Veulentje fokken? Waar beginnen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:17

tsja, die ongelijke voeten is een punt waar je over kunt discuteren. Je bent je er van bewust, het is erfelijk, maar betekend niet dat ze het perse door zou geven. Het veulen kan prima voeten hebben maar kan ook veel slechtere stand dan de moeder hebben.
Wat betreft de kleur roan, zijn beide haar ouders deze kleur? anders heb je 50% kans op die kleur. Als ik de foto's zie, zie ik geen roan. Maar ik heb niet onwijs veel ervaring met die kleur.
Ik heb vorig jaar 1 van mijn merries laten dekken door een roan, alles klopte aan die hengst, ik vond alleen zijn kleur niet mooi.
Ik zou me niet blind staren op de kleur voor de hengstenkeuze, maar goed, dat is mijn ding. Het is voor mij van ondergeschikt belang.
Wat zijn je plannen met het veulen? hier kun je ook op uitzoeken. Wil je de sport in en zo ja, welke sport?
Hoe wil je de dekking doen? Natuurlijk, met vers gekoeld sperma of diepvries sperma?
Als je het niet natuurlijk doet, zul je heel nauwkeurig moeten laten bepalen wanneer ze een eisprong heeft.
Wil je aan manipulaties denken in de vorm van: hengstig spuiten, ei weg laten spuiten? etc??
Het zijn dingen waar je over na kunt denken. Veulen fokken is 1, merrie dragend krijgen is 2. En daarvoor zijn meerdere wegen.
Ook kun je aan een kruising denken, mijn ervaring is dat kruisingen vaak het beste van beide rassen hebben. Het is maar een overweging.

Succes met je keuze.

joyfordogs

Re: Veulentje fokken? Waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:19

wat betreft het spenen, er lopen genoeg veulens tot een jaar bij hun moeder. Ligt helemaal aan de situatie en hoe de moeder er onder is ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:23

Over het wel of niet roan zijn van de merrie, daar is op te testen. Trek een pluk haren met wortel uit de manenkam en stuur hem op naar het van Haeringen Laboratorium in Wageningen, met je creditcard gegevens. Goedkoper is het om dat direct via de USA te doen, bij Cornell of Davies University. Maar dan weet je het zeker.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 23-09-12 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:24

joyfordogs schreef:
wat betreft het spenen, er lopen genoeg veulens tot een jaar bij hun moeder. Ligt helemaal aan de situatie en hoe de moeder er onder is ;)

Mijn veulen is nu 5 maanden en die ga ik inderdaad ook niet spenen voor de winter.
Als alles goed blijft gaan, zal ik waarschijnlijk spenen in het voorjaar.
Dus ik kan dat wel bevestigen. :j

Ivm, die ongelijke voeten. Daar kan je dan een aandachtspunt van maken ivm hengstenkeuze.
En ga dan vooral ook nakomelingen van de hengst bekijken en wees kritisch hoe deze op de benen staan.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:27

Cassidy schreef:
sigrid1182 schreef:
Als jij de klik hebt met je paard ne het karakter bij je past, zou dat voor mij een plus zijn om wel te fokken....ik zie nl heel veel van mn merrie terug in haar nafok. Zowel karakter als gedrag. Dus een veulen fokken, ipv kopen zou mijn voorkeur hebben als het betreffende paard kwa gedrag en karakter heel erg goed bij mij zou passen.

[knip]

Heb je foto van jou merrie?

Als je het topic en vooral de openingspost GOED had doorgelezen zou je zien dat er foto's staan :D

De vraag qua gedrag dat je zo bij de nafok van je merrie ziet: in hoeverre is dat aangeleerd, en hoeverre is dat genetisch bepaald/character? Een veulen loopt als het goed is een aantal maanden naast die merrie en kan en gaat heel veel afkijken.
Ik zie juist in de nafok van mijn beide merries heel weinig van de moeder terug. Dus als je een veulen fokt in de hoop op een copietje mama, dan kon je nog weleens bedrogen uitkomen.

Mijn veulens lijken in type karakter en gedrag wel op hun moeder, dat vind ik een merrie die haar stempel drukt op haar nafok, ik zie dat graag en vind dat een pluspunt,..

Mijn veulens worden na afspenen en zomers in groep leeftijdsgenoten en oudere merries en dus ook hun moeder.

Mijn paarden lopen dus langer bij hun moeder dan die van jou, dus daarom invloed van de merrie groter. Familiebanden zijn duidelijk waarneembaar in kuddes.....

