[KG] bonte paarden genetische fout??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:25

Ariebren schreef:
Daarnaast kunnen de kleur afwijkingen ook nog een verkeerd gen meedragen.
Blauwe ogen bij katten, doofheid.
Gunner, een bekende paint quarter hengst, zo doof als een kwartel.
In de trekpaarden wereld zit een afwijking door kleur die veulens geeft die na een paar maand dood gaan.
Cremello X cremello, groot risico dat het veulen het niet overleefd.

Voordat je zulke 'ver-algemeenheden' neer zet zou ik eerst wat gaan opleren over genetica.
Geheel witte katten zijn vaak doof.
Splash White 'kan' doofheid geven, en het klopt dat Gunnen doof was ... maar niet al zijn nakomeling hebben 'zijn' patroon geerft en zijn doof.
De trekpaard veulen met de zeer apart kleur is niet doorgegaan nav die kleur.
Cremello x cremello ... absoluut geen risico van veulen dood ... dit is een echte oud-wijven verherhaal en al jaren achterhaald!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:27

Ragdollcat schreef:
s6801881 schreef:
Dat is een maximum sabino, nooit een bonte, of het is geen volbloed. Tabiano/overo komt NOOIT voor in de zuivere AV lijnen ;)

Ok, weer wat geleerd, ik heb niet zo'n verstand van die bonten en of kleuren, bedankt.

Ook geen creme, silver, pearl ... in feit geen verdunners.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:36

Bont bij de sportfokkers wordt, zoals al gezegt, niet graag gezien dus wordt ook niet doorgefokt.
Maar niet alle sportfokkers zijn grote mannen en daarom wordt er toch nog met goede bloedlijnen waar bont in voorkomt gefokt.
Helaas in Nederland telt er maar een kleur en dat is zwart voor dressuur en schimmel voor springen, maar als je de grote plas over steekt dan kom je sportpaarden tegen in alle kleuren en patronen.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:35

Peterina schreef:
Ariebren schreef:
Daarnaast kunnen de kleur afwijkingen ook nog een verkeerd gen meedragen.
Blauwe ogen bij katten, doofheid.
Gunner, een bekende paint quarter hengst, zo doof als een kwartel.
In de trekpaarden wereld zit een afwijking door kleur die veulens geeft die na een paar maand dood gaan.
Cremello X cremello, groot risico dat het veulen het niet overleefd.

Voordat je zulke 'ver-algemeenheden' neer zet zou ik eerst wat gaan opleren over genetica.
Geheel witte katten zijn vaak doof.
Splash White 'kan' doofheid geven, en het klopt dat Gunnen doof was ... maar niet al zijn nakomeling hebben 'zijn' patroon geerft en zijn doof.
De trekpaard veulen met de zeer apart kleur is niet doorgegaan nav die kleur.
Cremello x cremello ... absoluut geen risico van veulen dood ... dit is een echte oud-wijven verherhaal en al jaren achterhaald!

geheel wit bij katten 'kan' doofheid geven, is in een bepaalde mate erfelijk (vergelijkbaar met het Gunner verhaal :Y))

Ra_chel

Re: bonte paarden genetische fout??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 14:38

heel simpel gezegd is bont er binnen de dressuur/springen dus eigenlijk uitgehouden/uitgefokt wegens kleurvoorkeur?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:42

Ra_chel schreef:
heel simpel gezegd is bont er binnen de dressuur/springen dus eigenlijk uitgehouden/uitgefokt wegens kleurvoorkeur?

Min of meer ja...
Veel ruiters willen ze ook niet.

Ik ook niet hoor.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:58

ikke wel hoor, leuk zo'n bont beestje, moest wel lachen om de openingspost
over de kleur en de aanleg als sport paard.
heb al heel wat dingen voorbij zien komen die naar mijn mening wel kloppen, dus eigenlijk nix nieuws toe te voegen.
ik ben het er zeker mee eens dat een goed paard geen kleur heeft, en dat je moet oppassen met kleurfokkerij.

heb zelf ook een bonte hengst, wordt vaak laten staan voor een homozygote hengst omdat er dan zekerheid is voor een bont veulen, en bij die van mij niet.
aan de enen kant snap ik dat, je kiest voor een bonte hengst omdat je ook een leuk kleurtje wil, wel vind ik dat je goed moet blijven kijken of die andere hengst bv wel net zo goed bij je merrie zou passen, en helaas gaat het daar nog wel eens mis (lijkt dat ik nu mijn hengst zit te promoten, is ook wel zo hoor :D ) maar meen het echter wel, niet alleen gaan voor de kleur!!!!!

en wat is nou leuker, een beetje spanning toch, welke kleur er uit gaat komen :))

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:08

Helaas voor degene die het beter weten.
Cremello X cremello geeft een risico.
Daar zit een heel ingewikkeld verhaal achter.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:10

Ariebren schreef:

dan ben ik wel heel erg benieuwd naar dat verhaal :+

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:59

Ra_chel schreef:

Ja. En hetzelfde geldt ook voor de andere 'speciale' kleuren.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:01

Ariebren schreef:

In plaats van verzinsels neer te zetten .... kom op met het 'verhaal' dan!

Ik fok al meer dan 20 jaar met het creme gen, heb een genetica achtergrond en dit is het eerst dat ik hier van hoor!

Volgens mij ben je in de war met OLWS.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:32

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:52

Ariebren schreef:
OLWS komt dus voor bij "bonte" paarden.
http://www.dphc.nl/het-ras-mainmenu/olws-mainmenu.html

Mijn informant over het cremello X cremello komt pas dit weekend weer thuis.

