Opvoeding veulens

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is het beste bij de opvoeding van een veulen?

Veulens veel in de hand nemen
46 (82%)
Nee gewoon het land in en vrij laten opgroeien
10 (17%)

Totaal aantal stemmen: 56

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:06

Sjuimpje schreef:
Alles wat je ze in de 1e maanden van hun leven leert vergeten ze naar mijn mening nooit meer,
ik ben dus erg blij dat Boss al zadelmak is en ook het LDR lopen al volledig beheerst! Party!!

Haha! Haha! Haha! Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 13:08

Ik geloof dat de meeste mensen het hier wel met elkaar eens zijn, alleen is de omschrijving, ook van mij dus, niet altijd even helder.
Mijn stelling is: men moet een paard/pony veulen niet als een barbiepop behandelen, maar wel de eerste beginselen van gehoorzaamheid aan de mens bijbrengen. Verder het veulen en opgroeiend paard zo veel mogelijk beweging geven het liefst met leeftijdgenoten. In die opgroei (dus na het afspenen) komen ze zo nu en dan in handen voor de noodzakelijke dingen zoals hoefsmid spuiten etc. en er wordt op ze gelet.
Ze krijgen aandacht bij het dagelijkse voeren in de winter en zomers worden ze alleen in de gaten gehouden en eventueel beschermd tegen extreme weersomstandigheden.
Het longeren van jaarlingen, zadelmak maken en berijden van 2 jarigen, en andere te vroege ingrepen in de natuurlijke opgroei, komt in mijn optie niet voor.
Ik hoop dat ik nu duidelijker ben Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:10

sarabande schreef:
Ik geloof dat de meeste mensen het hier wel met elkaar eens zijn, alleen is de omschrijving, ook van mij dus, niet altijd even helder.
Mijn stelling is: men moet een paard/pony veulen niet als een barbiepop behandelen, maar wel de eerste beginselen van gehoorzaamheid aan de mens bijbrengen. Verder het veulen en opgroeiend paard zo veel mogelijk beweging geven het liefst met leeftijdgenoten. In die opgroei (dus na het afspenen) komen ze zo nu en dan in handen voor de noodzakelijke dingen zoals hoefsmid spuiten etc. en er wordt op ze gelet.
Ze krijgen aandacht bij het dagelijkse voeren in de winter en zomers worden ze alleen in de gaten gehouden en eventueel beschermd tegen extreme weersomstandigheden.
Het longeren van jaarlingen, zadelmak maken en berijden van 2 jarigen, en andere te vroege ingrepen in de natuurlijke opgroei, komt in mijn optie niet voor.
Ik hoop dat ik nu duidelijker ben Verward

Hier ben ik het dus mee eens.

Nieuw onderwerp om over te discusseren Haha!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:22

Desiree"]
[quote="MarijeR"][Maar is dat een reden om een paard leeftijdsgenootjes en kudde gedrag te ontzeggen?
.
[/quote]
Maar wie zegt dat ze dat doen? Een veulen is nog bij de moeder in het begin en dat is juist een geschikte tijd om ze alles te leren. Leren om vast te staan (als ze nog niet sterk genoeg zijn om het touw te laten knappen), en leren om de hoefjes op te tillen (als ze nog niet hard naar je kunnen trappen), ze leren om aan het touw mee te lopen (als ze nog niet sterk genoeg zijn om je alle hoeken van het terrein te laten zien Haha! ) etc.

En dat heb je wel geleerd in een paar maandjes hoor, waarschijnlijk al eerder. En daarna schaar je ze in. En wat je ze geleerd hebt, nemen ze gewoon mee. En als je ze met hun 3 weer uit de wei haalt dan kennen ze die dingen nog steeds.
[/quote]
Ik reageerde hiermee ook op het eerste bericht van MoniqueT.

[quote="MoniqueT schreef:
Ik volg dit met heel veel interesse. Wij hebben net een half jaar oud veulen gekocht en hebben geen leeftijdsgenoten beschikbaar. We willen hem ook niet ergens in de opfok doen, omdat we het juist zo leuk vinden om hem zelf bij huis te hebben. Na een paar dagen wennen, hij is net van de moeder af, loopt hij vandaag voor het eerst buiten, samen met de Shetlanders. Hij is duidelijk erg bang van de grote paarden, maar die zijn ook erg wild met hem.

