Wie is dit prachtige paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:35

JoSav schreef:
wat trouwens ook de standplaats is van de bijzondere AT dekhengst Tokhtamysh.

http://geliteke.ru/uploads/h_photos/154 ... 102.11.jpg
Mijn god dat meen je niet, ik heb werkelijk nog nooit zo'n gruwelijk paard gezien.
Is deze ook nog functioneel? Rijden ze ermee?

Quebelle

Re: Wie is dit prachtige paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:39

wat een vriendelijke reactie zeg :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:41

Nee dat is het niet maar als zoeen op de Zuidlaarder markt zou staan zou hij er aan het einde van de middag nog staan, al mocht hij gratis mee.
Dit is verre van een functioneel/goed gebouwd paard om mee te rijden.
En die ogen zijn doodeng, hoe komt hij daaraan? Dat hebben andere Akhal teke's ook niet.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:45

Dat blauwe zijn maanogen wat vrij voorkomend is,die ogen zijn hooded eyes dacht ik,bepaald kenmerk dat niet alle AT's hebben,net zoals de metallic glans.
Que bouw,je kunt te vergelijken met een windhond. Ze werden oorspronkelijk gefokt om te overleven in de woestijn,daar ben je niet veel met de gemiddelde 'dikke' KWPN'er.
Ze moeten licht en snel zijn en moeten lange afstanden kunnen doorstaan.

Er is trouwes een hengst geweest die nog een gouden medaille heeft gewonnen op de OS in de dressuur,Absent.

Voor meer info daarover zal ik je moeten doorverwijzen naar Josav :j

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:01

Oef, Anneliesdj, die is inderdaad wel heel eng, lelijk en vreemd... Maar dat vind ik van windhonden ook := :o

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:03

Paard is juist in uitstekende conditie,alle renpaarden zien er zo uit ;)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:04

Kan best zijn dat hij in uitstekende conditie is, maar ik vind m gewoon lelijk! Maar dat is mijn smaak he.. :)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:05

Heb je alle recht toe :)

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:13

Wow, ik vind dat paard juist ontzettend gaaf! Ik zou er alleen nooit op durven te gaan zitten.. :o
Waarvoor worden deze paarden gefokt?
Ik heb het 'grote' topic over de akhal teke al doorgelezen. Vind het heel aparte paarden, erg bijzonder!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:20

Als ze niet in renconditie zijn zien ze er al heel anders uit :) en er zijn meerder types, ook die wat breder gebouwd zijn. Ik vind Tokhtamysh een zeer gave hengst, vooral die ogen :D
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 03-07-12 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:21

Vooral endurance en rennen,maar je ziet ze ook in de eventing,dressuurring en bij het springen :)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:28

Tokhtamysh heeft vanaf zijn tweede op de baan gelopen en is "heel" gebleven; functioneel genoeg? Hij was geen winnaar, maar zeer zeker niet buitenproportioneel langzaam. Als tweejarige 1.46 op de 1500m (wat een sprintafstand is voor de AT en velen doen het beter op traditionelere afstanden als 6000m - maar die lopen ze niet met 2 jaar).

Hij vererft zijn hooded eyes en blauwe ogen inderdaad vrij dominant. Hij is ook zeker niet de enige AT met hooded eyes. Tokhtamysh is wel een van de meer extremere qua type, en de tijd zal uitwijzen hoe zijn nakomelingen het zullen doen. Vooralsnog wordt hij door velen gezien als een veelbelovende dekhengst. Een AT vind je niet op een paardenmarkt, hoewel in vroeger tijd ze gretig aftrek vonden in veel Aziatische landen, maar ook hun weg naar het Westen vonden, doorgaans onder de naam "Arab" of "Turk".

Of je dit dan een mooi exemplaar vindt voor "warmbloed-ogen" ( = vanuit westerse paardenfokker/ruiter oogpunt) is een ander verhaal. Het valt niet te ontkennen dat hij over het algemeen verfijning meegeeft aan zijn nakomelingen - of zijn type dan binnen je fokprogramma past zelfs al zou je AT fokken is weer een ander verhaal.

