Welke hengst voor Selle francais merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Welke hengst voor Selle francais merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:57

Ik heb een Unaniem x IDS (damiro) zal ff plaatje sturen

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:07

MariekeA schreef:
Als je Koss-vrij wil fokken, maar wel modern Gelders / Allround, zou je ook nog naar WV Saron kunnen kijken.

Hij is internationaal springen (135+) een ZZ-licht dressuur. Dit laatste in zeer korte tijd bereikt.
Uit de zelfde stam komt bijvoorbeeld ook Tepic la Silla. Superbraaf karakter.

Dekgeld is ook niet zo hoog. (500euro)
http://www.watermolen.net/index.php?c=N ... e=4&id=111

Aangaande Saron weet ik niet of je de verbetering van de beweging krijgt als resultaat op deze merrie, net als langgelijnder. Voor zover ik zijn veulens tot nu toe kan beoordelen hebben ze zeker massa, maar zijn ze zeker niet overwegend langgelijnd. Dan zou ik eerder voor Chablis kiezen, die beweegt van nature ruimer, is net een tikkeltje moderner en lijkt over het algeheel een betere combinatie met deze merrie :j
Zonder negatief over te komen over Saron, want met de juiste merrie kun je daar ook zeker leuke veulens mee fokken. En zijn stam heeft zich zeker al bewezen. Maar hij lijkt me voor deze merrie niet echt geschikt.

TS : Heb je eventueel al hengsten op je eigen lijstje ?

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 09:27

Kim1507 schreef:
Jullie zijn geweldig allemaal!! Bedankt voor het meedenken.. Ben er ontzettend blij mee!

Quattro B vind ik een mooie optie! Dat mijn merrie zo'n goed karakter heeft is dan wel prettig gezien sommige nakomelingen van hem ;)

Azteca VDL vind ik ook een mooie optie, en haar laatste veulen was hier een nakomeling van, erg mooi met goeie gangen.

Unaniem van numero uno vind ik ook een een goeie maar kan hier weinig info over vinden...

Ik begin het plaatje meer en meer compleet te krijgen! Dankzij jullie.. Bedankt!!

Dit zijn de hengsten die ik wel zie zitten, wil nu uitzoeken of ik hiervan aan vers of DV kan komen.

Misschien in de overweging om mee te is vooral een wat opgerichtere bouw vd hengst, daar ik persoonlijk vind dat ze een beetje naar voren is gebouwd en ivm haar ietwat kortere voorbeen.

Of zeg ik nu iets heel geks?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:30

Met Quattro blijf je ook mooi in de SF-richting... en die gaat sowieso een springer geven...

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 11:08

Cheytjuh schreef:
Aangaande Saron weet ik niet of je de verbetering van de beweging krijgt als resultaat op deze merrie, net als langgelijnder. Voor zover ik zijn veulens tot nu toe kan beoordelen hebben ze zeker massa, maar zijn ze zeker niet overwegend langgelijnd. Dan zou ik eerder voor Chablis kiezen, die beweegt van nature ruimer, is net een tikkeltje moderner en lijkt over het algeheel een betere combinatie met deze merrie :j
Zonder negatief over te komen over Saron, want met de juiste merrie kun je daar ook zeker leuke veulens mee fokken. En zijn stam heeft zich zeker al bewezen. Maar hij lijkt me voor deze merrie niet echt geschikt.

Saron had op 8 jaar al een volledige internationale springcarriere achter de rug en is vervolgens binnen no-time naar de ZZ-licht gereden.
Hoe hij van nature bewoog/beweegt, is nu niet meer objectief vast te stellen.

Wat betreft veulens, zou je even verder mogen kijken dan alleen hun uiterlijk.
Als je kijkt naar de moeders van de Saron-veulens zijn dat veelal niet de meest langgelijnde types.
Daar komt bij dat hij veel verschillende type merries dekt. Ik heb al veulens gezien van Groningers, dravers, KWPN Gelders en KWPN RP.
Ik vind de veulens trouwens ook zeker niet kort, op een enkeling na. Als je echter kijkt naar de voorouders van Saron zijn dat overwegend types die mooi lengte hebben (niet overdreven of extreem), evenals de hengst zelf.

Beide hengsten komen uit een super moederlijn!

Chablis is nog maar jong en heeft nog weinig KM op de teller (wat ook logisch is)
En hoewel ik de hengst ook erg mooi vind met werkelijk een prachtig hoofd, is ook hij ook niet de meest imposante Gelderse hengst kwa beweging.
Met name het achterbeen mag echt nog beter. (Hoewel dat al zeker beter wordt, maar zo vond ik Saron inmiddels ook al beter bewegen met zijn nieuwe ruiter die hem voor dressuur traint, ipv springen)
De moederlijn van Chablis zijn ook echt Gelderse merries met massa en de veulens tot nog toe zijn chique, maar zeker ook met massa. Dus of de hengst nou zoveel moderner fokt, is maar de vraag. Zeker aangezien er nog niet zo veel zijn.

