[KG] Toch al apart, en nu krijgt Flicka ook witte vlekjes?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: [KG] Toch al apart, en nu krijgt Flicka ook witte vlekjes?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:32

Hier heb ik het ook al een paar keer meegemaakt met paarden/pony's.
Heel apart, ze komen echt ineens op en het worden er steeds meer.
Nog vreemder is een apaloosa die hier ooit heeft gestaan, die wit kwam en na een jaar zwarte stippen terug kreeg.
En momenteel heb ik een grijs bonte staan, die had echt donkere grijze vlekken, werd uiteindelijk wit, dus de vlekken verdwenen helemaal en krijgt nu spikkels dus word een vliegen schimmel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:37

Waarom zou ze niet gewoon appaloosa zijn?
Sterker, dat is ze gewoon aangezien de moeder few spot is, dan is het veulen ook appaloosa wat nog versterkt wordt door alle aanwezige kenmerken: mensenogen, gevlekte mond en geslachtsdelen, gestreepte hoeven.
Van appaloosa's is bekend dat ze op oudere leeftijd nog kunnen kleuren, dat is lichter worden in de loop der jaren maar ineens ook weer stippen kunnen krijgen enz.

Aerdenhout; wat jij beschrijft is normaal voor een vliegenschimmel; die worden net als andere schimmels donker geboren, kleuren langzaam of sneller wit en krijgen daarna pas de typerende vliegjes. Dat hij/zij bont is veranderd niet aan de ontwikkeling van het schimmelgen, enkel zullen de witte vlekken nooit vliegjes krijgen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 14:32

OK dank je Annelies. de witte vlekjes zouden dan dus gewoon erbij horen? heeft het ook een naam, dat je zo weet?

@ aerdenhout ja gek he! ze blijven je verassen die paarden. ik zat even te neuzen in het aparte kleuren topic maar jeetje wat is er veel mogelijk!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:58

Bloedonderzoek moet je ook wel voor dokken natuurlijk he... ;)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 17:18

Nemurin schreef:
Bloedonderzoek moet je ook wel voor dokken natuurlijk he... ;)

dat weet ik, een dik halfjaar geleden zijn mijn beessies ook getest. destijds kwam het zo uit, was een actie van onze zadelmaakster ism een osteopaat/ DA, en omdat onze zadels toch toe waren aan een check hebben we toen meegedaan. betaalden we alleen de kosten van het bloedonderzoek, en niet de bijkomende DA kosten. maar ik weet dus wel wat het qua kosten inhoudt.
maar goed, als het bij het appaloosa-zijn hoort ga ik niet onnodig bloed laten prikken natuurlijk. ik moet ook zeggen dat ik me maar moeilijk kan voorstellen dat de vlekjes zouden komen door bijv. een kopertekort.

heb wel ooit meegemaakt dat een vos erg verkleurde door een worminfectie, maar dat was gewoon over het hele lijf, die kreeg een andere tint.

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:02

ok dit is een prachtig voorbeeld van een appaloosa die laat doorkleurt... Er is absoluut geen leeftijdsgrens gebonden aan de tijd dat ze dit vertonen. Het belangrijkste is dat ze de kenmerken hebben en dat heeft ze absoluut, zoals de gestreepte hoeven, mensenogen, gemarmerde mond en geslachtsdelen..

Ook is het zo dat één van de ouders few spot is. Het mooie van een few spot is dat ze een dubbel appaloosa gen hebben, waarvan ze er dus altijd één doorgeven. Een few spot geeft dus altijd een appaloosa nakomeling ook al wordt er gedekt met een éénkleurig ander ouderdier.
Wel kan het zo zijn dat er net zoals dit dier een op het oog éénkleurig nakomeling geboren wordt, maar dat deze op latere leeftijd nog doorkleuren. Aan de andere kant kan het natuurlijk ook éénkleurig met kenmerken blijven en dus nog wel weer appaloosa nakomelingen geven door het genenpatroon.
Hieronder een voorbeeld van een merrie die in 8 jaar van vos éénkleurig met appaloosa kenmerken naar vos panterbont is gegaan (V: bruin éénkleurig M: vos few spot)
Afbeelding

Nu is dit een voorbeeld uit onze eigen fokkerij, maar ik heb door de jaren heen heel wat appaloosa's gezien die heerlijk aan het toverballen zijn.

