[KG] Wat voor kleur wordt ze nu? bont x bont

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: [KG] Wat voor kleur wordt ze nu? bont x bont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 22:34

Er kan toch geen schimmel geboren worden uit 2 bonte ouders? Daarvoor moet ten minste 1 van beide ouders schimmel zijn dacht ik?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 22:36

Dat klopt Leorah.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 22:44

Zeker 1 van de ouders moet schimmel, die info had ik nog niet (of niet gelezen) 8)7
Een bonte kan ook schimmel zijn opzich natuurlijk ;)
Kleur blijft in deze dan net als die donkerbruine van ons, gewoon zo.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 22:54

foto's van de ouders staan op pagina 1. Ik weet niet, ze lijken me beide niet schimmel. En daarbij denk ik dat ze dan ook eerder schimmel had getekend. Ik denk dan toch richting stekelharig (is dat niet het zelfde als een zweetvos?), hoewel ik het wel apart vond dat ze tegen de winter echt superdonker werd.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 09:17

Een zweetvos is een vos met lichte manen! Een schimmel is het niet, gezien de ouders!

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 16:36

Leorah: Zeker kan stekelharig zijn, dit heeft niks met zweetvos te maken, je merrie kan qua kleur misschien nog richting het iets wat donkerde gaan, dan denk ik aan een koffievos kleur. Zo van de foto zit je merrie een beetje tussen vos, en koffievos kleur in.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:46

agerrits schreef:
zijn schimmels die vos worden geboren. Ze word geen zweetvos. Ze is gewoon vos geboren kan meer schimmel worden over de jaren, hoeft echter niet extreem te geschieden. Kan ook prima dat de vacht die nu zichtbaar word haar kleur is. Heb zelf een donkerbruine merrie die in de wintervacht donder lijkt, en in de zomervacht schimmel vooral bij de achter hand. gewoon witte haren in de vacht. Merrie is al jaren het zelfde, blijft gewoon zo ;) :D

Dat is geen schimmel. Tobiano en roan of stekelharig liggen heel dicht bij elkaar heb ik laatst gelezen. Daarom is ze stekelharig. Ze kan ook geen schimmel worden wan de ouders zijn het niet.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:04

Veulen is basis kleur vos.
Veulen zou een 'Slipped Tobiano' kunnen zijn ... tobiano gen dragen zonder het te tonen met vlekken.
veulen zou een Frame Overo kunnen zijn ... frame gen dragen zonder het te tonen met vlekken.
veulen zou een tovero kunnen zijn ... tobiano EN frame gen dragen zonder deze te tonen.
EN aangezien papa hoogst waarschijnlijk ook Sabino is, zou het veulen ook sabino kunnen dragen ... en dit laatste zou dan de uitleg zijn voor de vele witte haartjes door de vacht.

Veulen is GEEN schimmel (dat alleen in directe lijn vererft van ouder op kind) en GEEN roan (dat alleen in directe lijn vererft van ouder op kind).

Wil je het zeker weten en niet blijven gissen ... laat DNA testen op Tobiano, Frame en Sabino.

Zowiezo zal je moeten gaan testen op Frame Overo als je ooit wilt gaan fokken. Dit ivm OLWS.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 19:23

Peterina, ik laat dr eerst lekker lopen tot ze 3 is. Ik vind het wel leuk dat ze steeds zo verandert, blijft een leuk raadseltje zo. Voor wat betreft fokken.. Stel ze zou frame overo zijn.. Dan is er toch een bepaalde kleur waar ik NIET mee zou mogen fokken met dr? (welke?) Ik wil namelijk sowieso geen bonte fokken, dus zou altijd gewoon een effen (hooguit sabino) hengst gaan kiezen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:26

Omdat haar moeder hoogst waarschijnlijk Frame Overo draagt en het veulen die ook (in minimale vorm) zou kunnen dragen moet je testen op Frame Overo.
Dit is om te weten zodat je de juiste keuze kan maken van een hengst en zou de kans op een OLWS veulen uitschakelen.

