[WN] goede kleine rustige paint dekhengst wie o wie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Re: goede kleine rustige paint dekhengst wie o wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 14:55

Wat jammer is dit van je topic TS...... :n
Tis maar goed dat niemand je een mening probeerd op te dringen :roll:

Ik hoop dat je iets er iets uit kunt halen waar JIJ iets aan hebt.
Zodat je kunt doen wat JIJ wil ;)

Succes!!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:03

superpony schreef:
Nu kan iedereen roepen dat het niet uitmaakt

In dit geval niet nee, het is niet zo dat de TS 1 paard heeft, maar er 2 wil en geen Reiningcrack kan betalen dús maar een kruising wilt.

superpony schreef:
Niet iedereen kan of wil veel geld uitgeven. Dat lijkt me prima, doen en kunnen wij ook niet. Duur is ook zeker niet altijd een garantie, dat weten we allemaal.

Maar............iemand die eigenlijk geen paard kan betalen, kan opeens wel een paardje van 500 euro onderhouden?
We roepen allemaal zo hard op bokt dat goede huisvesting belangrijk is, goed voer, goed lessen etc.
Er zijn niet genoeg goede stallingsplekken voor al die paarden die te koop staan. En heel veel mensen met een paardje kunnen helemaal geen goede stalling betalen of lessen etc etc.

dat vinden we allemaal niet erg opeens? Laat maar raak fokken, want dat moet iedereen zelf weten? het is een hele grote oorzaak van de slechte toestanden van veel paarden en pony's. Ik gaf de shet en mini's al als voorbeeld.

Geld is niet van toepassing, stalling ook niet. Ze woont in een gezinshuis. Met de paarden aan huis en die paarden worden ingezet voor het gezinshuis.

superpony schreef:
Maar goed, dan gaan we flatgebouwen bouwen voor paarden, hoeven ze niet meer allemaal elke dag naar buiten en als de eigenaar problemen heeft vanwege gedrag of gezondheid, zoekt ie het maar uit, dat wilde je zelf zo.

Wat de fiets? De paarden van de TS lopen bij haar de hele dag buiten? Als er 1 veulen bij komt zullen ze heus niet opeens geen plek meer hebben.

superpony schreef:
Dit is even heel grof gezegd, maar zo komt het op mij over. Je moet meekletsen en mag geen andere mening hebben als dat mensen niet past.

Dus je mag niet naar individuele situaties kijken? Kruisen is slèeeeecht, punt uit?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:09

Zullen we de vraag beantwoorden (of niet) ipv veroordelen?

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:18

Dus iedereen met een papierloos paard, die daarmee fokt, heeft haar:
a. op stalling staan en kan een 2e stal niet betalen.
b. geen geld voor onderhoud
c. komt ernstig in de problemen als het beest ziek wordt.

Goed in mijn geval gaat die vlieger helaas ook niet op.
Ik heb 2,5 hectare land aan huis. Met een grote schuur, met nu 5 stallen waar nog makkelijk 3 bij in kunnen.
Dus daarom, waarom maakt een ander zich in vredesnaam druk als een ander voor zijn lol/hobby fokt.
Waren mijn hengstveulens niet verkocht, had ik ze nog jaaaaaaaaaren kunnen laten staan.
Maar zoals ik al zei, leuke veulens met aparte kleurtjes, blijven niet staan, die verkoop je in no time.

Voor de TS, bij fjordenpaard in Een (drenthe) geloof ik hebben ze ook een paint hengst, ik weet alleen niet of ze daar ook andere merries dan die van hun zelf mee dekken.

En in Musselkanaal staat een hele mooie painthengst, staat wel op Marktplaats, bij dekhengsten.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:26

@Superpony: dan kan je je overal wel druk om gaan maken :roll:
Alle ongesteriliseerde stalkatten die maar 'aanjongen', alle nestjes puppies 'voor het leuk' en niet te vergeten; alle kindertjes uit instabiele relaties en/of gemankeerde/onopgeleidde/niet gecertificeerde ouders :=

Het is maar waar je wakker van ligt :+

@TS: Ik hoop dat je een leuke hengst voor je merrie vindt :j hou je ons op de hoogte?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:34

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:56

Wranglerbutt schreef:
@Superpony: dan kan je je overal wel druk om gaan maken :roll:
Alle ongesteriliseerde stalkatten die maar 'aanjongen', alle nestjes puppies 'voor het leuk' en niet te vergeten; alle kindertjes uit instabiele relaties en/of gemankeerde/onopgeleidde/niet gecertificeerde ouders :=

Het is maar waar je wakker van ligt :+

@TS: Ik hoop dat je een leuke hengst voor je merrie vindt :j hou je ons op de hoogte?