Bij het stamboek zouden we dit inderdaad als snowflake/sneeuwvlokkenbont schetsen.

edit: Daarbij heeft het niets met schimmel te maken. Dat is vaak een misverstand. Vaak worden few spots ook als schimmels gezien, terwijl dit juist de goudmijntjes zijn in de appaloosafokkerij, aangezien er zo weer vreemd (éénkleurig) bloed ingekruist kan worden om inteeld te voorkomen.
Daarbij is het zo dat we bij het Appaloosa Stamboek niet alle kruisingen accepteren, maar wel veel...

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:14

Ik heb hetzelfde paardje maar dan in E-pony formaat. Is nu 4 en heeft al wat witte stippen maar nog heel weinig helaas. Hoop dat ze nog verder door gaat kleuren. Ze is duidelijk stekelharig, gespikkeld tussen de benen, de uier, mensenoog en gestreepte hoeven. Dus alle kenmerken van een appaloosa, alleen de echte stippen waren niet zichtbaar.

Afbeelding
http://i13.photobucket.com/albums/a264/ ... mefoto.jpg

De Nederlandse Appaloosa is een stamboek die dieren in alle maten fokt met appaloosa-aftekeningen. Anders dan de Western of Amerikaanse appaloosa.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:27

Mag ik even iets semi-ontopic vragen, als een paard een gespikkeld uier of/en kling heeft, is het dan automatisch een appaloosa of komt dit ook bij andere kleuren voor? Ik heb namelijk een palomino die dit heeft en wordt nu toch wel nieuwsgierig!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:33

vandango schreef:
ok dit is een prachtig voorbeeld van een appaloosa die laat doorkleurt... Er is absoluut geen leeftijdsgrens gebonden aan de tijd dat ze dit vertonen. Het belangrijkste is dat ze de kenmerken hebben en dat heeft ze absoluut, zoals de gestreepte hoeven, mensenogen, gemarmerde mond en geslachtsdelen..

Ook is het zo dat één van de ouders few spot is. Het mooie van een few spot is dat ze een dubbel appaloosa gen hebben, waarvan ze er dus altijd één doorgeven. Een few spot geeft dus altijd een appaloosa nakomeling ook al wordt er gedekt met een éénkleurig ander ouderdier.
Wel kan het zo zijn dat er net zoals dit dier een op het oog éénkleurig nakomeling geboren wordt, maar dat deze op latere leeftijd nog doorkleuren. Aan de andere kant kan het natuurlijk ook éénkleurig met kenmerken blijven en dus nog wel weer appaloosa nakomelingen geven door het genenpatroon.
Hieronder een voorbeeld van een merrie die in 8 jaar van vos éénkleurig met appaloosa kenmerken naar vos panterbont is gegaan (V: bruin éénkleurig M: vos few spot)
[ Afbeelding ]

Nu is dit een voorbeeld uit onze eigen fokkerij, maar ik heb door de jaren heen heel wat appaloosa's gezien die heerlijk aan het toverballen zijn.

Bij het stamboek zouden we dit inderdaad als snowflake/sneeuwvlokkenbont schetsen.

edit: Daarbij heeft het niets met schimmel te maken. Dat is vaak een misverstand. Vaak worden few spots ook als schimmels gezien, terwijl dit juist de goudmijntjes zijn in de appaloosafokkerij, aangezien er zo weer vreemd (éénkleurig) bloed ingekruist kan worden om inteeld te voorkomen.
Daarbij is het zo dat we bij het Appaloosa Stamboek niet alle kruisingen accepteren, maar wel veel...

Ga ik helemaal in mee, ze zal wel snoflake worden dus langzaamaan steeds meer vlekjes krijgen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:34

Yellomofoon schreef:
Mag ik even iets semi-ontopic vragen, als een paard een gespikkeld uier of/en kling heeft, is het dan automatisch een appaloosa of komt dit ook bij andere kleuren voor? Ik heb namelijk een palomino die dit heeft en wordt nu toch wel nieuwsgierig!