Is het nou echt zo slecht om hem gewoon lekker met de Shetten te laten meegaan en 's nachts lekker warm en veilig op stal te halen? Ik wil hem zoveel mogelijk ook aan ons laten wennen en gewoon lekker borstelen, voetjes laten geven en alles wat er bij hoort.

Persoonlijk vind ik dat dus geen goede manier van opfokken. Maar ja, dat is mijn mening...
Mijn manier van opfokken heb ik hier in het topic al beschreven.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:45

sja, soms moet je je beperken tot de mogelijkheden die je hebt. Het is niet optimaal nee, daar heb je gelijk in.
MAar zo slecht doet ze het ook weer niet. Hij staat nu toch tussen shetlanders waarmee hij ook goed kan communceren in paardentaal. het kan nog erger.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 14:59

Desiree schreef:
sja, soms moet je je beperken tot de mogelijkheden die je hebt. Het is niet optimaal nee, daar heb je gelijk in.
MAar zo slecht doet ze het ook weer niet. Hij staat nu toch tussen shetlanders waarmee hij ook goed kan communceren in paardentaal. het kan nog erger.

Ik vind persoonlijk het hebben van leeftijdsgenootjes bij een paard juist heel erg belangrijk. Ze kunnen dan lekker spelen. Er is geen ander volwassen paard dat over ze heen walst, en niemand die ze zo een trap kunnen verkopen dat er onherroepelijke schade word aangericht (zal bij shetten misschien niet voorkomen, maar ik ken ook scenario's van een pas gespeend veulen of een jaarling in een gemengde kudde volwassen KWPN-ers en dat liep verkeerd af) . Veulens kunnen, als ze alleen maar piespaaltje zijn en mikpunt van pesterijen, er een behoorlijke psychische dreun van oplopen. Met veulens van gelijke leeftijd hebben ze nog een kans om zich in de rangorde naar boven te werken. Als jaarling in een gemengde kudde van paarden hebben ze daar helemaal geen kans toe (of ze moeten vriendjes worden met een vooraanstaand paard) Ze worden alleen maar opgejaagd en komen nauwelijks aan hun rust toe. Voor mij beslist geen optie.

Dus in dit geval, zonder iemand aan te vallen: is er echt geen andere oplossing of is dit scenario geboren uit egoisme van de mens?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 16:29

Inderdaad, ik gooi m'n veulen niet in een wei met KWPN-ers, maar juist bij een jonge jolige Shetlander en een Shetlandmerrietje. Natuurlijk zijn er altijd betere manieren, maar ik ben echt niet zo gek dat ik het beestje doodknuffel of ga longeren of zo. En weidegang krijgen ze hier allemaal volop.

Ik vind egoisme van de mens wel heel erg sterk uitgedrukt hoor. We zijn heel goed voor onze paarden, maar hebben ze wel graag thuis, zodat we er zelf toezicht op kunnen houden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 16:34

Het adres waar ik mijn jaarling heb staan haalt ook de jaarlingen 's winters dagelijks binnen. De smid komt iedere week voor de volwassen paarden, dus ook de veulens worden regelmatig gedaan. Ze krijgen regelmatig de wormenkuren, de weilanden zijn veilig en er word in de zomer dagelijks twee keer gecontroleerd op wonden en ontstoken oogjes.
En wat ik ook heel belangrijk vind (eigenlijk vind ik dat vanzelfsprekend, maar zo ziet niet iedereen het) : ze worden naar sexe gescheiden.

Ik denk dat het veulen ergens inscharen een kwestie van vertrouwen is. En goede research vooraf, zodat je weet dat het adres, waar je je paard heenbrengt, te vertrouwen is...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 12:59

Cassidy schreef:
Ik denk dat het veulen ergens inscharen een kwestie van vertrouwen is. En goede research vooraf, zodat je weet dat het adres, waar je je paard heenbrengt, te vertrouwen is...

