Het fokken van extremen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:49

stef schreef:
Barcelona, jij bedoelt oa die schimmel merrie, ben dr naam even kwijt.
Maar goed, een perfect exterieur met een extreme dish? Hoe kijk je daar dan tegenaan?

Even van uit gaan dat ze het echt er in fokken bijv zoals op de foto.
Mag het van mij wel minder extreem.

Afbeelding

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 07:23

Jackytje schreef:
Ik vind het bij Tinkers nog meevallen, het is niet dat de sok hindert. En het behang is niet zozeer erfelijk.. Maarja, je hebt bij alles wel extremen..

Dat Belgisch Trekpaard.. Ik vind het écht niet mooi. Ik woon in het dorp waar de eerste Belgische Trekpaarden ooit gefokt werden en sommige zijn hier werkelijk prachtig! Jammer dat zoveel mensen een ras moeten verzieken :n

Het paard op de foto is dan ook geen Belgisch trekpaard maar een Vlaams paard wat een stuk lichter is dan het echte Belgische trekpaard.

Hannepan

Re: Het fokken van extremen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 07:38

Wat een onzin. Persoonlijk vind ik die extremen niet eens mooi. Maarja mensen zijn mensen en die fokkers denken enkel aan hun persoonlijk gewin en niet of het zo wel leuk is voor die paarden om te leven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:45

Grappig, op het western gedeelte van bokt is een discussie gaande over het extreme haltertype, maar als je daar kenbaar maakt je toch wel zorgen te maken over de gezondheid van dit type Quarter Horse dan wordt je bijna afgemaakt. HYPP veroorzaakt wel degelijk problemen, zoals spiertrillingen, spasmes en in het ergste geval is er wel eens een paard aan dood gegaan. Ook longen en hart moeten een stuk harder werken om die mega spiermassa van zuurstof te voorzien. Over de gewrichten heb ik nog niets kunnen ontdekken, maar ik geloof nooit dat het bevorderlijk is voor (jonge) paarden om zoveel gewicht te hebben. Ook zie je duidelijk een steeds steiler achterbeen ontstaan.

Afbeelding

Ik heb niets tegen Halterclass, Quarter Horses of western riding, maar ben wel fel tegen het fokken van dieren wanneer de gezondheid en het welzijn in gevaar komt. Ik kan ook gewoon niet begrijpen dat er door gefokt mag worden met een gendefect. :?

Ik merk zoveel weerstand bij liefhebbers en fokkers. Het is allemaal maar onzin, al die paarden zijn hartstikke gezond. |o Er zijn meerdere docu's over de hondenfokkerij en hoe bont wij mensen het daar al hebben gemaakt. Als ik de link naar het andere bokt topic bekijk schrik ik er van. Waar gaat dat heen?

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:00

Jessix schreef:

En dat is niet gefotoshopt ofzo?? :?

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:04

Dat is geen paard, dat is een dikbilstier.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:29

leannerobert schreef:
Jessix schreef:

En dat is niet gefotoshopt ofzo?? :?

Nee, schijnbaar bestaan ze dus echt. Je kan ze inderdaad vergelijken met een dikbilras.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:31

Ik ga iets zeggen wat waarschijnlijk niet mag....maar mischien zijn ze wel erg lekker :D

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:37

Ik weet nog dat ik op Amerikaanse sites browste jaren terug en er tinkers stonden die op HYPP getest waren. Nou, waarom zou je je tinker op een puur Quarter Horse genetische ziekte laten testen? Als je zo nodig wilt mixen de het dan met een QH die de ziekte niet meedraagt. (Zie trouwens net dat er over HYPP gesproken wordt, toevallig maar dan snap je dus wat ik bedoel).

Ik snap niet dat sommige mensen gewoon niet meer door hebben dat paarden dieren zijn en geen producten die in een fabriek gemaakt worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:48

Wbt dat dikbilpaard hierboven; ik heb al lange tijd geleden een filmpje op youtube gezien waar een dekhengst geshowt werd in de weide, dat dier was zo extreem dat hij er gewoon niet van kon lopen, ernstig korte gangen, krabbelend lopen en nog onregelmatig ook.
Eigenaren die er vol enthousiasme bij staan te juichen, dan vraag ik me toch echt af waar je mee bezig bent als je niet eens door hebt dat je paard niet normaal meer kan lopen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 16:01

DePaardenman schreef:
Dat is geen paard, dat is een dikbilstier.

Ja, dat dacht ik ook gelijk!
Daar kun je wel een mooi biefstukje van afsnijden! :P

Over de arab, ik ben dol op arabjes, maar zo'n hoofd als sommigen hebben vind ik mismaakt.
Ik vind dan ook dat dat niet goedgekeurd moet worden en ook niet in de fok mag worden gebruikt.

The beautiful horse syndrome (korte nekje) is helemaal zielig, kunnen grazen is toch wel eerste behoefte voor een paard vind ik...

