majestic andalusians ervaring, + oordeel paard.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: majestic andalusians ervaring, + oordeel paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 13:06

Daar zit rijtechnisch nogal wat werk aan, hij krabbelt enorm onder het zadel, zelfs in de uitgestrekte draf stapt hij nog niet over. En hij is al ouder dus wss zit dat er al helemaal ingereden, dus maar zeer de vraag of je het er ooit nog uit krijgt. Zou voor mij reden zijn om hem niet te nemen.

Daarnaast zie ik in vrijheid wel een nette draf maar in de galop gaat hij bijna continu overkruist, springt ook overkruist en corrigeert zichzelf niet. Van een paard op zo'n niveau verwacht je dat hij wel wat soepeler is.

Wat mij betreft is ie die 10.000 zeker niet waard.

De bouw en hals moet je van houden, als je hem op stand ziet kun je goed zien dat hij een enorme kap heeft maar dat de bouw verder wel correct is (hals komt iets diep uit de borst en lendenen zijn ietsje bol maar dat is overkomelijk).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 14:48

anneliesdj schreef:
De bouw en hals moet je van houden, als je hem op stand ziet kun je goed zien dat hij een enorme kap heeft maar dat de bouw verder wel correct is (hals komt iets diep uit de borst en lendenen zijn ietsje bol maar dat is overkomelijk).

het paard is in een prachtig evenwichtsmodel gebouwd.
veel beter dan de meeste huidige neerwaartse romp gebouwde kwpn ers. (helaas)
de hals is prima in balans met de rest van zijn lijf

ik heb nog even het rijfilmpje bekeken.
Dat het paard meer doorgereden moet worden, zie ik zeker, maar ook de potentie die dit dier heeft
Er is nog een bepaalde onrust bij het dier, overgevoelig voor signalen van de ruiter.
zo verkeerd vind ik de ruiter niet, naast dat het wel in een klein binnenbakje gereden wordt, en je dus weinig training kan hebben voor het verruimen en rechtrichten
de passage moet zeker nog meer bevestigd worden, maar in de vertraagde beelden, zie je al een paar passen een zeer mooie gedragen passage.

Ik herken in dit paard zeer sterk een paard van 1 van mijn leerlingen...ook zon grote jongen, wat nog meer bevestigd moet worden. (en niet te vergeten ook geleerd moet worden aan de leerling)

want geef nu eerlijk toe.
Hoeveel mensen hier op bokt hebben ooit op een paard gereden die de passage of piaffe er uit reed?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 14:50

Paard is trouwens net 10
dus nu gaat het serieuze werk pas beginnen

overigens is majestic geen stal, maar een bemiddelaar in pre paarden in spanje.
je reist dus allerlei fokkers en stallen langs, als je gaat kijken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:04

anneliesdj schreef:
Daar zit rijtechnisch nogal wat werk aan, hij krabbelt enorm onder het zadel, zelfs in de uitgestrekte draf stapt hij nog niet over. En hij is al ouder dus wss zit dat er al helemaal ingereden, dus maar zeer de vraag of je het er ooit nog uit krijgt. Zou voor mij reden zijn om hem niet te nemen.

Daarnaast zie ik in vrijheid wel een nette draf maar in de galop gaat hij bijna continu overkruist, springt ook overkruist en corrigeert zichzelf niet. Van een paard op zo'n niveau verwacht je dat hij wel wat soepeler is.

Wat mij betreft is ie die 10.000 zeker niet waard.

dat gekrabbel zie je vaak....zo rijden ze in zuid frankrijk ook de spaanse rassen.
Ik vind dat altijd wel jammer.De souplesse ontbreekt heel vaak.(uitzonderingen daar gelaten)

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:12

Meer hals dan body, gaat die echt problemen mee krijgen, niet alleen met rijden, ook qua gezondheid, veels te veel gewicht van voren= overbelaste voorhand!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:15

rebecca1997 schreef:
Meer hals dan body, gaat die echt problemen mee krijgen, niet alleen met rijden, ook qua gezondheid, veels te veel gewicht van voren= overbelaste voorhand!

hoe kom je daar nou bij?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:19

nombrado schreef:
Dat het paard meer doorgereden moet worden, zie ik zeker, maar ook de potentie die dit dier heeft
Er is nog een bepaalde onrust bij het dier, overgevoelig voor signalen van de ruiter.
zo verkeerd vind ik de ruiter niet, naast dat het wel in een klein binnenbakje gereden wordt, en je dus weinig training kan hebben voor het verruimen en rechtrichten
de passage moet zeker nog meer bevestigd worden, maar in de vertraagde beelden, zie je al een paar passen een zeer mooie gedragen passage.