anneliesdj, ik zou je graag uitnodigen (nog) eens het topic in mijn onderschrift door te nemen. Over het algemeen zijn dit toch echt paarden die bedoeld zijn als "niet kapot te krijgen kilometervreters". Daarbij is Tokhtamysh ook qua bloedvoering zeer zeker niet "Zuidlaarder markt" kwaliteit, aangezien hij een directe nakomeling is van Kalif v. Fakirpelvan. Fakirpelvan heeft met recht een eigen bloedlijn toegewezen gekregen en komt direct uit de stal "van" Vladimir Shamborant, de man die dit ras halverwege de 20e eeuw van de zoveelste ondergang heeft gered en bovendien raszuivere en kwalitatieve AT fokte. Het getuigt van onbegrip deze hengst tot een afdanker van de Zuidlaarder markt af te schrijven. Of je hem mooi vindt is weer een ander verhaal. Steppepaarden en woestijnpaarden bedienen zich van een ander soort functionaliteit en bijbehorende bouw dan bijvoorbeeld een KWPN dressuurpaard of een Ardenner. Sabelbenigheid en/of koehakkigheid komt bijvoorbeeld regelmatig voor, wat binnen het KWPN stamboek als een behoorlijke fout wordt gezien - toch blijven steppepaarden en/of bergpaarden HEEL en bewegen ze met veel souplesse (een ander soort souplesse dan een dressuurpaard). Blijkbaar dienen bepaalde "fouten" dan een doel en zijn deze binnen een bepaald gebruiksdoel juist wél functioneel. Binnen dat doel laat een Turkoman nomade uit Centraal-Azië Totilas met het volste verstand staan op de "markt". :j Want wat moeten ze met zo'n paard binnen hun oorspronkelijke nomadische gebruiksdoel met seizoensgebonden rooftochten? Zielig zouden wij misschien denken; dode ruiter en paard dus verkoop die maar aan een andere gek zouden zij denken.

Quebelle, Absent is inderdaad een veel aangehaald voorbeeld van een voor het westerse oog warmbloediger uitziend type Teke - wat trouwens ook een misvatting is want Absent was zeer rastypisch. Hij werd uitgeroepen tot (dressuur)paard van de eeuw en er is geen paard dat zoveel medailles op de olympische spelen heeft gewonnen als hij, en dat onder 3 verschillende ruiters. Maar dat was in een tijd dat de moderne dressuur gerichte fokkerij nog in de kinderschoenen stond. Voor veel fokkers werd Absent het prototype van het moderne dressuurpaard. Hij sprong trouwens ook 1.80 onder de man en liep vanaf zijn 2e op de baan. Maar dat was qua bloedvoering en type een heel andere AT dan bijv. Tokhtamysh waar we het nu over hebben. Maar, ook een AT ja, waarbinnen ruimte is en altijd al was voor verschillende types.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:29

Ik vind ze zo schraal juist prachtig, inderdaad windhonden types.. :~

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:46

Quebelle schreef:
Dat blauwe zijn maanogen wat vrij voorkomend is,die ogen zijn hooded eyes dacht ik,bepaald kenmerk dat niet alle AT's hebben,net zoals de metallic glans.
Que bouw,je kunt te vergelijken met een windhond. Ze werden oorspronkelijk gefokt om te overleven in de woestijn,daar ben je niet veel met de gemiddelde 'dikke' KWPN'er.
Ze moeten licht en snel zijn en moeten lange afstanden kunnen doorstaan.

Er is trouwes een hengst geweest die nog een gouden medaille heeft gewonnen op de OS in de dressuur,Absent.

Voor meer info daarover zal ik je moeten doorverwijzen naar Josav :j

Ik heb het over het feit dat de ogen half dicht zitten, dat blauwe is juist mooi.
En ik heb het over de bouw, niet over de conditie waarin hij is, dat is heel wat anders.
Het verloop van de bovenlijn mn, overbouwd, weke lange lendenen, korte en zeer steile croupe, hertenhals met weinig bespiering, onderhals, de schoft steekt eruit alsof het een kameel is.
En dan kom ik meteen op de Zuidlaarder markt; zelfs een leek ziet dat dit geen functioneel rijpaard is en dan hebben we het even niet over bloedlijnen ofzo.

JoSav; ik heb je topic al lang geleden gelezen en wij hebben ook weleens wat pb's gewisseld. Ik vind Akhal Teke's over het algemeen juist prachtig maar je komt ook weleens exemplaren tegen die juist heel extreem de andere kant op gaan. En eerlijk gezegd heb ik nog nooit zo'n lelijk exemplaar gezien als deze en dan doel ik op een functioneel rijtype.

