Wie verwacht er een NSPS veulen en wat zijn de plannen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Re: Wie verwacht er een NSPS veulen en wat zijn de plannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 13:16

Gatverderrie Deborah, wat een ongelofelijke pech....sterkte!
Stal Nijend van de fam Reijnders uit Anderen(vlak onder Assen) heeft nog wel een hoop pony's te koop voor schappelijke prijzen.Zodessa komt hier ook vandaan!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:19

Hun hebben voornamelijk mini en kleinemaatse toch?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:19

Paps is voor alle (o nee, 1 niet!) hetzelfde:
Tiger van de Bosrand (zwart)
Mamma's:
Yamina van de Rijsdrecht (vos): helaas haar (merrie) vos veulentje verloren i.v.m. vroeggeboorte ;(
Zamora van de Rijsdrecht (vos): staat op klappen :D
Vitara van de Rijsdrecht (vos): duurt niet lang meer :P
Sonia van de Rijsdrecht (koffievos)
Prelude van de Rijsdrecht (zweetvos)
Lunette van de Rijsdrecht (vos)
Notre Dame van de Rijsdrecht (bruin)
Annemone van de Rijsdrecht (zwart)
Shanti van de Rijsdrecht (vos)
Bente van de Rijsdrecht (vos)

Brunette van de Rijsdrecht (bruin) x ?? (mini vos van Van de Valk, maar weet zo even de naam niet :o )

Kleuren blijven spannend. Vorig jaar kwamen van deze hengst bruine en vos nakomelingen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:50

En die hengst past allemaal bij die merries?
Goh, je hoort overal dat men mindert met fokken, en hier komen er " even 10.....

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:59

stef schreef:
En die hengst past allemaal bij die merries?Goh, je hoort overal dat men mindert met fokken, en hier komen er " even 10.....

Dat was idd. de achterliggende gedachte achter mijn vraag. En mits alle merrie's uit 1 lang doorgevoerde stam komen lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat 1 hengst alle merrie precies aanvult.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:01

Om het aantal nakomelingen hoef je het ook niet te doen, hengst is afgelopen hengstenkeuring definitief goedgekeurd :)

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:03

Ik heb me laatst laten vertellen dat je pony's als shetlanders beter 'vol' kan hebben, hierdoor kunnen ze het hele jaar volop op het land/gevoerd worden en worden ze vrijwel niet hoefbevangen/extreem overgewicht. Alle zorg die je moet bieden om al de pony's in goede conditie te houden is in principe duurder dan wanneer je maar 50 euro voor een hengstveulen krijgt. Ik zie hier wel een kern van waarheid in.

Ook heb ik het idee dat wanneer je bewezen merries en hengsten gebruikt je veulens zo kwijt kan, een kennis van me fokt met twee 1e premie kroonmerries en kiest ook een goede hengst uit. Vorig jaar heeft hij het hengstveulen voor 175 euro verkocht, niet verkeerd in deze tijd!

Ik heb er wel eens aan zitten denken om 1 of 2 fokmerries aan te schaffen omdat ik het erg interessant vind om er de juiste hengst bij te zoeken en er dan mooie veulens uit voort komen. Helaas vanwege tijdgebrek en meer oog voor de sport heb ik die wens vooreerst opgegeven. Misschien dat ik in de toekomst nog eens een bewezen merrie aanschaf.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:04

Ik zie net dat mijn 1e vraag op Tovie was die ook op een groot aantal merries dezelfde hengst gebruikt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:05

Zolang ze niet op de markt of in de salami terecht komen, lijkt me dat toch geen probleem?! (het zou mijn persoonlijke keuze niet zijn om er steeds zo veel te laten dekken, maar dat is niet aan mij)
Of de hengst bij al de merries past? Dat is een keuze die de eigenaar ooit heeft gemaakt. Hij koopt een goedgekeurde hengst (in dit geval 1e premie en voor leven goedgekeurd) en dekt daar 3 jaar mee. Kan gerust zeggen dat we leuke resultaten met de nakomelingen op de keuringen hebben behaald en zeker qua karakter zijn het stuk voor stuk toppertjes! (echt niet om op te scheppen, maar heb meerdere mensen langs gehad voor een pony en die waren super te spreken over het karakter, zeker ook bij de hengsten viel dat op!)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:07

