Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
sheela schreef:Castratie bij een hengst is een simpeler operatie dan een sterilisatie bij een merrie. Dat wordt een buikoperatie en veel riskanter dan een castratie. Waarom wil je hem hengst houden? omdat hij verder wel braaf is. Maar je wilt hem niet meer laten dekken. Waar veroordeel je hem toe? Na de castratie kan hij weer gewoon bij de merries in de wei. Nu heeft hij gezelschap van 1 andere hengst. Ruinen zijn over het algemeen een stuk rustiger. Het overgrote deel van de paardenhouders laat hun hengst ruinen. Als de karakters zou ontzettend zouden veranderen zou er ook minder castraties worden uitgevoerd.
kwii schreef:Ik zou hem gewoon laten castreren, het is maar een relatief kleine ingreep.
Waarschijnlijk voor je shet veel prettiger, omdat hij dan meer rust in zijn hoofd heeft. (Hij kan best heel lief en rustig zijn, maar het hoofd van een man...)
Veel positieve punten zijn al genoemd. Misschien kun je een lijstje maken met een aantal redenen waarom je hem wel, en waarom je hem niet zou laten castreren. En kijk daar dan eens goed naar, het is uiteindelijk jou mening die telt, en daar moet je 100% achter staan.
Fennadev schreef:mijn hengst heeft wel tot vijf à zes omheiningen waar hij langs moet en als de laatste een keer openstaat springt hij gewoon over de rest heen, die zijn minder hoog, die laatste komt hij niet langs, dus hij heeft weleens op de weg gelopen. Het is wel mogelijk.
belle_boef schreef:Ik zou hem lekker castreren, hij is nu nog lekker rustig maar dat kan ook veranderenALs je ze castreert kan je hem overal plaatsen, kunnen er geen ongelukje gebeuren en wat heb je nou aan een papierloze hengst?
Zoals je zegt er lopen al genoeg shetjes rond.
Bulkl_kieta schreef:belle_boef schreef:Ik zou hem lekker castreren, hij is nu nog lekker rustig maar dat kan ook veranderenALs je ze castreert kan je hem overal plaatsen, kunnen er geen ongelukje gebeuren en wat heb je nou aan een papierloze hengst?
Hengsten zijn veel leuker dan ruinen hoor.
snap niet waarom mensen zo tegen hengsten zijn.
ooit geleerd van goed opvoeden???
Bulkl_kieta schreef:belle_boef schreef:Ik zou hem lekker castreren, hij is nu nog lekker rustig maar dat kan ook veranderenALs je ze castreert kan je hem overal plaatsen, kunnen er geen ongelukje gebeuren en wat heb je nou aan een papierloze hengst?
Hengsten zijn veel leuker dan ruinen hoor.
snap niet waarom mensen zo tegen hengsten zijn.
ooit geleerd van goed opvoeden???

Bulkl_kieta schreef:kwii schreef:Ik zou hem gewoon laten castreren, het is maar een relatief kleine ingreep.
Waarschijnlijk voor je shet veel prettiger, omdat hij dan meer rust in zijn hoofd heeft. (Hij kan best heel lief en rustig zijn, maar het hoofd van een man...)
Veel positieve punten zijn al genoemd. Misschien kun je een lijstje maken met een aantal redenen waarom je hem wel, en waarom je hem niet zou laten castreren. En kijk daar dan eens goed naar, het is uiteindelijk jou mening die telt, en daar moet je 100% achter staan.
Ja kijk ik wil het beste voor hem, en niet voor mezelf.
Maar omdat ik zoveel verschillende meningen hoor
de ene zegt zolang hij vriendje heeft en niet last van zijn hormonen krijgt moet je hem lekker hengst houden.
Sommige ruinen zijn onzeker geworden naar cateratie... dat wil ik hem niet aan doen..
__Marloes schreef:Waarom maak je een topic als je voor jezelf al een keus heb gemaakt? Je zegt toch namelijk dat iedereen die het niet met je eens is omgelijk heeft want jouw pony is zo niet...
Ik ben van mening: een hengst is een hengst. Die kunnen nogal eens onvoorspelbaar reageren op dingen. Zeker gezien het een kleinere pony (= vaak kinderpony) is gewoon castreren. Maargoed dit heeft geen zin want je laat hem toch hengst.
Bulkl_kieta schreef:-Ik ken hem totaal niet terug hoe ik hem altijd heb gekent.
-Hij rent naar eigenaar van stal en trapt...
-Hij is dol op kinderen maar wil het zoontje van stal hem laten rennen gaan die oren in de nek, hij doet niks hoor maar merk dat hij dat niet accepteert,
-ik ben bang dat er toch ongelukken gebeuren
Aukelizzy schreef:Je zegt dat het geen kinderpony hoeft te zijn omdat je al 21 bent en dat hij heel lief is...Hier wat punten uit je eerdere posts....Bulkl_kieta schreef:-Ik ken hem totaal niet terug hoe ik hem altijd heb gekent.
-Hij rent naar eigenaar van stal en trapt...
-Hij is dol op kinderen maar wil het zoontje van stal hem laten rennen gaan die oren in de nek, hij doet niks hoor maar merk dat hij dat niet accepteert,
-ik ben bang dat er toch ongelukken gebeuren
Rider01 schreef:Nu krijg ik waarschijnlijk heel bokt over me heen..
Maar ik ken een hele lieve brave hengst
Die staat nu bij een stel braaf opgevoedde hengsten, die gewoon hun leventje slijten in een hengsten-ruinengroep
Ik zie daar geen reden om te castreren. Dat brengt ook risico's mee
En ja die heeft gedekt maar nog steeds even braaf, geen streken, niet eens zachtjes knabbelen
Daar een ruin van maken heeft totaal geen meerwaarde (niet dat het mijn paard is)
Aukelizzy schreef:Je wilt alleen maar horen wat je uitkomt... Laat hem maar lekker hengst.. En als hij zielig wordt omdat hij niet meer op de merries mag duiken meld je hem maar aan voor een praatgroepje.... We geven je serieuze tips en ervaringen maar je wilt er toch niets mee...
luister mensen luisteren Bikkelshet schreef:jezus mensen net als in mijn topic word er niet geluisterd naar de echte vraag.
TS mensen hier zijn gewoon jaloers dat mensen zo als wij... wel brave hengsten hebben omdat ze respect hebben naar ons. Verder ja doe wat je hart je zegt doe ik ook ik kijk tot de herfst aan. Dan is toch de beste tijd om hem te laten helpen. succes meid.

de ruin en "grote" hengst komen trouwens beide uit onze fokmerrie, beide vanaf dag 1 oud zijn ze hier en zijn ook nog eens half familie. Waarom de ene zo is en de andere niet? Joost zal het weten. Ik ben erachter gekomen dat een hengst houden niet zo simpel is als sommige mensen zeggen/denken.