeren praktijk verstand en een beetje kennis van de Nederlandse en Trakehner fokkerij is het enige dat ik vrij zeker kan voorspellen van deze combinatie is, dat het een vrij smal paard zal opleveren met problematisch en erg fijn beenwerk.

Ik weet nog te weinig van K2 om daar in z'n algemeenheid iets van te zeggen. Ik verwacht ook niet dat uit deze combinatie een "beul" van een paard komt, maar wat bedoel je met problematisch??? Gebreken of zo??

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:53

Hmm als je meer bot nodig hent, zou ik eerder kijken naar Holsteiners.
En met iele pootjes heb je idd meer kans op gebreken.

Wil je specifiek trakhener bloed gebruiken?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:59

sarabande schreef:
Aimee het paard van Chronos is een ruin Knipoog en achter de merrie van ART_UMA zijn we nog niet gekomen, alleen wat lijnen dus.

Bloos! Ik had er dus hélemaal niets van begrepen, nou ja, volgende keer beter....

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 23:08

adriana schreef:
Wil je specifiek trakhener bloed gebruiken?
Nee, niet speciaal trakehner. Ik ben al zoekend naar hengsten met in mijn achterhoofd lijnenteelt toevallig bij deze terecht gekomen. Qua pedigree riep dat weer vragen op, vandaar het topic. Ik heb nog geen keus gemaakt, Weltmeyer nakomelingen enzo ben ik ook nog aan het bekijken (met alle opties nog open).

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 00:22

Hmmmm, Weltmeyer, tja wat zal ik zeggen. Hoewel mijn alltime-favorite een Weltmeyer is (en ook goedgekeurde hengst was) en ik daarnaast een aantal gave paarden van hem heb gereden tijdens mijn tijd in Duitsland, raad ik hem toch niet aan. Ik heb de ervaring dat hij een aantal mindere eigenschappen kan doorerven (gaat niet over karakter).

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 00:46

Over Trakhener gesproken... Ooit zoiets gezien?
Zou dit bedoeld worden met 'lendenmechanisme' in een ander topic?
Afbeelding

Caprimond
Abstammung: Vater Karon war selbst Prämienhengst in Neumünster, beendete die Hengstleistungsprüfung 1985 in Leistungsklasse I und war im Dressursport erfolgreich bis zur Klasse S. Leider verunglückte er bereits neunjährig. Caprimond kam aus seinem ersten Fohlenjahr-gang, mit dem Karon neben dein Reservesieger auf Anhieb auch einen weiteren Prämienhengst stellte. Karons Vater Arogno gilt als einer der erfolgreichsten Trakehner Vererber der Gegenwart. Karons Mutter Karben fohlte bereits dreijährig den gekörten Karim (Mexico). Sie ist u.a. Vollschwester zu den Leistungsvererbern Kassiber (Australien) und Kastilio (USA) und Halbschwester zum Siegerhengst Kastor. Caprimonds Mutter Capri, hoch bonitierte Staatsprämienstute, bundesschaudekoriert und Landessiegerstute zu Niedersachsen, hatte gleich mit ihrer ersten Tochter Coppacabana eine der Preisspitzen der Trakehner Elite-Auktion Kranich-stein 1989. Capri ist Vollschwester zum gekörten Chantilly (Schweiz) und ihr Vater Mackensen war selbst Siegerhengst in Neu-münster 1978 und Sieger in der Hengstleistungsprüfung in Warendorf. Großmutter Coeur-As ist Vollschwester zu U. Sauers Grand Prix-Pferd Caro Bube. Besonders bemerkenswert ist auch der doppelte Einfluß des Trakehner Stempelhengstes Flaneur über seine Enkel Karon und Mackensen. Eigenleistung: Caprimond verließ den Körplatz in Neumünster 1987 mit dem Titel des Reservesiegers und darüberhinaus wurde ihm der Sonderehrenpreis für den typvollsten Hengst des Jahrganges verliehen. 1988 war er Reservechampion im Bundeschampionat der dreijährigen Reitpferde in Schenefeld. Die Hengstleistungsprüfung in Adelheidsdorf beendete er wenige Wochen später als Gesamtsieger, wobei er u.a. für das Kriterium Rittigkeit die Wertnote 9.5 erhielt. Caprimond vertrat außerdem seine Rasse auf der DLG-Ausstellung 1989 in Frankfurt und wurde dort mit dem I b-Preis ausgezeichnet. Vererbung: Sein erster Fohlenjahrgang zeigte sich stark vom Vater geprägt, so daß er bereits in der zweiten Deckperiode der am stärksten benutzte Trakehner Hengst im Bundesgebiet war.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 00:50

Ja je moet wat als ie niet op de wedstrijden wil presteren en je wilt toch 2000 euro per dekking blijven vangen

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 00:52

flauw, hoor!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 00:55

Bucephalus schreef:
flauw, hoor!

nee gewoon de waarheid

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 00:57

'T zal wel! Maar enfin ik zie gehoorzaamheid, souplesse en een geweldig karakter op deze foto. Wie gaat daar niet voor? Of ie 't nou in de ring toont of niet... Als ie 't maar doorgeeft!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 01:01

Zo hee! Nou volgens mij ben ik nu toe aan een stevige borrel.
Want als dit geen correct paard is, weet ik het ook niet meer.
Hij heeft iig ook nog karakter, of zouden ze soms die hele foto getricked hebben!!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 01:01

Hij mag het wel doorgeven, maar niet aan mij. Ik hoef geen Trakehner (voor mezelf).

