Mijn shetlanderhengst laten keuren tot dekhengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:35

@ TS Ik snap je gedachte, zoals de gene hier boven mij zegt: ik ben ook jong geweest.
Wij kochten heel wat jaren terug een heel leuk shetlander hengstje, goed papier echt een mooie pony, volgens de toenmalige eigenaar een belofte voor de toekomst.
IMO was hij zowieso de mooiste!
Paar jaar later lid geworden van het NSPS en hem opgegeven voor de keuring.
Daar op de keuring zag ik ineens wel dat die van mij misschien toch niet de mooiste was.... en idd hij werd ook niet goedgekeurd.
Later heb ik het nog eens geprobeerd bij het NMPRS want ja misschien wilden ze hem daar wel...
Ook niet!

Nu weet ik waarom, hij zat toch niet zo mooi in mekaar als ik dacht, we hebben hem later als ruin en rijpony nog goed kunnen verkopen.
Nu jaren later heb ik veel geleerd en er een betere kijk op en weet ik dat ik zo'n pony nooit meer aan een keuring mee zou laten doen.

Wat ik probeer te zeggen: luister naar de mensen die er ervaring mee hebben en luister naar de adviezen, dit is echt om je eigen teleurstelling en een hoop kosten te voorkomen.
Ze zullen jou persoonlijk echt niet af willen kraken maar hebben er nu eenmaal door de ervaring meer kijk op.
Ik had ook misschien toen niet geluisterd als iemand tegen mij gezegd zou hebben het niet te doen omdat ik ook gewoon eigenwijs ben maar nu denk ik daar ook anders over...

Ik moet mij helaas in dit geval ook aansluiten bij wat er eerder gezegd is: je pony is alles behalve correct op de benen en dit zal hij waarschijnlijk ook doorfokken.
Ik zou persoonlijk met deze pony ook niet naar de NSPS keuring gaan, ze zijn echt heeeeel streng (wat maar goed is want idd er zijn er al genoeg).
Denk dus na bij wat je gaat beslissen.

Ik hoop dat je iets aan mijn veel te lange verhaal hebt!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:37

Ik begrijp het wel hoor...het is leuk om iets van jezelf te hebben. En zo'n veulentje is enorm schattig. Ik weet het want ik heb er momenteel twee..moeder een shet, vader een welsh..twee pracht kereltjes maar niet bewust voor gekozen. De hengst was losgebroken en dit was het resultaat. Godzijdank maar 2 van de 3 merries gedekt.

Ik heb besloten om ze te houden want verkopen zal moeilijk gaan in deze huidige tijd. En ik ben er heilig van overtuigd dat als ik ze wel verkoop dat ze toch binnen afzienbare tijd in de frikandellen belanden. Dat idee geeft mij al de riebels. Het zijn geweldige mannetjes en ik kan ze eigenlijk al niet meer missen. Ik heb geen vertrouwen in een goed blijvend huisje voor deze welsh/shetjes.

Je kan nog zulke goede afspraken maken of een goed huisje denken te hebben gevonden helaas loopt het vaak anders. Lees de diverse topics eens waarin mensen denken een goed tehuis te hebben gevonden en pony is imiddels al weer doorverkocht en onvindbaar.

Ik ga mee met de anderen die het je afraden. Of je moet ze zelf houden maar ga er niet bij voorbaat van uit dat je een goed en blijvend huisje zal vinden. De kans is praktisch nihil. Mijn hart breekt als ik die foto's zie van de paardenmarkt.

Mijn tip? Bezint eer ge begint!!

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 22:41

@Devon,
Ik begrijp het, bedankt voor de uitleg.
Mij is net wel duidelijk gemaakt dat hij niet mooi op zijn achterbeentjes staat, maar dit was mijn gewoon niet opgevallen. Ik wist ook niet dat ze dit door konden fokken.
Voor mij is het goed dat je er een vergelijking van jouw eigen paard gegeven hebt, dan weet ik wat me kan gebeuren.
Ik ben alleen best flink geschrokken van de pittige aanvallen die worden geplaatst over het feit dat ik de shetlanderindustrie naar de Filistijnen help. Dan kan ik het me persoonlijk aan gaan trekken, zo voelde het voor mij.
Bedankt in ieder geval voor je tips.
Ik ben blij dat ik mijn toekomstige merrie toch gekocht heb, deze is gedekt door een prachtige hengst, niet door Calimero.
Ik hoop dat hier nog wat moois uit mag komen, maar Calimero blijft sowieso bij mij.

