[TI] Scheren.. en dan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

Re: Scheren.. en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 10:34

En hoeveel grams is die deken ?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 10:46

geen idee eigenlijk..

Betreft verder opkappen.. er is een voedingsdeskundige bij ons op stal, die gaat meekijken hoe of wat kwa aanvullingen en wat goed is om te voeren. Ze heeft zelf ook een zaakje met allerlei paardevoeding, kruiden en vitaminen..
En over 2 weekjes bloedprikken.. maar ik wil haar eerst even tot rust laten komen op haar nieuwe plekje!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:41

Een gevoerde regendeken is krap 100 grams. Veel te koud voor een geschoren paard!

Ik snap niet waarom je advies vraagt en vervolgens gewoon doet wat jij denkt. Terwijl iedereen in dit topic zegt, niet scheren en als je dat wel doet een zwaardere deken op doen.

Geloof nou gewoon dat dat echt niet genoeg is!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 11:49

Voor dit topic zou ik meegaan met de adviesen van mensen van stal..
niet te kort scheren, en bloot laten.. (omdat ze nu dus zo zweet)

Is een dikkere deken dan niet net zo warm als de vacht die ze nu heeft? Dat is namelijk te warm voor haar.
Ik hou natuurlijk in de gaten hoe of wat. Dus laat het haar niet te koud hebben. Ik gooi jullie meningen niet in de wind...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:54

De jeuk komt niet van de warmte, maar van het broeien, loskomen van de vacht of iets als mijt. Ze hoeft het echt niet kouder te krijgen om van de jeuk af te komen. Dus gewoon een deken die haar net zo warm houdt als haar vacht nu.

Persoonlijk zou ik niet scheren, ik had vorig jaar hier ook een haarballetje staan wat er niet uit zag en niet door de vacht heen kwam, ik ben lijnzaad bij gaan voeren en heb haar verder lekker laten lopen, met de komst van de zomervacht verdween ook de jeuk. Dit jaar kan ze het een stuk beter zelf regelen. Als je Diaz nu scheert dan stuur je haar lichaam alleen maar in de war, om van het gedoe (en kosten bij kapot gaan) nog maar te zwijgen. Heb nog anderhalve maand geduld, en als de jeuk echt de spuigaten uitloopt misschien wassen met sebacil of iets anders in die richting....

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:55

Geloof de mensen nou die zeggen dat een gevoerd regendekentje echt te koud is. Ik heb in dit topic nog niemand horen zeggen dat ze bloot moet staan. Dat is echt veel en veel te koud. Haar hele vacht en dus isolerende werking is weg. Ze kan dus veel minder goed haar temperatuur regelen dus is het aan jou om haar warm te houden.
En iets te warm is beter dan te koud, te koud kan je niet zien, tenzij het te laat is en ze dus al kou gevat hebben. Te warm merk je snel genoeg als ze wat gaat zweten.

En een fleecedeken moet je sowieso niet doen. Die is niet voor warmte. Dus om die snachts op te doen is niet slim.

En buiten heeft ze echt wel een 200 grams nodig hoor. Je moet niet vergeten dat wind ook veel doet, en ze heeft geen haar meer om zich daar tegen te beschermen.

Maargoed, ik denk dat het eerste advies van de meesten in dit topic toch echt is om niet te scheren en even 3 weekjes te wachten, dan is ze er helemaal vanaf.
Ik zou haar gewoon eens helemaal wassen met sebacil oid. Mocht ze mijten hebben zijn die in ieder geval weg.
Lijnzaad koken en dat door haar voer doen, dan knapt ze zo op. En verder vooral aandacht besteden aan het feit dat ze zo dun is, die vacht komt echt wel.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 12:31

Sebacil heb ik al gedaan..
3 weken is echt te lang... ze komt niet aan zolang ze hiermee strijd, dat was met vacht-aanmaken precies zo..
Ik hou een dikkere deken paraat.

(van kou vat je geen kou.. kou/verkouden is een virus)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:36

Diaz schreef:
Sebacil heb ik al gedaan..
3 weken is echt te lang... ze komt niet aan zolang ze hiermee strijd, dat was met vacht-aanmaken precies zo..
Ik hou een dikkere deken paraat.