OLWS komt alleen voor bij paarden die Frame Overo zijn en dus niet bij alle 'bonte' paarden.

Ben benieuwd wat je informant te zeggen heeft!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 18:58

oke, ik als leek stel dan de vraag , wat is OLWS?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:03

Overo Lethal White Syndrom oftewel als je 2 FRAME-Overo's kruist heb je 25% kans op een Lethal White veulen.
Niet dat het veulen dood gaat omdat het wit is, maar aan het Frame-gen zit in Homozygote vorm een koppeling naar een missende verbinding in de darm. Hierdoor kan het voedsel niet de komplete weg afleggen en zal het veulen binnen 48 uur na de geboorte aan hevige koliek overlijden.
Niet élk wit veulen is Lethal White, dus het is niet raadzaam om een kompleet wit veulen meteen af te spuiten, maar pas als beide ouders Frame zijn en het diertje de verschijnselen gaat vertonen.

Beter is het om gewoon niet te fokken met 2 Frame's, helaas trekken sommige fokkers zich daar niets van aan omdat het Frame bontpatrroon een gewild patroon is.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:12

s6801881 schreef:
Ragdollcat schreef:
Wel is het zo dat bont over het algemeen niet mooi gevonden worden, ik zelf hou er niet van. Er is zelfs een bonte volbloed arabier en ik moet zeggen dat ik het geen gezicht vind maar dat neemt niet weg dat ik het dier niet leuk vind, ik vind het juist grappig en schattig.
.

Dat is een maximum sabino, nooit een bonte, of het is geen volbloed. Tabiano/overo komt NOOIT voor in de zuivere AV lijnen ;)

Sabino is toch een bont patroon? Volgens mij heet het vanaf loud sabino al wel bonte in de volksmond hoor, volgens mij is een sabino ook een paint en geen quarter bv.

Dit noemt men toch al snel bont (al is het strikt genomen een sabino; ik denk dat de bont haters dit ook niet mooi vinden): Afbeelding

Dit is trouwens Rhevelation <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:30

Sabino wordt bij de Paints onder het Overo-patroon geplaatst, maar dat kan per ras verschillen.

Ik vind hem geweldig :D

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:33

Vind hem ook mooi!

Maar denk dat je ook hier Splash hebt in de mix! :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:47

Nou ja, sommige 'gekke' kleuren komen bewust niet voor in de natuur. Simpelweg omdat deze zijn genen niet door kan geven en daar is een reden voor. Ik zie het net als vijver/aquariumvissen. Hoe gekker je de vis neemt, des te eerder ze de pijp uit zijn. Omdat die beesten gewoon kapot gefokt zijn, fokken is een van de vreemdste dingen ooit.
Niet alleen de kleur lijkt mij ongezond bij sommige paarden. Een te groot paard lijkt mij ook niet gezond, weet niet precies wat een natuurlijke hoogte is. Rond de 1.30/1.50 m? En mini-paardjes.. daar krijg ik echt kriebels van.. zo gemaakt zijn die beesten. Ik heb er in ieder geval niets mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:50

Ach het paard is ontstaan uit een 'hertje' van 50 cm hoog tot een hoogte van rond de 1,40 (natuurrassen).
Dat heeft de natuur toch echt zelf gedaan :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:55

Ja rond de 1.40, niet rond de 1.70/1.80

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:01

Ondanks dat de fokkerij er best toe zal hebben bijgedragen kan het ook een natuurlijk proces zijn.
Neem onszelf... vroeger waren we een stuk kleiner en tegenwoordig zijn de kinderen veel langer.
Je kunt moeilijk zeggen dat wij mensen daar op fokken :D
Puur het feit dat we weinig tegenslagen in het leven kennen waardoor we kleiner blijven.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 20:08

nuka schreef:
ikke wel hoor, leuk zo'n bont beestje, moest wel lachen om de openingspost
over de kleur en de aanleg als sport paard.
heb al heel wat dingen voorbij zien komen die naar mijn mening wel kloppen, dus eigenlijk nix nieuws toe te voegen.
ik ben het er zeker mee eens dat een goed paard geen kleur heeft, en dat je moet oppassen met kleurfokkerij.

heb zelf ook een bonte hengst, wordt vaak laten staan voor een homozygote hengst omdat er dan zekerheid is voor een bont veulen, en bij die van mij niet.
aan de enen kant snap ik dat, je kiest voor een bonte hengst omdat je ook een leuk kleurtje wil, wel vind ik dat je goed moet blijven kijken of die andere hengst bv wel net zo goed bij je merrie zou passen, en helaas gaat het daar nog wel eens mis (lijkt dat ik nu mijn hengst zit te promoten, is ook wel zo hoor :D ) maar meen het echter wel, niet alleen gaan voor de kleur!!!!!

en wat is nou leuker, een beetje spanning toch, welke kleur er uit gaat komen :))

geheel terecht dat je Willow promoot , heb even in je profiel gespiekt en jeetje wat een waanzinnig mooi dier!!! :~

Lindor92

Re: [KG] bonte paarden genetische fout??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 16:23

Ik ben zelf ook een bont liefhebber en heb vorig jaar een bonte hengst gefokt uit een bruine merrie. deze hengst was niet homozygoot dus was erg spannend. maar er is dus een prachtig bontje uitgekomen :D
Nu wil ik mijn merrie weer laten dekken door een bonte hengst.
dit keer wil ik toch gaan voor een homozygoot bonte hengst.
heb er 2 op het oog, maar twijfel dus nog heel erg.

maar inderdaad een toppaard kan iedere kleur hebben...

sallandval

Re: [KG] bonte paarden genetische fout??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 17:14

ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het cremellox cremello verhaal; het is inmiddels weekend toch?