Bedankt. ;)

devon04

Re: Mijn shetlanderhengst laten keuren tot dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:43

Natuurlijk moet jij je lieve Calimero houden!
Alleen maar goed dat je trouw aan hem blijft!
Ik hoop dat je merrie een mooi veulentje krijgt, en wie weet misschien kan je hier ooit mee verder!

Succes!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:08

Werkelijk TS, ook ik begrijp je wel.
Daarom zei ik je; jij ziet mijn posts als 'persoonlijk', dat was het niet.
Ik heb ook niet gezegd dat jíj het ras naar 'de filistijnen' zou helpen.

Maar dat dat op dit moment gebeurd. In z'n algemeen. (lees 't maar eens terug).

En dan is het ontzettend zonde inderdaad, als jij daar nog eens aan mee zou helpen.
Weliswaar niet met die bedoeling, maar 't is toch een consequentie van jou acties, hoe goedbedoeld ook.

Vrijwel alles wat qua bouw niet correct is aan een pony, heeft grote kans om door te fokken.
Dan hebben we het dus niet over niet-aangeboren dingen, bijv. een piephak door letsel, om maar even iets te noemen.
Wat ook steeds meer voorkomt bij shetten, zijn over- of onderbeten. Soms zelfs heel extreem. En ook dat is vaak erfelijk.
Pony's die echt zomerexceem hebben, ook dat is erfelijk en genetisch bepaald, zo is uit onderzoek gebleken.

En helaas heb je ook pony's die dragers zijn van het 'dwerg-gen'. Dragers, dus dat betekent dat zo'n pony zelf nauwelijks tot geen symptomen van dwerggroei heeft, maar dit wél doorgeeft aan nakomelingen. Ook bij de minipaardjes komt dat voor, en ook wel (in mindere mate volgens mij) bij de Friezen.
een overduidelijke dwerg:
Afbeelding

Deze pony (hengst) heeft op marktplaats gestaan. Aangeschreven als mooie dekhengst, superspeciaal want was extra klein....
Afbeelding

Het grote nadeel van fokken met niet-goedgekeurde dekhengsten en met merries die niet stamboek opgenomen zijn, is dat ze dus ook niet uitgebreid zijn gecheckt op erfelijke aandoeningen en correctheid.
Je weet dan dus eigenlijk ook niet met wat je precies fokt, en wat daar dan uit gaat komen.
(ik maak hier niet de zinspeling dat dwerggroei door papierloos fokken gebeurd hoor, dat ligt toch wat anders).

Maar om even maar wat voorbeelden te geven.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:10

"laten keuren tot dekhengst "gaat niet. je moet hem dan keuringsklaar maken, of laten doen, en de jury bepaald dan , of ie goed genoeg is, of niet.
zelf heb je daar absoluut geen inspraak over in..

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 23:15

@Joyce,

Bedankt, zo begrijp ik je wat beter.
Daarom is het dus belangrijk dat ik Calimero zou moeten laten keuren?
Maar, zijn X-beentjes (zoals ik het nu maar even noem) zijn dus ook genetisch bepaald?
Zelf heb ik een hele tijd een shet met met zomereczeem gehad. We hebben besloten hem een spuitje te geven, omdat het zo'n extreme vorm was, dat mijn vriendje geen plezier meer had en het leven voor hem bestond uit jeuk.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:22

échte zomerexceem is erfelijk. men zou dan ook niet met zo'n pony moeten gaan fokken.
Er zijn tegenwoordig ook wel veel pony's die lichte klachten hebben die doen denken aan ZE, maar meestal worden veroorzaakt door te veel suikers/eiwitten in het voer en te vette pony's.

Mijn pony's (en ook vele anderen, zo is hier ook op bokt te lezen bijv.) krijgen bijv. ZE-achtige klachten met schuren etc. als ze Pavo Summerfit koeken gevoerd krijgen. Normaal nóoit schuren, maar geef ze een tijdje Pavo Summerfit en hoppa, ineens heb ik 'zomerexcemers'.

Om antwoord op je vraag te geven:
Ja, grote kans dat zijn beenstand erfelijk is. Dat móet je niet willen, om daarmee te fokken.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:55

Ik zou zeggen, kom zaterdag lekker in Lunteren op het NK kijken, plof op de bank naast iemand die serieus kijkt en vraag hem/haar advies waar je op let bij een goeie pony. word je vast veel wijzer van! Dan leer je zien hoe een goede Shet eruit hoort te zien!
Veel plezier met Calimero, geweldige naam!

