Wat is het karakter van een arabier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 11:49

Misschien staat het niet bij iedereen de paarden waarover het gaat in het profiel maar bij sommigen zie ik geen AV hoor.
Dus misschien wel leuk om de pedigree er bij te zetten.

Het gaat namelijk over het karakter van een Arabier en niet over de kruisingen :+

Sommigen arabieren eigenaren weet ik worden er een beetje moe van als men geen arabier heeft maar hun paard wel een arabier noemt. ;)
Het is namelijk niet te vergelijken :+
En er komen een hoop vooroordelen op tafel:)

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:01

Nickyyyy schreef:
Ik heb ook een arabier, 1,5 jaar en nog hengst.

Hij is ontzettend lief en mensgericht, onderdanig (nog), leergierig, niet schrikkerig maar wel alert, slim en meedenkend. Al met al een heerlijk dier.

Vader Moeder
Yack 'F' Lanizjka

Rest van zijn pedigree kan je hier lezen:
http://www.avsweb.org/?c=106&id=28993

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:08

V markema
M okw anastasja

jacqueline_Y

Re: Wat is het karakter van een arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:46

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 03:56

V: af Umoyo m: af max maya v Aparan :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:06

Over het algemeen hebben de meeste dus gewoon een vollboed :P :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:20

Die van mij is Kubay Khan x AF Antha v Anthal.
Maar ik heb diverse gehad met nrps papieren erbij, varierend van 70 tot 95% volbloed en daar is mijn mening over kruisingen op gebaseerd.
Ook geweldige paarden want ze zijn nog steeds superslim en willen graag voor je werken, maar ze zijn wel een heel stuk riller dan volbloeden.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 00:25

Hee wat leuk ik rijd Antha nu bij! Fijne merrie is dat toch werkt heel graag :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:59

He dat is leuk! Er zijn er wel meer die haar kennen, hoorde dat het een echte merrie-merrie is?
Heeft zij ook al in de sport gelopen? Ze is inmiddels de jongste ook niet meer of wel?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 15:02

OPG --> AV

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 03:15

Het valt mee eerder echte alpha-merrie eigenlijk.. We trainen nu lekker en hoop.volgend jaar te kunnen starten :) ze is inmiddels 17 maar het is haar.niet aan te zien!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:56

Heeft ze al eerder in de sport gelopen? Gaan jullie alleen dressuur of ook springen?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:04

Voor zover ik weet is ze nooit officieel uitgebracht in de sport nee. Wil eigenlijk alleen dressuur gaan doen, ze is niet echt een springer en om dan op deze leeftijd dat nog op te pakken.... Bovendien kan ik door blessure ook niet echt meer springen (althans, verlichte zit lukt niet goed meer) dus het zat er toch al niet in :) Hoop punten te kunnen rijden zodat ik over een paar jaar mn hengst mag starten dus we hebben serieuze plannen. :) Ze doet het ook hartstikke goed, pakt het heel fijn op allemaal en ze wil heel erg graag werken dus ik denk dat het wel goed zal komen, Antha vindt het echt leuk om te werken!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:13

Ja Bayro ook maar hij is wel snel verveeld, je moet echt je best doen het afwisselend te houden, hij is dressuurmatig nog niet zo ver en na 15 minuten volte's draaien, stelling en buiging vind hij het wel weer best allemaal. Dan sluit ik af met een galopje door het bos, pak ik een boomstammetje mee, vind ie prachtig. Maar hij is ontzettend snel en intelligent, ik verwacht dat hij al snel wat verder is in training en hopelijk is het dan makkelijker hem bij de les te houden.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:16

Ik ben opgegroeid tussen de AV's en ik kan je wel zeggen, ik wil nooit meer anders :D
Voor andere mensen heb ik de nodige kwpn'ers, nrps'ers en andere paarden gereden, maar er gaat niks boven een AV!

Ontzettend mensgericht, meedenkend, intelligent, sensibel, eerlijk en vaak met een dosis humor. Ze zijn zo loyaal en trouw en tot nu toe heb ik alleen maar AV's gehad die juist met kinderen en beginners zo ontzettend voorzichtig zijn. En dan bedoel ik met beginner ook echt iemand die er blanco ingaat en nog nooit op een paard heeft gezeten.

In mijn '21 jaar ervaring', heb ik sinds kort mijn eerste bange poeperd gevonden :+
En schrikachtig is hij niet, hij wil gewoon graag de tijd hebben om alle spannende en nieuwe dingen grondig te bekijken en te onderzoeken, daarna is er niks meer aan de hand :+

Echt, hulde aan de AV, het meest loyale, werkwillende en goudeerlijke paard wat er is _/-\o_

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:21

libanon aladin (ibn estasha) x inschallah salam.

daniellekas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:47

Leuk om te lezen dat Bayro net zo veelzijdig als ze volle broer Thabay is.