FrieseMenner schreef:
Ik heb me laatst laten vertellen dat je pony's als shetlanders beter 'vol' kan hebben, hierdoor kunnen ze het hele jaar volop op het land/gevoerd worden en worden ze vrijwel niet hoefbevangen/extreem overgewicht. Alle zorg die je moet bieden om al de pony's in goede conditie te houden is in principe duurder dan wanneer je maar 50 euro voor een hengstveulen krijgt. Ik zie hier wel een kern van waarheid in.

Ook heb ik het idee dat wanneer je bewezen merries en hengsten gebruikt je veulens zo kwijt kan, een kennis van me fokt met twee 1e premie kroonmerries en kiest ook een goede hengst uit. Vorig jaar heeft hij het hengstveulen voor 175 euro verkocht, niet verkeerd in deze tijd!

Ik heb er wel eens aan zitten denken om 1 of 2 fokmerries aan te schaffen omdat ik het erg interessant vind om er de juiste hengst bij te zoeken en er dan mooie veulens uit voort komen. Helaas vanwege tijdgebrek en meer oog voor de sport heb ik die wens vooreerst opgegeven. Misschien dat ik in de toekomst nog eens een bewezen merrie aanschaf.

Je bent helemaal correct voorgelicht Friesemenner! Alleen zet ik een mindere merrie liever op beperkte weidegang

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:07

Friesemenner, ik heb een 1e premie kroon merrie verkocht voor 275,-. (En na 2 weken weer terug opgehaald voor die prijs :x )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:08

Een merrie die chronisch bevangen is kán baat hebben bij een dracht, maar je kunt door een goed voer/weidebeleid ook gewoon voorkopen dat de pony's bevangen raken.
Om de merrie vol te stoppen, zodat ze niet bevangen raakt, en veulen voor de salami te fokken, lijkt me ook weer zowat.

De markt ligt al helemaal op zijn gat....

Mijn buren hebben een chronisch bevangen pony, en sinds die op zand/tegels staat met enkel in de avonduren (dacht ik) een paar uurtjes op de wei, is er niks aan de hand.

Karakter is leuk, maar (voor mij) niet voldoende.
Ik kan me niet voorstellen dat een hengst 10 verschillende merries perfect aanvult. Ik snap dan ook niet dat er nog steeds fokkers zijn die een heel seizoen de hengst er tussen gooien en "zoek het maar uit"

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:12

De v. Rijsdrecht-lijn is wel 1 welke al behoorlijk verankerd is.

Deborah, ik ben een rondje aan het bellen, maar ik heb al hele andere bedragen naar mijn hoofd gekregen, veelvouden van 275,00. (maar ik zoek dan wel naar een uitmuntende merrie, gewoon 1e pr. is niet altijd voldoende)

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:13

Uiteraard geldt dit niet voor alle pony's nee maar was laatst even aan het speuren op shetlandpony-market daar bieden mensen een 1e premie kroonmerrie voor 1750,- euro. Ik verwacht niet dat ze dat er voor krijgen maar ook bij stal Liebas zijn de pony's, naar mijn idee, hoog geprijst en toch raken zij hun pony's wel kwijt. Ik denk dat het er maar net vanaf hangt wat voor type men zoekt. De grotemaats pony's zijn erg in trek uit mijn ervaring.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:13

Ik kan me wel voorstellen dat sommige goede fokkers die een eigen hengst hebben, de merries bij de hengst uitzoeken en daarin dus selecteren.