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 23:58

Lunteren, dat is helemaal niet ver weg.
Helaas moet ik werken. Ik hoop dat ik misschien vrij mag krijgen.
Het lijkt me erg leerzaam om daar te kijken.
Bedankt, de naam komt vast van het zwarte, heb het zelf niet uitgezocht. ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 00:00

JoopC schreef:
Lunteren, dat is helemaal niet ver weg.
Helaas moet ik werken. Ik hoop dat ik misschien vrij mag krijgen.
Het lijkt me erg leerzaam om daar te kijken.
Bedankt, de naam komt vast van het zwarte, heb het zelf niet uitgezocht. ;)

Nu het eierdoppie nog en dan lijkt het toch best wel :D

^)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 00:06

Hahaha, hij heeft geen blesje anders was het inderdaad erg toepasselijk. Ik zet er wel een lampenkapje op. =P

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 00:26

Hihi. ik zeg doen! ;-)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 00:39

Lekker laten ruinen en ermee gaan mennen/rijden/vd-en/longeren/ll-en :D Daar zou hij super geschikt voor zijn...En anders...

Afbeelding

Staat een van zijn veulens er over een paar jaar mogelijk zo bij...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 11:02

Hallo TS,

ik vind het heel goed dat dit topic je aan het nadenken heeft gezet. Je toont verstand en geen eigenwijze plaats voor de kop die helaas heel veel shetteneigenaren hebben. Denk eraan, nièmand in dit topic schept er plezier in om jouw dromen af te kraken of je aan te vallen. Dat is helemaal niet de bedoeling. Wat wel de bedoeling is, is juist je van ellende en drama behoeden! Dat jullie gelukkig blijven en niet in een str*ntsituatie, daarom raden mensen je het af. Niet alleen jou, maar alle shetteneigenaren die graag een veulentje willen.

Want laten we eens nagaan wat er zou gebeuren als iemand alleen antwoorden kreeg die in zijn straatje pasten? Iemand opent een topic dat ze graag met haar shethengst een veulentje wil. Dat zij de hengst heeft, wil zeggen dat iemand anders de merrie heeft. Die persoon is dus de eigenaar van het veulen en bepaald wat er mee gebeurd. Een mens valt niet te betrouwen. Die persoon kan haar beloven een goed tehuis te zoeken of hem zelfs aan haar te verkopen, maar plots maakt ze een banale ruzie en shet staat bij de slacht. Of ze moet toevallig zelf een merrietje hebben dat ze wil dekken. De kans is vrij nihil dat ze de merrie en hengst heeft gekocht met het oog op een toekomstige dekking, de kans is des te groter dat ze eigenlijk helemaal geen goede combi zijn, maar je bent tenminste wel zeker dat het veulen van jezelf is.
Laten we er al vanuit gaan dat ze op de ene of de andere manier zelf eigenaar van het veulen wordt.

Bokt roept enthousiast, jeej, leuke shet, doe maar!
Shetmeisje heel blij. Ze vraagt wat bokt vindt van zijn bouw.
Bokt antwoord, wel daar staat hij niet goed, die rug moet niet zo, de hoeven zien er maar zo-zo uit, de gangen zijn ondermaats, maar het is wel een leuk en lief dier om te zien!
Shetmeisje antwoord dat ze het veulen toch zelf gaat houden en nooooooit gaat verkopen.
Bokt roept enthousiast, ok doe dan maar!
Een jaar later is het veulentje er. Iedereen dolblij, shetmeisje nog in de eerste plaats. Prachtig, schattig, snoezig, een roze wolk...
..maar dan word het veulentje ouder. Blijkt dat er heel wat meer mis was in die niet-gekeurde lijnen. Shet heeft een beetje last van een onderbeet, staat een beetje wankel op de beentjes. Maar is nog steeds de mooiste voor het shetmeisje. En weet je, in het geval van shetlanders hoeft dit stukje niet eens. Het kon evengoed een redelijk perfect ogende shet zijn waarmee het gebeurd, maar het kan dus gebeuren.

En dan slaat het noodlot toe...net zoals zovele anderen die hebben geroepen "ik doe mijn paard nooooit weg!" en het toch hebben gedaan, heb je plots zelf geen keuze...er is iets gebeurd, een ongeval, een medisch drama, een financiële ramp, onverwachte komst van een kind,..een van de honderden dingen waar ze niet op had gerekend in haar leven en plots is de shet te veel. Er zit niks anders op dan een goed huisje te zoeken. Maar dat is geen probleem voor shetmeisje, want ze heeft connecties en het is zo'n lief en braaf diertje, het vindt zeker wel een plekje.
Shetmeisje gaat al haar connecties af van mensen die beloofden haar wel te helpen mocht ze in de problemen komen, maar ze vangt telkens bot. "Sorry, wij zitten net aan onze maximum" "Sorry, het is crisis en we kunnen er geen bij" "Sorry, ik heb intussen een andere shet gevonden"..... ze zet op bokt een advertentie, maar van al die bokkers die haar zo enthousiast hebben toegejuicht, is er geen enkele die interesse heeft en plots krijgt ze te horen "sorry, je veulen mankeert dit en dat, ik wil hem niet eens gratis hebben".

