hengstkeuze gelderse merrie evt. dressuur hengt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: hengstkeuze gelderse merrie evt. dressuur hengt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:31

Dan zou ik.voor Chablis gaan :)

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 14:30

Heey door omstandig heden heeft de Merrie de keuze voor ons gemaakt! Zij blijkt.nu nl niet drachtig. Ineens onwijs hengstig. Dus we gaan contact opnemen over de mogelijkheid om.ipv ahoy nieuwe dekking deze door danser te laten.doen

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:04

Okee.. dan wordt t wel een laat veulen he!

Is er trouwens een reden dat niemand Rubus B (als zoon van Ahoy, die er sowieso al goed op past is gebleken), aanraadt voor deze merrie? Zou toch wellicht geen slechte keuze zijn.. Ik heb heel leuke Rubussen gezien in Didam waaronder ook 1 met Elegant in de moederlijn.

nr. 240 EVYRONA (v. Rubus B x Marona v. Galant x Irona v. Elegant), 1.68, STER (80 exterieur, 80 beweging)
Afbeelding

https://lh6.googleusercontent.com/-wAM_VsixSVY/T_is30hCQWI/AAAAAAAAP1o/AAE5T6h12Y8/s600/DSC_3481-BorderMaker.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-L3ZFdffZQBo/T_is32830JI/AAAAAAAAP1k/Te15U_zLRa4/s800/DSC_3477-BorderMaker.jpg

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 15:14

Ja klopt wordt sowieso volgend seizoen dan, we willen veulens in april/ mei zodat ze lekker naar buiten kunnen!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:25

LSH, Rubus is ook ouderwets gefokt.( met alleen Tuigbloed) Geen moderne Gelderse. Dat is opzich niet slecht. Maar niet de vraag van TS.

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 15:44

LSH, Ik vind Rubus een mooi type paard, Qua type lijkt Beadine op hem (Qua grootte en massief)

alleen niet voor mijzelf, ik zoek nu specifiek iets moderners om straks een combinatie mee te vormen. Weet dat ik nooit zekerheid heb met een veulen maar wil de gok wel wagen;)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:28

Leuke keuze, Danser! Denk dat hij zeker een scherper modelletje mee gaat geven. En inderdaad toch het Ahoybloed erin wat goed matcht. Leuk, ben erg benieuwd!
Wat duurt het dan nog lang he, voor het veulen er eindelijk zal zijn :P

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:31

ingeeusa schreef:
Heey door omstandig heden heeft de Merrie de keuze voor ons gemaakt! Zij blijkt.nu nl niet drachtig. Ineens onwijs hengstig. Dus we gaan contact opnemen over de mogelijkheid om.ipv ahoy nieuwe dekking deze door danser te laten.doen

Nu nog,... :wow:

Nou ja,....hopen dat ze goed oppakt. Leuk Danser.

Oh, wacht nee toch volgend jaar........

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:08

Oei, wat een lange wachttijd (weet er alles van :D), maar wel heel leuk.

Ik vind het ook een hele leuke keuze van je merrie/jullie... Hoewel het natuurlijk sneu is dat ze niet drachtig is.

Ik ben heel nieuwsgierig.

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 17:44

Bedankt iedereen!!

hahah ja gaat echt nog een hele tijd duren voor dat dit veulen er is! k ben benieuwd! we houden de andere hengsten wel in ons achterhoofd zoals chablis negro en everdale!
Maar voor nu valt de keuze op danser!

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:59

Wel een veulentopic maken hoor tegen die tijd! Of naar Hengelo komen, ook goed :D

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 18:23

hahah zal ik doen! Afgelopen jaar zijn we ook naar Hengelo geweest. met Beadine en haar veulen Henk ( v. Sander)

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:17

ingeeusa schreef:
Ik ben opzoek naar een hengst die haar galop kan verbeteren.

http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/258901

Op zoek ben ik naar een veulen voor mijzelf die nog steeds veelzijdig in gebruik is maar het liefst iets meer dressuur typisch.

Dit paard is tevens niet van mij maar van mijn schoonvader! hij fokt zelf regelmatig met Ahoy en Sander. daar komen leuk eveulens uit maar ik zoek meer dressuur typisch

Niet rot bedoeld, maar ik snap de keuze voor Danser niet helemaal. Je wilt dressuurtypisch, maar Danser is vrij tuigtypisch. Hij zal ze misschien wat luxer geven maar niet een dressuurmodel denk ik zo. De merrie heeft ook wat een recht kruis en lange rug.. bovendien wil je de galop verbeteren en ik vraag me af of Danser dat kan.
Ik snap wel dat Rubus te fors zou geven misschien idd bij deze merrie. Dat was ik even vergeten. Maar dus door de OP opnieuw te lezen snap ik je keuze voor Danser (en de ondersteuning hiervoor van anderen hier) even niet meer zo goed..

