hengsten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:26

ik vind dit wel interessant...
jij geeft hierbij aan dat de pubertijd duurt van een jaar of 2 tot een jaar of 7 bij een hengst?
varieert het dan nog, of is het al die jaren 'even erg'? :D

nombrado

Re: hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:30

ik vind 2 jaar geen puber nee....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:33

oke, vanaf welke leeftijd vind jij het een puber en verandert dus het gedrag?

ben even aan het inventariseren wat mij te wachten staat... :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:33

Nee, ik denk zelf eerder dat het gedrag wat puur en alleen aan pubertijd te wijden is op jonge leeftijd plaats vind. Dus echt door de hormoon veranderingen in het lichaam. Hoe ouder de hengst wordt hoe stabieler hij zou moeten zijn i.m.o. Mijn grote vraag is dan ook, waarom krijgen sommige mensen wat gedragsproblemen met hun paard op 6/7 jarige leeftijd? Of 4/5 jarige leeftijd? Men gooit het onder de noemen puberteit, maar is dat dan wel echt zo? De grote gedragsveranderingen die bij een paard plaatsvinden terwijl het zich in een kudde bevind is al eerder. Vandaar dat de meeste paarden op de leeftijd van 2/3 uit de opfok worden gehaald.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:35

Nouvel schreef:
oke, vanaf welke leeftijd vind jij het een puber en verandert dus het gedrag?

ben even aan het inventariseren wat mij te wachten staat... :D

Ik dus wel, een 2 jarige staat voor mij gelijk aan een jonge van 14. Een lekker slome slungel die langzaam aan wat baldadiger wordt. Wat je te wachten staat? Misschien wel helemaal niets. Mijn hengsten zijn niets veranderd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:39

dan ga ik daar vanuit, dat is een leuk vooruitzicht! :D

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:41

Puberen is inderdaad als de geslachtorganen volwassen gaan worden. 2 jaar is daarbij heel normaal. Maar wanneer alles ontwikkeld is, zijn ze niet direct puber af. Neem mensenkinderen, jongens van 16 zijn toch ook nog echt pubers, echter is over het algemeen de boel dan volledig te benutten.. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:49

@ Cyrina, ik geloof ook wel dat het zijn nasleep heeft. Daarbij denk ik dat je de meeste wrijving krijgt, zowel bij paardjes als bij jongetjes, door de manier van omgang. Ik denk dat een paard in een kudde, zonder bijkomstigheid van de mens, zijn plek al snel weet. Ja is ja en nee is nee, geen discussie mogelijk. Misschien dat een mens bij een paard vanaf 5/6/7 jaar wat makkelijk wordt in de opvoeding en het paard wat brutaler?

Zijn zomaar wat hersenspinsels hoor. ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:54

Nouvel schreef:
dan ga ik daar vanuit, dat is een leuk vooruitzicht! :D

ow , wachff
je krijgt natuurlijk je jonkie op stal van 2!
nou dat komt wel goed hoor!
het fijne is, dat je hem zelf regelmatig in handen hebt, dus er mee omgaat.
hij kent je dan, en dan wordt het allemaal heel wat eenvoudiger
ik raad vaak wel mensen af een pre hengst van 4 á 5 te kopen die nog geen ervaring hebben met het ras, omdat ze juist die periode, ook vanwege het niet kennen van het paard hun handen vol hebben.

kimmbliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:23

Wat een ontzettend leuk topic.. Ik zit ook met het punt wat doe ik met mijn jonge PRE. Op het moment staat hij nog lekker op de opfok, hij is nu 2 jaar, maar wat doe ik als hij naar huis komt? Ik heb 'nog' niet te mogelijkheid om hem aan huis te hebben staan, ben dus afhankelijk van de stallen in de omgeving. Zou hem graag hengst willen laten, maar gun hem ook een paard waardig bestaan. Hier in de buurt zie je veel dat hengsten, tijdens het weide seizoen, 's avonds het land op mogen als de rest op stal staat. Of in hun eentje op de paddock. Wil ik hem dat aan doen? Ik vind het zo enorm lastig, ik gun hem het aller beste en in mijn ogen is dat absoluut contact met zijn soortgenoten. Waar hebben jullie jullie hengsten staan? Hoe wordt er mee omgegaan? Ben benieuwd naar jullie ervaringen..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:51

Vraag je af waarom je hem hengst zou willen houden en of dat dan opweegt tot het onthouden van een sociaal leven? Ik heb mijn paarden thuis staan en als ik afhankelijk zou zijn van pension dan had ik sowieso geen hengsten gehad..

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:04

Ik kocht mijn eerste PRE hengst toen hij 10 maanden was. Inmiddels wordt hij over 1 weekje 3 en ik heb er nog nooit erge problemen mee ondervonden qua gedrag hij staat in een leuke groep met 5 andere hengsten die stuk voor stuk allemaal heel braaf zijn. Meneer loopt gewoon normaal langs een merrie als ik dat zeg en Nee is ook daadwerkelijk nee. Dus ik heb er geen problemen van ondervonden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:13

NienkeNiels, dat vind ik ook niet meer als normaal.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:15

kimmbliej schreef:
Wat een ontzettend leuk topic.. Ik zit ook met het punt wat doe ik met mijn jonge PRE. Op het moment staat hij nog lekker op de opfok, hij is nu 2 jaar, maar wat doe ik als hij naar huis komt? Ik heb 'nog' niet te mogelijkheid om hem aan huis te hebben staan, ben dus afhankelijk van de stallen in de omgeving. Zou hem graag hengst willen laten, maar gun hem ook een paard waardig bestaan. Hier in de buurt zie je veel dat hengsten, tijdens het weide seizoen, 's avonds het land op mogen als de rest op stal staat. Of in hun eentje op de paddock. Wil ik hem dat aan doen? Ik vind het zo enorm lastig, ik gun hem het aller beste en in mijn ogen is dat absoluut contact met zijn soortgenoten. Waar hebben jullie jullie hengsten staan? Hoe wordt er mee omgegaan? Ben benieuwd naar jullie ervaringen..

Ik heb mijn hengst altijd in pension gehad. Bij de eerste stal kon hij niet naar buiten (wel contact op stal), dus ben ik op zoek gegaan naar een goede plek voor hem. Ben op een gegeven moment verhuisd naar het midden van het land en vanaf toen heeft hij altijd buiten gestaan met andere paarden. Wel in zn eigen stukje, maar niet afgezonderd van de anderen (afgezonderd als in de anderen niet kunnen zien, ruiken en evt. aanraken). Ook op stal altijd met contact met anderen, nu dus met zn kleine vriendinnetje Rosie (pony merrie). Sta nu op een kleine privéstal met verder nog 3 merries en 1 ruin. Gaat super.