(van kou vat je geen kou.. kou/verkouden is een virus)

Maar kou hebben = lagere weerstand & energie die in warmhouden gestopt wordt ipv groeien en wat vetopslag = bevattelijker zijn voor virussen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:39

Je slaat de plank compleet mis diaz
Jij haalt haar jas er af (vacht vergelijkbaar met een +/- 300 grams deken)
En legt hiervoor in de plaats een niet compleet bedekkende deken die eigenlijk alleen op dr rug ligt van +/- een 100 gram
Jou paardje zal het koud krijgen gezien dr buik niet meer bedekt is en haar natuurlijke reactie van het opzetten van dr haren is ook weg dus gaat ze meer warmte opwekken door meer energie te gaan verbruiken
Energie die ze niet over heeft gezien haar mindere conditie
Hierdoor zal ze veel vatbaarder zijn voor ziektes

En gezien rhino weer door het land gaat zou ik als ik jou was het zekere voor het onzekere nemen

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het wel mee eens ben dat ook ik het jammer vind dat je de adviezen die je hier krijgt in de wind slaat
Je hebt toch het beste voor met je paardje ??

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 13:02

Ik ben net gebeld door de staleigenaresse.. Rhino is nu hier in de buurt, ik ga de scheerder niet laten komen (die komt van een paar verschillende plekken af!)

Diaz is erg vatbaar nu!

(ik zie dat je dit net noemt rommulus! ;) )

Ik twijfende al aan het scheren door jullie, ga het nu dus NIET doen ;)
Lekker lijnzaadolie halen, en haar eventueel weer even wassen bij de wondjes-plekken.

Scheerder net gebeld.. hij heeft er heel erg begrip voor! En vind het een wijs besluit dat ik om rhino afzeg, en gaf ook wat tips betreft de rui (slobber en lijnzaad;) )

Hopelijk is ze snel van de jeuk af! :(:)

Bedankt voor de adviezen en reacties!

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:10

Ik heb geen idee van scheren , dus daar kan ik ook niets van zeggen ...

Ik sta Kyan 2 x daags te borstelen , althans die van staal eroverheen ( ben de naam al weer kwijt.)Komt dan ook iedere keer 1 halve emmer haar vanaf !

Karlijn laat nog geen haar los , met Kyan ben ik vorig jaar wel 2 maand bezig geweest...
ls het weer wat kouder wordt , houdt hij zijn vacht weer vast....

Karlijn daartegen doet haar jas binnen 1 week uit , maar dan moet het al wel wat langer warm zijn...

Moet wel zeggen dat ze hier 24/7 buitenstaan ....( zomer in de weide , nu in de grote paddock met schuilstal )
Hier stonden ze gisteren ook volledig in het zweet( van kop tot kont) , jeuken en krabben ook wel , maar 't heeft allemaal een functie.
Lekker rollen in het zand en je zag dat ze dat lekker vonden.

Mijn vraag is , hoe komt ze zo dunnig nu dan ?
Dat was wel het eerste wat me aan de foto opviel ?

De mensen van stal , hebben die Tinkers of andere rassen ?
Volgens mij moet je paard dit zoveel mogelijk zelf doen , verharen , maar kan ze je hulp goed gebruiken , met poetsen ......
Bij mij helpen de vogels ook al :+ trekken gewoon de haren er tussen uit en vliegen met bekjes vol naar hun "huisjes".

succes verder !

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 02:27

Zou ook gewoon nog eens een dierenarts laten komen.
Yentl heeft die luis toen gehad en hebben we als ik me goed kan heugen januari of februari nog moeten scheren. Omdat ze zo'n vilten vacht had dat de sebacil er niet door kwam.
En dat was geen pretje dus een wijs besluit dat je niet gaat scheren. Die heeft daarna overigens onder 250 grams gestaan en met de koude dagen onder een warmere deken.

Zou ook is behandelen tegen schimmel indien er ook rare plekken zijn. En hou rekening met zomer eczeem daar was ze toch gevoelig voor? Toevallig heeft de shet van mijn DA het ook en die kreeg nu ook weer last.