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:31

Afspenen klopt. Maar de meeste veulens gaan rond de 5 maanden bij de moeder weg.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:33

WolinLotte schreef:
@Rina: Ik heb de onderzoeken hiernaar gelezen en ze zijn daar nog niet zeker van, het Belgische trekpaard met de kleur Roan worden ook namelijk met elkaar gekruist en hier is nog geen bewijs uitgekomen dat dit een niet levensvatbare combinatie zou kunnen zien. Of ik loop alweer achter wat betreft het nieuws hier over := .
Roan is met name in de westernwereld een geliefde en kostbare kleur omdat het een zeer moeilijk te fokken kleur is, ik weet dat ze vanuit die tak van sport erg thuis zijn in het fokken met Roankleurige paarden, althans dit heb ik me door mensen in de westernwereld laten vertellen :) .
De mijne is een volle Roan, omdat ze al de 5e in lijn is met deze kleur, ze heeft wel wat Rabicano-ribstrepen, maar schijn bedriegt, ze is een echte 8-) .
Desalniettemin, zou ik het risico niet nemen :D .. Trouwens.. Ik ken geen enkele Roankleurige-hengst die bij het KWPN goed gekeurd is!

Ik kom ook uit de westernwereld ;) :D
En nee hoor Roan is niet moeilijk te fokken, als je een roan hebt geeft die het voor 50% door. Maar hoe het zit met de Belgische trekpaarden???? Of daar een ander gen ervoor verantwoordelijk is, of daar ook Rabicano meespeelt. Ze kan nl ook beide genen hebben. Er zijn meer mogelijkheden die bijdragen aan een roan uiterlijk ;)
Mss moet je daar Peterina@bokt eens naar vragen, die kent zich goed uit met kleuren.

Kwa KWPN hengsten, ik ben daar helemaal uit :D Das al jaaaaren geleden voor me, zou dus niet weten wat voor kleurtjes er nu rondlopen. Hou me nu een beetje op de hoogte kwa Quarter en Painthengsten :P

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:00

Vulina schreef:
Ik ga verder niet in op of het nu wel of niet verstandig is. Lijkt me de keuze van de TS. Ik zie héél veel papierloze beestjes voorbij komen, en de eigenaren zijn nét zo blij met hun paarden dan ik met mijn paarden ben..

Dit wordt geen papierloosveulen. Er zit bij de merrie een KWPNpapier. Voor een fokmerrie is het allebelangrijkste criterium dat ze gezond is, recht van lijf en leden is en bruikbaar is in haar fokrichting. Over predikaten kan je nog heen stappen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:01

ben niet teen fokken maar wel als de merrie erfelijk belast is met een mi npunt daarmee niet door te fokken maar dat zou je nog moeten uitzoeken of weet je dat al

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 23:29

Dank voor alle reacties! :)

Wolin is ingeschreven bij het KWPN-stamboek. Ik heb vandaag nieuwe foto's gemaakt, zal ze eens plaatsen. En ja, ze is zeker 50 kilo te zwaar :o , trekt gelukkig wat bij.

We hebben pech gehad met de voeten. Vermoedelijk door volbloed van vaders kant, en incorrecte bekapping ten tijde van de opfok, heeft ze ondergeschoven verzenen. Ze zijn niet ongelijk in de zin van bokvoet en platvoet, beide hebben ondergeschoven verzenen, rechts iets erger door graasvoetje, wat ontstaan is in de opfok, misschien had ik het beter zo kunnen omschrijven, hierdoor zijn ze in zekere zin ongelijk.. Ze heeft tot haar 3e jaar geen problemen gehad met haar voeten, tot ik haar liet beslaan. Het is in principe geen erfelijk belaste blessure die ze heeft, ze heeft zich verstapt, verdraaid en daarna is het met behoorlijke ups en downs gegaan.. Arm paard -O- .. Het is een punt van aandacht, liever geef ik geen ondergeschoven verzenen door natuurlijk.

Ik ben niet van plan te gaan lopen rommelen met hengstig spuiten :n .. Als het niet zou lukken, dan zij het zo.. Dat zou ik niks vinden :n . Het is namelijk niet iets wat PERSÉ hoeft, maar wat we erg leuk zouden vinden.

