Wie fokt er nog meer met een oudere merrie 20+

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Wie fokt er nog meer met een oudere merrie 20+

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 16:58

dat is een ander verhaal idd

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 13:31

Ik laat mijn merrie voor de zekerheid nog wel een extra keer tussendoor scannen,ook ivm grasbeleid volgend voorjaar als het toch niet is blijven zitten.
Mocht ze het weer verworpen hebben dan is het nu ook goed geweest en gaat ze niet weer bij de hengst :n

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:34

Mijn merrie heeft op haar 21 haar laatste veulen gehad, toen was het wel mooi geweest, maar geen problemen gehad. Kon wel merken dat ze er tijdens de bevalling meer moeite mee had, ze was behoorlijk uitgeput vergeleken met eerdere bevallingen.
Tja, ze krijgen wel een beetje een hangbuik, hihi.. Toen ze net drachtig was zeiden mensen tegen mij 'jemig die is zeker drachtig?' Waarop ik antwoorde, jawel, maar nog maar drie weken, hihi..
Moet er dan ook wel bij vertellen dat ze haar ook een stuk jonger hadden ingeschat!

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 20:56

Ik probeer het volgend jaar nog één keer met onze 24 jarige en als het dan niet lukt dan is het echt over.
Ik ga ook niet het hele seizoen door met proberen. Het moet er in drie keer max inzitten en anders klaar.
Als de 26 jarige mooi hengstig wil worden probeer ik het met haar ook nog een keer.

Zo wie zo ga ik twee jonge merrie's dekken, maar als het met de ouwetjes lukt dan zijn dat de krenten in de pap.

dekeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:24

gisteren mijn 23 jarige merrie laten scannen en ja ze is nog dragend (4 aug gedekt)

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 15:44

Gefeliciteerd. Wees er maar zuinig op.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:04

Wij hebben een merrie van nu bijna 30. Ze is op haar 24e dacht ik bij ons gekomen. Daarvoor heeft ze 19 veulens gehad.
Nu hebben we een dochter van haar, die is nu 18, had nog nooit een veulen gehad, 1x geinsemineerd en direct drachtig.

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:52

Ik had een 22-jarige merrie...vlot geveulend van haar 17e veulen. Bevalling uit een boekje, nageboorte er ook vlot af.
Sterk veulen, vlug in de benen. Helemaal trots op mijn merrie. Had haar dan ook zeker weer laten dekken.
Helaas...na 14 uur perste ze de baarmoeder eruit, en vonden we haar dood in de stal, wat een drama!

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:49

covergirl schreef:
Ik had een 22-jarige merrie...vlot geveulend van haar 17e veulen. Bevalling uit een boekje, nageboorte er ook vlot af.
Sterk veulen, vlug in de benen. Helemaal trots op mijn merrie. Had haar dan ook zeker weer laten dekken.
Helaas...na 14 uur perste ze de baarmoeder eruit, en vonden we haar dood in de stal, wat een drama!

Oh, wat vreselijk. ;(

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 11:59

dekeizer schreef:
gisteren mijn 23 jarige merrie laten scannen en ja ze is nog dragend (4 aug gedekt)

Gefeliciteerd *\o/*
Ik laat a.s woensdag mijn Bloembol scannen, ze zou dan op bijna 6 maand moeten zitten.
Ze ziet er van al de pony's in haar kudde verreweg het meeste ''Hollandse welvaart'' uit, glimt als een spiegel,appeltjes,spekkies,lange manen,wakkere oogjes!
Ja, mijn oma doet het nog prima :j

dekeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 16:51

Sjarett schreef:
Gefeliciteerd. Wees er maar zuinig op.

ik ben ook zuinig op haar ik heb nu nog 7 nakomelingen van haar lopen
6 en 5 jarige lopen in de sport (5 jarige is te koop)
4 en 3 jarige zijn nu alle 2 voor het eerst dragen (van de zelfde hengst als hun moeder)
de laatste 3 zijn hengst veulens

dekeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 16:52

Wildgirl schreef:
dekeizer schreef:

Gefeliciteerd *\o/*
Ik laat a.s woensdag mijn Bloembol scannen, ze zou dan op bijna 6 maand moeten zitten.
Ze ziet er van al de pony's in haar kudde verreweg het meeste ''Hollandse welvaart'' uit, glimt als een spiegel,appeltjes,spekkies,lange manen,wakkere oogjes!
Ja, mijn oma doet het nog prima :j

dank je ik hoop voor jou het zelfde resultaat

dekeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 16:54

hannahaapje schreef:
covergirl schreef:

Oh, wat vreselijk. ;(

dit is de andere zijde van het fokken ,hoop dat je het veulen wel groot hebt gekregen

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 12:06

covergirl schreef:

Wat een vreselijke ervaring moet dat zijn geweest :(:) Is het veulen wel goed groot gekomen?

