persoonlijk denk ik dat je niet echt uit kan leggen wat een ras in zich heeft, het is zo verschillend! de ene fjord is koel in het hoofd en de andere fjord is ontzettend drammerig en eigenwijs. per pony/paard verschild dit. maar dat is mijn mening
butengeweun
Geplaatst: 04-06-12 16:24
Tussen de paarden niets? Het zijn allemaal dieren met een staart, 4 benen, manen en alles wat er nog meer op kan/hoort te zitten.
Wat ik wel kan zeggen bij haflingers en fjorden weet je vaak de geschiedenis en kan je aan afstameling ook type bouw en karakter wel redelijk bepalen. bij de tinkers kan dit nog wel eens een verrassing zijn om dat er nog maar weinig via de erfelijkheid te bekijken is.
Zelf heb ik nu 2 tinkerdames lopen die totaal verschillend zijn kwa bouw en karakter. Maar dat heb je bij alle paarden/ponys.
Wat betreft een paard kopen is kijken en voelen en niet alleen je hart achterna gaan maar ook blijven denken met je verstand, dan vindt je een paardje wat aan al je eisen met karakter voldoet. (misschien heeft het wel een andere kleur of is het een heel ander ras)