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 01:03

adriana schreef:
Zo hee! Nou volgens mij ben ik nu toe aan een stevige borrel.
Want als dit geen correct paard is, weet ik het ook niet meer.
Hij heeft iig ook nog karakter, of zouden ze soms die hele foto getricked hebben!!

Vroeg ik me ook af! We kunnen de fokker eens vragen.. Komt nota bene uit de streek waar ik ruim 10 jaar heb gewoond. Als ik dat geweten had...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 01:08

Je hebt het over een hengst van 18 jaar die door zeer professionele ruiters gereden is en een kind Wahler die ongeveer op een hengst geboren is. Zon plaatje is altijd te maken, zon praatje is zeer professioneel in elkaar gezet.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 01:12

Waarschijnlijk wel, maar ik heb het nog nooit gezien. Ik heb je eerder horen zeggen dat geen enkel paard vrijwillig te bewegen is tot deze oefening. Dit illustreert dat het wel degelijk mogelijk is.
Het paard zal best goed getraind zijn en de ukkepuk zal best veel op een paard gezeten hebben. Dan nog blijft het een uniek beeld.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 01:14

sarabande schreef:
Macht is helemaal geen gegeven waar een fokker iets mee kan. Een goede fokmerrie heeft ie veel meer aan.

Dit zijn volledig tegenstrijdige argumenten en hebben niets met fokken maar expliciet met vermeerderen te maken. Eerst zeg dat je dat alleen nog drie of vier generaties tellen. Dus verder gaan de genen niet terug? Arme paarden.
Dan beweer je dat een goede fokmerrie wel iets zegt. Hoeveel generaties neem je dan mee? Ook drie of vier? Zal wel, want die tellen alleen maar
Fokken is in generaties denken. Kennelijk is dat laatst niet eenvoudig.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 01:20

sarabande schreef:
Ja je moet wat als ie niet op de wedstrijden wil presteren en je wilt toch 2000 euro per dekking blijven vangen

Je hebt Nederlandse paarden die kunnen dat nog niet met een echte ruiter op. Zou er dan toch iets met die paarden mis zijn?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 01:22

Anna42 schreef:
Dit zijn volledig tegenstrijdige argumenten en hebben niets met fokken maar expliciet met vermeerderen te maken.

Ik ben een heel eenvoudig mens die zegt laat de door jou zelf gefokte paarden jouw eigen theorie maar bewijzen.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 01:31

sarabande"]
[quote="Anna42 schreef:
Dit zijn volledig tegenstrijdige argumenten en hebben niets met fokken maar expliciet met vermeerderen te maken.

Ik ben een heel eenvoudig mens die zegt laat de door jou zelf gefokte paarden jouw eigen theorie maar bewijzen.
[/quote]

Dat had ik al begrepen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 01:42

nou kom maar op dan

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 09:35

Aimee schreef:
Hmmmm, Weltmeyer, tja wat zal ik zeggen. Hoewel mijn alltime-favorite een Weltmeyer is (en ook goedgekeurde hengst was) en ik daarnaast een aantal gave paarden van hem heb gereden tijdens mijn tijd in Duitsland, raad ik hem toch niet aan. Ik heb de ervaring dat hij een aantal mindere eigenschappen kan doorerven (gaat niet over karakter).

Mindere eigenschappen ? Welke zijn dat als ik vragen mag.
Kan ik een beetje opletten bij die 12 jonge Welthits II die aan de KWPN-keuring komen.
Of zijn die "eigenschappen" er na 2 generaties niet meer.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 11:18

Anna42"]
[quote="sarabande schreef:

Je hebt Nederlandse paarden die kunnen dat nog niet met een echte ruiter op. Zou er dan toch iets met die paarden mis zijn?
[/quote]

Je hebt ook trakeners die dit niet kunnen met een echte ruiter erop So?

Maarre is dit dan een voorbeeld van lendenmechanisme zonder amurath?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 11:29

Aimee schreef:
Ik heb de ervaring dat hij een aantal mindere eigenschappen kan doorerven (gaat niet over karakter).

Dat maakt het kiezen van een hengst nou juist zo moeilijk, perfect is er geen een. Het gaat dan toch om de "beste match". Gekeken naar het aantal goedgekeurde zonen en dochters, zou ik het toch geen slechte noemen, maar ik ben nou wel benieuwd naar de wat mindere punten???

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 12:06

sarabande schreef:
En de vraag over rechtoplopende paarden wil ik graag beantwoord zien door degene die dat schrijft en niet de rest van het team.

Na zo'n achtelijke opmerking, ga ik er niet eens meer op in...

Lijkt me verstandig dat we weer on topic gaan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 12:19

chantal1"]
[quote="sarabande schreef:
En de vraag over rechtoplopende paarden wil ik graag beantwoord zien door degene die dat schrijft en niet de rest van het team.

Na zo'n achtelijke opmerking, ga ik er niet eens meer op in...

Lijkt me verstandig dat we weer on topic gaan.
[/quote]

Ik zou graag de stelling over rechtoplopende paarden toegelicht willen zien door degene die die stelling geplaatst heeft.
Je kan wel gaan schelden, maar daar beantwoort je die vraag niet mee.