Ik kan me er wel druk om maken hoor. Als niemand dat doet, wordt het echt niet beter. En ja, honden, katten en vooral kinderen zijn best een probleem. Ik lig er verder totaal niet wakker van, want zolang ik er geen last van heb laat ik mensen maar gaan.

Het is alleen bijdehand dat hier mensen persoonlijk gericht mij een beetje belachelijk proberen te maken, omdat ze het niet eens zijn.

@paintlinger, ik wil niemand een mening opleggen, ik vertel duidelijk dat het mijn mening is. En godzijdank, niet alleen die van mij, maar sommige mensen zijn allang boktmoe vanwege deze reacties.

Het gaat ook niet om de ts alleen. Ik reageerde over het algemeen, omdat er ook zo werd gereageerd. Of niemand mag fokken etc.........De persoonlijke situatie ken ik niet en gaat me verder niks aan. Ik lees alleen dat ze op kleur wil fokken.

Met de voorbeelden en mijn reactie ondersteun ik alleen mijn mening en dat is niet persoonlijk naar 1 iemand. Als ik persoonlijk iets met iemand heb, hoef ik dat niet laf via bokt uit te spelen en ben ik mans genoeg om dat recht in iemands gezicht ui te spreken.

Een beetje triest dat je alleen reacties mag geven zoals mensen die willen horen zoals die in hun straatje past. Dan zouden de ts en anderen nooit naar de andere kant mogen luisteren of alles mogen afwegen?
Fijn dat dat hier wordt bepaald!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:07

Niet iedereen heeft daar behoefte aan SP.......

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:11

Dan lees je het niet. Ik heb ook niet altijd overal behoefte aan, tja.........

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:21

superpony schreef:
Nee, dat zeg ik nergens! Maar ze begint al met zoeken op kleur bijvoorbeeld. Wat Authentic zegt kan allemaal waar zijn, maar dan maakt de kleur totaal niet uit en is alleen gezondheid en karakter belangrijk.

Ja en???? Als ik persoonlijk naar een hengst zou zoeken voor 1 van mijn merries, en het zou een paint hengst zijn, zou ook ik eerst eens gaan neuzen naar een homozygote! Er zijn er tegenwoordig meer dan 1, die kwa bouw, conformatie, prestatie, karakter echt geen bagger meer zijn en goed zouden kunnen aansluiten bij mijn dames. En dan ben ik toch gek het risico aan te gaan een paard te fokken zonder kleurtje. Die veel minder waard is bij verkoop.

En aangezien ik er dus vanuit ga dat de TS in alle rust wil kijken wat er zoals aan hengsten rondlopen. Of het zou kunnen passen op haar merrie. Of de hengst de minpunten van haar merrie zal verbeteren. En hoe de nakomelingen eruit zien. Waarom moet je dan op voorhand al de homozygote uitsluiten.
Al wat ik gelezen heb van TS maak ik niet vanuit dat ze alleen maar op kleur wil fokken. En al zou ze dat willen, DAT is haar probleem en niet de jouwe.

Jij zit je idd druk te maken om helemaal niks. Net wat WB zegt. En je hoeft ook niet zo je mening erover op te dringen. Als je dat zo dringend wilt begin dan eens bij de echt broodfokker, die al zijn merries maar bij eigen hengst gooit, of het nou past of niet, en of het nou verbeterd of niet. Omdat het op die manier goedkoop is en ze het spul zolang het maar papier heeft zo kwijt kunnen raken. Ipv iemand die een keer een veulen wil fokken.
Overigens wordt ik boktmoe van jou reactie in deze. Juist jij geeft nu die reacties waardoor mensen geen topics meer willen plaatsen over zon onderwerp. Live and let live. Er wordt hier ook niks bepaald, dat is geheel aan de TS wat ze ermee doet. Maar dat hoeft dus ook niet door jou opgelegd te worden. Je mag best je mening geven, maar je blijft erop drammen. En dan is het best wel bekend dat ik ook niet zon voorstander van kruisingen ben. Maar het is niet aan mij om iemand daarvoor mijn mening op te dringen. En aangezien ik de wereld niet op mijn schouders kan dragen, moet een ieder toch echt voor zichzelf weten wat hij/zij doet. En voor zijn eigen beslissingen de zorg dragen.