Twee weken terug kwam er een zeer ervaren KWPN-fokker bij mijn paard kijken, toevallig was hij een schuilstal in de wei aan het bouwen voor mijn paarden en kwam even kijken bij mij en mijn merrie.. Zelf heeft hij 7 KWPN'ers staan, waarvan een aantal fokmerrie's, die goede veulens hebben voortgebracht, en een aantal van zijn fokproducten staan bij o.a. Tommie Visser etc.. Nou een hoop bla bla :P .. Hij had mijn merrie zien lopen en vroeg zich af of ze al een veulen had gehad (en nee.. niet vanwege de omvang van haar buik :') ), meer omdat hij benieuwd was naar haar eventuele nakomeling, híj was enthousiast.. Mede daardoor is het weer een klein beetje aangewakkerd. Hij vond haar een mooie merrie. We hebben het verder niet over hengstkeuze gehad o.i.d.
Daarnaast heb ik wel eens met m'n dierenarts gesproken over een veulentje en hij was zeer enthousiast, vanwege haar kleur (verdunningsgen), exterieur en haar beweging, hij heeft toendertijd niks afgeraden vanwege de blessure of vanwege haar voeten (hij fokt zelf ook). Affijn.. ik was natuurlijk vooral vereerd, maar heb het nooit volledig serieus doorbesproken en op basis hiervan ga ik natuurlijk niks beslissen ;) .

Wat betreft kleur: Ze is roan, verandert van kleur met seizoenen (wordt nu bijvoorbeeld donker) en littekens worden bruin, ipv wit. Ze is 5e in lijn met de kleur, een stekelharige kan ontstaan uit een schimmelmoeder en vosvader bijvoorbeeld. Ik zou het officieel kunnen laten testen, maar ach.. zo boeiend vind ik het niet :+ , ik vind haar roan, heb hier veel uitleg over gehad waarom zij een echte is, dus dat verneem ik dan. Of ze het doorgeeft of niet, vind ik niet belangrijk, het zou leuk zijn.

@Colway: Ja, dat kan ik en ja ik woon op mezelf en ja ik onderhoud mijn paard volkomen zelf. Wie ben jij om te zeggen dat dit ik dat niet kan zeggen of vinden, als ik zeg dat ik hier uitgebreid over gesproken en nagedacht heb?! :s Wie weet verandert mijn mening wel de komende maanden door omstandigheden die zich voordoen, maar ten alle tijden zal ik niet onbezonnen een keuze maken, aangezien het een commitment wordt voor een langere tijd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 23:59

Of je merrie wel of niet roan is, kan bepalend zijn bij de hengstkeuze. Niets aannemen, laten testen.

En dat je merrie goed valt bij een fokker betekend niet dat ze fokwaardig is. Ik vind je merrie ook leuk, beetje Quartertype, breed en laag op de benen, niet zo'n hoogbenig, iel geval. Je zou in eerste instantie fokken voor jezelf, maar je kunt nooit voorspellen hoe het leven gaat lopen, dus een beetje naar de markt kijken is niet verkeerd, voor het geval dat je ooit moet verkopen. En wat de markt vraagt is geen Quartertype.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 07:37

Cassidy schreef:
Of je merrie wel of niet roan is, kan bepalend zijn bij de hengstkeuze. Niets aannemen, laten testen.

Als TS bij het KWPN bliijft is roan niet roan totaal irrelevant. Er is ooit een roan hengst geweest, El Rosso, en daar is in de fokkerij bijna niets vanover gebleven. Er zijn op dit moment geen KWPN hengstenin in die kleur.

TS, heb je een foto van je merrie op het harde en dan het liefst close up van de hoeven van achtere. Zoals jij het beschrijft lijkt het mee te vallen maar ik ben nu wel nieuwsgierig hoe het eruit ziet. :)

Ongelijke voeten komen overigens niet perse van volbloed bloed. Het kan komen door een erg lang voorbeen en een korte hals waardoor bij het grazenhet veulen/de merrie steeds hetzelfde been ver naar voren plaatst en een naar achtere.
Maar het kan ook starten met HKO waardoor het veulen van jongs af al de achtervoet ontlast en op die manier de boel scheef groeit.

Een korte hals/lang voorbeen en HKO zijn erfelijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 08:45

Is het de merrie uit de paardenfokken link die ik eerder plaatste?
Dan heeft ze aardig wat 'oud bloed' met Uniform, Variant en Farn vrij voorin de lijn.
Ik zou dan ook mooi bij het wat klassiekere type blijven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:05

Ik heb nog even naar de afstamming gekeken. Ook voor wat betreft de kleur.