Kortom met het fokdoel van TS (allround, braaf, meer massa) voor ogen, snap ik echt niet waarom de een meer geschikt zou zijn dan de ander.

Voor beide hengsten (dus zowel voor Chablis, als Saron) geldt dat ze hun waarde hebben binnen de fokkerij in combinatie met de juiste merrie.
Of dit de juiste merrie is, is ter beoordeling aan TS en afhankelijk van wat je oor type wilt fokken..

Overigens vraag ik me af of TS wel een Gelderse hengst wil, aangezien ze op geen van de voorstellen reageert. En in dat geval, voldoen ze dus allemaal niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 11:36

Kim1507 schreef:
Misschien in de overweging om mee te is vooral een wat opgerichtere bouw vd hengst, daar ik persoonlijk vind dat ze een beetje naar voren is gebouwd en ivm haar ietwat kortere voorbeen. Of zeg ik nu iets heel geks?

dat kunnen wij niet beoordelen, omdat er geen goede standfoto's zijn :) Korter voorbeen maakt niet veel uit. De motor moet van achter zitten, als je die aan zet zakken ze van achter, hebben ze van voor meer ruimte.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 11:40

betadine schreef:
Ik dat dat niemand iets negatiefs probeert te zeggen. Het is enkel zo dat je uit een SF geen dressuurpaard gaat krijgen en net zoals de meesten hier zou ik u dan ook aanraden om verder te gaan met een springgefokte hengst die de punten die je aangaf kan verbeteren.

Waarom niet? En wat is een dressuurpaard? Een paard dat grand prix loopt of een nette Z proef kan lopen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 11:55

Colway, deze discussie is al gevoerd en er is ook al antwoord gegeven op jouw eerste vraag.

Sterker nog ts is al bezig met kiezen uit een paar hengsten, waarom dan die discussie weer aanzwengelen (terwijl die al gevoerd is)?

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 12:18

@ MariekeA: bedankt voor je heldere uitleg, kortom gaan beide hengsten me waarschijnlijk niet direct de verbeteringen geven welke ik in eerste instantie aangaf. Ik doe Gelderse hengsten absoluut niet af!!! Ik vind ze prachtig maar ben bang dat zij een nakomeling bij deze merrie gaan fokken die nog meer aan de massa is...

@sammie: je hebt ook gelijk, mijn instructeur zegt exact hetzelfde. Hij zegt ook dat als ik m'n merrie meer in de oprichting rijdt, en van achter nog meer laat ondertussen, dat ze meer ruimte krijgt van voor. Ik dacht alleen dat wellicht met de "juiste" hengst er nog wel iets meer uit te halen viel :)

Dan nog even dit voor de kenners onder ons: een papier wat dubbel is bevestigd, of iets in die trant, teruggefokt is, is het dan niet beter om een soortgelijke hengst erbij te zoeken? In dit geval zou dat betekenen dat Quattro B de hengst bij uitstek voor mij zal zijn. (volgens team Nijhof)

Wat zeggen jullie?

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:23

Kim, beide hengsten bewegen heel correct, maar zijn niet zp spectaculair als een Alexandro P.
Of ze verbeteren op jouw merrie, is afhankelijk van hoe jouw merrie beweegt. Dat weet ik niet :D

Ik dacht dat je juist meer massa wilde, maar dat heb ik dus foutief opgeslagen.
Met beide zul je idd eerder een veulen fokken met meer massa, dan met minder.

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 22:54

Hoi Marieke, klopt inderdaad dat ik minder massa wil proberen te fokken daar owni zelf al een grovere bouw heeft. Ik hoor zoveel verschillende dingen, dat ik door de bomen het bos niet meer zie :o behalve dat een dressuurhengst geen optie is. Daarbij zijn de potentiële hengsten alleen via DV beschikbaar en daar mijn merrie niet goed laat zien wanneer ze hengstig is, ben ik bang dat de plank hier mee mis sla..
Mijn merrie beweegt netjes, niet spectaculair. Heeft een heel goed en betrouwbaar en meewerkend karakter.

Gezien haar papier zou Quattro B een hele goeie match zijn.
Conteur lijkt mij persoonlijk ook een goeie match.

ik loop nog 1x alle genoemde hengsten even na en kom hier dan op terug. Hopelijk vind ik dan de match die ik wil hebben en als het meezit: vers :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:01

Voor diepvries moet je merrie naar de hh en daar op stal staan. Daar wordt ze nauwkeurig gevolgd, opgevoeld en desnoods hengstig gespoten of eieren afgespoten. Ze zien daar dus voor 100% dat ze hengstig is en/of de eisprong heeft.

