Waarom geen geld uit willen geven aan shet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

Re: Waarom geen geld uit willen geven aan shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:56

Toch denk ik dat het fokken al minder wordt. Ik zie hier in de omgeving lege weilandjes waar vroeger een handje vol ponies liep met ieder jaar een veulen. Het duurt even maar ook bij de oude garde is het besef langszaam gekomen dat ondoordacht fokken geen zin meer heeft.

Kwa papieren is het denk ik net wat je doel is. Ik heb hier 2 ponies staan met hele beste papieren, eentje is dwerg en eentje heeft diverse afwijkingen.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:02

de oude gade gaat het nu idd. langzaam inzien, maar dat heeft tijd nodig om de gewoonte te doobreken

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:06

Het is heel 'raar' dat ik met zorg geselecteerde merries niet ieder jaar laat dekken. En dat ik nu helemaal alles leeg laat word ook door sommige fokkers als 'zonde' benoemt.
Tja, ik vind het zonde als ik een land vol pony's heb waar ik niet mee kan werken omdat ik er te veel heb en alleen maar aan het mesten en voeren ben.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:25

@lailapri Ik ga met je standpunten mee maar vind het dan zeer merkwaardig dat je zelf een papierloos hengstveulen en een (mogelijk drachtige) papierloze merrie aanbiedt.

Zelf merk ik ook weinig van het overschot. Er zal wel degelijk een licht overschot zijn maar ik denk dat de belangrijkste reden bij de consument ligt. De hoge kwaliteitspony's worden naar mijn idee nog goed verkocht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:28

Die van mij is 12 en super braaf en word ook verkocht.
Het is een ideale kinderpony, zo lief! Hij mag gratis weg voor een goede plek.
Maar ik wil wel dat hij naar mij in de buurt word verkocht en dat ik altijd nog kan gaan kijken, en tjah daarom vraag ik eerst bij mij in de buurt eens rond. Ik zet hem voorlopig nog niet op bokt.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:38

Tja omdat sommige mensen gewoon niet het geld hebben om een prachtige d pony te kopen en ja waar kom je dan uit?Bij de shetlander. :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:43

fresley,
weet dat verkocht verkocht is en een contract niet zomaar rechstgeldig is. Dit zou je dan bij een notaris oid moeten vastleggen. Het kan dus heel goed dat de pony al vrij snel weer wordt doorverkocht, of dingen moet doen die jij niet leuk vind. Echter heb je dan geen rechten meer. Je kunt het natuurlijk wel zeggen, maar het is niet meer jou pony...

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:05

Als ik voor mijn kinderen een leuke pony zocht, zou ik best tussen de 500 en 1000 euro voor de juiste pony betalen. Vind die extreem lage prijzen voor een eerlijke en ervaren kinderpony niet terecht. Daarbij, na een paar jaar is dat verschil in aankoop toch allang vergeten. Papieren zou ik er wel bij willen ook al heb ik geen fokambities en heb ik er geen verstand van, zou dus wel iemand die wel verstand er van heeft om advies vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:11

Maar dat ga je toch niet aan ee shet betalen? Anders hier eentje voor je inclusief zadel en hoofdstel, krijg je nog een zak brok mee, nieuw halster........

Serina_Kay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:27

jadeken schreef:
Tja omdat sommige mensen gewoon niet het geld hebben om een prachtige d pony te kopen en ja waar kom je dan uit?Bij de shetlander. :)

Ja, dat is wel zo, maar doordat ze zo goedkoop zijn veranderen ze ook veel van eigenaar. Als ze duurder zijn wordt er beter nagedacht voordat men tot kopen overgaat.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:27

russel schreef:
Maar dat ga je toch niet aan ee shet betalen? Anders hier eentje voor je inclusief zadel en hoofdstel, krijg je nog een zak brok mee, nieuw halster........

Waarom niet? Als hij de juiste maat, een super karakter heeft en zeer goed doorgereden onder het zadel en voor de kar is heb ik dat er zeker voor over. Als ik een pony voor mijn kids koop wil ik de perfecte kinderpony en die zijn niet makkelijk te vinden en daardoor waarschijnlijk niet goedkoop.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:34

Het scheelt ook of je zelf veel ervaring hebt. Ik zou niet snel meer geld uitgeven voor een shet dan 500 euro. Maar ik heb eventueel de tijd en de ervaring om ze zelf verder te beleren onder het zadel en voor de wagen. Mocht ik dat niet kunnen dan zou ik best meer willen betalen voor een betrouwbare kinderpony. En sowieso als je het gevoel hebt een klik met een dier te hebben dan ben je ook eerder bereid om te betalen denk ik. Althans ik dacht niet echt helder meer na toen ik Hans in zijn ogen had gekeken :')

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:47

Er zijn ook mensen die dat geld liever besteden aan de verzorging etc. En inderdaad shetjes zijn er in overvloed voor zulke prijzen, zelfs gratis.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 13:57

Voor een echte kindershet zou ik rustig 5/600 neerleggen.
Mijn pony is voor mij geweldig, en ze is ook ontzettend braaf, maar met een kind wandelt ze naar het gras ("oh, zat er nog wat aan mijn touwtje vast :?")

