Lijnteelt ja of nee? En met welke hengsten wel en niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:31

Dees, mja, klopt, dat viel me idd al op vorig jaar. Stoorde me er toen ookal aan. Ik vind het echt kwalijk dat daar niet op word gelet. Ik zou dan nog liever een goede hengst zien van een onbekende lijn dan een goede hengst van een goede bekende lijn met massive inteelt.

En idd, lijnenteelt is een mooi woord voor inteelt, en word eigenlijk vooral gebruikt door voorstanders van inteelt die het woord inteelt te negatief vinden en het dus maar lijnenteelt noemen.

En idd, als het tig generaties terug zit, valt het te verwaarlozen. Maar als je nu al kijkt hoe moeilijk het is voor sommige merries om vrije hengsten te vinden, tja, dan zie je toch wel dat het paardenbestand binnen de kwpn langzaam aan steeds meer inteelt word.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 14:36

Airborn schreef:
En idd, lijnenteelt is een mooi woord voor inteelt, en word eigenlijk vooral gebruikt door voorstanders van inteelt die het woord inteelt te negatief vinden en het dus maar lijnenteelt noemen.

Ja dat denk ik ook, ben er ook altijd tegen geweest, snap niet waarom ik het nu uberhaupt overweeg :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:36

Klopt wel Airborn. Tis best lastig om een vrije hengst te vinden.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:41

Om de reden die ik al gaf en je zelf ook al gaf: dr is gewoon niet zo veel aanbod van hengsten met vrij bloed. IN jou geval vrij van samber en, erhmz, hoe heette die andere bonte hengst? iets met sun... :x En bij de rest van kwpn JFFG vrij..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:43

Ik ben er ook geen voorstander van. Als je bepaalde eigenschappen wilt veranderen kun je dat ook met een 'vrije' hengst doen die over de gewenste eigenschappen beschikt (bv een sterk achterbeen en een mooi front). Met name als je KWPN fokt heb je ruime keus in vrij bloed, omdat je ook hengsten van andere erkende stamboeken kunt gebruiken. Ik ben van mening dat als je in de toekomst ook nog gezonde paarden wilt fokken, je dan moet zorgen dat de genenpoel zo groot mogelijk blijft.

Ik ben dus ook absoluut tegen kleurtjesfokkerij. Kleur is van absoluut ondergeschikt belang als je serieus wil fokken (vind ik).

anneliesdj

Re: Lijnteelt ja of nee? En met welke hengsten wel en niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 14:49

Vind ik ook hoor ;)

drvanroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:14

Je kan ook op lijnteelt spelen zonder veel inteelt te doen, neem nu het voorbeeld van Ulove des Charmes, een weinig gewilde hengst omwille van de overduidelijke redenen, Frans, vos en niet supermooi.
Niettemin een hengst van Calvaro Z uit een Laudanum moeder.René Vets wijlen, eigenaar van Tangelo van de Zuuthoeve zei mij ooit 'je kan geen Laudanum genoeg hebben'.
Gelijk had hij, Laudanum ( zelf een vos van 1.62m) gaf moedige paarden, cfr. First de Launay.Nu, om met Laudanum aan inteelt te doen, dan moet je wel heel straf zijn want zowel langs moeders als langs vaderzijde is hij zwaar ondervertegenwoordigd in het huidige dekhengstenbestand.Zijn voorouders daarentegen vindt je overal.
Er is hier dus geen sprake van inteelt wel van lijnenteelt en dat verbetert de nakomelingen overduidelijk.
Helaas zijn de nakomelingen zeer veel vos, Laudanum stempelt door.Zoals in Nederland bij Ayonc.