Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
joyfordogs schreef:wat betreft het spenen, er lopen genoeg veulens tot een jaar bij hun moeder. Ligt helemaal aan de situatie en hoe de moeder er onder is
Cassidy schreef:sigrid1182 schreef:Als jij de klik hebt met je paard ne het karakter bij je past, zou dat voor mij een plus zijn om wel te fokken....ik zie nl heel veel van mn merrie terug in haar nafok. Zowel karakter als gedrag. Dus een veulen fokken, ipv kopen zou mijn voorkeur hebben als het betreffende paard kwa gedrag en karakter heel erg goed bij mij zou passen.
[knip]
Heb je foto van jou merrie?
Als je het topic en vooral de openingspost GOED had doorgelezen zou je zien dat er foto's staan![]()
De vraag qua gedrag dat je zo bij de nafok van je merrie ziet: in hoeverre is dat aangeleerd, en hoeverre is dat genetisch bepaald/character? Een veulen loopt als het goed is een aantal maanden naast die merrie en kan en gaat heel veel afkijken.
Ik zie juist in de nafok van mijn beide merries heel weinig van de moeder terug. Dus als je een veulen fokt in de hoop op een copietje mama, dan kon je nog weleens bedrogen uitkomen.
WolinLotte schreef:@Rina: Ik heb de onderzoeken hiernaar gelezen en ze zijn daar nog niet zeker van, het Belgische trekpaard met de kleur Roan worden ook namelijk met elkaar gekruist en hier is nog geen bewijs uitgekomen dat dit een niet levensvatbare combinatie zou kunnen zien. Of ik loop alweer achter wat betreft het nieuws hier over.
Roan is met name in de westernwereld een geliefde en kostbare kleur omdat het een zeer moeilijk te fokken kleur is, ik weet dat ze vanuit die tak van sport erg thuis zijn in het fokken met Roankleurige paarden, althans dit heb ik me door mensen in de westernwereld laten vertellen.
De mijne is een volle Roan, omdat ze al de 5e in lijn is met deze kleur, ze heeft wel wat Rabicano-ribstrepen, maar schijn bedriegt, ze is een echte.
Desalniettemin, zou ik het risico niet nemen.. Trouwens.. Ik ken geen enkele Roankleurige-hengst die bij het KWPN goed gekeurd is!
Vulina schreef:Ik ga verder niet in op of het nu wel of niet verstandig is. Lijkt me de keuze van de TS. Ik zie héél veel papierloze beestjes voorbij komen, en de eigenaren zijn nét zo blij met hun paarden dan ik met mijn paarden ben..
Cassidy schreef:Of je merrie wel of niet roan is, kan bepalend zijn bij de hengstkeuze. Niets aannemen, laten testen.
rina schreef:Ik heb maar 1 advies, bij je hengstenkeuze, GEEN roan hengst nemen. Roan X Roan is 25% kans op niet levensvatbaar veulen. Verder sucses met je keuze.
NatasjavE schreef:Dat zeg ik toch ook?
sarabande schreef:NatasjavE schreef:Dat zeg ik toch ook?
Ja ik bevestig wat jij zegt, zie hier zoveel onzin voorbij komen
Een merrie met 4 generaties merries zonder enig predicaat dat zegt iets en dat is niet positief. Een predicaat geeft de positieve punten van een merrie aan. 1 of misschien 2 merries zonder predicaat kan een ongelukje of zo zijn, 4 merries is iets om bij stil te staan, een afwijking zo maar op iets afschrijven waar geen enkele grond voor is maakt de merrie niet beter.
Zon merrie zou ik zeker een prok keuring laten ondergaan voor je er mee gaat fokken. Het zo leuk hebben van een eigen veulentje weegt niet op tegen de ellende die je zon veulentje aandoet door de mogelijkheid al die onbekende zaken waardoor al die merries nooit een predicaat gekregen hebben bij dat veulen in te fokken.
Cryssie schreef:WolinLotte: Volg je hart en aub laat niet alles afhangen van Bokt.
Als ik dat had gedaan was mijn veulen er ook nooit geweest of moest ik een Geldersehengst kiezen, omdat mijn merrie een hele oude lijn had! Tevens word je gauw in een hoek gedrukt om maar te kiezen voor het Gelders. Kijk rond en verbreed je horizon. Er zijn nog zoveel meer hengsten op die wereld die ook wat kunnen verbeteren.
gr_roos schreef:sarabande schreef:A
Ja ik bevestig wat jij zegt, zie hier zoveel onzin voorbij komen
Een merrie met 4 generaties merries zonder enig predicaat dat zegt iets en dat is niet positief. Een predicaat geeft de positieve punten van een merrie aan. 1 of misschien 2 merries zonder predicaat kan een ongelukje of zo zijn, 4 merries is iets om bij stil te staan, een afwijking zo maar op iets afschrijven waar geen enkele grond voor is maakt de merrie niet beter.
Zon merrie zou ik zeker een prok keuring laten ondergaan voor je er mee gaat fokken. Het zo leuk hebben van een eigen veulentje weegt niet op tegen de ellende die je zon veulentje aandoet door de mogelijkheid al die onbekende zaken waardoor al die merries nooit een predicaat gekregen hebben bij dat veulen in te fokken.
Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. Ik heb een bijna volbloed, ox welliswaar, maar die heeft super voeten en mijn merrie heeft meer xx als paard van TS en ook knappe voeten.
Uit haar moederlijn zijn bijna alleen maar minimaal stermerries en minimaal een 2e bezichtigingshengst, misschien zelfs wel 2.
Haar volle zus is de enige die geen ster is, maar die veulens worden nog goed naar het buitenland verkocht. 1ste nakomeling voor 120.000$ naar Canada en 2de nakomeling ook voor goed geld naar internationale springamazone in Zwitserland. Haar volle zus maakt het dan weer via de nafok helemaal goed dat ze zelf geen ster is