Wisselen van hengst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esplendido

Re: Wisselen van hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 11:20

Ik hoop ook dat ik volgende week goed nieuws krijg. Ik weet nu in ieder geval dat mijn merrie drachtig kan worden en dat er dus geen nare bacterie in haar baarmoeder zit. Nu zijn mijn paard en ik tegelijk zwanger!

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:59

Sammie schreef:
Van merrie wisselen is maar net wat je afspreekt, maar er bij het stamboek wel sprake van een ‘nieuwe dekking’ dus ook weer die afdracht. Maar dat zijn de kosten niet, in dit geval is het een stukje klantvriendelijkheid van de hh.

Maar als je eerste merrie niet drachtig is heb je daar toch die kosten niet (meer) voor?
Ik heb de kosten van de registratie van de dekking (KWPN) paar jaar geleden terug gekregen toen bleek dat mn merrie leeg was.

azrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:31

Als ze nu weer niet drachtig is zou ik het zeker bij een andere hengst proberen, je verhaal komt mij heel bekend voor.
Mijn merrie moest ook steeds gespoeld worden na de insemenatie, omdat er vocht in de baarmoeder bleef staan. Dit is zeker niet tegenstrijdig omdat op dat moment de zaadjes al in de eileiders moeten zitten, de bevruchting vindt niet in de baarmoeder plaats. De risico's van vocht in de baarmoeder zijn te groot om niet te gaan spoelen!!!
Bij de scan van de 5de keer inseminatie was ze weer niet drachtig heb ik gevraagd of dit nog wel zin had. Toen hebben ze mij het voorstel gedaan dat ik een hengst van dat station zelf kon proberen waarvan dan het sperma zo gauw als het gewonnen werd ook weer geïnsemineerd werd(het andere werd verstuurd van een ander station, maar was geen diepvries). En ja hoor 15 dagen na de inseminatie(en ook weer gespoeld) was ze drachtig gescand. Of het nu kwam of het supervers sperma was of dat het een andere hengst is dat weet ik natuurlijk niet, maar het feit blijft wel dat dit haast geen toeval kan zijn. En het dus zeker de moeite waard is om te proberen.
Kwa kosten heb ik geen cent extra betaald, behalve dan dat het dekgeld van deze hengst hoger was. Maar het bedrag wat ik voor de hengst van eerste keus moest betalen voor gust blijven hebben ze in mindering gebracht voor het dekgeld van de andere hengst.
Het enige nadeel dat ik ervan heb gehad is via het kwpn, die verplichten je tot een dna onderzoek als je met twee verschillende hengsten in 1 seizoen dekt. Nu kan ik mee indenken dat ze dat nodig vinden voor het veulen, maar waarom ik ook voor een dna onderzoek van mijn merrie moest betalen is voor mij nog altijd een raadsel. Er is daar ook niemand die het mij kon uitleggen behalve dat het in de regels staat. Maar waarom het in de regels staat weten ze zelf niet. Dus als je daar rekening mee houdt, en vooral niet probeert te begrijpen dan valt dat ook wel mee.
Maar wie weet is ze nu wel drachtig! En anders zu ik het echt proberen bij een andere hengst! Maar er moet dan natuurlijk wel wat zijn wat past. Ik had het geluk dat ik een vrij klassiek allround gefokt paard heb en het veulen voor mij zelf wil houden. Ik ben van een jonge dressuurhengst naar een oudere in de sport bewezen springhengst geswitcht. En daar nu een leuke 2 jarige aan overgehouden heb, waar ik ontzettend wijs mee ben.
SUCCES!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:51

Leuk dat je zelf ook zwanger bent ts !! Van harte !

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:24

Mioux schreef:

Ben je zelf ook van "hengst" gewisseld? Of ben je bij dezelfde gebleven.
:D :+
Andere optie is natuurlijk dat je zelf binnen 3 keer klaar was.

Van harte
Laatst bijgewerkt door cjb op 08-06-12 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:26

Gefeliciteerd met de dubbele zwangerschap :D

Wij hebben een merrie die zonder natuurlijke sprong niet drachtig word.
Misschien handig voor mensen die ook meelezen en tips zoeken :D

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:35

cjb schreef:
Mioux schreef:

Ben je zelf ook van "hengst" gewisseld? Of ben je bij dezelfde gebleven.
:D :+
Andere optie is natuurlijk dat je zelf binnen 3 keer klaar was.

Van harte

Sorry maar zie je antwoord niet echt als iets nuttigs ? "ben je zelf ook van hengst gewisseld?" Ten eerste zal ik heel kort zijn naar je...
1. (ik ben met dezelfde MAAAR!)Dat is mijn zaak en dus absoluut niet de jouwe met wie ik wel en niet het bed deel en met wie ik wel en niet een kind heb
2. Je antwoord van "andere optie is natuurlijk dat je zelf binnen 3 keer klaar was" slaat totaal nergens op, je bent nogal raar bezig met je antwoord en tem dus even want dit is natuurlijk meer penny(onvolwassen) gedrag als iets toevoegen aan het topic.

Ik heb getemd.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:20

gezien de smiley's bedoelde ze het vast niet zo kwaad.

gefeliciteerd met je eigen 'dracht'

Ik heb zelf ook eens een merrie gewisseld. Ik kreeg haar ook niet drachtig bij een bepaalde hengst en heb haar aan het einde van het seizoen bij een andere gebracht waarvan ze in 1 keer drachtig was

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 16:23

Ik kan de grap er ook wel van inzien hoor ;)

john24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:33

ja of eerst een keer de merrie te laten spoelen en daarna andere hengst proberen

succ666

iloveukanho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:42

ik denk dat je beter hem kunt laten dekken door een hengst die je gewoon bij haar kan zetten inplaats van dat diepvries zaad, zo heb je meer kans denk ik!
je kan ook een andere hengst proberen

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:36

Van harte!! Nou allemaal duimen voor 2 gezonde voorspoedig groeiende baby's!!!!!

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 19:08

Morgen krijgt ze nog een scan. Ze is dan als het goed is 37 dagen drachtig. Wanneer die scan goed is, ga ik haar ophalen en komt ze weer lekker thuis. Ze heeft dan ruim twee maanden bij de hh gestaan, omdat steeds op en neer rijden stressvol is voor haar en de hh ruim een uur van ons vandaan zit.