Imago KWPN Gelders paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:04

Albert schreef:
De vos is te koop O:)

Ik heb al een hele mooie vos Albert ; ) Een echte klassieker, maar geen Gelderse.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:05

Die van ons had in de sport niet misstaan maar is er helaas niet van gekomen door gezondheidsredenen van mij. Nu is ze met pensioen.

Mijn 4 jarige uit deze gelderse merrie staat overigens te koop. (Don Laurie II)

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:06

Tja ik zocht gewoon op marktplaats en Google wat fokkers.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:46

misterA schreef:
Als ik aan Gelderse paarden denk dan zie ik een vos met minstens 2 witte benen voor een oogstwagen met op de bok
een koetsier met een blauwe overall met rode zakdoek omgeknoopt :D Met een paar pakjes stro in de bak. :=

Nu weet ik niet of ik iets aan het imago van het Gelderse Paard moet doen of aan mijn eigen imago :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:47

smiley91 schreef:
Waar ik aan denk bij een Gelders paard?
Eigenlijk heel eenvoudig aan alles wat het bij de richtingen rijpaard en tuigpaard niet haalt. En vooral aan vossen met hoge witte benen, blessen, een niet al te charmant hoofd en een plat kruis. Voor mijn gevoel is het Gelders paard tegenwoordig niet meer een echte richting en wordt van alles qua bloedvoering maar geaccepteerd om het voor de buitenwereld levend te houden. En zo afentoe is er dan een toevalsproduct dat het goed doet in de sport

Kan je hengsten noemen die onder die noemer vallen?

Zinzi_jewel

Re: Imago KWPN Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:15

Hoe ik mijn gelderse gevonden heb ?
Op 2ehands.nl .
Zag foto,s en was verliefd , zo,n mooie in model zijnde jaarling , Nee die kon ik nooit betalen !
Na een slaaploze nacht toch maar gebeld en naar Friesland gereden vanaf Eindhoven .
Ik kwam , zag , en verloor mijn hart .
Amper naar papier gekeken . Ze was lief en mooi . Ik had een zwartbles gekocht , pas toen ik haar weken later ophaalden zag ik pas goed wat ik gekocht had in haar paspoort een GP.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:18

Bij ons op stal zou een nieuw paard komen, Gelderse merrie van Parcival. Het dier wat nu op stal kwam had m.i. niets met een GP te maken.
Klein(pony!), nerveus en beslist geen brave harde werker. Het dier liet de ruiter alle hoeken van de bak zien.

Een blik in haar paspoort was voldoende om dit alles te verklaren, moeders vader was een draver. Toch stond er bij dit dier type GP in het paspoort.
Gevalletje jammer, want zo'n dier doet het GP geen goeds.
Bij een GP verwacht ik een stabiel en betrouwbaar paard maar wel een harde werker en beslist niet sloom. Zeker geen nerveus dier met draversbloed.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:49

Mijn dochter heeft een merrie (v. Selleen m.v. Renovo) en dit is een erg sensibel paard. Totaal niet koel in het hoofd, maar wel heel lief. Ze was zo bang dat we de eerste maanden eigenlijk voornamelijk bezig zijn geweest met haar vertrouwen winnen (aanraken, borstelen, masseren). Ze is zo gevoelig dat als er een ander paard ook in de bak is wat bv streng gereden wordt of pijn heeft dan is ze bijna niet te rijden, dan gaan haar oren de nek in en bij het passeren van dat paard wil ze ook uithalen (doet ze altijd net niet maar dreigt wel). Ze is wel helemaal gek van mijn dochter, die 2 kunnen alles samen. Het rijden gaat nu eindelijk goed, ze beweegt heel mooi. Springen doet mijn dochter ook wel eens met haar, dat is echt leuk om te zien, het is geen springtalent maar ze probeert het wel. Hard werken kan ze heel goed.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:59