Het is gaat dezelfde kant op als met honden en katten, er komen vanzelf meer lichamelijke problemen omdat ze stukgefokt worden.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 16:11

Dit paard heeft idd dezelfde genetische afwijking (mutatie in het myostatine gen) waardoor hij geen myostatine maakt.
Myostatine is een eiwit dat zorgt voor de inhibitie van spiergroei en wordt normaal in de skeletspieren tot expressie gebracht, maar door de mutatie in het gen wordt dit eiwit niet of onvolledig aangemaakt waardoor de spiergroei niet tegengehouden wordt.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 18:07

xJitskee schreef:
Ik vind dat gezondheid op nummer 1 staat.
Tegenwoordig zie je idd steeds meer extremen,en ik vind het vreselijk.
Dan neem ik even deze arabier als voorbeeld:
[ Afbeelding ]

Wat ik me bij zo'n foto afvraag is waarom ze in godsnaam zo fokken? Om vanaf een kilometer afstand te zien dat het een arabier is? Omdat het zo 'mooi' is?
Ik vind verbeteren qua exterieur een goede zaak in het fokken,wat ze ook moeten blijven doen,maar om dan op zulke (in dit geval) snoekshoofden te fokken omdat het een rasstandaard is gaat mij veel en veel te ver. Zo'n dier kán toch nooit fatsoenlijk ademen? en al helemaal niet als het aan het werk moet...

Expres extremen fokken zodat het paard beter presteert of er 'mooier' uitziet wat ten koste van de gezondheid en het welzijn van een paard gaat,vind ik veel te ver gaan. Zolang ze er geen last van hebben is het prima,maar als het ten koste gaat van het dier vind ik het persoonlijk ongeoorloofd.

Maar vergeet niet dat dit niet alleen maar doorgefokte schedelmaat is. Grotendeels komt zo'n deuk ook door de enorm opengesperde neusgaten. Daarnaast doen een 'ideale' fotohouding en een beetje fotoshop vaak wel de rest. Dit is namelijk hetzelde paard:

http://www.arabianflashlights.com/Shows2006/EC2006.html (zesde foto in de link, kan hem niet direct laten zien via de ipad)

Lijkt mij een stuk minder extreem en levensbedreigend ;)

Maar verder ben ik het er zeker mee eens dat de extremen vaak te mooi worden gevonden, terwijl ze niet meer aan de functionaliteit voldoen. Ik hoop dat men dit vaker in gaat zien en de extremen daardoor minder populair zullen worden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 18:21

die bonte deed me denken aan deze:
Afbeelding

Ik vraag me ook wel eens af waar stopt het, wanneer zetten mensen die bril af en zien wat het werkelijk is?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 18:38

De Amerikaanse versie van het Belgisch paard, kan dat niet gewoonweg een nieuw ras zijn? De Belgen zijn toen toch gemixt met Arabisch bloed om ze eleganter te maken? Ik zie dat persoonlijk niet als doorfokken maar als creatie van nieuw ras (er van uit gaan de dat ze lichamelijk gezond zijn), net als met de Arabofries.

Extremen bij dieren zie je helaas steeds meer, kijk naar honden (waar de Nederlandse politiek nu iets aan wil doen, hopelijk), naar paarden (hydrocefalus ), vleeskoeien, katten, dierentuindieren etc.

Het uiterlijk is momenteel te belangrijk in de fokkerij (en dan spreek ik over het algemeen, wereldwijd dus ik val niemand persoonlijk aan) want dat levert geld op. Ik wordt er zelf alleen maar dieptriest van. :n

Een beetje kennis over genetica zal ze toch moeten laten inzien dat je die dieren lichamelijk en geestelijk kapot fokt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 18:57

Alane schreef:
die bonte deed me denken aan deze:
[ Afbeelding ]

Ik vraag me ook wel eens af waar stopt het, wanneer zetten mensen die bril af en zien wat het werkelijk is?

brrr ik krijg de koude rillingen ervan. Je kan dit toch geen paard meer noemen? Het paard wordt geroemd om zijn elegantie. Weinig elegantie aan deze dieren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:01

Of dit?

Afbeelding

Afbeelding

Veel paardenleed bij deze "sport" trouwens.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:03

wittepit schreef:
Wat dacht je van "moderne dressuurpaarden in het vierkantsmodel" met zulke lange voorbenen dat ze niet makkelijk meer bij de grond kunnen om te grazen?

Moderne dressuurpaarden staan in het rechthoeksmodel ;)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:11

Babootje schreef:
Of dit?

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Veel paardenleed bij deze "sport" trouwens.

Het leed bij deze paarden en dan met name met de trainingsmethoden is zo ernstig dat de tegenstanders van LDR zich misschien beter eerst hier op kunnen focussen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:13

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:57

Ja dat wat ze met die gangenpaarden uithalen is helemaal in en in treurig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 22:42

Manieren van omgaan en trainen hebben niks met fokken te maken, wat de doelstelling van het topic is

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:58

Daar heb je helemaal gelijk in. :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 23:07

Babootje schreef:
Of dit?

[ Afbeelding ]

Wat vind je hier precies niet goed aan?
Dit is voor een groot deel een kwestie van opstellen, training.
Net als de manier waarop arabieren opgesteld worden in de ring, zo lopen ze echt niet de hele dag door de weide.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 23:13

anneliesdj schreef:
Babootje schreef:
Of dit?

[ Afbeelding ]

Wat vind je hier precies niet goed aan?
Dit is voor een groot deel een kwestie van opstellen, training.
Net als de manier waarop arabieren opgesteld worden in de ring, zo lopen ze echt niet de hele dag door de weide.

Het wel heel duidelijk dat het achterbeen een aardige lengte heeft.