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 22:54

De Merrie was dit jaar gedekt door ahoy helaas blijkt nu dat ze de vrucht verworpen heeft. Danser staat bij schilder op stal net als ahoy. Wij hopen op de mogelijkheid dat we ipv ahoy danser mogen gebruiken.

De keuze voor mij zelf zou eerder gaan richting een dressuurhengst. Danser is een luxer type dan ahoy vind ik en aangezien wij een hoop.goede nafok van ahoy hebben staan durven we nu de kans wel te nemen om voor danser te gaan. Mij. Dressuurveulen zal dan nog moeten wachten. Maar tegen die tijd zij. We meer dan 2 jaar verder. Dus Kan k daar nu niet verder over nadenken miss zijn er dan binnen het gelderse type.wel.hele.leuke!!!

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:31

LHS, heb je het keuringsrapport van Danser gelezen?
(ook niet rot bedoeld, maar gewoon een vraag)

Hij heeft zelfs juist een licht helend kruis en is hartstikke rond (ipv een recht kruis wat deze merrie heeft) en zijn rug is ook bepaald niet lang. (Hij zou misschien zelfs iets meer in het rechthoek-model mogen staan.)
Bovendien wordt de hengst geroemd om zijn goede, ruime, lichtvoetige en krachtige galop! Hij kreeg er nota bene een 8 voor.

Overigens is Rubus van Ahoy= ook niet bepaald een dressuurmodel. Ahoy geeft regelmatig het plattere kruis. Bovendien vind ik ook Ahoy tuigtypischer en klassieker om te zien dan Danser.
Ook bij nakomelingen van Rubus zelf heb ik dat rechte kruis al een aantal keer terug gezien. In zijn afstammelingen rapport wordt melding gemaakt van veulens die moeilijk aangalopperen en bovendien souplesse en ruimte missen. Ook in het keuringsrapport van de hengst zelf wordt gesproken over dat de hengst wat meer souplesse zou mogen hebben. Iets wat wel heel belangrijk is in de dressuur.

Ik snap de keuze heel erg goed, zelfs zonder dat je aan Schilder vast zou zitten.
Volgens mij kan de hengst ruimte en kracht in beweging toevoegen, het front en kruis verbeteren en het model luxer maken.

Het kampioen merrieveulen in Hengelo kwam uit een klassieke tuigpaardmerrie en het was echt een hele verbetering op moeder en niet overdreven tuigtypisch ofzo.

Niet dat ik Anti-Rubus of Ahoy ben (lijkt me duidelijk met een Ahoy merrie op stal :D ), maar afhankelijk van merrie en fokdoel past het 1 wel beter als het andere.

Ik ben het met je wel met je eens dat een bepaalde RP-hengsten ook zouden kunnen.
Maar binnen de Gelderse populatie en Koss-vrij, vind ik het een goede keuze.

Overigens denk ik dat je wel meer dan 1 generatie verder bent, voordat je uit deze merrie een dressuurveulen fokt :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:37

Ik ben het ergens wel met LSH eens hoor Marieke.

Ik vind Danser een leuke hengst die er luxe uitziet. Maar hij heeft geen dressuurmodel dus de keuzeverbaasde mij ook enigsinds.
Maakt niet uit. Om een Gelderse te fokken is het wel een goede en leuke keuze.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 00:09

Natas, als je een echt dressuurmodel wil fokken, is Rubus ook niet mijn eerste keuze. Dat is mijn punt. Blijkbaar slecht gemaakt :D
En wellicht is een merrie die al iets luxer is en meer in dat type staat ook een makkelijkere uitgangspositie :D

Je leest mij ook niet schrijven dat er van Danser een dressuurmodel uit zal komen. Wel denk ik de mogelijkheid op een modernere, goede Gelderse.

Wil je het binnen de Gelderse houden en Kossvrij, dan denk ik dat Danser een leuke optie is.
Maar Chablis zou ook kunnen, hoewel ik daar minder zeker ben over de beweging.

EDIT: Overigens was het ook niet aanvallend bedoeld naar LHS. Ze gaf aan dat ze niet begreep waarom Danser werd genoemd. Dat heb ik geprobeerd uit te leggen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 08:22

Ik vindt voor een zadelpaard Chablis een functionelere beweging hebben heeft en een beter dressuurmodel er zit Zep in dat doet het goed met Elegant. Persoonlijk vind ik dat nog steeds een meer logische keuze als TS een meer dressuurtype vraagt.

Het is mooi dat de galop van Sander hoog is beoordeeld maar je moet niet vergeten wat voor bloed erachter zit. Dat zijn geen galopeurs. En dat kan hij ook vererven.

Danser is mooi en luxe en zal het in de Gelderse fokkerij absoluut goed gaan doen. Alleen ik verwacht toch echt meer menpaarden dan dressuurpaarden van hem. En met deze merrie zal hij absoluut een heel best veulen kunnen geven. Vindt het dan ook een hele goede keuze....alleen niet in lijn liggen met de oorspronkelijke vraag. :) En ik denk dat LSH dat ook een beetje had.