Hoeveel mensen hier op bokt hebben ooit op een paard gereden die de passage of piaffe er uit reed?

nombrado schreef:
Paard is trouwens net 10
dus nu gaat het serieuze werk pas beginnen

Je spreekt jezelf nogal tegen vind ik.
Van een 10 jarige verwacht je dat die al doorgereden is, zeker als ze al bezig zijn met passage's ed hoort de basis er goed in te zitten.
Waarom zit er dan geen nette draf op? Waarom is hij nog onrustig en overgevoelig?

Je kunt wel pi/pa willen rijden maar als je de basis niet voor elkaar hebt schiet je er niets mee op.
Dat het paard talent heeft voor het verzamelde werk is wel duidelijk en dat hebben ze ook allemaal maar om daarom zo'n gekrabbelde draf met taktverlies en weinig balans maar te vergeven?
Het is gewoon zonde en ik vraag me af of je dit weer netjes krijgt aangezien hij al 6/7 jaar zo wordt gereden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:23

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:24

anneliesdj schreef:
Je kunt wel pi/pa willen rijden maar als je de basis niet voor elkaar hebt schiet je er niets mee op.
Dat het paard talent heeft voor het verzamelde werk is wel duidelijk en dat hebben ze ook allemaal maar om daarom zo'n gekrabbelde draf met taktverlies en weinig balans maar te vergeven?
Het is gewoon zonde en ik vraag me af of je dit weer netjes krijgt aangezien hij al 6/7 jaar zo wordt gereden.

dit krijg je binnen 1/2 jaar prima voor elkaar! Met de juiste ruiter dan :+
Laatst bijgewerkt door nombrado op 07-04-12 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:29

anneliesdj schreef:
Van een 10 jarige verwacht je dat die al doorgereden is, zeker als ze al bezig zijn met passage's ed hoort de basis er goed in te zitten.
Waarom zit er dan geen nette draf op? Waarom is hij nog onrustig en overgevoelig?

Dat ligt altijd aan de ruiter!
Ik vermoed dat dit paard net door deze ruiter gereden is/wordt, waardoor hij extreem gevoelig reageert op de ruiter.
ik zou hem zelf eerst op trensje rijden , zowiezo...hij is volgens mij stang en trens niet gewend.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:34

dat gekrabbel en niet ruim zijn zie je vind ik vaak bij andalusiers(of pre's hoe je het wilt noemen).ik zou eerder voor een lusitano gaan

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:35

Dat ben ik niet met je eens.
Als de basis er goed in zit is hij van een andere ruiter niet ineens zo overstuur.
Dit lijkt me ook niet de eerste de beste amateur trouwens en ik mag hopen dat zij dit zelf ook wel zien.
Als hij een goede basis heeft en het puur aan de ruiter ligt loopt hij dus onder elke andere ruiter wel ruim, in balans en taktmatig, dan reed deze man er vast allang niet meer op.

En als het in de basis fout zit ben jij een knappe jongen als je dat er in 6 maanden uit denkt te rijden, zonder het paard zelf irl te hebben gezien.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:36

Tis maar net wat je wilt.
Een hardloper of een danser.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:38

anneliesdj schreef:
En als het in de basis fout zit ben jij een knappe jongen als je dat er in 6 maanden uit denkt te rijden, zonder het paard zelf irl te hebben gezien.

