Barock pinto of toch fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:20

Welke hengst heb je het nu over??

Via PB omdat ik geen keuringsmeester ben en dus vertel wat ik vind, of een jury hetzelfde zou zeggen weet ik niet.

TS wil maat fokken, Castor is 1: niet groot en fokadvies grote merrie 2: nog niet bewezen of hij evt veel maat meegeeft. 3: hij is wat neerwaarts gebouwd, merrie ook.

Ik vind fokken is geen gokken en dus moet je daar naar mijn mening goed over nadenken.

Snap ook niet waarom iedereen zo nieuwsgierig is naar mijn verhaal, als je een goed gebouwde Fries niet van een slecht gebouwde kunt onderscheiden is mijn verhaal ook niet interessant.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 21:26

Chaos schreef:
Welke hengst heb je het nu over??

Via PB omdat ik geen keuringsmeester ben en dus vertel wat ik vind, of een jury hetzelfde zou zeggen weet ik niet.

TS wil maat fokken, Castor is 1: niet groot en fokadvies grote merrie 2: nog niet bewezen of hij evt veel maat meegeeft. 3: hij is wat neerwaarts gebouwd, merrie ook.

Ik vind fokken is geen gokken en dus moet je daar naar mijn mening goed over nadenken.

Snap ook niet waarom iedereen zo nieuwsgierig is naar mijn verhaal, als je een goed gebouwde Fries niet van een slecht gebouwde kunt onderscheiden is mijn verhaal ook niet interessant.

Nieuwsgierig naar wat je aan te merken hebt over mijn merrie.
Mijn merrie is slechts deels fries.
Vind het zelf wel een voordeel, vooral haar rug, als ik echte friezen zie hangen ze vrij snel door, mijn merrie heeft dat absoluut niet.
Haar dochter eigenlijk ook niet, terwijl die al veel meer fries lijkt :j

Maar wil je mij uitleggen wat jij bedoeld met het neerwaards gebouwd zijn?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:32

De overgang rug/lenden vind ik anders ook niet fijn ogen bij je merrie. Hoeveel Fries bloed heeft ze dan? En wat is het andere deel? :)

Het voorbeen lijkt wat kort en het achterbeen wat sabelbenig.
Maar nogmaals het zijn geen super fotos dus het kan behoorlijk vertekenen.

branka16

Re: Barock pinto of toch fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 21:48

We weten niet zeker wat er voor zit, tuiger, of duitse koudbloed.
Ik heb zelf verder weinig verstand van een correcte bouw enzo.
Ik hield me eigenlijk nooit zo bezig met het fokken, dat was altijd meer tanja's afdeling.
Maar moet nu ook maar eens gaan meekijken :j

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:18

ik zeg Barock Pinto! :D
en dan zal ik zelf eigenlijk voor Lotti kiezen als je een bontgarantie wil en extra fries bloed erin wil houden :)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 13:19

Ze is gedekt door Castor, al 2 keer :D
Morgen gaan we nog eens hopelijk hengst ze niet meer :D

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:43

ja las het al ;)
waarom is jou keuze op castor gevallen en niet voor een andere bonte als ik vragen mag? volgens mij zijn er nog wel betere hengsten dan castor

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 14:59

Castor is van een bekende en staat in de buurt is voor ons maar 15 min.
Mijn merrie heeft een veulen en die wil ik niet mee op de trailer hebben, daarom sowieso een hengst uit de buurt.
En vorig jaar hebben wij een prachtig bont merrie veulen van hem gehad bij een andere merrie van onsn
Daar komt ook nog eens bij dat ik Castor erg mooi vind en zijn veulens over het algemeen erg lief en braaf zijn.
Karakter vind ik erg belangrijk, ik wil lieve rustige paarden.

Misschien volgend jaar bij een andere maar ben eigenlijk te laat begonnen met zoeken naar een hengst :o

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:10

oke duidelijk :)

ik was ook vrij laat, en mijn merrie wou niet hengstig wordne. dus maar hengstig gespoten...vandaag word ze gescand of ze drachtig is.

die van mij is trouwens gedekt door Lotti :)

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:15

Ik vind Castor een mooie keuze, leuke uitstraling! En je merrie is misschien niet 'miss universe', maar als jij zo graag met dr wil fokken, zal ze vast wel iets speciaals hebben!

En wat is er mis met een kruising? Mijn pony is toevallig Fries x New Forrest, en echt een plaatje, mooi gebouwd etc, en raad eens? het was een ongelukje! (losgebroken friese hengst in de opfok vond ineens mama new forrest, en daar was pony! :D )

Ik ben benieuwd of ze drachtig is, en watvoor veulentje eruit gaat komen! Succes!

uleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:58

ik zou voor de eerste gaan :j en het is toch leuk om gewoon recreatie te fokken /3
en eerlijk gezegd vind ik haar veulen prachtig of ze wel of niet goed gebouwd zijn dat zie ik niet, maar als het veulentje is geboren wil ik er heel graag een foto van zien *-:)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:10

mmm, ik ga met de meeste hier mee....
en daarbij vind ik het maar een vreemd advies van de DA, want als ze straks een veulen heeft, dan moet ze tenslotte weer een veulen hebben, net zo lang tot ze erbij neer valt? Zonder veulen wordt ze namelijk te dik, dus kan ze niet zonder meer?

Daarbij, als je echt zo graag een veulen wilt, en je wilt een fokproduct die beter is dan de merrie, waarom heb je het er niet voor over om wat verder te rijden?
Er waren nog zoveel mooiere BP's en als ik mij niet vergis (kan dus wel) komen ze van sommige hengsten aan huis insemineren!!

Vind het jammer, maargoed hoop dat het een mooi veulen wordt!

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 19:56

ivy_power89 schreef:
mmm, ik ga met de meeste hier mee....
en daarbij vind ik het maar een vreemd advies van de DA, want als ze straks een veulen heeft, dan moet ze tenslotte weer een veulen hebben, net zo lang tot ze erbij neer valt? Zonder veulen wordt ze namelijk te dik, dus kan ze niet zonder meer?

Daarbij, als je echt zo graag een veulen wilt, en je wilt een fokproduct die beter is dan de merrie, waarom heb je het er niet voor over om wat verder te rijden?
Er waren nog zoveel mooiere BP's en als ik mij niet vergis (kan dus wel) komen ze van sommige hengsten aan huis insemineren!!

Vind het jammer, maargoed hoop dat het een mooi veulen wordt!

Een stukje verder rijden is geen probleem, deze hengst had ik een week geleden bedacht, en geen tijd gehad om andere hengsten te gaan bezichtigen.

Insemineren zijn wij niet zo'n fan van wij gaan altijd voor de natuursprong :j
Ook vind ik het wel belangrijk dat het dekgeld niet enorm word, het veulen krijgt toch geen papier, en vind dan het dekgeld zoals van castor(150) prima.
Zijn dingen zat (zoals DA rekening en wormenkuurtjes etc etc) die ook het geld wel graaaag willen ;)
Dáár besparen wij dus absoluut niet op.

Welke hengsten (Omgeving Laar (duitsland)) zou jij voor stellen dan?
Niet té ver weg dus aangezien mijn meisje hopelijk volgend jaar een mooi veulentje heeft :j

Ik wil graag maat, en verder correcte bouw.
Als het een bonte is dan mooi platen bont liefst met minder wit dan bruin/zwart :)
Fries moet natuurlijk veel behang hebben en lange manen.
En de veulens moeten een goed karakter mee kunnen krijgen van papa :j