Probleem met een 'effen' hengst kiezen ... tenminste als je het over 'Western' paardenrassen hebt ... is dat deze worden niet altijd getest op Frame en dus een een 'gewone' sabino effen zou ook drager kunnen zijn. Goed informeren en bloedlijn studie doen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 19:29

Ohh maar ik bedoel sowieso geen western-hengst hoor, gewoon dressuur (kwpn of duits).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:45

Vossen zijn hun eerste winter vrijwel altijd heel donker. Je wil niet weten hoe vaak ik gehoord heb oh leuk het wordt een koffie/donkere vos. Tot ze het voorjaar daarop hun jasje weer uittrekken :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 12:12

Ja dat is ook zo, maar ik vind het zo gek dat ik aan haar eigenlijk niks roods kan ontdekken. Er zit helemaal geen roodgloed aan haar, wat vossen toch meestal hebben, nu ze haar jasje uittrekt. Het is meer.. ja hoe zeg je dat.. het lijkt wel op caramel, maar dan met heel veel witte haren er tussendoor. Ik vind ook niet dat ik de kleur met mn foto's goed kan vastleggen. Ik ben een leek op belichtingsgebied en daardoor lijkt ze op de foto rooier dan ze is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:45

Prachtig dit, je koopt een effen veulen uit bonte ouders en wilt geen bonte en ook geen bont fokken ooit :P
Ik denk dat alles wat ik zou willen zeggen al wel gezegd is (dat ze sabino en/of frame is en zowieso geen schimmel of roan), dus ik ben vooral benieuwd naar foto's waar ze uit het winterhaar is.
Weet je toevallig de afstamming van de moeder, of de kleuren van haar ouders?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 22:54

grinz, ja sorry, ik heb verder niet zoveel met bont eigenlijk. Ik viel op haar en niet zo zeer op haar ouders haha. Ze begint nu wat beter uit de vacht te komen, al is ze er nog niet helemaal door (had wat problemen met zand in de darmen, nu behandeld en ook aan de lijnzaad om beter door de verharing te komen). Hoe verder ze verhaart, hoe meer wit er tevoorschijn komt, al laten de foto's dat dus nog steeds niet zien: [ITP] hiep hiep, hoera! Shanice 1 jaar oud!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 23:11

Ik zag het al, ze is alleen wat grijs in de flanken.
Weet je niet watvoor kleur de ouders van de moeder waren?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 16:22

Nee dat is echt compleet onbekend, jammer genoeg. Ik heb alleen beide ouders gezien (foto's op eerste bladzijde), maar verder is alles onbekend.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 07:44

Nou misschien is dit iets duidelijker? Ze lijkt echt caramel-kleurig en niet rood

Afbeelding

en hier zie je bij de flank de witte haren al goed. Die zitten dus overal, niet alleen bij de flank. Ze krijgt ook witte haren in haar staart trouwens. Bovenkant.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:09

Ik mis de aalstreep, anders zou ik zeggen dat ze Dun is :0
Maar ze heeft idd wel een heel bijzondere kleur. Je zou er haast een ouderschapstest voor doen :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:31

Ik vind haar vrij normaal vos, dat ze wat bleek lijkt komt ws door die witte haren.
Lijkt mij een prachtig voorbeeld van sabino en ze heeft er alle kenmerken van; brede, grillige bles, witte onderlip, witte benen met onregelmatige/puntig oplopende randen en witte haren in de liezen en op de buik.
Enkele voorbeelden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:48

Foto's boven:
eerste en tweede zijn voorbeelden van Rabicano wat het stekelharigheid betreft op het lichaam.
derde zou idd sabino kunnen zijn met splash.

TS veulen zou sabino kunnen zijn, maar ik zou haar ook testen op tobiano.
Het blijft gissen tot de tests gedaan zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 00:23

Sabino kan toch ook stekelharigheid geven?
Wbt de eerste twijfelde ik zelf ook maar ik vind hem toch echt terug als sabino op diverse site's.
En die laatste, waarom zou daar Splash bij moeten zijn? Sabino geeft toch ook veel wit op het hoofd en ik zie geen blauwe ogen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 08:54

Frame geeft ook blauwe ogen en ik heb een superloude frame met mooi bruine ogen :D

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:28

Ik zei 'zou' idd sabino kunnen zijn met splash.
Ik leun eerder naar splash vanwege de brede bles en afgeronde been aftekeningen, maar het stekelharigheid en de lichtere verkleuring van zijn staart zou ook sabino aanduiden.
Splash hoeft niet perse blauwe ogen te geven ... in homozygoot voor is dat meestal wel het geval ... net als bij sabino je niet perse een kin of buik vlek hoeft te hebben of zelfs überhaupt helemaal een aftekening hoeft te hebben.

lubbert38

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 21:19

wij hebben een shetlander merrie en veulen en dei is gedekt door een bonte hengst, het veulen is vos kleur, maareen dezelfde kleur merrie is door dezelfde hengst gedekt en dat veulen is bont kleur, dus volgens mij verschilt het zo weer