Knappe meid :+ :D ;)
ja, na zoveel PRE 's te hebben gereden, zeker.
er is niks "fout" aan de basis bij dit paard.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:40

ja datjij het nergens mee eens bent weten we nu wel,danser /hardloper,nou denk dat je toch een paard in de dressuur moet hebben die ruim is en niet een die niet voor uit komt en staat te huppelen met pony pasjes.dus dan maar liever een hardloper,al vind ik dat meer een benaming voor een draver
nombrado schreef:

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:42

keona schreef:
ja datjij het nergens mee eens bent weten we nu wel,danser /hardloper,nou denk dat je toch een paard in de dressuur moet hebben die ruim is en niet een die niet voor uit komt en staat te huppelen met pony pasjes.dus dan maar liever een hardloper,al vind ik dat meer een benaming voor een draver
nombrado schreef:

als je weet, waar het krabbelen door komt, krijg je deze paarden net zo goed gereden als een kwpn er in de top. volgend de reglementen van de FEI
Ik ben nu eenmaal een fan van de PRE....heb alles gereden (ook KWPN) maar blijf toch echt hangen bij de PRE hoor ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:43

nombrado schreef:

Dus jij noemt het dansen om de takt en balans uit een paard te rijden?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:48

Profiel TS:
Citaat:
datbenikhier
Gebruiker is geband, Permanent

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:49

nombrado schreef:
anneliesdj schreef:

Knappe meid :+ :D ;)
ja, na zoveel PRE 's te hebben gereden, zeker.
er is niks "fout" aan de basis bij dit paard.

sterker nog....de basis ontbreekt geheel bij dit paard....de basis is namelijk souplesse,die zie ik niet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:54

geerke schreef:
sterker nog....de basis ontbreekt geheel bij dit paard....de basis is namelijk souplesse,die zie ik niet.

wat bedoel je met souplesse?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:55

even een foto van het paard (van filmpje gestilld)
Mooi in balans, je ziet hem hier met trensje , die hij "makkelijker" durft aan te nemen.
mooi in 2 takt.
neusje mag iets meer naar voren, maar zeker geen verkeerde foto
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:58

KootMiraDrum schreef:
Profiel TS:
Citaat:
datbenikhier
Gebruiker is geband, Permanent

huh?
oké, weet niet of me nog met dit onderwerp moeten doorgaan?

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:02

Ik vind dit geen mooi exemplaar van de pre. Mijn eigen pre is maar zes maar stampt idd niet zo erg. Is veel fijner in lopen, mooier gebouwd. Ik denk dat de moderne pre iets sportiever wordt gefokt, waardoor ze meer dressuurkwaliteiten hebben. Bovendien vind ik dat hij vooraan met zijn benen erg wijd uit elkaar loopt, waardoor hij lomp loopt voor. Je kan dit natuurlijk wijten aan de ruiter of niveau van het paard, maar dit is zijn bouw nu eenmaal. Alles is te verbeteren, maar dit zal altijd zichtbaar blijven. Een goede pre is zoveel meer dan een barok paard met zware hals. Ik vind dit geen elegant paard en van nature zie ik weinig souplesse. Voor zijn leeftijd is zijn niveau echt bedroevend, de prijs is dan ook schromelijk overdreven. Een goede pre die fijn wordt aangereden, leert heel snel. Je moet opletten dat je geen erfenis overneemt van een slechte ruiter. Dit paard is al jaren verkeerd aangereden, het gaat hier niet zomaar over een jong dier, wat nog dynamisch en soepel is. Vooraleer je hier terug onstspanning en balans in krijgt, ben jij zelf weer een hele tijd verder. Daarvoor vind ik hem persoonlijk al wat leeftijd hebben.
Laatst bijgewerkt door Kabouter123 op 07-04-12 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:05

um...paarden in de GP zijn tussen de 14 en 18 jaar.
in wenen beginnen ze pas met 15 jaar aan het hoge schoolwerk
niks te weinig kunnen dus.
Toch vraag ik me af, wat jullie toch met souplesse bedoelen.
heb je een foto van jou pre?
Ik begin met mijn paarden pas met 10 a 11 jaar de passage en piaffe (paar pasjes) langzaam aan te leren.
dan zijn ze namelijk pas volgroeid en kunnen de spieren (als je juist gereden hebt) het beter aan.
bovendien ben je dan pas aan de hankenbiegung toe, die belangrijk is voor het verzamelwerk.

Ik sta er nog thans verbaasd over, dat het tegenwoordig normaal is met een 7 jarige al zz zwaar te starten
ik vind het veeel te jong!
In spanje mag je pas met een 7 jarige M proef starten, jonger niet!

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:12

Nombrado, ik mag toch hopen dat jouw paardjes op hun tien een beter beeld geven in rijden als deze hier?