Maar zeg eens eerlijk; vind jij dit echt mooi?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:09

Mijn BWP'er heeft een hogere schoft en springt moeiteloos 1m40 dus zo nonfuntioneel zal het wel niet zijn ;) En zoals gezegd,dit zijn woestijnpaarden,renpaarden die kun je que bouw niet vergelijken met de 'moderne'paarden...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:29

Ik zeg toch niet dat een hoge schoft niet goed is? Het is het hele plaatje.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:58

Zelfde paard in weide conditie.

Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:06

Dat is een dochter van Tokhtamysh.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 00:46

anneliesdj schreef:
JoSav; ik heb je topic al lang geleden gelezen en wij hebben ook weleens wat pb's gewisseld. Ik vind Akhal Teke's over het algemeen juist prachtig maar je komt ook weleens exemplaren tegen die juist heel extreem de andere kant op gaan. En eerlijk gezegd heb ik nog nooit zo'n lelijk exemplaar gezien als deze en dan doel ik op een functioneel rijtype.

Maar zeg eens eerlijk; vind jij dit echt mooi?

Mooi is sowieso irrelevant, tenminste voor mij. Het is een beetje zoals de oorspronkelijke gebruikstypen honden vergelijken met een showgefokt huisdier dat alleen in naam tot hetzelfde "ras" behoort. Waarom is er historisch zo'n verscheidenheid waar te nemen in landrassen?
Een toi at en een alaman at behoorden beiden tot de Turkoman, maar waren in gebruik anders, waardoor er ook verschillen in bouw bestonden binnen een wel enigszins algemeen type/ras. Een Iomud, een Teke en een Saryk waren duidelijk verschillend en toch behoorden ze allen tot de Turkoman. En de Akhal-Teke is ontstaan uit Turkomans van uiteenlopend type en subtype, met als gevolg een enorme verscheidenheid. Nee, als rijtypisch zou ik Tokhtamysh niet zo snel classificeren. Dat maakt hem niet mooi of lelijk. Zijn type en bouw dient een functie, ongeacht het waardeoordeel dat je aan die functie zou willen verbinden. Een halter klasse quarter horse is ook gefokt met het oog op een gebruiksdoel, of dat nu enorm functioneel is te noemen of niet.

Tokhtamysh is een verschijning binnen het ras zoals er velen zijn omdat er op velerlei manieren gefokt wordt voor verschillende doelen. Geld en show resultaten spelen vooralsnog nog steeds een belangrijke rol in de selectie, evenals korte vlakkebaan rennen - maar er zijn verscheidene fokdoelen en die zijn doorgaans prima op te vragen bij de fokkers of te lezen op hun website. De verscheidenheid die voorlopig nog te vinden is in het ras (maar afneemt) is een gevolg van hoe de nomaden hun paarden fokten welke de fokkers van nu geërfd hebben dankzij o.a. Shamborant en met historisch lokale verschillen als gevolg van geografische afwijkingen in het terrein en/of gebruik vanuit de nomadenpaarden waaruit dit "nieuwe" stamboek ontstaan is. Tokhtamysh is verguisd en op handen gedragen - om uiteenlopende redenen.

Ik zou hem niet op mijn merrie zetten, maar dat staat volledig los van of ik hem mooi of niet mooi vind. Er zijn AT hengsten die ik ontzettend mooi vind, maar absoluut niet geschikt vind voor mijn merrie met het oog op het type veulen dat ik hoop te fokken. Daar komt functionaliteit en gebruiksdoel weer om de hoek kijken. :j

Verder hoort deze discussie hier denk ik niet thuis, maar in het topic dat hier terloops genoemd is. Het gaat nu namelijk niet meer echt over Akgez-Geli. := :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:43

Nouja, van oorsprong hadden alle paarden toch als functie om iemand te dragen of om iets te trekken. Hetzij de postkoets, hetzij de ploeg, hetzij de dokter, hetzij een cowboy, enz.
Een paard wat gefokt wordt voor halterklasse's, shows aan de hand ed heeft in die zin niets met functioneel te maken omdat het enige wat ze daarvoor moeten kunnen is lopen dus als er 4 benen aan zitten is het goed. Voor zo'n paard zou het idd niet uitmaken als ze eruit zien als Tokhtamysh ;)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:45

Paard is feitelijk niet gebouwd om iemand te dragen ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:48

Ja dat is nog langer geleden hé? Hoever wil je terug gaan?
Je snapt wel waar ik op doel toch? Of vind je 't echt zo moeilijk?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:52

Nee ik snap wat je bedoelt :j Maakte juist wat duidelijk ;)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 21:49

Nou Quebelle, die vind ik dan wel weer oke.. :') ! Dat paard kan er mee door.. :P