Bij witgeboren, cremello's etc. zie ik het ook vaak hoor. Veel roze in de lippen, oogleden, genitaliën etc.

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:41

Champagne heeft ook van die gemarmerde lippen volgens mij...

Volgens mij is het beste kenmerk het mensenoog. Dit ben ik namelijk bij andere rassen nog niet echt tegen gekomen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 07:38

wauw bedankt voor de info! als ze nou een beetje mooi doorkleurt, is het dan mogelijk om haar bij het appaloosastamboek te krijgen? Flicka is nu NMPRS, met premies.

de vlekjes exploderen eruit op het moment, het dunste/ laatste winterdonslaagje vliegt eraf en met dat dat gebeurt zie je de vlekjes verschijnen waar je bij staat. ik vind het wel mooi/ leuk zo'n apart kleurtje hoor.

als ze helemaal door het dons heen is (Flicka is altijd laat, dit jaar begon ze wel op tijd maar dan gaat het véél langzamer dan bij de anderen, vandaar dat er nog wat op zit, vooral op de buik) zal ik nog eens foto's maken.

wat ze ook heeft is zwarte haren in haar sokjes (zeg maar een soort zwart stekelharig in de sokjes), had ik ook nog nooit eerder gezien. iemand enig idee of dat bij het appie zijn hoort?

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:00

vandango schreef:

Volgens mij is het beste kenmerk het mensenoog. Dit ben ik namelijk bij andere rassen nog niet echt tegen gekomen.

Het weide maatje van mijn paard heeft denk ik ook een mensen oog, dat is een bonte. Hier wat foto´s
http://www.sporthorses.nl/advertentie/p ... zoekid/194

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:10

het is mogelijk ja om haar eventueel in te schrijven bij het nas...
Je kunt altijd wat afstammingsgegevens en dergelijke opsturen naar ons email adres die kun je wel vinden op de site van het stamboek en dan kan ik je wat meer info geven!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 16:52

Flicka heeft haar afstamming niet op papier staan, beide ouders staan daar als 'onbekend'. ik heb zelf wel de beide ouders gezien (heb haar direct van de moeder af gekocht ook), daarom weet ik wie het zijn en hoe en wat allemaal, maar ik heb pas veel later een paspoort aangevraagd en laten chippen.

dat was ook de reden dat ik haar bij het NMPRS wel kon laten meedraaien, merries zonder bekende afstamming mogen/ mochten daar gewoon meedoen, mits ze goed genoeg waren.
maar goed bij het NMPRS heeft ze nu dus een registratie met premies, is dat voor het NAS ook voldoende?

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 19:26

zolang een dier appaloosa éénkleurig met kenmerken is of gewoon gevlekt zoals flicka kunnen ze ook zonder afstamming bij ons op de registratielijst ingeschreven worden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 19:49

OK bedankt!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 19:50

vandango schreef:

Hmm, onze zwarte hackney heeft ook een mensenoog. Je ziet het nog wel eens bij witte aftekeningen die richting de ogen gaan. ;)
http://img.photobucket.com/albums/v608/ ... C_0113.jpg

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 19:58

apart, was mij nog niet opgevallen, maar op zich wel logisch.... weer wat geleerd vandaag :D

mookspook1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:49

Het zou ook gewoon kunnen zijn dat het Pigment uit de haren trekt.(;

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:57

op zoveel plaatsen?

ik blijf bij appaloosa ivm few spot

lhc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 00:37

Hoi,
Het staat los van je vraag maar ik wilde het even kwijt.
Ze ziet er super uit! :)
Gr.

lisa000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:43

Dit is niet zo'n ramp. een pony van de manege was eerst wit, en begon toen zwart/grijze vlekjes te krijgen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 17:46

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:08

Lijkt er wel op, maar gezien 1 van de ouderdieren homozygoot voor appaloosa is en dit dier daar een appaloosa-gen van gekregen heeft, en verder ook alle kenmerken van appaloosa bezit, lijkt het me zeer waarschijnlijk dat dit toch het appaloosa-gen is wat nu tot uiting komt in de kleur.