Het werkt 2 kanten op.
Ik ken een waar gebeurd verhaal dat meerdere veulens die bij een groep werden gezet stierven aan droes.
De groep was al gehard, die veulens kwamen zo bij moeder vandaan, vielen terug in conditie en hadden niet geleerd om hardvoer te eten. Door verzwakking konden ze de ziekte niet overleven
Nu is het natuurlijk in de eerste plaats zaak dat een opfokker de tent sluit als hij droes heeft, tot de ziekte uitgewoed is.
Maar fokkers moeten er voor zorgen dat hun veulens als ze vertrekken volledig selfsupporting zijn. Dus met gemak 2 kg brokken eten, water drinken en hooi eten.
Dat kan je het beste bewerkstelligen door veulens al vanaf heel jong,
een voerplek te geven waar mams niet bij kan.
Ik zelf doe dat al als ze ongeveer een week of 3 a 4 zijn.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 13:16

Ik ben het volledig met Sarabande eens. Ik ben nu langzaam bezig met mijn 2,5 jarige merrie en als ik zie hoe makkelijk ze is in de omgang denk ik dat dit vooral te danken is aan de aandacht die ze met name als veulen van ons heeft gekregen. Hierbij bedoel ik dus echt opvoedkundige aspecten, overal aan kunnen raken, voetjes geven, aan halster en touw netjes mee lopen etc. Sociaal met andere dieren en paarden. Dit begint bij ons overigens al bij dag 1.

Daarnaast fokken we de paarden altijd zelf thuis op. Ik ben er geen voorstander van om veulens in grote groepen met elkaar op te laten groeien. Ik heb de voorkeur aan 2 of 4 veulens, liefst geen oneven getallen. Dit in verband met ziekten en het elkaar kunnen verwonden. Op tijd enten, wormenkuur en op z'n tijd een hoefsmid erbij vind ik zeer belangrijk. Als ik mijn veulens ergens anders op moet laten fokken denk ik dat ik liever niet fok. Ik heb graag de dagelijkse controle over mijn paarden zodat ik zeker weet dat het goed gaat. Er kan een hoge uitzondering zijn als echt een goed adres zou weten maar dan nog zou ik er erg veel moeite mee hebben. Wij laten de veulens altijd vrijlang bij de moeder lopen, zekers 4 maanden. En laten de veulens apart van de moeder brokken eten. We halen ze dan uit de stal en mogen dan voor de stal van de moeder de brokjes eten. Mamma kan ze dan niet opeten maar ze hebben elkaar nog steeds in het oog. Het afspenen gaat geleidelijk aan. Met 3,5 maand gaan ze ca. een nacht van de moeder af zodat ze met 4 maanden volledig van de moeder afkunnen.

Daarnaast ben ik wel iemand die met 2,5 toch wel met de paarden gaat beginnen, zei het met rondstappen aan de hand, borstelen, toiletteren, een bitje inhangen, longeersingel om etc. en in de loop der tijd gaan longeren zodat als de merrie 3 jaar is, klaar is om zadelmak/keuringsklaar gemaakt te worden. Ik neem hier graag de tijd voor zodat alles geleidelijk aan opgebouwd wordt.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 15:51

Een veulen krijgt bij ons al in de eerste levensweek een halster aan. Als het eventjes kan, een keuring draaien. Daar leren ze meer van dan wat dan ook.

In de eerste winter van hun leven veel gaan stappen, door de Lieropse Bossen en over de Lieropse Heide. Veel stappen met veulens is goed voor hun ontwikkeling.

Als jaarling gaan ze dan vrolijk naar de keuring. Aangezien de Nederlandse wijze van keuren (eindeloos rondstappen) veel van een pony vergt, hebben onze veulentjes dus meestal een goeie voorsprong Knipoog

maar goed, ik ken een pony die ik zelfs veel getraind heb, als jaarling verkocht en dan pas als vierjarige weer in de hand gehad. De pony deed net alsof ze me nog kende. Ze wist alles nog wat ze in haar eerste jaar geleerd had.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:45

Naast het feit dat paarden die als veulen in de hand geweest zijn veel makkelijker zijn om 'op te pakken', is er blijkbaar een emotioneel verschil:

Mijn eerste paard heeft tot z'n vijfde jaar in een kudde in Wales gelopen. Ik denk niet dat daar ooit meer mee gebeurde als even kijken of het er allemaal nog stond. Omdat hij hengst was zal hij zich ook behoorlijk staande hebben gehouden in de rangorde. Toen hij 6 was kwam hij naar Nederland, geruind en bereden en betuigd. Toen ik hem kreeg was hij 7 en (na wat dominantieproblemen) prima mee te werken. Toch is hij altijd nogal afstandelijk gebleven. Die mensen hoefden van hem niet zo, zeg maar. Het duurde minstens 2 jaar voordat ik een soort emotionele band met hem had.