melrovers schreef:
Mijn dochter heeft een merrie (v. Selleen m.v. Renovo) en dit is een erg sensibel paard. Totaal niet koel in het hoofd, maar wel heel lief. Ze was zo bang dat we de eerste maanden eigenlijk voornamelijk bezig zijn geweest met haar vertrouwen winnen (aanraken, borstelen, masseren). Ze is zo gevoelig dat als er een ander paard ook in de bak is wat bv streng gereden wordt of pijn heeft dan is ze bijna niet te rijden, dan gaan haar oren de nek in en bij het passeren van dat paard wil ze ook uithalen (doet ze altijd net niet maar dreigt wel). Ze is wel helemaal gek van mijn dochter, die 2 kunnen alles samen. Het rijden gaat nu eindelijk goed, ze beweegt heel mooi. Springen doet mijn dochter ook wel eens met haar, dat is echt leuk om te zien, het is geen springtalent maar ze probeert het wel. Hard werken kan ze heel goed.

Seleen x Renovo is geen Gelders Paard. Das een Tuigpaard.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 11-06-12 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:00

Oh sorry, je ziet gelijk hoeveel verstand ik van die lijnen heb :-)

Staat vast al ergens beschreven, maar wat is precies het verschil tussen Gelders en Tuiger? Staan ze dan allebei bij het KWPN stamboek ingeschreven?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:05

Ja staan beide bij het KWPN.

Een Tuiger zit vaak veel Hackney in en wordt gefokt voor de showtuigrubrieken.

Gelderse hebben weinig tot een veredelingsbloed en worden op veelzijdigheid gefokt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:20

Leuk stukje op internet:

Het meer geschikt maken van het Gelders/Groninger paard voor de ruitersport door selectie binnen het eigen ras en door invoering van hengsten als Amor en Eclatant ging voor velen in de jaren voorafgaand aan de fusie tot KWPN niet snel genoeg. Voor de nakomelingen van hoog in het bloed staande hengsten als Apalatin (die eerder was afgewezen voor de Gelderse fokkerij) en volbloeds werd in 1964 het sportregister ingesteld. Dit sportregister werd de nieuwe KWPN-fokrichting "rijpaard". Het aandeel Gelders/Groninger bloed dat daarin nog aanwezig was moest volgens de fokleiding zo snel mogelijk weggefokt worden. Een Gelders/Groninger merrie kon het best worden gekruist met een volbloedhengst omdat dan de vooruitgang in de rijpaardrichting het grootst was. Het hieruit geboren F1-produkt kon vervolgens het best worden gepaard met een buitenlandse rijpaardhengst om de rijpaardeigenschappen te verankeren. De volbloed tweemaal gebruiken gaf met name ongewenste karaktereigenschappen, terwijl een KWPN- halfbloedhengst te veel risico voor een terugslag in de Gelders/Groninger richting met zich meebracht. Gelderse hengsten hiervoor gebruiken was natuurlijk helemaal verkeerd. De toenmalige hoofdinspecteur A. Vermond heeft in In de Strengen van 26 febr. 1976 nog een pleidooi gehouden voor het Gelderse bloed in een artikel over de hengst Dirigent, maar het jaar daarop werd Dirigent door de hengstenkeuringscommissie wegens overbodigheid afgekeurd. Ook de Gelders/Groninger hengstenlijnen van Amor, Farn, enz. waren uit de gunst bij de fokleiding. De eerste 10 jaar van KWPN werd hiervan geen enkele hengst meer goedgekeurd (met uitzondering van Nimmerdor).
Toen bleek dat de sportresultaten van hun nafok veel beter waren dan van de overeenkomstig het KWPN-beleid gefokte rijpaardhengsten werden er door het KWPN weer enkele jonge hengsten van goedgekeurd. Alleen werden ze zelf nooit met zoveel woorden door de fokleiding gerehabiliteerd en daardoor door veel fokkers te lang genegeerd. De hengst Farn werd bv. pas preferent verklaard nadat uiteindelijk vanuit de leden van het KWPN hier op aangedrongen was. Iets dergelijks had zich al eerder voorgedaan ten aanzien van de hengst Gondelier.
De rijpaardhengsten die toen van Amor, Farn, Formateur, Gondelier en Akteur zijn goedgekeurd (bv. Vindicator, Wagenaar, Wolfgang, Zuidpool, Zoöloog, Creool) blijken het in de internationale sport en in de fokkerij van internationale sportpaarden veel beter te doen dan andere in Nederland gefokte rijpaardhengsten.
Hetzelfde geldt voor de paar andere KWPN-hengsten met 50% of meer Gelders/Gronings bloed. De vele in Nederland gefokte rijpaardhengsten met minder dan 50% Gelders/Gronings bloed blijken - op een enkele uitzondering na - ten aanzien van de fokkerij van internationale sportpaarden (zeer) slecht te vererven.

