Welke hengst voor mijn IHW merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:17

Waarom zou je naar dekgeld kijken als je het veulen waarschijnlijk houdt? koop voor 750 maar eens een goed paardje:P veel succes , IK heb het er ook eens voor uitgegeven was elke euro waard.

McJonnas heeft een mooiere schouder dan Baron die is wat vlak , voor dressuur zou in mijn ogen Mcjonnas meer bieden.

Als je zijn veulens bekijkt vererft McJonnas de mooie schouder door waardoor het mooie opwaartse dieren worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:20

LA_Woman schreef:
En Ultramar! Ook een prachtig paard!

En die kan wel goed bewegen, zo te zien zit de rug wel goed maar lengte ga je er ook niet mee krijgen.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... Qk6Yzanlak

Mc Jonnas is wel lang in het achterbeen en dat vererft hij ook geregeld.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:49

tanjaatjuhh schreef:
Waarom zou je naar dekgeld kijken als je het veulen waarschijnlijk houdt? koop voor 750 maar eens een goed paardje:P veel succes , IK heb het er ook eens voor uitgegeven was elke euro waard.

Ben met je eens dat je op dekgeld niet moet beknibbelen. Maar als je een veulen fokt heb je niet voor "maar" 750 euro een paard.
Voordat ie 3 is heeft ie 4000 euro gekost.

Heb je een IHW merrie kies dan voor een IHW/Groninger of Gelderse hengst.
Is de meest logische en meest waardevolle keuze die je kan maken.

fokfanaat

Re: Welke hengst voor mijn IHW merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:50

zou ik ook doen, dicht bij het type van je merrie blijven, zoek je wat anders, koop wat anders, een kruising is nooit te voorspellen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:53

Dat is het beste advies, fok binnen het stamboek, valt het veulen tegen kun je 't verkopen en heb je geen papierloze kruising.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 23:48

Ho ho ik wil ook niet beknibbelen, ik vind alleen het dekgeld in tijden van recessie wel wat hoog, dan moet ik iets langer sparen ;) Want wil mijn andere 2 paarden ook alles kunnen bieden.
Overigens ben ik straks voor 3 paarden zo'n 300 euro per maand kwijt, daar zitten alle stallingsgelden, voer, hoefsmid e.d bij in. Dus dat is nog best redelijk. Les, tuigage etc zit daar niet bij overigens.

Bij welk stamboek staan McJonnas en Baron ingeschreven? Want ik zag ergens dat ze Tjechische warmbloeden zijn?

Binnen het IHW heb ik nog veel speling, ik hoef niet perse bij Groninger of Gelders te blijven. Zelfs met een barokke kruising mag ik het veulen daar inschrijven. Zelf heb ik een ster-merrie met heel veel allerlei bloedvoeringen en ze is alsnog IHW.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 23:52

Ik ben 300 euro voor eentje kwijt. En woor mijn jaarling in de opfok zo'n 150 euro per maand.
En IHWers zijn relatief goedkoop in dekgeld.
Maar goed, belangrijkste boodschap, Blijf binnen het stamboek.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 16-05-12 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 23:52

100 euro per paard per maand, ben wel benieuwd hoe je dat doet, met hooi stro en brok per maand.
als je een jaarling in opfok hebt staan betaal je al meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 00:04

Ik was ook niet van plan mijn veulen in de opfok te doen. En ja, als het veulen nog jong is en samen met de andere paarden ben ik zo'n 300euro per maand kwijt. Laten we er voor het gemak 350 van maken, een iets hoger bedrag voor onvoorziene uitgaven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 00:08

LA_Woman schreef:
Ik was ook niet van plan mijn veulen in de opfok te doen. En ja, als het veulen nog jong is en samen met de andere paarden ben ik zo'n 300euro per maand kwijt. Laten we er voor het gemak 350 van maken, een iets hoger bedrag voor onvoorziene uitgaven.