Volgens mij zijn alle kinderen van antha wel onder het zadel.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:46

Djunnah in een paar woorden omschrijven wordt lastig, maar wat zo snel bij mij naar boven komt: lief, mensgericht (maar niet perse naar 1 persoon, ik kan zo een vreemde haar uit de wei laten halen), echt een meisje, slim en onhandig tegelijk, werkwillig, soms een tikje lui, kan wat onzeker wezen in nieuwe situatie, maar vertrouwd dan erg op de voor haar bekende mensen, of dat nou op haar rug is, of er naast, ze is ook typisch, maar volgens mij is dat typische gewoon iets Arabisch, zo kan ze de gekste bekken als ze iets wilt, gaat ze met d'r kop in de regen staan ipv met d'r kont en zo heeft ze wel meer van die dingen die wij typisch Djunnah noemen, het is niet irritant, maar meestal lachwekkend :')

Hiervoor hadden we een NRPS merrie, ca 50% avbloed, dit was ook een zachtaardig merrie, meewerkend, kindmak, zeer Arabisch wbt karakter, alleen wat ik zelf wel echt als verschil merk met Djunnah: Darmorah als ze heet was, dan bleef ze heet, dan bleef ze door gaan, door gaan en door gaan tot je er niet goed van werd en Djuun heeft ook haar momenten, maar eigenlijk duurt dat nooit zo lang. :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:58

Ik heb er 5 en allen zijn weer anders van karakter,maar wat ze gemeen hebben is het mensgerichte karakter :j en ze zijn betrouwbaar..

Merrie 18 jaar drug x passia
Merrie 10 jaar khordan x zahari
Ruin 3 jaar othello dd x alpentup
Ruin 3 jaar esquire x angel saartina
Ruin 3 jaar esquire x madhabi j

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:16

Ik rij enkel arabjes . En ik zal je mijn fb-status van gisteren citeren... Omdat die dus heel spontaan was en ik er net had op gezeten en besefte hoe fantastisch ze zijn.

"I just went for a walk with Dubai. And he showed me why I prefer Arabian horses. They are always kind to you, they respect you, they are too smart, they are so fast (especially Dubsie :D) and last but not least, you can trust them with your eyes closed, BUT they like making jokes. I'm so in love with Dubsie, 'cause he has it all ♥"

Ik zal voor de zekerheid effe vertalen he:
"Ik ging net wandelen met Dubai, en hij toonde me waarom ik eerden Arabische paarden verkies. Ze zijn altijd lief, ze respecteren je, ze zijn te slim, ze zijn zo snel (vooral Dubsie (=Dubai)) en laatste maar niet minste, je kan ze blindelings vertrouwen, maar ze houden van grapjes maken. ik ben zo verliefd op dubai, want hij heeft het allemaal <3"

Ik heb al op veel arabjes gezeten, en ze zijn gewoon zo. Het probleem is wel, en dat hangt van paard en ruiter als koppel af. Als de klik er niet is, is die er niet en kan het soms zelfs gevaarlijk worden. Geef dan op en koop een andere.

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 15:01

Zelf een 2 jarige merrie, Dilayla (Vestival x AF Abigail v. Anthal)