Dan zit er niks anders op dan te verkopen. Waar? Hoe gaat ze de shet doen opvallen tussen de honderden andere advertenties? Niet blijkbaar, want een reactie blijft uit. ze geeft hem voor praktisch niks weg of zelfs gratis, maar niemand heeft interesse in een papierloze shetlander. Uiteindelijk is ze radeloos en rest er maar één oplossing: verkopen aan de markt...
Daar staat de shet dan, die noooooit weg zou gaan. Tussen honderd andere shetten van mensen met een dierenhart die noooooit weg zouden gaan. Ze kan er niks meer aan veranderen. Het enige wat nog rest is bidden dat er een dierenvriend langskomt en ze geluk heeft. Anders rest er gewoon een enkeltje in de salami. Dat was dan het einde van het sprookje.
Helemaal van slag vertelt het meisje het verhaal op bokt. En de reacties. "Tja, we wisten alleemaal wel dat het gedoemd was zo te eindigen, maar we wilden je geluk toen nu eenmaal niet verknallen..."

Een heel lang verhaal en het lijkt dramatisch, maar dat is juist het punt. Dat is het niet. Het is geen overdramatisering. Het is geen mooi verzonnen verhaal. Het is de harde realiteit. Niet alleen voor de degene met de papierloze, ook de echte fokkers moeten hedendaags erg goed nadenken wat ze nog doen. Wees blij dat bokt je waarschuwt en je plannen niet ten volle steunt. Het gaat voor jou het verschil maken tussen nog jarenlang geweldig plezier hebben met je shet, of voor hartverscheurende keuzes te moeten gaan staan. Er is hier niemand om eens goed op je hart te trappen. Iedereen is hier om het welzijn van jezelf en het nog niet gemaakte veulen.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 19:40

Bedankt voor de moeite om dit lange verhaal te typen.
Ik heb van mijn droom afgezien en laat Calimero mijn kleine hengstje blijven.
De merrie is op retour gegaan en ik heb geluisterd naar jullie advies.
Bedankt, anders had het anders af kunnen lopen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:44

Ik ben het met de bokker eens met de hele lange verhaal hierboven.

Niet doen dus.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 20-10-12 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 19:45

Lees voorgaande post even.
En Calimero is bijzonder zat. ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:48

Natuurlijk is jouw shetje voor jou bijzonder, het zijn er honderden ervan.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 19:50

Dat begrijp ik.
Voor mij betekend hij heel veel, en misschien kijk ik wel door een roze bril.
Daarom, zoals ik in vorige post al zei, laat ik het varen en kijk ik over een paar jaar hoe het er dan voor staat.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:50

Verstandige beslissing +:)+ En mocht je er dan toch nog een keer 1 bij willen, is de zoektocht naar het juiste paardje misschien wel net zo uitdagend dan er 1 te fokken. En wie weet, kun jij er dan 1 uit de handen redden van de "salami-fokkers" :)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:52

Verstandige beslissing TS, daar heb ik respect voor! +:)+

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:56

JoopC schreef:
Dat begrijp ik.
Voor mij betekend hij heel veel, en misschien kijk ik wel door een roze bril.
Daarom, zoals ik in vorige post al zei, laat ik het varen en kijk ik over een paar jaar hoe het er dan voor staat.

Kijk dat is echte liefde voor je shet, dat je zijn foutjes niet ziet maar alleen een lief dier.

Mijn paard betekend ook veel voor mij en is voor mij ook heel bijzonder.

En verstandige keuze hoor om het niet te gaan doen.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:00

Shetlanders worden hier weg gratis weg gegeven en als je ze op komt halen krijg je er een paar flessen wijn of £25 bij. :=

Ik denk dat het in Nederland helaas niet veel anders zal zijn.
Erg verstandige beslissing van je TS.

Máár wellicht kun je iets anders leuks doen met je shet of shetten in het algemeen.
Wie weet krijg je in de toekomst een enorme passie voor aangespannen sport en ga je daar samen in verder. Wie weet kun je zelfs shetten (of kleine ponies) in spannen voor mensen.

Dat fokken niet realistisch is betekend natuurlijk niet dat je niet hobbymatig iets leuks kunt doen met shetten. Wie weet wat de toekomst brengt.

Chokoxbrowny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:39

Gratis! o.O dan kom ik eventjes langs :)