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 08:28

Ik denk zeker dat ik er met bv. chablis meer een dressuur model uit Kan Halen, Ben ik t mee eens! maaraangezien we komend jaar nog een ahoy zouden krijgen. Wil mijn schoonvader toch Liever eerst een een echte gelderse. Sorry dat heb ik idd niet best uitgelegd. Maar hij heeft voorrang:-P en hij is het met mij weer eens dat we wel op danser kunnen gokken ipv weer ahoy.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 08:51

Chablis is ook een echte Gelderse en daar fok je ook echte Geldersen mee :j Heb foto's gezien van zijn veulens en die staan prima in het Gelders type als je het mij vraagt.

Al snap ik de keuze voor Danser ook hoor :)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:22

Natas, ik snap best wat LHS bedoelde.
Alleen nogmaals: LHS had het over Rubus. Die zou ik ook niet gebruiken voor een dressuurmodel.

Ik zeg ook nergens dat Chablis niet zou kunnen. Vind ik ook een goede optie. En dat hij wellicht een beter dressuurmodel zal fokken, zal je ook gelijk in hebben.,
Maar hoewel die uit een sterk bewegend lijntje komt, is de beweging van de hengst toch niet de meest spectaculaire om het zo maar te zeggen. Hij laat nogal wisselende dingen zijn. Wat hij doorgeeft bij dergelijke merries is net zo goed de vraag als bij Danser.
Gelukkig lijken de veulens heel postief.

Ik bedoel al met al dus niet te zeggen waarom Chablis perse niet, maar juist waarom Danser OOK zou kunnen. Bij geen enkele hengst heb je de garantie dat je krijgt wat je in gedachte hebt.

En als ik dan zie wat een mooie types hij van Sander en Ahoy heeft gehad, kan ik me hier wel in vinden.
Zeker als ze nog nadenken over fokwaardes en dus ook keuringen etc.

Hoe de hengst in de toekomst fokt, zal ook deels afhangen van de merries en kansen die hij krijgt.

Ik hoop zelf beide hengsten nog eens te kunnen gebruiken. (Danser dan wel op latere generaties)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:24

ingeeusa schreef:
Ik denk zeker dat ik er met bv. chablis meer een dressuur model uit Kan Halen, Ben ik t mee eens! maaraangezien we komend jaar nog een ahoy zouden krijgen. Wil mijn schoonvader toch Liever eerst een een echte gelderse. Sorry dat heb ik idd niet best uitgelegd. Maar hij heeft voorrang:-P en hij is het met mij weer eens dat we wel op danser kunnen gokken ipv weer ahoy.

Ik vind het ook een hele goede keuze hoor. Begrijp me vooral niet verkeerd. :) Maar hij is niet Gelderser dan Chablis. ;)

Voordeel van Danser is uiteraard....Vosgarantie :D

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:07

ingeeusa schreef:
De Merrie was dit jaar gedekt door ahoy helaas blijkt nu dat ze de vrucht verworpen heeft. Danser staat bij schilder op stal net als ahoy. Wij hopen op de mogelijkheid dat we ipv ahoy danser mogen gebruiken.

De keuze voor mij zelf zou eerder gaan richting een dressuurhengst. Danser is een luxer type dan ahoy vind ik en aangezien wij een hoop.goede nafok van ahoy hebben staan durven we nu de kans wel te nemen om voor danser te gaan. Mij. Dressuurveulen zal dan nog moeten wachten. Maar tegen die tijd zij. We meer dan 2 jaar verder. Dus Kan k daar nu niet verder over nadenken miss zijn er dan binnen het gelderse type.wel.hele.leuke!!!

Ahaaa ik snap het TS. Nou als je schoonvader eerst weer een jaartje 'mag kiezen', dan ben ik idd ook wel benieuwd wat eruit komt met Danser, vergeleken bij Ahoy en Sander. Is toch een beetje hetzelfde bloed maar dan wat verfijnder zo lijkt het.

Marieke; idd Rubus is ook niet handig dan voor een dressuurmodel en bewegingsverbetering begrijp ik nu, net zo min als Danser, Ahoy of Sander. Chablis zou qua model nog kunnen verbeteren maar beweging is nog onduidelijk. Ik vond de Rubussen in Didam behoorlijk modern (zie foto's en je was er zelf bij) dus vandaar dat ik hem aanhaalde. Maar na input van Natasja had ik dat alweer teruggedraaid, misschien heb je daarover heen gelezen (had je wat moeite bespaard in je argumentatie ;) )

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:08

Uiteindelijk zijn we het dus allemaal wel eens in grote lijnen. He wat saai :D

Chablis en Danser zijn gewoon twee heel verschillende types. Des te meer keuze hebben we.

Natas, weet jij of agouti dominant is?

EDIT: Lettersoep verbeterd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:15

Ja agouti is dominant. Maar das alleen interessant als de hengst of merrie zwart is(al dan niet met agouti) Op vos toont agouti niet.