Dilayla is een erg lief en eerlijk paard, bij vreemde zeker de kat uit de boom kijken maar als je eenmaal haar vertrouwen en respect heb gekregen dan zit het ook goed. Bij minder ervaren mensen wil ze er nog weleens mee spelen maar wel nog altijd met het nodige respect. (voorbeeld: vriendlief heeft niet te veel ervaringen met paarden, eigenlijk puur door mij ermee in contact gekomen. Maar hij wil wel graag leren. Dus tijdens een wandeling door het veld hem er ook mee laten lopen. i.p.v. netjes naast te blijven stappen gaat ze dan achter hem lopen. Zeg dat ze naast hem moet lopen en hij doet dat niet (snel genoeg) en je ziet haar dan echt kijken naar zijn schoenen en gaat dan op de achterkant van zijn schoen staan :+)
Is ook heel intelligent en als ze iets niet vertrouwd dan is het er ook mee gedaan (voorbeeldje: vorig jaar bij het enten was ik zelf ziek en normaal komt mijn eigen DA. Omdat ik ziek was in overleg met de staleigenaar besloten dat hun eigen DA zou komen en haar zouden enten... Bij de eigen DA is dat geen probleem, nu zijn ze er 2,5 uur mee bezig geweest en haar uiteindelijk gelaten omdat het niet ging lukken, ze had het vertrouwen er niet in en ging daarom ook niet).
Ze wil heel graag doen wat je van haar vraagt, een enorme will to please heeft ze zeker. Schrikkerig is ze niet. Als er iets engs is in zij het type van blijven staan en kijken wat er zo eng is. Wel laat ze zich snel mee opjutten op de wei bijvoorbeeld. Staat daar samen met nog een stel (KWPN/BWP/Draver/Dartmoor/Belgisch trekpaard) en de rest rent graag weg en ze zal dan wel meegaan.. maar ze is ook de eerste die zich terug omdraait en zich afvraagt waar ze nu zo voor gingen lopen.
Maar bang, schrikkerig en opgefokt zijn dingen die bij haar niet voorkomen, als je als 2 jarige rustig gaat staan plassen en gapen naast een pikdorser terwijl er 2 Duitse Doggen blaffend om je heel rennen en een schreeuwende boer de honden weer onder appel probeert te krijgen :+ Maar 'dood' is ze ook zeker niet, staat er ergens iets wat er eerder niet stond heeft ze het wel gezien en is ze er alert op (tot ze ziet dat het geen kwaad kan dan is alles weer oké)
Ze is ook gigantisch hard voor zichzelf als ze pijn heeft. Helaas heeft ze een abces op haar borst gehad, haar voorbeen en achterbeen hebben open gelegen en ze toonde geen pijnin eerste instantie (eerste 5 minuten dat ik met haar liep van de weide naar de stal was er niets, toen is het haar teveel geworden en kreunde ze bij elke stap van de pijn, moet zeggen dat dat toen voor mij heel rot was om door te moeten blijven gaan als ze zich echt over gaf aan de pijn. Al met al is ze in de dagen daarna weer onwijs sterk geweest en laat ze haar pijn niet verder zien. Maar aan de andere kant kan ze zich dan soms weer zo aanstellen, puur uit lompigheid met d'r been tegen een lege speciekuip aanraken (ding verschroof niet eens) en ze kan 3 minuten heel zielig doen met d'r beentje
Wat voor Dilayla ook geld is dat ze onwijs zorgzaam is binnen de kudde. Komen er nieuwe/jonge paarden bij dan heeft zij er een dagtaak aan om tussen een ander paard en de draad te gaan lopen. Ook een paard wat nog niet echt lekker in de kudde ligt zal zij meenemen onder haar vleugels en bij het kuddegebeuren halen.
Verder heeft ze ook een flinke dosis arrogantie en heel veel eigenwaarde. Kom je met iets aan waarvan zij zoiets heeft van WTF zal ze ook letterlijk haar neus ervoor optrekken.
Ook zomaar de wei inlopen en beetpakken, halster om, touwtje vast en meetrekken de wei it zit er niet in, halster krijg je dan niet om, je moet het eerst 'vragen'... Nee zal ze dan nooit zeggen maar je moet het wel even vragen.
Daarnaast is Dilayla ook echt een spiegel, ben ik eens chagerijnig en berg ik dat niet op dan is zij dat ook, ben ik nerveus, is zij dat ook, ben ik ergens anders met m'n hoofd, is zij dat ook.

Dilayla een beginnerspaard? Ja en nee, ze is natuurlijk nog heel jong en wat dat betreft nee. Maar aan de andere kant gezien ze heel eerlijk is kan het imo geen kwaad als een beginner met een AV bezig is, juist omdat het ook hele goede leermeesters kunnen zijn.

Badgurl007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:34

Verschilt natuurlijk per paard ...
Je hebt veel vervelende vooroordelen over dat ze vaak ''schrikkerig of nerveus zijn''.
Dit hangt wel af van hoe je zelf bent. Als je zelf nerveus bent zal het paard dat ook sneller zijn en dus ook sneller schrikken etc ...

Ik heb 3 arabische volbloeden en qua karakters zijn mijn 2 ruintjes echt 2 uiterste, mijn hengst zit er daarentegen precies tussenin.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:15

Ik denk dat je je eens zou moeten verdiepen in de geschiedenis van het arabisch volbloed. Wat er gebeurde in de tijden van oorlog, toen de arabische paarden nog van de bedoeïnen waren enzo. Ik denk dat dit je heel veel gaat duidelijk maken.

Een arabisch volbloed is over het algemeen een heel werkwillig paard. Vurig, maar door zijn mensgerichtheid en loyaliteit goed te beheersen door zijn eigenaar. Het zijn paarden die graag hun liefde uiten aan hun eigenaar, maar met uiterste voorzichtigheid. Ze zijn fijngevoelig en intelligent waardoor ze uiterst geschikt zijn om grondwerken en vrijheidsdressuur mee te doen.

Een arabisch volbloed is een paard dat meedenkt en niet een hersenloze volger. Een paard dat veel waarde hecht aan de eerlijkheid van zijn eigenaar en zal jouw eerlijkheid belonen met zijn loyaliteit.

Om te kunnen zeggen of hij geschikt is voor een beginner is moeilijk, omdat het geheel van de beginner afhangt. Je moet als persoon met het arabische paard om kunnen gaan, of je nu een beginner bent of een volleerd ruiter. Jouw karakter moet er geschikt voor zijn, maar ben je er geschikt voor? Dan heb je er een paard aan dat je voor de rest van je leven en langer bij je wilt houden.

Ikzelf heb een AV (Arjuno x Palisa v. Nizjni), ruin, waar ik echt mee heb moeten leren omgaan. Voor hem was ik haflingers en friezen gewend en de overstap naar een arabisch paard was erg groot. Je moet vertrouwen in hem steken en je zal het terugkrijgen. Je zal hem moeten respecteren en hij respecteert jou. Accepteer hem zoals hij is en hij zal jou accepteren. Een arabisch paard is geen paard waar je eindeloze discussies mee hoeft of moet voeren, maar die je dingen moet vragen en hij zal je antwoorden.

Voor mij geen ander paard meer dan een AV.