Shetjes zijn er inderdaad in overvloed, de ene nog krommer dan de andere.
Ik heb het niet over zomaar shetjes, ik heb het over gouden kinderpony's. Want dat werd gevraagd in die advertentie.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:04

Die kinderponies zijn er zat, heb er 7 voor mijn vriendin in Duitsland gevonden. 4 waren er gratis, 3 hebben we erg weinig voor betaald. Alle ponies lopen voor de wagen en de kinderen springen er op en af. Dieren lopen in 10ha natuurgebied en je ziet ze door alle aandacht en liefde opbloeien.

Dat niet iedereen een dure kant en klare pony wil kan ik me wel wat bij indenken, voor 300/400 euro laat je een pony goed beleren voor de wagen en kun je zelf iets opbouwen, samen je eerste wedstrijdje starten en bijvoorbeeld naar keuring. Ik persoonlijk vind dat veel leuker dan een pony die alles al gezien en gedaan heeft.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:05

Toevallig heb ik zelf een xShet/Welsh te koop staan, waar ik wel wat geld voor vraag en dat in een tijd waar men ze aan de straatstenen niet kwijt kan en ze gratis weggegeven worden.

Waar mensen bijvoorbeeld ook niet bij stil staan: die van mij is 4 jaar, is net geënt, ontwormd, bij de hoefsmid geweest en zijn gebit is gevijld. Schatting van deze kosten: €200 ongeveer? (Dat gebit was niet goedkoop). Dan willen mensen niet €250 uitgeven aan mijn pony, maar €150/€200 aan een andere, waarbij voorgenoemde kosten misschien nog gemaakt moeten worden.
Mijn dierenarts zei nog: Zelden dat ik de gebitten van die kleintjes doe, die van jouw hebben maar geluk dat ze bij jou staan en waarbij het dus wel gebeurd!

Zo lang niemand hem wil hebben ga ik hem lekker beleren. Het is een goedzak en hij heeft veel potentie. Dus hopen dat hij dan aantrekkelijker wordt, deze pony is te leuk om alleen als grasmaaier te houden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 14:10

3 van die ponys ken ik natuurlijk tamara, en die passen toch niet in mijn kader kinderpony...

1 te klein, 1 te oud, 1 soms een zuurpruim

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:11

Dan zal ik je eens wat foto's pben, het zal je verbazen... Op alle 3 wordt door kinderen gereden, buitenritjes en alles. De ponies zien er prachtig uit en worden overal voor ingezet. Uiteraard wordt er rekening gehouden met leeftijd en stokmaat.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:11

Ik wil best 1500 uitgeven voor een leuke kleine pony voor de sport, maar voor een shet? Never!!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:45

Waarom niet? Een shet is toch een kleine pony? Een shet kan prima mee komen in de sport hoor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 18:45

Wat versta je onder sport? Dressuur? Springen? Er is meer dan dat.
Daarnaast hoeft een kinderpony niet perse een sportpony.
Enneuh, een goede sportpony red je ook niet voor 1500 euro.

Maar goed, jij zoekt geen shet, prima, maar dan zit je in het verkeerde topic :)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:51

Tendance: Waarom wel voor een andere kleine pony maar niet voor een shet? Misschien is een shet niet je type pony maar ze zijn toch niet minder als een ander klein ras.

Serina_Kay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:57

Sharani schreef:
Tendance: Waarom wel voor een andere kleine pony maar niet voor een shet? Misschien is een shet niet je type pony maar ze zijn toch niet minder als een ander klein ras.

daar ben ik het mee eens, met shetten kan je ook veel doen hoor. vooral als hij voor kinderen bedoeld is ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:59

Ik ben van mening dat je met een brave shet lang zo goed niet mee komt in de sport als met een bijvoorbeeld even brave A welsh.
De meeste kinderen die nog mooi op een shet of A welsh passen zijn echter nog niet toe aan de sport; mijn voorkeur zou dan gaan naar de braafste, maar no way dat ik voor een shet 1500 euro neer zou tellen als ik een even brave en gezonde voor een derde of minder van dat bedrag zou kunnen krijgen.

Zelfs goeie sport D pony's met goeie papieren koop je voor minder dan 1000 euro, een kwestie van even zoeken en goed onderhandelen. ;)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:02

stef schreef:
Ben ik toch niet met je eens.
De prijzen zijn ontstaan door overproductie, maar als dat stagneert, kan je niet ineens 500 voor een shet vangen.

Hoewel ik het er gerust voor neerleg

Ja wel hoor. Stel (gebeurt niet) dat er een stuk minder shetlanders worden gefokt, dus minder aanbod. Aannemend dat de vraag naar shetlanders gelijk blijft, dan kan je weer 500 euro voor een shetlander gaan vragen.

Maar ik snap wat je stoort hoor. Sommige mensen denken te makkelijk over het kopen van een dier (hier gaat het over shetlanders, maar geldt natuurlijk ook voor veel katten en honden)