Zelf heb ik een gelderse merrie gehad. Van Zooloog (v. Gondelier) vm Kristal. Was wel een "karakterpaard", geen makkelijke dus. Vooral niet voor de veearts :D
Wat mij opvalt aan Gelders is dat ze mooie ruime bewegingen hebben en veelzijdig zijn.
Ben zelf altijd een fan van Wolfgang bloed, ook vanwege zijn veelzijdigheid. Ik zie graag stevige paarden met "body".
Laatst bijgewerkt door Babootje op 11-06-12 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:26

NatasjavE schreef:
smiley91 schreef:
Waar ik aan denk bij een Gelders paard?
Eigenlijk heel eenvoudig aan alles wat het bij de richtingen rijpaard en tuigpaard niet haalt. En vooral aan vossen met hoge witte benen, blessen, een niet al te charmant hoofd en een plat kruis. Voor mijn gevoel is het Gelders paard tegenwoordig niet meer een echte richting en wordt van alles qua bloedvoering maar geaccepteerd om het voor de buitenwereld levend te houden. En zo afentoe is er dan een toevalsproduct dat het goed doet in de sport

Kan je hengsten noemen die onder die noemer vallen?

http://home.iae.nl/users/lijssel/nederlnd/evl.htm
Dit is 1 van de lijstjes op de site. Met percentage gelders/gronings waarvan het merendeel volgens mij Gelders is.

In Nederland gefokte Vader van internationale

dressuurpaarden

% aantal

Gld/Gron paarden

50 Uniform 18

25 Sultan 14

50 Pion 8

75 Aktion 7

12,5 Cocktail 7

75 El Corona 6

25 Pretendent 6

25 Ulft 6

62,5 Wagenaar 6

25 Zeoliet 6

Sgldt Formateur 5

50 Nabuur 5

50 Naturel 5

25 Rinaldo 5

37,5 Darwin 4

0 Record 4

62,5 Wellington 4

50 Cabochon 3

37,5 Elcaro 3

75 Nimmerdor 3

100 Vosmaer 3

75 Wolfgang 3

50 Zuidhorn 3

NWP Akteur 2

62,5 Amethist 2

62,5 Aram 2

12,5 Avignon 2

37,5 Candyboy 2

25 Clavecimbel 2

37,5 Consul 2

50 Democraat 2

50 Ferro 2

Sgldt Gondelier 2

50 Jashin 2

50 Kristal 2

50 Lector 2

50 Pele 2

50 Principaal 2

50 Recruut 2

50 Symfonie 2

100 Tourist 2

62,5 Vanitas 2

50 Variant 2

25 Vincent 2

75 Vindicator 2

12,5 Woldstreek 2

25 Zaire 2

12,5 Zebulon 2

25 Zevenster 2

100 Zooloog 2

18 Zortin 2

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:33

Dank je voor de uitleg Natasja.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:43

Babootje je noemt bijna allemaal zeer respectabele rijpaardhengsten die gewoon geaccepteerd zijn in de rijpaardfokrichting.
Wolfgang is een rijpaardhengst vrijwel zonder Gelders bloed.

De door jouw genoemde hengsten zijn niet doorgeschoven naar de Gelderse fokrichting.