Zorg wel dat het veulen de eerste 3 jaar bij leeftijdsgenootjes staat. Al dan niet met andere paarden erbij.
Maar leeftijds genoten zijn onontbeerlijk.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 11:32

Ach, pas een artikel gelezen van een dierenarts die schrijft dat de Nederlandse opfokbedrijven niet zo gunstig zijn voor de ontwikkeling van pezen, bot en kraakbeen. Dat vanwege de relatief weinige beweging in de winter. Voorts is de aanwezigheid van oudere paarden ook heel goed voor de ontwikkeling van een jong dier. Zoveel mensen, zoveel meningen over opfok :D Maar goed, TS is op zoek naar een hengst.

Ik ben het er niet helemaal mee eens dat het (economisch) altijd beter is om binnen het stamboek te fokken. Belangrijker is om een passende hengst te zoeken, ook bij een eventuele kruising. Een bijzonder kleurtje, valk, palomino, doet het ook goed bij eventuele verkoop.
Ik ben er van overtuigd dat mijn kruising haf / paint bij een eventuele verkoop meer oplevert dan een haflinger. Ook onze kruising connemara / NRPS hadden we al een aantal keren goed kunnen verkopen. Een stamboekpapier is geen garantie voor een knap veulen wat eventueel goed verkocht kan worden.
Echter, als je lukraak een hengst van een ander stamboek uitzoekt omdat die je aanstaat en daarbij niet naar je merrie kijkt, kan je nog wel eens voor rare verassingen komen te staan. Voor jouw merrie ga ik mee met eerdere adviezen om te kijken naar een passende cremello of perlino warmbloed, en niet naar een barok ras.
Zoek je voor dit seizoen nog een hengst of is het voor later?

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:39

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 13:15

Condo heeft al spat etc overwonnen als hij dit doorvoert ... Lijkt me niet zo handig. OP mijn werk is net 1 weg gebracht helemaal kapot door de spat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 13:23

Niet fokken met een hengst die spat heeft.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:15

LA_Woman schreef:
Bij welk stamboek staan McJonnas en Baron ingeschreven? Want ik zag ergens dat ze Tjechische warmbloeden zijn?

Baron is van geboorte Czech Warmbloed, maar is daar niet gekeurd (Czech WB stamboek keuren geen cremello's/perlino's!), dit geldt ook voor McJonnas.

Baron is levenslang ggk bij het EU-erkende stamboek: Royal Belgian Palomino Stamboek en zijn veulens zijn gerechtigt voor A-register NRPS.

McJonnas is gekeurde onder 'Listed' bij het Scottish Sport Horse Association (niveau's van keuring zijn van laag naar hoog: Listed, Registered, Approved), al zijn andere 'goedkeuringen' zijn op deze keuring gebaseerd; zijn veulens zijn gerechtigt voor A-register NRPS; omdat hij niet wb ggk is krijgt je KWPN B-register papieren.

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 01:40

Wat denk je van de hengst Valentin Vejvad? Frederiksborger Palomino hengst, 1.68 Foto's staan op onze website www.moravita.com en dan bij fotopagina / (dek)hengsten. Sorry ben zo onhandig anders had ik graag een foto voor je geplaatst!

Empire223

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 03:34

Als je echt een fijn dressuurpaard wil, waarom koop je die dan niet?

Fokken is hardstikke leuk, maar het kost enorm veel geld en deze merrie heeft zoveel beperkingen dat je voor veel minder geld een fijn paard kan kopen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:27

moravita schreef:
Wat denk je van de hengst Valentin Vejvad? Frederiksborger Palomino hengst, 1.68 Foto's staan op onze website en dan bij fotopagina / (dek)hengsten. Sorry ben zo onhandig anders had ik graag een foto voor je geplaatst!

Afbeelding
Of als je toch wat forser durft te gaan:
Afbeelding
Engkildegårds Piló

Maar de dekgelden die op de site staan, gelden die ook voor merrie's van andere rassen?
En D'Antonio, staat die ook ter dekking?