Mijn huidige paard heeft daarentegen een echte 'inprint' opvoeding genoten en daarna de opfok, en die gaat veel makkelijker een 'connectie' aan met een mens, ik had ook in een half jaar een hele aardige vertrouwens band met hem.

Kent iemand anders dit verschil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:04

sarabande schreef:
Maar fokkers moeten er voor zorgen dat hun veulens als ze vertrekken volledig selfsupporting zijn. Dus met gemak 2 kg brokken eten, water drinken en hooi eten.

.

Ik vind ook dat dit zaak is van de fokker zelf. Net als dat ik liever de veulens met spenen eerst een week thuis houd, goed in het voer en dan pas wegbreng. Zodat ze gewend zijn om vast alleen te staan, en daarnaast de periode dat ze het meest vatbaar zijn ( zonder moedermelk) niet gelijk verhuist worden.

Verkouden worden ze bijna allemaal wel, maar bij een gezond veulen is dat zo weer over.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:27

ArwenLune schreef:
Naast het feit dat paarden die als veulen in de hand geweest zijn veel makkelijker zijn om 'op te pakken', is er blijkbaar een emotioneel verschil:

Mijn eerste paard heeft tot z'n vijfde jaar in een kudde in Wales gelopen. Ik denk niet dat daar ooit meer mee gebeurde als even kijken of het er allemaal nog stond. Omdat hij hengst was zal hij zich ook behoorlijk staande hebben gehouden in de rangorde. Toen hij 6 was kwam hij naar Nederland, geruind en bereden en betuigd. Toen ik hem kreeg was hij 7 en (na wat dominantieproblemen) prima mee te werken. Toch is hij altijd nogal afstandelijk gebleven. Die mensen hoefden van hem niet zo, zeg maar. Het duurde minstens 2 jaar voordat ik een soort emotionele band met hem had.

Mijn huidige paard heeft daarentegen een echte 'inprint' opvoeding genoten en daarna de opfok, en die gaat veel makkelijker een 'connectie' aan met een mens, ik had ook in een half jaar een hele aardige vertrouwens band met hem.

Ik heb heel wat import cobs gehad en heb er op dit moment zelf nog 3 lopen.
Het grootste verschil is bij de cobs die in een kudde geboren zijn. Veel cobs worden bij huis geboren en gaan na het afspenen de heuvels in. Krijg je mooie harde pony's van die toch (meestal) goed met mensen om kunnen gaan. Je moet er wat tijd in steken maar meestal zijn er niet echt veel problemen.
Wat mij wel heel erg op is gevallen is dat deze pony's vaak meer hechten aan andere paarden dan aan mensen. Zeker bij pony's die jarenlang in een kudde hebben gelopen. Andere paarden zijn belangrijker, mensen komen op de 2e plaats.

Ik heb nu nog 1 merrie staan die bij een grote fokker in een kudde is geboren. De fokker reed af en toe met de jeep door de heuvels om de pony's te tellen en om te kijken welke merrie een veulen gekregen had.
Die merrie is met 1,5 jaar de heuvels uit gehaald en zag voor het eerst mensen van dichtbij.
Ik kan met die merrie lezen en schrijven, voor anderen kan ze levensgevaarlijk zijn.
Haar nakomelingen hebben echter een gouden karakter. Zij leren van jongs af aan mensen kennen en zijn ook heel erg gericht op mensen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:28

ArwenLune: onze stammoeder heeft tot de drie jaar in de heuvels van Wales gelopen. De fokker had twee stallen en 50 ponies. Er moesten er dus altijd 48 buiten zijn.

Ze is als tweejarige overigens wel op een keuring geshowd. Om ze uit te kudde te halen, werden gewone schapenhonden gebruikt.

Resultaat: ze heeft haar hele leven een ontzettende (ja echt ontzettende) hekel aan honden gehad.

Zolang we haar gehad hebben (tot ze 22 was) kon ze niet in de wei gepakt worden. Ze ging uit zichzelf wel de stal in, waar ze zich liet pakken in de box. In de wei pakken was ooit wel noodzaak, maar dat duurde meestal wel een half uurtje voor we haar hadden.