Friesemenner, dat zou toch van de zotte zijn... zo'n reden? Goed management is daarin de sleutel, niet het volstoppen van de merries.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:16

ik ga mijn shetlander dit jaar laten dekken :D , ik zou niet weten hoe de hengst heet, maar hij is wel goed gekeurd. mijn eigen merrie is nu 3 jaar en is van falabella Pancho x Hiroki v.d. Buske.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:17

Falabella? Dat is dan vast geen NSPS-pony?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:18

staat wel in haar paspoort haar vader is alleen een nsps

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:22

@snowdon, Dat heb ik mij laten vertellen door een fokker van welshpony's (die ook 2 nsps merries had staan) De man vertelde mij dat hij vorig jaar 3 merries leeg had waarvan er 2 bevangen zijn geraakt en in principe niet meer kan gebruiken aangezien ze niet op de volle weide mogen. En omdat deze meneer zijn pony's 's zomers in een natuurgebied heeft lopen(20 km bij hem vandaan)is het geen optie om elke dag de pony een paar uurtjes in de weide te laten grazen. Hij heeft ze dus moeten verkopen en zegt daarom dat hij alle merries 'vol' wil hebben zodat hij niet met het gezeur van bevangen pony's zit.

Ik moet toegeven, ik ben het niet volledig met hem eens maar aan de hand van zijn standpunten snap ik dat het voor hem en de pony's de beste optie is om ze dan maar vol te stoppen. Hij maakt geen winst met de hengstveulens maar het gaat hem om het welzijn van de merries.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:24

Hiroki is nsps, neem aan dat de merrie dan papier heeft van het nmprs. Of wellicht is het paspoort uitgegeven door het nsps

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:25

Ik snap zijn denkwijze inderdaad wel Friesemenner, maar ben het verre van met hem eens haha.

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:26

bij mij helaas dit jaar ook geen veulentje, maar de voor de volgende mag mijn zwarte 2e premie kleine maat merrie met zegmar vd zandkamp gaan daten!:P en dan hoop ik uiteraard dat daar een leuk kleurtje uitkomt, geslacht maakt me dan niets uit!

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:29

@Nicky_rilana Als ik jou was zou ik dan kiezen voor een nmrps hengst. Je fokt zo een luxer veulen met misschien een mooi kleurtje, als je uiteraard kiest voor een kleurhengst. Als je er een nsps-hengst op zet krijg je nooit een volledig nsps veulen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:29

Grote maat zijn zeker het meest in trek!
Vind sowieso de behaalde resultaten helemaal niet verkeerd gezien er geen enkele merrie wordt bijgekocht en dus alles uit eigen bloed komt (het is natuurlijk heel makkelijk om een hele goede merrie erbij te kopen en daar dan op de keuring prijzen mee te behalen :P )
Ik vind karakter wel heel erg belangrijk. Wat dat betreft verkoop je toch gauwer een pony met een heel goed karakter dan alleen maar goede papieren! En daar kan ik bij die van ons dan ook echt volledig achter staan!
Wat betreft de perfecte combinatie zoeken/vinden, valt ook nog niet mee. Je kunt de pérfecte merrie en de pérfecte hengst hebben, maar de combinatie kan ongelooflijk tegen vallen. Wat er uit komt blijft toch vaak een verassing. Wij hebben bijvoorbeeld van dezelfde combinatie merrie/hengst het ene jaar een middenmaatse vos merrie gekregen en het jaar erop een kleine maat zweetvos :P

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:30

snowdon schreef:
Ik kan me wel voorstellen dat sommige goede fokkers die een eigen hengst hebben, de merries bij de hengst uitzoeken en daarin dus selecteren.

Een goede fokker selecteerd wel, maar bij de shetten andersom, goede hengst bij de merrie. Over het algemeen heeft men een aantal merries en daar zoekt men een hengst bij.

Friesemenner, dat zou toch van de zotte zijn... zo'n reden? Goed management is daarin de sleutel, niet het volstoppen van de merries.