[KG] 'Vrij van vosfactor'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:21

Ik ben super blij met mijn roodvos! Kleur kijk ik echt niet naar, meer de uitstraling.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:08

Thaliashof: wat betreft keur en beoording dressuur, speeld kleur geen rol. De combinatie word beoordeeld, en krijgt punten op de uitvoering van de oefeningen en het geheel. beoording van een fries t.o.z. van een rijpaard is veel lastiger dan het verschil in kleur voor de beoordeling vanwege de verschillen. Als je met een bonte bijvoorbeeld gewoon goed rijd, heb je gewoon punten, als je dan lage punten hebt, is het makkelijk door te zeggen, ja dat komt omdat ze liever geen bonte zien. Dat is echt totaal onzin, het resultaat kun je niet afschuiven op de kleur van het paard. zijn genoeg paarden met 'bijzondere' kleuren die het tegendeel bewijzen. Dus een vos, een zwarte of een panter bont paard, maakt allemaal niet uit ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:33

En helaas is dit niet het geval bij het LRV. Daar speelt vriendjes poliek, drink geld, club associatie, enz altijd een rol in de punten en, ook helaas maar zelf ondervonden, speelt kleur ook een rol. Misschien omdat een donkere kleur een beetje, lees chique, indruk maakt dat de punten anders liggen. Ik heb al verschillende trainers gesproken die som waanhopig op zoek zijn naar donker paarden zodat hun klanten een klas hogere bereiken. Het is zo erg dat ik weet van verschillende ruiters/amazones die op een vos rijden overgeschakeld zijn naar het Kempische omdat ze niets konden bereiken bij het LRV ... bijvoorbeeld eentje die na 3 jaar LRV niet hoger kwam dan M1 overschakelde en nu traind voor volgend jaar LT te doen.
Het ligt echt niet aan de talent of kwaliteit van de combinatie maar aan het jureren ... en daardoor aan de objectiviteit van de jury (laat staat aan de vakkunde ervan).

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 08:22

@agerrits: Ik wil ook niet bedoelen dat het overal zo is, maar bij ons in België bij een bepaalde rijvereniging gebeurt dit dus wel. De ruiters krijgen ook punten op voorkomen: hoe netjes de kleding is, is het paard mooi getoiletteerd, ... Het voorbeeld dat ik aangaf, krijgt dan bijvoorbeeld daarop een 10 met commentaar 'mooi paard'. Dat is dus geen beoordeling op het voorkomen, maar enkel over het uiterlijk van het paard. En zo krijgt een zwarte meer punten dan een vos. Vaak zijn het ook juryleden, die geen juryopleiding gehad hebben. Wat jij zegt, zo zou het overal moeten zijn, maar zo is het dus niet... Ruiters, die voor die rijvereniging kiezen hebben ook hun redenen (in clubverband, enkel 1 x op het jaar lidgeld betalen, ...).

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 08:35

Yes Zafirah is een zwarte, ben ik nu in de mode :') ? Mama was vos dus denk dat ze wel vosfactor draagt. Maar dat geeft juist leuke kleurtjes, zwart met vosfactor en dan een cremello/palomino/valk hengst :~

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 08:40

Stel je voor als iemand een Haflinger zou willen die "vrij van vosfactor" is... :D

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:29

BaileyMix schreef:
Yes Zafirah is een zwarte, ben ik nu in de mode :') ? Mama was vos dus denk dat ze wel vosfactor draagt. Maar dat geeft juist leuke kleurtjes, zwart met vosfactor en dan een cremello/palomino/valk hengst :~

Dan draagt ze zeker vos, want haar moeder had 2 allelen en dus 1tje doorgegeven.