Smiley had het namelijk over hengsten die bij de Tuigers en de rijpaarden waren afgedankt. Ik was wel benieuwd welke hengst zij dan bedoeld.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:54

NatasjavE schreef:
Smiley had het namelijk over hengsten die bij de Tuigers en de rijpaarden waren afgedankt. Ik was wel benieuwd welke hengst zij dan bedoeld.

Ben ik ook wel benieuwd naar. Of zelfs uberhaupt al die Gelderse voshengsten met 4 hoge witte benen, een lelijk hoofd en een plat kruis..

Hierbij alle Gelderse dekhengsten bij elkaar http://www.kwpn.nl/site/department_arti ... 0c299e1a48

Tiwi, uit nieuwsgierigheid: heb je ook het stamboekpapier van die merrie met draversbloed gezien??
Zo ja, stond ze VB, sstb, reg. A of Reg. b ingeschreven?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:01

Ahoy is een afgekeurde tuiger die bij het GP is aangenomen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:15

Klopt. Maar de rest is gewoon Gelders gekeurt en getest.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:34

Toch heeft die afgekeurde tuiger leuke nakomelingen of is opa van hele leuke nakomelingen .
Gaat een foto rond op FB . Dodessa uit een Ahoy merrie .... Om te kwijlen , dat is een paard en dat heeft,ze niet alleen van haar vader !
De gelderse van nu , zijn niet meer de Gelderse van toen . Die van toen had ik ook niet gewild , veelal een groot hoofd , klein oog vaak ramshoofd , te klein van formaat en een plat kruis .
Het enige wat toen wel al mooi was , was bot en massa .
Je hebt een paard bij je . 170 en dik 700 kg PK :-)

Edit : Danser is toch ook tuigbloed of iig grotendeels !
Ahoy heeft toch aan de eisen voldaan voor het GP ?
Zo kun je heel wat Gelderse hengsten een punt bijzetten .

Vindt Zichem ook nog steeds stoer ...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:46

MariekeA schreef:
Tiwi, uit nieuwsgierigheid: heb je ook het stamboekpapier van die merrie met draversbloed gezien??
Zo ja, stond ze VB, sstb, reg. A of Reg. b ingeschreven?

Nee, heb ik niet gezien, het dier was op proef dus alleen het paspoort met daarin de afstamming en bij type GP, papier lag bij de handelaar.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:57

Albert schreef:
Ahoy is een afgekeurde tuiger die bij het GP is aangenomen.

Hij is geen vos en heeft ook geen lelijk hoofd als je het mij vraagt.

Danser is niet als tuiger aangeboden (heeft idd wel een tP-vader) en de rest van Smiley kenmerken zijn ook niet van toepassing.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 00:03

Even een ? je. Is Walser (overleden) ook niet meer beschikbaar? Heb ooit een Walser x haflinger kruising gehad. Die kon ongelooflijk goed bewegen.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 00:48

Selka schreef:
Persoonlijk ben ik fan van het Gelderse paard, maar dan wel van de echte! Niet de halve tuigers of de 25% bloedvoerende Gelderse.
Mijn oude merrie was 100% Gelders gefokt en nu nog steeds ben ik op zoek naar een opvolger. Maar als je echt op zoek gaat naar een goede merrie met minstens 90% Gelders bloed, dan vind je niks!

Ik ben weg van de Gelderse paarden omdat:
- Ze een goed lijf hebben; goed gebouwd, stevig beenwerk (in mijn ervaring kunnen ze tegen een stootje)
- Ontzettend werklustig zijn; ze geven nooit op en doen alles voor de baas
- Ondanks een wakker een heet karakter ze toch blijven luisteren, ik ken geen Gelderse die makkelijk en dood is. Ik wel veel Gelderse die
ondanks dat ze wakker zijn toch blijven opletten en zich ook weer laten overtuigen door de baas. Ik heb nog nooit een Gelderse in
blinde paniek weg zien rennen.