Maar wil je het nog voor dit jaar dekken of voor volgend jaar? Aangezien het nu bijna juni is, is de tijd wat kort. Afhankelijk van de hh kun je dus afspreken om 1 of 2 keer dv te proberen en als ze dan nog niet pakt dat je een andere (verse) hengst mag proberen of gewoon voor volgend jaar verder mag gaan :)

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 23:05

Hee sammie, even een vraagje: hoe zit het dan met de kosten? Behalve stalling en bijkomende kosten exclusief sperma, stel dat ze niet met 1x insemineren drachtig raakt? Kun je dat onbeperkt blijven proberen? En kan ik dat voorstellen om daarna met tweede keus verder te gaan?

Indien ja, dan valt mijn keus op Quattro B maar die verse tweede keus???
Doe eens een suggestie. Insemineren zal plaatsvinden bij stal nijhof.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:23

De meeste hh/ gerelateerde dierenartsen bieden een pakket aan, dus da kosten zouden vast (kunnen) zijn. Bijv. 200 of 300 euro. Wat er meestal nog bij komst is stalgeld per dag.

Verder kies je een dekking voor het hele seizoen. Dus stel je kiest in januari je hengst en gaat dekken, dan kun je doorgaan tot einde dekseizoen (meestal aug, soms sept). Kies jij je hengst pas in juni, kun je dus ook doorgaan tot aug/sept. De meeste hanteren een gustreductie. Dan zijn er nog wat opties, maar dit is de meest voorkomende.

Gustreductie is dat stel je hebt een hengst waarvan het sperma 500 kost. je merrie raakt niet drachtig, ben je 200 kwijt, krijg je 300 terug. Al dan niet in combinatie met het jaar daarop bij dezelfde hh met korting, dus dan betaal je ipv opnieuw 500, maar 300. Dit staat trouwens ook allemaal in de brochure van de hengstenhouders en anders leggen ze het je zelf wel uit.

De rest is ook in overleg met de hh. Leg gewoon je situatie uit en dat je het best nog wel dit jaar wil proberen, maar als ze op dv niet pakt of je dan na 2 keer een andere hengst mag proberen (afhankelijk van het dekgeld dat je bij betaald). Bij de meeste hh kun je wel overleggen, ook wel afhankelijk om welke hengst het precies gaat. En de hh kan ook adviseren in welke hengst (van hen dan) het beste zou passen.

Ik ken niet alle hengsten van Nijhof, maar ik zie dat ze Heartbreaker vers aanbieden. Nou :D (maar die is niet goedkoop en karakter is ook niet al te best. maar goed Quatrro zal ook niet erg goedkoop zijn vermoed ik zo) En anders Warrant, zoon van Numero Uno x Nimmerdor. Beiden hengsten hebben ook beweging en Warrant zelf had ook goede cijfers.

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 22:36

Ik heb mijn keuze gemaakt: Conteur is THE lucky one :D

Zo gauw mijn merrie geïnsemineerd kan worden, gaan we voor hem!
Ik denk dat ik de goeie keus heb gemaakt en blijf een beetje bij mijn wensen met dit paard.
Ben ongelofelijk benieuwd wat hieruit gaat komen.

Bedankt voor jullie hulp en eerlijkheid allemaal!!
Nooit verwacht toen ik dit topic opende, om toch met zo'n resultaat te eindigen... Hoewel, zover zij we nog niet maar ik ben helemaal happy gestemd!!

Groetjes
Kim

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:31

Succes!

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 13:04

Bedankt Marieke! We waren net te laat, eitje was al gesprongen. Woensdag over 2 weken gaat ze weer naar de kliniek.. ontzettend spannend. Mochten jullie het op prijs stellen, hou ik jullie graag op de hoogte van deze SF dekking :D groetjes Kim

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:42

Leuk ben een fan van Conteur. Heb hier ook een tannenhof nazaat staan. Conteur was toen de 2e op mijn lijstje.

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 23:05

Fijn dat je een passende hengst hebt gevonden :j

Vind het een erg leuk topic om te lezen aangezien ik vorig jaar voor ongeveer hetzelfde 'dilemma' heb gestaan. Ik wilde ook graag een meer dressuurgericht veulen uit mijn merrie fokken. Mijn merrie heeft trouwens dezelfde opa als die van jouw (Paladin des ifs). http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/359005

Mijn merrie is namelijk alles behalve wat ze vaak over Franse paarden zeggen: super fijn mondje, heeft veel souplesse en kan juist fijn bewegen. Heb veel mensen op concours mee gemaakt die naar haar afstamming vroegen en vervolgens raar stonden te kijken dat ze springgefokt is en helemaal dat ze een Franse vader heeft :D Ik heb voor Wonderboy (Ramon x Nimmerdor) gekozen. In mijn ogen heeft dit goed uitgepakt :)
[KS-ITP] Hontana (Wonderboy x Krunch de Breve) geboren!!!