Ik doe het zelf nooit, maar mijn veearts adviseert om na het veulenen het geboorte alarm nog een dag te laten zitten omdat de merrie de baarmoeder eruit kan persen.
Ik vond het altijd een beetje een overdreven maatregel, maar als ik jouw verhaal zo lees denk ik dat ik zijn advies in het vervolg toch maar opvolg.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:15

Ik heb een 25 jarige KWPNer die kern gezond is.Ik denk er heel vaak over na om haar te laten dekken.
Maar ik ben bang dat het mis zou gaan bij de bevalling enzo.Ze heeft eerder voor zover ik weet minstens 2 gezonde veulens gehad.
Wanneer is de beste tijd om haar te laten dekken?Ik zou sowieso het veulen vanaf Mei geboren zien worden.Het moet wel goed/warm weer zijn.

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:21

Sjarett schreef:
covergirl schreef:

Wat een vreselijke ervaring moet dat zijn geweest :(:) Is het veulen wel goed groot gekomen?

Ik doe het zelf nooit, maar mijn veearts adviseert om na het veulenen het geboorte alarm nog een dag te laten zitten omdat de merrie de baarmoeder eruit kan persen.
Ik vond het altijd een beetje een overdreven maatregel, maar als ik jouw verhaal zo lees denk ik dat ik zijn advies in het vervolg toch maar opvolg.

Ja, veulen is met kunstmelk groot geworden met een hele lieve zorgmoeder. Verder gelukkig ook gewoon in de koppel met de andere merries en veulens dus veulen merk je geen verschil aan met een ander veulen.
Ik werk niet met een geboorte-alarm. Vond toen ik zelf moest bevallen die band om mijn buik ook heel irritant dus mijn paarden hoeven dat niet :D .
We hadden dit echt niet aan zien komen, merrie had niet eens naweeën! DA was al geweest voor veulenspuitje, hadden over de deur nog staan kijken ( genieten) samen met de DA...
Merrie had al 2 keer voer achter de kiezen, maar ja, inderdaad, zoiets hoort bj het fokken. Gaat niet altijd goed helaas.
Maar wat leeftijd betreft, mijn fokmerries blijven vol zolang ze drachtig worden! Ik denk dat de natuur zelf wel aangeeft wanneer het genoeg is geweest.

Een 25-jarige laten dekken die niet met regelmaat geveulend heeft zou ik nou weer niet doen...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:18

Oke dus beter niet meer laten dekken dan? Terwijl ze kern gezond is?

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 13:47

Ik denk dat je dat zelf het beste kan beoordelen. Als ze in goede conditie is, waarom niet.
Ik zou wel vroeg beginnen, niet met het daadwerkelijke dekken, maar zodra je haar voor het eerst hengstig ziet een staal laten nemen van de baarmoeder om te kijken of die schoon is. En zo wie zo kan de veearts dan kijken hoe het er van binnen uit ziet. Voor het zelfde geld is de baarmoeder niet meer in staat om een veulen te dragen.
Met mijn oude merrie's begin ik soms al in Januari. Het daadwerkelijke dekken stel ik uit tot later, maar zeker niet te laat. Liever vroeg drachtig dan niet en je weet nooit hoe snel het gaat.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:21

Indien ze haar laatste veulen niet langer dan 4 jaar geleden heeft gehad zie ik geen problemen met fokken mits de merrie 100% gezond is en geen gewrichtsklachten heeft.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:22

Het is helaas al veel langer geleden dat ze en veulen kreeg.
Dus beter niet laten dekken?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:32

Tja die afweging kun je alleen zelf maken, je kunt haar dan het beste eerst laten onderzoeken op cystes en verklevingen etc, ik zou beginnen met dekken/insemineren rond begin juni, zeker voor oudere merrie's is het belangrijk gelijk na de geboorte en in de laatste maand in vol,vet gras te kunnen.
Gras begint in NL meestal rond half april te groeien, dus een veulen voor begin mei zou ik niet doen.
Mijn merrie van 22 is 20 april uitgerekend, niet ideaal, maar afgelopen jaar was ze gust gebleven en nu heeft ze in de eerste cyclus gepakt.
Gelukkig hebben wij veel land met goed gras, graspaddock achter het huis zal eerder bemest gaan worden zodat ze daar iig de eerste 2 weken genoeg te eten heeft.
Áls ze drachtig is natuurlijk....dat weet ik woensdag pas....best spannend!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 16:07

Gohya ik zou advies aan de VA vragen, als het goed is kent die de merrie goed en weet of het wel of niet wijs is.

Hier een 22 jarige merrie met veulen aan de voet, ze word aankomend jaar weer gedekt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:55

Dank je voor het advies.Ik zal zeker met de veearts overleggen,mocht ik haar willen dekken.

Spannend 'Wildgirl' nog 3 dagen in spanning zitten.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 07:45

Ze is drachtig :D
Een wolk van een veulen, erg bewegelijk dus ik hoop maar op een merrie hihi!

Have

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 07:48

Mijn opa fokt met een paard boven de 20. Daarvan hebben dit jaar ook een veulentje gekregen van Charmeur. Prachtig veulen! best wel stevig hengstje, maar een schat! volgens mij is de merrie 23. Dit jaar komt het laatste veulentje van haar. Dan mag ze lekker met pensioen.