Nadelen van het huidige fokbeleid:
- Echt Gelders verdwijnt steeds meer.
- Bloed is ontzettend "vervuild" door Koss (vind ik de enige niet fijne Gelderse hengst vanwege zijn karakter)
- Net zoals bij de haflingers wordt er naar een meer "sportmodel" gefokt, terwijl ik ze dan juist minder allround en fijn vind.
De sportgelderse zijn gewoon KWPN rijpaarden kopieën, als je dat wil koop dan een gewone KWPN-er.
- Ook zie ik steeds minder goede fokkers en steeds meer hobby-fokkers die op alles wat iets breder is een Gelders etiket plakken.

Ik zoek een goede merrie, minstens 1.65, geen koss-bloed en correcte gangen. Nou ik kan ze niet vinden ;)

je bent fan van het geldersepaard maar wilt geen halve tuiger
Ahoy x Dobas x Indiaan Lijkt mij 100% tuiger gefokt.

Je vindt het bloed vervuilt door Koss de ENIGE niet fijne gelderse hengst, daaruit begrijp ik dat je alle andere gelderse hengsten wel fijne paarden vind, vergeet dan niet dat daarbij 3 zonen en een kleinzoon van hem actief zijn in de dekdienst, zo vervuilt is "het bloed" dus nog niet.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 00:54

sliert schreef:
hier ook een groot fan van gelders {hoewel ik met parzivals niet zulke fijne ervaringen had wb zadelmak maken...dan liever nog een Jazz}. Wij hadden een ster/sport merrie die op ZZ-zwaar nivo liep. Echt nog een kast van een merrie, breed, maar super lopen en goed te bewerken. Daaruit hebben we twee vollen zusters gefokt. De vader van deze merries was een eigen hengst, dus de merries hadden beide een register b papier. Op papier flut, in praktijk super. Vader was groot en driekwart volbloed, dochters mooie merries ,nog echt gelders om te zien, met goede beweging en veel front. 1 merrie is verkocht naar Luxemburg toen ze op Z nivo liep, de andere hebben we nog. Deze mocht Z2 starten, helaas door trauma van buitenaf is dat niet meer gelukt. Met deze merrie fokken we nog steeds {ondanks dat ze dus maar een simpel register b papier heeft}. Inmiddels hebben we er een waanzinnig goeie Johnson uit, echt een droompaard wat betreft looks, beweging en karakter, en een Jazz. Beide hebben nog steeds heel veel front, enorm veel voorkomen en heel veel kracht, absoluut nog ge-erft van hun oma. Alle merries uit deze lijn hebben ook echt een hengstenuitstraling. Ze hebben veel werklust en zijn sensibel. Stoppen nooit met lopen. Aangezien ik zelf heel lang ben, hou ik van een paard met body. Een chique dressuurpaardje verdwijnt onder mij.
Maar...ik zag laatst een gelderse merrie die een paar jaar terug utv kampioen was geworden. Mooi type, wel veel luxer dan onze paarden, maar wat een zenuwelijer! Starte in het Z, maar kwam negen van de tien keer de ring niet door. Niks braaf beestje.....En zo ken ik nog wel meer gelderse paarden. Die toch echt niet zo gemakkelijk zijn als wat het stamboek zou willen.

UTV kampioen?? de laatste UTV kampioen was de latere PAVO cup winnaar Marina.

Willem47

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 01:07

Als grote fan van het Gelderse paard denk ik eerlijk gezegd dat het Gelderse paard weleens het dressuurpaard van de toekomst kan worden. Bij de amateurs zullen ze in alle richtingen leuk mee kunnen komen, maar ik geloof niet dat er snel een topspringpaard uit zal komen ( ondanks dat het in het verleden al meerdere keren is gebeurd)

De kracht in het achterbeen van het moderne gelderse paard is iets wat we nodig hebben in de huidige dressuurpaarden fokkerij. Het ouderwetse gelderse paard bestaat al tijden niet meer, het is een modern mooi paard met veel front en een uitstekend bewegingsmechanisme.

Ik geloof er wel in!