Probleem: veulen alleen op stal breekt tent af

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:18

Ils_K schreef:
fokfanaat schreef:
is gewoon kwestie van opvoeden, niets zielig aan, jong beginnen en doorzetten.

En ik ben het helemaal met je eens.

En lees iets van veulens vastzetten tegen de muur gooien enz.
Veulens moeten toch leren vast staan! Tja dat gaat de 1ste keer echt niet van O ik sta vast nu moet ik stilstaan! En ook al staat de moeder erbij.

En ze houden er echt geen trauma aan over hoor.

De meeste paarden die bij ons op stal gefokt worden blijven hier (de merrie's). Die maak ik als 3jarige klaar. Nou ik kan je zeggen je hebt er alleen maar profijt van als ze als veulen vast hebben gestaan. En ze mogen gewoon lekker 3 jaar in het land lopen.
Deze paarden hebben echt geen trauma opgelopen, wat hun als veulentje is geleerd.

Amen! Wij leren de veulens halster/vaststaan/alleen zijn... Er zijn (jaren geleden) 5 3jaar naar polen gegaan (opfok, beginnen we nooit meer aan ;)). Kwamen als mustangs terug (ook zo de vrachtwagen op en af gejaagd los, maar zo gauw ze een halster aan hadden wisten ze weer precies wat er aan de hand was!
Krijg vaak 'complimenten' verbazende ogen dat de veulens uit zulke 'bloed' paarden zo braaf zijn.... Opvoeden! En daar hoort alleen in de stal ook bij, veilig moet de stal wel zijn, maar laat hem maar, als er niks stuk kan, hij stopt vanzelf ;). En dan belonen. En de volgende dag weer... En het beste is al erg jong beginnen, des te minder je hoeft te 'vechten'.

peach2001

Re: Probleem: veulen alleen op stal breekt tent af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:28

De grootste problemen ontstaan wanneer de eigenaar zich druk maakt.

Gewoon in de stal zetten, iemand in de buurt houden, wat lekkers geven en een flinke pluk hooi. Merrie pas terug als het veulen rustig is, anders leert ie dat schreeuwen beloond wordt. Tenzij het gevaarlijk is of erg lang duurt natuurlijk, maar dat spreekt voor zich.

Wij oefenen in principe niet van te voren, de merrie's worden zelden bereden. Maar ik maak me er niet druk om als ik een merrie nodig heb om met een ander paard mee te reizen die weggebracht wordt. Ze worden vanzelf rustig... Wel proberen we altijd een ander veulen erbij in te zetten die ook even van mam af mag tijdelijk. Dat helpt meestal, maar het is niet altijd mogelijk.

Een compleet gesloten box werkt stress in de hand, tralies is wel zo prettig maar moet natuurlijk veilig zijn. plexiglas ervoor kan helpen. En rustige paarden eromheen die het goede stal-voorbeeld geven.

Hoe sneu en zielig en hartverscheurend ook, het beste wat je nu voor het veulen kan doen is óf niet scheiden óf door blijven oefenen in de stal. ZONDER zelf in de stress te schieten.

Als je écht bang bent voor ongelukken, dan kun je wellicht beter andersom gaan oefenen. Laat de merrie in de box en ga eerst een klein stukje met het veulen weg en dan steeds verder tot het veulen niet meer in paniek raakt. Je zou dan, als dat goed gaat, het veulen in een andere box kunnen zetten.

Nog een mogelijkheid is om merrie en veulen tegenover elkaar of naast elkaar in een box te zetten waar ze elkaar kunnen zien. Dan went het ook geleidelijk.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 08:32

Hoe kan je een veulen van een paar dagen oud iets lekkers geven, het enige wat op die leeftijd lekker is is moedermelk en dat is er juist even niet.
En daar gaat het mij om laat ze de eerste 2-3 weken lekker samen en ga daarna rustig aan het veulen leren alleen te zijn en dit opbouwen.

ShamalArabs je laatste optie is denk ik in het begin de besten opbouwend naar merrie in de box, veulen weg en dan veulen in de box merrie weg.
Maar ieder moet doen zoals die het het beste vind zolang het veulen maar geen trauma's oploopt en dan bedoel ik vnl. lichamelijke trauma's.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:35

rumay schreef:
Hoe kan je een veulen van een paar dagen oud iets lekkers geven, het enige wat op die leeftijd lekker is is moedermelk en dat is er juist even niet.
En daar gaat het mij om laat ze de eerste 2-3 weken lekker samen en ga daarna rustig aan het veulen leren alleen te zijn en dit opbouwen.

ShamalArabs je laatste optie is denk ik in het begin de besten opbouwend naar merrie in de box, veulen weg en dan veulen in de box merrie weg.
Maar ieder moet doen zoals die het het beste vind zolang het veulen maar geen trauma's oploopt en dan bedoel ik vnl. lichamelijke trauma's.

Het veulen is ruim 6 weken oud staat in de OP ;)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:12

Je hebt gelijk maar in andere opmerkingen kwamen ook veulens van een dag of 2 oud naar voren met dezelfde opmerking.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:28

wij halen de veulens ook gewoon al jong bij de moeder weg, eerst even paniek bij t veulen maar dat went over het algemeen wel snel. Wij hebben altijd meerdere veulens dus stoppen er 2 samen in een stal, hebben ze elkaar nog :) En inderdaag gewoon rustig opbouwen.

SuusvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:39

Ja, mijn veulen moet ook alleen op stal blijven als moeders aan het werk gaat. Ook langzaam opgebouwd en beiden maken er geen probleem van. Veulen krijgt wat veulenbrokjes en hooi om te knabbelen, maar vaak ligt of staat hij ook gewoon lekker te dutten bij terugkomst. Ik heb gemerkt dat het het beste werkt als je gewoon wegloopt. Natuurlijk is dat even moeilijk, maar erbij blijven heeft geen zin. Hij gaat alleen maar op een negatieve manier aandacht staan vragen. Er kan altijd iets gebeuren, maar als je zorgt dat er geen scherpe randjes ofzo in de box aanwezig zijn, kan er weinig misgaan. In het begin heb ik wel gevraagd of er na een kwartier even iemand om een hoekje wilde spieken of alles goed ging, gewoon even voor mijn eigen gemoedsrust. Het is wel belangrijk om het veulen niet te verplaatsen terwijl moeder weg is. Zij weet dat haar veulen bij terugkomst op haar staat te wachten, als hij dan ineens niet meer in de box staat is moeders de volgende keer ook niet rustig meer.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:41

als het niet gaat, waarom laat je veulen er dan niet bij als je gaat rijden?

doe ik ook met mijn veulen, ook met longeren.

in het begin is ze egt super druk en rent ze mee.
maar later gaat ze lekker snuffelen door de bak heen.

nu heb ik gras aan de zijkanten van de bak, waar veulen lekker gaat eten en ik lekker aan het werk kan!
gaat prima :Y)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 17:32

Juist, met rust en vrede kom je veel verder.