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:52

Qua mening sluit ik me het meest aan bij Sammyoo :D
Voor deze merrie hoef je niet echt zwaarder te gaan.
Hier mag je best proberen te veredelen. Merrie heeft zo van de foto een mooie basis.
Bloed kan de merrie gebruiken als je meer richting een sportpaard wilt gaan. Uit groningse en gelderse zijn sportpaarden van nederlandse bodum ontstaan immers ;)

Baron is erg mooi, heb hem eens in het echt gezien, je kunt daar op die lokatie ook een prachtig oeffen rontje springen met je paard. Neem gerust eens een kijkje daar, is toch altijd leuk en leerzaam. 'Ga en verken en behoud het goede' :D

Verder lees ik hier het 1 en ander over kosten. Na mijn ervaring kost een veulen aan de voet van de mrrie niet heel veel meer dan het onderhoud van die merrie. Als men in de luxe is van ruimte zijn de kosten om ze te houden natuurlijk veel lager dan als men dit moet huren bij een ander. Ook daar kun je geluk mee hebben. Qua opfok en in het algeem houden van paarden is veelal een bij benadering natuurlijkhouden het beste. In de natuur lopen ook niet alleen maar 1 jarige bij elkaar, een kude bestaat uit een mix van ouder en jong, merrie's met veulens etc. Leuk groepje paarden kan prima op de wei en sociaal leren is voor de jongere paarden belangrijk voor het voremen van een evenwichtig karakter :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 13:47

Nee zwaarder hoeft ook zeker niet maar ik denk dat het niet zal misstaan hoor.
Overigens is Baron ook niet zo'n heel chique paard maar wel precies een type wat ik zou kiezen bij deze merrie; niet te chique willen maar ook niet te fors.
Het plaatje moet goed zijn, de combi moet kloppen.
Natuurlijk is een mooi en goedgebouwd paard meer waard dan een lelijkerd met een goed papier.

Maar TS wil fokken met een PRE en imo is de merrie daar gewoon niet geschikt voor en dan kan ze beter binnen het stamboek blijven.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 14:39

Ilse_123 schreef:
tanjaatjuhh schreef:
Ik weet dat je van barok houdt maar kijk eens naar de hengst McJonnas , lengte in hals en goede rug + leuk kleurtje fokken.

Mcjonnas is een heel mooi paard, en je bent gegarandeerd van een leuk kleurtje.
Een goede standfoto kan ik ook niet vinden, dus ik kan zo ook niet zeggen wat ik van zijn rug vind.
Maar je gaat dan wel weer helemaal de andere kant op, in plaats van barok ga je dan wat meer naar het lichte rijpaard type.

En een vreselijk achterbeen...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:46

moravita schreef:
Wat denk je van de hengst Valentin Vejvad? Frederiksborger Palomino hengst, 1.68 Foto's staan op onze website http://www.moravita.com en dan bij fotopagina / (dek)hengsten. Sorry ben zo onhandig anders had ik graag een foto voor je geplaatst!

Héél eerlijk, ik had ook al aan Valentin gedacht ;) een super mooi paard, en een heerlijk karakter

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:21

siskeh schreef:
moravita schreef:
Wat denk je van de hengst Valentin Vejvad? Frederiksborger Palomino hengst, 1.68 Foto's staan op onze website http://www.moravita.com en dan bij fotopagina / (dek)hengsten. Sorry ben zo onhandig anders had ik graag een foto voor je geplaatst!

Héél eerlijk, ik had ook al aan Valentin gedacht ;) een super mooi paard, en een heerlijk karakter

Afbeelding

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:41

Wouw, Valentin is echt een prachtig paard.
Ook geweldige springmanieren, met de benen naar voren vouwen in plaats van onder de buik +:)+

Ik denk dat hij heel goed past op de merrie, zowel qua bouw als beweging. Ik stem voor :D
Hoe erven verdunningskleuren eigenlijk over? Ik weet dat als je dubbelcreme (cremmello) kruist met een vos je een palomino krijgt en met een bruine een valk, maar hoe zit het dan met palomino x bruin, heb je dan ook nog kans op valk? Dat zou namelijk ook erg leuk zijn.

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:10

Wat een leuke reacties! Bedankt! Wat betreft de kleur... tja de meesten zijn toch echt palomino (uit hoofdzakelijk vos) maar we hebben ook al een bruine uit een schimmel!! gehad, een vos uit een schimmel en inderdaad een valk uit een bruine merrie. Tja en vos met Valentin geeft heel soms ook een vos ;) Maar wel steeds super knappe paarden met veel zelfhouding een helder attent karakter en ontzettend goede bewegingen!! Soort toverballen effect... wat betreft de kleur, maar allemaal knap :D Kom anders gewoon eens wat nakomelingen bekijken?