Daarbij was de vraag in dit topic niet, is het wel verstandig een veulen uit mijn merrie te fokken. Nee de vraag was of wij toevallig nog leuke hengsten wisten, al dan niet homozygote.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:52

rina schreef:
Daarbij was de vraag in dit topic niet, is het wel verstandig een veulen uit mijn merrie te fokken. Nee de vraag was of wij toevallig nog leuke hengsten wisten, al dan niet homozygote.

Inderdaad, dat was precies mijn punt :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:56

Gleyla schreef:
hollywood86 schreef:
Ik snap dat je perse kleur wilt, want dat is uiteraard veel belangrijker dan een goed karakter of talent :)

Wat is dat nu voor een opmerking...

Hier ging ik alleen op in en daar wordt meteen op gehapt, omdat je geen mening mag geven?
Ik dring mijn mening niet op hoor, dat is heel wat anders. Ik onderbouw alleen mijn mening elke keer als er weer een tegenargument wordt gegeven. Iemand mag wel vertellen waarom het allemaal zo oke is, maar je mag niet zeggen waarom het niet oke is?
En omdat mensen iets op een bepaalde manier doen, wil dat niet zeggen, dat het op die manier oke is.
Ik zou zeggen, succes, soms komen mensen er vroeg of laat zelf nog wel achter en soms hebben mensen gewoon veel mazzel en blijven ze in de waan dat ze het goed doen zo. Prima, ik heb er geen last van. Om diverse redenen zou ik van die mensen of fokkers nooit een paard kopen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 18:09

Misschien omdat je verhaal nogal blaartrekkend is.
Je maakt er zo'n lange preek van.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 18:22

Tja, je moet wel, want op elk woordje wordt gelet.

Maar goed, maakt me ook eigenlijk niet uit. Verschil van meningen hou je toch en ik vind het wel best zo. Mensen kennen elkaar niet allemaal of niet zo goed en het wordt persoonlijk gemaakt. Daar hou ik niet zo van op i-net.

Nogmaals, succes, we zullen het wel meemaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 18:29

Authentic schreef:
superpony schreef:
Nu kan iedereen roepen dat het niet uitmaakt

In dit geval niet nee, het is niet zo dat de TS 1 paard heeft, maar er 2 wil en geen Reiningcrack kan betalen dús maar een kruising wilt.

Iedereen kan een reingcrack betalen, het is maar waar je je prioriteiten stelt :)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 19:47

hollywood86 schreef:
Iedereen kan een reingcrack betalen, het is maar waar je je prioriteiten stelt :)

Ja, tuurlijk. :roll:

Als ik mijn kinderen geen studie laat volgen en ze alleen nog aardappelen te eten geef, en één keer in het jaar nieuwe kleding (of naar de kringloop).
En in een rijtjes huis ga wonen (o nee dan dan moet dat paard op pension en dat kost ook geld ;) )
Alle dagen extra ga werken (O nee dan heb ik geen tijd om dat paard te rijden :) ) om dat geld te verdienen.
Want dan moeten we ook naar die fantastische trainer of mijn paard moet naar die trainer en die is helaas ook niet goedkoop (maar wel heel goed natuurlijk).

T'is maar waar je jouw prioriteiten stelt. :)

Kijk als je al deze "verplichtingen" niet hebt, dan kun je je geld anders besteden.
Maar toen ik mijn man tegen kwam en wij gingen trouwen dacht ik echt niet van "nemen we kinderen of kopen we een reingcrack".

Daarom irriteert mij deze opmerkingen net als de opmerking "het is gewoon een kwestie van keuzes maken".
Soms kun je niet zomaar even een keuze maken, omdat je andere verantwoordelijkheden hebt.
En kom nu niet met "je hebt altijd een keuze", dat gaat niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 19:54

Een paard kost toch al snel 4 a 5 k per jaar aan stalling, onderhoud, benzinekosten (voor naar stal rijden) , wedstrijdkosten, dierenarts, hoefsmid etc etc. Zelfs met paarden aan huis ben je een berg centen per maand kwijt, onderschat dat niet! Men kan er altijd voor kiezen om een of meerdere jaren zonder paard te zijn en ondertussen te sparen voor een goed paard. Gaat best hard als je alle kosten die je uitspaart gaat opsparen. Een goed paard kost maandelijks evenveel als een slecht paard!!!

