Albert schreef:De vos is te koop
Ik heb al een hele mooie vos Albert ; ) Een echte klassieker, maar geen Gelderse.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
misterA schreef:Als ik aan Gelderse paarden denk dan zie ik een vos met minstens 2 witte benen voor een oogstwagen met op de bok
een koetsier met een blauwe overall met rode zakdoek omgeknooptMet een paar pakjes stro in de bak.
smiley91 schreef:Waar ik aan denk bij een Gelders paard?
Eigenlijk heel eenvoudig aan alles wat het bij de richtingen rijpaard en tuigpaard niet haalt. En vooral aan vossen met hoge witte benen, blessen, een niet al te charmant hoofd en een plat kruis. Voor mijn gevoel is het Gelders paard tegenwoordig niet meer een echte richting en wordt van alles qua bloedvoering maar geaccepteerd om het voor de buitenwereld levend te houden. En zo afentoe is er dan een toevalsproduct dat het goed doet in de sport
melrovers schreef:Mijn dochter heeft een merrie (v. Selleen m.v. Renovo) en dit is een erg sensibel paard. Totaal niet koel in het hoofd, maar wel heel lief. Ze was zo bang dat we de eerste maanden eigenlijk voornamelijk bezig zijn geweest met haar vertrouwen winnen (aanraken, borstelen, masseren). Ze is zo gevoelig dat als er een ander paard ook in de bak is wat bv streng gereden wordt of pijn heeft dan is ze bijna niet te rijden, dan gaan haar oren de nek in en bij het passeren van dat paard wil ze ook uithalen (doet ze altijd net niet maar dreigt wel). Ze is wel helemaal gek van mijn dochter, die 2 kunnen alles samen. Het rijden gaat nu eindelijk goed, ze beweegt heel mooi. Springen doet mijn dochter ook wel eens met haar, dat is echt leuk om te zien, het is geen springtalent maar ze probeert het wel. Hard werken kan ze heel goed.
NatasjavE schreef:smiley91 schreef:Waar ik aan denk bij een Gelders paard?
Eigenlijk heel eenvoudig aan alles wat het bij de richtingen rijpaard en tuigpaard niet haalt. En vooral aan vossen met hoge witte benen, blessen, een niet al te charmant hoofd en een plat kruis. Voor mijn gevoel is het Gelders paard tegenwoordig niet meer een echte richting en wordt van alles qua bloedvoering maar geaccepteerd om het voor de buitenwereld levend te houden. En zo afentoe is er dan een toevalsproduct dat het goed doet in de sport
Kan je hengsten noemen die onder die noemer vallen?
NatasjavE schreef:Smiley had het namelijk over hengsten die bij de Tuigers en de rijpaarden waren afgedankt. Ik was wel benieuwd welke hengst zij dan bedoeld.

MariekeA schreef:Tiwi, uit nieuwsgierigheid: heb je ook het stamboekpapier van die merrie met draversbloed gezien??
Zo ja, stond ze VB, sstb, reg. A of Reg. b ingeschreven?
Selka schreef:Persoonlijk ben ik fan van het Gelderse paard, maar dan wel van de echte! Niet de halve tuigers of de 25% bloedvoerende Gelderse.
Mijn oude merrie was 100% Gelders gefokt en nu nog steeds ben ik op zoek naar een opvolger. Maar als je echt op zoek gaat naar een goede merrie met minstens 90% Gelders bloed, dan vind je niks!
Ik ben weg van de Gelderse paarden omdat:
- Ze een goed lijf hebben; goed gebouwd, stevig beenwerk (in mijn ervaring kunnen ze tegen een stootje)
- Ontzettend werklustig zijn; ze geven nooit op en doen alles voor de baas
- Ondanks een wakker een heet karakter ze toch blijven luisteren, ik ken geen Gelderse die makkelijk en dood is. Ik wel veel Gelderse die
ondanks dat ze wakker zijn toch blijven opletten en zich ook weer laten overtuigen door de baas. Ik heb nog nooit een Gelderse in
blinde paniek weg zien rennen.
Nadelen van het huidige fokbeleid:
- Echt Gelders verdwijnt steeds meer.
- Bloed is ontzettend "vervuild" door Koss (vind ik de enige niet fijne Gelderse hengst vanwege zijn karakter)
- Net zoals bij de haflingers wordt er naar een meer "sportmodel" gefokt, terwijl ik ze dan juist minder allround en fijn vind.
De sportgelderse zijn gewoon KWPN rijpaarden kopieën, als je dat wil koop dan een gewone KWPN-er.
- Ook zie ik steeds minder goede fokkers en steeds meer hobby-fokkers die op alles wat iets breder is een Gelders etiket plakken.
Ik zoek een goede merrie, minstens 1.65, geen koss-bloed en correcte gangen. Nou ik kan ze niet vinden
sliert schreef:hier ook een groot fan van gelders {hoewel ik met parzivals niet zulke fijne ervaringen had wb zadelmak maken...dan liever nog een Jazz}. Wij hadden een ster/sport merrie die op ZZ-zwaar nivo liep. Echt nog een kast van een merrie, breed, maar super lopen en goed te bewerken. Daaruit hebben we twee vollen zusters gefokt. De vader van deze merries was een eigen hengst, dus de merries hadden beide een register b papier. Op papier flut, in praktijk super. Vader was groot en driekwart volbloed, dochters mooie merries ,nog echt gelders om te zien, met goede beweging en veel front. 1 merrie is verkocht naar Luxemburg toen ze op Z nivo liep, de andere hebben we nog. Deze mocht Z2 starten, helaas door trauma van buitenaf is dat niet meer gelukt. Met deze merrie fokken we nog steeds {ondanks dat ze dus maar een simpel register b papier heeft}. Inmiddels hebben we er een waanzinnig goeie Johnson uit, echt een droompaard wat betreft looks, beweging en karakter, en een Jazz. Beide hebben nog steeds heel veel front, enorm veel voorkomen en heel veel kracht, absoluut nog ge-erft van hun oma. Alle merries uit deze lijn hebben ook echt een hengstenuitstraling. Ze hebben veel werklust en zijn sensibel. Stoppen nooit met lopen. Aangezien ik zelf heel lang ben, hou ik van een paard met body. Een chique dressuurpaardje verdwijnt onder mij.
Maar...ik zag laatst een gelderse merrie die een paar jaar terug utv kampioen was geworden. Mooi type, wel veel luxer dan onze paarden, maar wat een zenuwelijer! Starte in het Z, maar kwam negen van de tien keer de ring niet door. Niks braaf beestje.....En zo ken ik nog wel meer gelderse paarden. Die toch echt niet zo gemakkelijk zijn als wat het stamboek zou willen.