De merrie is in generatie 6 en 7 ingeteeld op de Frelona stam. (Frelonius x Killa's Boy) daar komt de roan kleur dus vandaan.(http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/305987 merrielijn 22 fokfamilie 75)

Afbeelding
Dit is Frelona.

Je zou inderdaad. als je echt wil fokken, naar een Gelderse hengst kunnen kijken. Ik zou letten op halsvorm en richting. Danser geeft denk ik net een moderne twist eraan.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:21

rina schreef:
Ik heb maar 1 advies, bij je hengstenkeuze, GEEN roan hengst nemen. Roan X Roan is 25% kans op niet levensvatbaar veulen. Verder sucses met je keuze.

Deze info klopt niet, een roan x roan geeft 25% kans op het resorberen van het veulen, dit zal in de eerste 4 maanden van de dracht gebeuren, er wordt dus géén veulen geboren, merrie en veulen hebben hier beide geen weet van. Klinkt al een stuk minder dramatisch.

Cassidy, bij van haeringen is ( nog ) niet op roan te testen, in Amerika zijn ze er wel druk mee bezig maar het lijkt hetzelfde verhaal te zijn als met Sabino, meerdere mogelijkheden maar er is nog maar op één soort te testen. Staat allemaal nog in de kinderschoenen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:44

NatasjavE schreef:
Ongelijke voeten komen overigens niet perse van volbloed bloed.

Lijkt me een onzin uitspraak. Ik heb heel veel volbloed in mijn fokkerij en veel ervaring met volbloedinbreng en nog nooit een met ongelijke voeten gehad, of bij anderen gezien.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:47

sarabande schreef:
NatasjavE schreef:
Ongelijke voeten komen overigens niet perse van volbloed bloed.

Lijkt me een onzin uitspraak. Ik heb heel veel volbloed in mijn fokkerij en veel ervaring met volbloedinbreng en nog nooit een met ongelijke voeten gehad, of bij anderen gezien.

Dat zeg ik toch ook? :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:58

NatasjavE schreef:

Ja ik bevestig wat jij zegt, zie hier zoveel onzin voorbij komen
Een merrie met 4 generaties merries zonder enig predicaat dat zegt iets en dat is niet positief. Een predicaat geeft de positieve punten van een merrie aan. 1 of misschien 2 merries zonder predicaat kan een ongelukje of zo zijn, 4 merries is iets om bij stil te staan, een afwijking zo maar op iets afschrijven waar geen enkele grond voor is maakt de merrie niet beter.

Zon merrie zou ik zeker een prok keuring laten ondergaan voor je er mee gaat fokken. Het zo leuk hebben van een eigen veulentje weegt niet op tegen de ellende die je zon veulentje aandoet door de mogelijkheid al die onbekende zaken waardoor al die merries nooit een predicaat gekregen hebben bij dat veulen in te fokken.

hooffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:56

eerst een geschikte hengst zoeken die bij je merrie past. Staar je niet blind op de hengst alleen, veel belangrijker is het nog om naar de nafok te kijken en naar de lijnen achter de hengst. Probeer ook eens te zoeken naar nafok die uit vergelijkbare merrie lijnen komen als de jouwe.
daarna moet je de cyclus van je merrie zien te vinden. Daarna contact opnemen met de hengstenhouder, die zal je de verdere procedure uitleggen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:04

sarabande schreef:
NatasjavE schreef:

Een merrie met 4 generaties merries zonder enig predicaat dat zegt iets en dat is niet positief. Een predicaat geeft de positieve punten van een merrie aan. 1 of misschien 2 merries zonder predicaat kan een ongelukje of zo zijn, 4 merries is iets om bij stil te staan, een afwijking zo maar op iets afschrijven waar geen enkele grond voor is maakt de merrie niet beter.

Zon merrie zou ik zeker een prok keuring laten ondergaan voor je er mee gaat fokken. Het zo leuk hebben van een eigen veulentje weegt niet op tegen de ellende die je zon veulentje aandoet door de mogelijkheid al die onbekende zaken waardoor al die merries nooit een predicaat gekregen hebben bij dat veulen in te fokken.

Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. Ik heb een bijna volbloed, ox welliswaar, maar die heeft super voeten en mijn merrie heeft meer xx als paard van TS en ook knappe voeten.

