Vraag over Fokmerrie met extreem doorgezakte rug

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:43

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 16:52

dioni schreef:
Deze merrie heeft geen hernia ventralis.

zie deze link: http://www.equine-reproduction.com/arti ... ture.shtml

Bij een hernia ventalis zijn de buikspieren gescheurd , waardoor de darmen en de baarmoeder met veulen min of meer direct onder de huid komen te liggen. Dit hoeft geen effect op de rug te hebben. De friese merrie op de foto heeft een normale buik, dus geen hernia ventralis.
Een hernia ventralis treedt meestal op in het laatste deel van de dracht of na bv een koliek operatie.

jij hebt gelijk....volgens mij ook erg pijnlijk en worden zulke dieren vrij vaak it hun lijden verlost als ze dit hebben..

de merrie op foto met extreem weke rug, is gewoon een afwijking die je mi vaker bij friezen ziet dan bij andere rassen, ik ken er stuk of 5 6 van friese ras...met zon extreem diepe rug...

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 17:04

Ik was daar ook! :D
heb ook erg verbaasd naar die merrie zitten te kijken, maar je ziet het inderdaad wel eens vaker.

xxBianca

Re: Vraag over Fokmerrie met extreem doorgezakte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 09:52

ik zou er iig geen veulen willen van zown merrie, mocht er een afwijking zijn in het gen ofzo, dan zou k er zeker van willen zijn dat mijn veulen dat niet zou krijgen. Dan heb ik liever een merrie die wat magerder -ofz- is dan zoiets...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:53

Ik vraag mij dan af in hoeverre het erfelijk is. Mijn nrps die doorzakt geeft dit wel degelijk door aan haar veulens en daar moet met hengstkeuze ook zeker op gelet worden, maar mijn merrie is nog half niet zo erg als deze merrie. Daarnaast ben ik ter behoud van de merrie gestopt met het fokken en is ze in training gegaan en nu nog lekker rijpony. Ik zag haar met het jaar slechter worden en nu zie ik haar weer opleven dus voor mij de juiste keuze.