[TI] stamp seizoen weer begonnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: stamp seisoen weer begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:50

De pour on voor de mijten maak ik in een oplossing met water.
1 op 5 ongeveer.
Ik neem een plantenspuit en vul die met de verdunning.
Tijdens het borstelen van de sokken spuit ik de verdunde pour on in de sokken en tegen de huid.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:47

Ik gebruik noromectin (onverdunt) over de rug ,of op de hals in geval van ondekking van luis of mijt op het lijf wat ik wel eens gehad heb bij zeer verwaarloosde aangekochte veulens/paarden , maar dan wel verspreid en vooral niet in de zon en nog geen problemen gehad met open huiden .
In de sokken gebruik ik het als ze beginnen te stampen ,1 keer per jaar ,(bij een enkeling een 2 de keer per jaar ) en werkt super .
Ik gebruik het ook bij drachtige merries en tot nu toe nog geen problemen mee gehad ,moet ik wel bij zeggen dat ik het niet gebruik de eerste 3 maanden in het begin van de dracht .

Wij hebben een melkveebedrijf en gebruiken het voor de koeien en verkrijgen het via de leverancier met veeartsverklaring .

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:58

Ik ben al zeker meer dan 6 jaar tevreden over Eprinex Pour On. Mijn DA heeft me dit destijds aangeraden en ik heb het tot volle tevredenheid op m'n eigen drie paarden gebruikt en inmiddels gebruiken m'n weidegenoten het bij hun Tinkers ook. Een ervan heeft jaren allerlei middeltjes gebruikt die niet of slechts kort werkten en is dolblij met de Eprinex.

Ik heb het slechts 1 maal over de rug gegoten. 6 jaar geleden bij Fenore toen zij als verwaarloosde jaarling bij me kwam. Haar haar bleef netjes zitten :D Bij mijn DA zijn geen gevallen van open huid bekend, maar om problemen te voorkomen kan je beginnen met een beetje in een kootholte doen, of op een achteraf plekje. Ik spuit met een klein spuitje dus 12,5 ml per been in de kootholte en masseer dit in. Voorheen stipte ik het met een kwast met harde haren op de huid van knie tot en met kootholte, maar dat was vreselijk arbeidsintensief en heel slecht voor mijn rug........

Dat van het ook werken als ontworming heb ik niet zelf verzonnen, maar is me vertelt door de DA.
Ik ontworm verder ook gewoon, ook al heb ik net behandeld. Zeker nu, want Ivermectine werkt niet tegen lintwormen.

Toevallig vandaag een liter Eprinex gekocht (hou ik niet allemaal zelf) komt neer op de prijs van 12 euro per 100 ml. Is goed voor 2 behandelingen.

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:06

Voor de mensen die aangaven geen chemische middelen te willen gebruiken.
Een paar druppels tea tree aanbrengen op de huid werkt erg goed.
Tevens werkt lavendel olie ook maar dat moet je op een basis van jojoba olie doen en absoluut niet puur op de huid aanbrengen.
En tevens zijn er veel winkels die nep lavendel olie verkopen en dat doet dus helemaal niks behalve naar lavendel ruiken.
Met tea tree gebeurt dit voor zover ik weet niet gezien niemand voor zijn lol lavendel olie in een geursteentje doet. (tea tree ruikt vreselijk vies)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:16

Vasthi schreef:
Dat van het ook werken als ontworming heb ik niet zelf verzonnen, maar is me vertelt door de DA.
Ik ontworm verder ook gewoon, ook al heb ik net behandeld. Zeker nu, want Ivermectine werkt niet tegen lintwormen.

dat klopt ook wel hoor, zo bedoelde ik het niet ;)
maar meer ivm doorbloeding/lymfestroming in de benen tov het op de rug behandelen
daarom ontworm ik ook nog gewoon klassiek met pasta, naast de pour on, idd ook omdat ivermectine niet tegen alles werkt

ik heb onze shet ook eens op de rug behandeld (die sukkelde met jeuk op dr lijf, maar geen luizen te zien en de dierenarts wist niet goed wat gedaan, dus heb ik in de zin van "baat het niet, schaadt ook niet" behandeld met pour on op dr rug met succes overigens ;))
zij heeft daar geen hinder van gehad, de anderen tot nogtoe altijd in de sokken behandeld

ik weet wel dat je moet proberen de pour on op droge huid aan te brengen en vervolgens de eerstkomende 24u proberen die plek ook droog te houden en ook niet in volle zon. de shet heb ik toen (winter) snachts op stal gezet en s ochtends op droge huid behandeld en haar vervolgens een dag op stal gelaten.

loempia93

Re: stamp seizoen weer begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:23

Ik heb geen tinker, maar een Fries.
Heb uit frustratie de sokken af geschoren |(
Mijn eigen DA bleef steeds zeggen dat het mijten waren en dat ik maar Sebacil moest gebruiken.
Toen een andere DA laten komen, hij zei dat het geen mijten waren maar had geeeen idee wat het wel was.
Ze kwam in die tijd alleen maar in een buitenbak (dus geen gras en kreeg geen Muesli).
Ik denk dat het door de stress kwam of uit verveling.
Toen het weer het weer toeliet op de wei gezet, daar lag ze soms een half uur aan der benen te bijten.
Ben nu van alle ellende af, maar vind het toch echt niet uitzien een fries zonder sokken!
Gelukkig staan er nu veel tips in dit topic dus ik denk dat ik ze maar weer laat groeien <3

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:26

Mijn da zei dat sebacil bij hun vervangen is door byemyt(of byemite, weet niet hoe je t schrijft)

Weet iemand of dat dat hetzelfde is?
Nu geen stamper, dus ook niet nodig, maar wel handig om te weten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:15

Spetter schreef:
Voor de pour on gebruikers, welke is het meest geschikt voor paarden? Onze dierenarts wil het niet voorschrijven omdat hij te veel gevallen heeft gezien van paarden met ruggen waar het vel open lag (volgens dierenarts). Ik zie verschillende namen voorbij komen.
Ik lees bij de een dat het over de rug moet, de ander in de sokken. Ik zie even door de bomen het bos niet meer. Ik was nu nog met sebacil, echter is Kit daar absoluut niet van gedient en na 3 benen is het echt wel gebeurd met zijn geduld en mept ie en is het bijna onmogelijk om de sebacil tot op de huid te krijgen. (denk dat het hem pijn doet, want gewoon met shampoo wassen is geen enkel probleem) Ik zoek dus alternatief, zeker nadat ik goede verhalen heb gehoord over pour on. Lijkt me ideaal, over de rug gooien en klaar :D maar is het wel zo simpel?
In de sokken een pipetje doen is denk ik ook een hele operatie bij hem, maar hoger op het been zou wel lukken, maar werkt het dan wel?
Heb je een dierenarts nodig om pour on te kopen?
Ik wil wel gewoon oraal ontwormen, dus hoe doe je dat icm pour on. Krijg je dan niet te veel rotzooi in het paard?
Kortom een hoop vragen.

Iets hoger op het been zal ook wel helpen, bij luis doe je het over de rug en bij stampers in de sokken, ik zou zeggen probeer het eens wat hoger , of zo dicht mogelijk bij de sokken

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:17

Frenia gaf al een goed antwoord.