Uit haar moederlijn zijn bijna alleen maar minimaal stermerries en minimaal een 2e bezichtigingshengst, misschien zelfs wel 2.
Haar volle zus is de enige die geen ster is, maar die veulens worden nog goed naar het buitenland verkocht. 1ste nakomeling voor 120.000$ naar Canada en 2de nakomeling ook voor goed geld naar internationale springamazone in Zwitserland. Haar volle zus maakt het dan weer via de nafok helemaal goed dat ze zelf geen ster is

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:12

Er is natuurlijk wel behoorlijk wat verschil tussen een engels volbloed en een arabisch volbloed.

Bij warmbloeds bedoelen ze met volbloed doorgaans engels volbloed en geen Arabier. Er zijn wel arabieren gebruikt hoor,...maar das van enige tijd terug.
Vaker nog zie je het gebruik van anlglo's.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:28

Natasja, ik weet het, maar ook ox krijgt in de (pony)fokkerij nog wel eens de schuld van slechte voeten ;)

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:07

WolinLotte: Volg je hart en aub laat niet alles afhangen van Bokt.
Als ik dat had gedaan was mijn veulen er ook nooit geweest of moest ik een Geldersehengst kiezen, omdat mijn merrie een hele oude lijn had! Tevens word je gauw in een hoek gedrukt om maar te kiezen voor het Gelders. Kijk rond en verbreed je horizon. Er zijn nog zoveel meer hengsten op die wereld die ook wat kunnen verbeteren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:49

Cryssie schreef:
WolinLotte: Volg je hart en aub laat niet alles afhangen van Bokt.
Als ik dat had gedaan was mijn veulen er ook nooit geweest of moest ik een Geldersehengst kiezen, omdat mijn merrie een hele oude lijn had! Tevens word je gauw in een hoek gedrukt om maar te kiezen voor het Gelders. Kijk rond en verbreed je horizon. Er zijn nog zoveel meer hengsten op die wereld die ook wat kunnen verbeteren.

Lees mijn profiel ajb even!! Ik verkies iedere Gelderse hengst boven een ander. Dat is niet in een hoekje drukken. Dat is iemand vooruit proberen te helpen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 19:35

gr_roos schreef:
sarabande schreef:
A

Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. Ik heb een bijna volbloed, ox welliswaar, maar die heeft super voeten en mijn merrie heeft meer xx als paard van TS en ook knappe voeten.

Uit haar moederlijn zijn bijna alleen maar minimaal stermerries en minimaal een 2e bezichtigingshengst, misschien zelfs wel 2.
Haar volle zus is de enige die geen ster is, maar die veulens worden nog goed naar het buitenland verkocht. 1ste nakomeling voor 120.000$ naar Canada en 2de nakomeling ook voor goed geld naar internationale springamazone in Zwitserland. Haar volle zus maakt het dan weer via de nafok helemaal goed dat ze zelf geen ster is

Nou ik vind dat sterpredikaat en pref predikaat dus niet belangrijk voor de fokkerij.....ik heb liever 8 generaties stb op rij, met elke generatie 1 160 springend paard en geen prest predikaten, dan ster pref 4 x op rij....ik fok een sportpaard nl....

Mijn merrie word over een paar jar als alles mee zit postuum prestatie , de oma is 156 groot geen ster geb 1976 . Bracht 1 z spr paard 1 z1 dres paard m drs paard en 2 dubbel m paarden, en voldeed voor 2000 aan het prest predikaat maar nooit aangevraagd en ze voldoet niet aan de eis diem tegenwoordig geldt om prest te worden...diempaarden liepen dus in de sport van vanaf 1980, .de moeder daarvan is ook stamboek em 156 hoog, maar bracht een 2 bez hengst een keurmpref merrie en een prest merrie, ook niet genoeg voor prest predikaatof ander predikaat..komen wel veel int spr paarden uit de gehele stam.

En daar zou ik niet mee moeten fokken volgens sarabande..... 8)7

Mijn merrie bracht 8 veulen waarvan 1 keur plus m eventing is, 1 is zz licht, 1 loopt z drs en 1 paard m spr m drs.

En dan moeten de 2 die ik heb de sport nog in....

Voor mij is dat goed genoeg om mee te fokken...

Mijn indoctro heeft dus nu een papier met stb x stb x stb x model pref.

Mi is het de onzin van sarabande die ik hier voorbij zie komen...

Je kan pas zeggen of je wel met paard moet fokken als je alle gegevens weet en dat een paard generatiesnstb heeft, is niet zomaar niet geschikt!