Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nemurin schreef:Bloedonderzoek moet je ook wel voor dokken natuurlijk he...
vandango schreef:ok dit is een prachtig voorbeeld van een appaloosa die laat doorkleurt... Er is absoluut geen leeftijdsgrens gebonden aan de tijd dat ze dit vertonen. Het belangrijkste is dat ze de kenmerken hebben en dat heeft ze absoluut, zoals de gestreepte hoeven, mensenogen, gemarmerde mond en geslachtsdelen..
Ook is het zo dat één van de ouders few spot is. Het mooie van een few spot is dat ze een dubbel appaloosa gen hebben, waarvan ze er dus altijd één doorgeven. Een few spot geeft dus altijd een appaloosa nakomeling ook al wordt er gedekt met een éénkleurig ander ouderdier.
Wel kan het zo zijn dat er net zoals dit dier een op het oog éénkleurig nakomeling geboren wordt, maar dat deze op latere leeftijd nog doorkleuren. Aan de andere kant kan het natuurlijk ook éénkleurig met kenmerken blijven en dus nog wel weer appaloosa nakomelingen geven door het genenpatroon.
Hieronder een voorbeeld van een merrie die in 8 jaar van vos éénkleurig met appaloosa kenmerken naar vos panterbont is gegaan (V: bruin éénkleurig M: vos few spot)
[ Afbeelding ]
Nu is dit een voorbeeld uit onze eigen fokkerij, maar ik heb door de jaren heen heel wat appaloosa's gezien die heerlijk aan het toverballen zijn.
Bij het stamboek zouden we dit inderdaad als snowflake/sneeuwvlokkenbont schetsen.
edit: Daarbij heeft het niets met schimmel te maken. Dat is vaak een misverstand. Vaak worden few spots ook als schimmels gezien, terwijl dit juist de goudmijntjes zijn in de appaloosafokkerij, aangezien er zo weer vreemd (éénkleurig) bloed ingekruist kan worden om inteeld te voorkomen.
Daarbij is het zo dat we bij het Appaloosa Stamboek niet alle kruisingen accepteren, maar wel veel...
Yellomofoon schreef:Mag ik even iets semi-ontopic vragen, als een paard een gespikkeld uier of/en kling heeft, is het dan automatisch een appaloosa of komt dit ook bij andere kleuren voor? Ik heb namelijk een palomino die dit heeft en wordt nu toch wel nieuwsgierig!
vandango schreef:Champagne heeft ook van die gemarmerde lippen volgens mij...
Volgens mij is het beste kenmerk het mensenoog. Dit ben ik namelijk bij andere rassen nog niet echt tegen gekomen.
vandango schreef:Champagne heeft ook van die gemarmerde lippen volgens mij...
Volgens mij is het beste kenmerk het mensenoog. Dit ben ik namelijk bij andere rassen nog niet echt tegen gekomen.