Nu ze 32 is, heeft ze daar wat minder problemen mee blijkbaar, maar dat kan de leeftijd zijn Knipoog

Al haar kinderen (15 in totaal) waren (en zijn voorzover we ze nog kennen) heel gemakkelijk te pakken in de wei.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:36

Klinkt heel herkenbaar allemaal Lachen
Roy was ook niet te vangen in de wei. Niet dat hij een hekel had aan werken, maar hij vond het gewoon veeel leuker buiten en ik heb er ook regelmatig een uur over gedaan voor ik 'm had. Dit is het paard dat mij als 13-jarige binnen een maand van mijn romantische ideeen over paarden afhielp Knipoog Toen we het eenmaal eens waren was hij trouwens fantastisch, hij vocht als een leeuw voor me. Ik vind het nog steeds erg jammer dat hij niet heeft kunnen blijven...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:46

Ik ben dit jaar weer gesterkt in mijn mening dat paarden gewoon in de groep op moeten groeien...........Ik heb de tweejarige merries weer thuis, de tweejarige hengsten weer thuis en die zijn het land opgegaan als veulens en ik heb er geen kind aan..... Lopen zoet mee, vertrouwen me 100%, zijn nog steeds braaf bij de smit...... laten zich halsteren, vangen alles... gewoon evenwichtige, eerlijke en mentaal sterke paarden!!!!

Als veulen zijnde word alles met ze gedaan en als tweejarige komen ze naar huis........ altijd als goede evenwichtige paarden. Een heel enkele keer dan moet je ze weer even een beetje bijscholen maar omdat ze in de groep zo goed opgevoed zijn is dat altijd een fluitje van een cent.......

ben weer ongelovelijk trots op mn jonkies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:49

ArwenLune schreef:

Heb alle soorten opfokpaarden wel gereden of zadelmak gemaakt. En dat laatste duurt ff wat langer bij een paard wat nooit in handen is geweest, maar dat zijn toch echt hele brave makkers geworden.

Zie bijv. Picasso............................die kende geen halster toen hij als 3,5 jarige op stal is gekomen. En dat is een schaapmak dier. Net als de rest.

Al moet ik zeggen dat mijn voorkeur er ook naar uitgaat om als veulentej halster ed aan te leren. En daarna gewoon drie jaar het land op, in de kudde!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:52

Pipo schreef:
Al moet ik zeggen dat mijn voorkeur er ook naar uitgaat om als veulentej halster ed aan te leren. En daarna gewoon drie jaar het land op, in de kudde!!

das imo ook het beste... zolang ze bij moeders zijn, halstertje, voetjes, meelopen en daarna hoppa de opfok in Haha!

animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 19:17

Weet je dat ik liever een veulen veel in de hand wil hebben zodat je een band/vertrouwen op kan bouwen en ondetussen veel hem/haar kan.
Ik heb zelf een hengst van de slcaht gered en is een shetlander is nu zo´n beetje 1 jaar en 5/6 mnd oud ik heb hem direct vanaf de geboorte leren kenne en wij hebben nu een hele hechte band wat best prettig is.

Ik heb hem nu nog steeds hengst maar weet heel goed wat mag en niet mag Haha!
Nu luisterd die dus heel goed naar mij maar als een ander met hem wil lopen is ie hem of haar helemaal aan het uitproberen en das eigelijk best dan wel raar!
Maar ja ik kan nu alles met hem en ik wil in de toekomst met hem gaan mennen wij hebben de paarden net aan het rand van het bos staan en dan loop je het erg af en ben je in het bos nu loop ik weleens met hem buiten en is hij lekker rustig.

Ik heb altijd al een veulen gewild die je zelf leert kennen zonder iemand anders zijn of haar hulp.

Mijn ma wil volgend jaar ook gaan fokken met een kwpner (hackney,tuiger) zie profiel meer informatie en dan mag ik het veulen weer gaan opvoeden vet cool.

Maaar ja je moet wel voorbereid zijn want wat jij fout doet leer jij dan je pony fout aan en het is dus een kwestie van goed na denken OK dan! *LOL*

Maar ja ik had ff zin in een uitleg geven ik hoop dat je het niet erg vind.

Groeten Animals....!