Dus ja, je hebt zeker een keuze. Wil jij zsm een paard, dan zal je concessies moeten doen. Wil jij dat ene reiningkanon, dan kan je er altijd voor kiezen om een tijd geen paard te hebben. Ofwel, het is maar waar je je prioriteit legt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-06-12 19:55, in het totaal 2 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 19:54

maar als het gaat om een gezond paard zonder papieren (buiten het feit dat de merrie geen makkelijk karakter heeft, ), dan hoef je toch niet een paint, die homozygoot is ?
dan wil je toch alleen een bont veulen ?
waarom niet een bont ponyhengst, of nog een zonder papier ?
en een paint alleen voor het karakter, zou ik niet gokken met zo 'n merrie.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:21

hollywood86 schreef:
Een paard kost toch al snel 4 a 5 k per jaar aan stalling, onderhoud, benzinekosten (voor naar stal rijden) , wedstrijdkosten, dierenarts, hoefsmid etc etc. Zelfs met paarden aan huis ben je een berg centen per maand kwijt, onderschat dat niet! Men kan er altijd voor kiezen om een of meerdere jaren zonder paard te zijn en ondertussen te sparen voor een goed paard. Gaat best hard als je alle kosten die je uitspaart gaat opsparen. Een goed paard kost maandelijks evenveel als een slecht paard!!!

Dus ja, je hebt zeker een keuze. Wil jij zsm een paard, dan zal je concessies moeten doen. Wil jij dat ene reiningkanon, dan kan je er altijd voor kiezen om een tijd geen paard te hebben. Ofwel, het is maar waar je je prioriteit legt.

@hollywood86, wij hebben zowat heel ons leven al paarden en rijd ook altijd al wedstrijden, dus ik weet echt wel dat een paard geld kost.
Ik denk dat jij niet begrijpt wat het is om een gezin te hebben met alle kosten daarvan, want daar heb jij weinig ervaring in zover ik weet.

Als je zou willen is het in theorie best mogelijk, maar de praktijk leert dat het anders is.

Maar ik denk dat wij in twee verschillende (denk)werelden leven, maar misschien kom je er ooit nog wel achter hoe het zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:30

Nou, mooi dat je de kosten weet. Dan weet je ook hoeveel je kan besparen om te stoppen met de paarden die je hebt en dat op te sparen voor een goed paard.

Dat het jou niet lukt, dat hoeft niet te betekenen dat mijn stelling onjuist is.
Een goed paard is enkel in de aanschaf duur, de maandelijkse kosten zijn gelijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:02

sliding schreef:
hollywood86 schreef:

@hollywood86, wij hebben zowat heel ons leven al paarden en rijd ook altijd al wedstrijden, dus ik weet echt wel dat een paard geld kost.
Ik denk dat jij niet begrijpt wat het is om een gezin te hebben met alle kosten daarvan, want daar heb jij weinig ervaring in zover ik weet.

Als je zou willen is het in theorie best mogelijk, maar de praktijk leert dat het anders is.

Maar ik denk dat wij in twee verschillende (denk)werelden leven, maar misschien kom je er ooit nog wel achter hoe het zit.

Dat zegt niks. Iedereen heeft een ander inkomen, dus of je een gezin hebt is niet bepalend. Mijn ouders hebben hard gewerkt voor mijn eigen pony's. Ik stond op een manege en heb geen verkeerde beestjes gehad.

Als je alleen bent is het echt niet alleen maar makkelijker,, omdat je toevallig geen gezin hebt. Dat ligt ook maar net aan je werk, kosten en bezigheden.

Wij hebben een zoon van 15 en hebben in het verleden 4 paardjes in pension gehad waaronder quarter merrie en veulen. Dan moet je samen keihard werken en dat belangrijk vinden.

Mensen die voldoende inkomen hebben kunnen misschien aan alles besteden zoals zij willen, huis, auto, vakanties, paarden. Maar ook zat mensen die kiezen voor paarden en geen vakanties en dure auto's.
En hoeveel mensen vinden dingen belangrijk als dure merk kleding, roken, drank, uitgaan etc??

het is net als H86 zegt, je kan morgen ergens een paardje van 500 euro vandaan halen en natuurlijk veel mazzel hebben. Maar wil je die reiner met vermogen kun je ook een aantal jaren sparen. Of besparen. dat ligt echt niet ALLEEN maar aan je gezinssamenstelling.