Let met de wormtest op dat je het in het warme deel van het seizoen doet anders heeft een mest test weinig zin. In de winter zijn wormen minder actief als in de zomer en zullen er dus minder resultaten uit de mest test komen. Daarnaast kun je niet alles met zo'n test zien dus ik zou haar voor de zekerheid 1x in het jaar of het voor of najaar uitgebreid ontwormen.

En let met de vitamine kuurtjes op 1 zo'n kuurtje doet bijna niets. Het lichaam gaat pas opnemen bij langere toediening. Vraag aan je veearts een goede kuur ik heb toen ook voor Yentl een fles gehad heb ik ongeveer een maand of 3 dagelijks zeker moeten geven en daaruit zag je echt verbetering. Die vitamine kuurtjes zijn leuk maar doen eigenlijk weinig tot niets.

En hoe vaak heb je met sebacil gewassen? Hou er rekening mee dat je warm water gebruikt dat dringt beter door de vacht heen. En toch zeker 3 weken lang 1x per week herhalen voor echt hardnekkige luis.
Hier heeft dat toen super geholpen bij Yentl.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 02:38

Diaz heeft last van (eiwit?) overgevoeligheid, niet van ZE, als ik het goed heb...

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 09:14

Klopt, al is het rond mugjestijd opletten..
Maar dat type jeuk is bij haar eerst manen en staart.. Luizen heeft ze niet

Maar goed nieuws, ook geen nieuwe plekken meer gebeten sinds dag 1 aangezien ze de hele dag in het zand rolt ;)
Ook heb ik gister weer emmers vacht weg kunnen kammen, en glimt haar vacht bij haar nek al weer!

Hopelijk gaat het zo door!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 09:20

ik denk dat ze meer geholpen is met een goede wormkuur,je paard ziet er niet goed uit.

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 09:29

ik zou nu zeker niet scheren de zomervacht is er al onder aan het groeien als je nu scheert beschadig je die echt heel erg want in januari scheren is al niet zo goed meer. ik zo gwn zo door gaan met die kam en dan evt. een dierenarts er naar laten kijken die het mis. met een klein plekje scheren al weet ;)
maar als je een kale pony wilt in de zomer moet je hem nu gaan scheren :P

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 10:18

Paarden met zomereczeem hebben altijd last van overgevoeligheid, zomereczeem ontstaat natuurlijk doordat iets wat niet goed functioneert in hun lichaam. (net zoals alle allergieën waar de een wel last van heeft en de ander niet)
Onderzoek heeft uitgewezen dat de kans groot is dat ZE ontstaat omdat iets niet goed gaat in de stofwisseling. Alle paarden worden in de zomer door mugjes gebeten slechts een gedeelte van de paarden krijgt jeuk en vaak ook behoorlijke jeuk. Het lichaam reageert in die gevallen allergisch op de stof die dat mugje inspuit. Andere paarden reageren daar niet op, maar het ligt niet aan de stof an sich maar aan het feit dat er iets niet goed functioneert in het lichaam van dat betreffende paard, anders hadden ze er geen last van.

Er zijn theorieën dat een te eiwitrijk of sowieso te rijk voedsel debet zou zijn aan die allergie, maar zover ik weet is dat niet officieel aangetoond ergens. Veel eczeempaardeneigenaren modderen wat aan, niemand ziet zijn paard graag met jeuk en iedereen zou graag hét middel tegen eczeem uitvinden. Helaas is dat nog niet uitgevonden. Anderen willen koste wat kost aantonen dat hun paard geen eczeem heeft.....
Eczeem is eczeem en het beste daartegen helpt nog steeds een eczeemdeken, die voorkomt dat het paard gebeten wordt en dat het stofje wat de mugjes inspuiten een allergische reactie kan veroorzaken.
Té rijke voeding is in onze ervaring met eczeempaarden, we hebben er zelf 2, inderdaad niet goed, maar ze moeten wel voldoende voeding en voedingsstoffen hebben ;-)

Zeker een jong paard in de groei heeft voldoende voedingsstoffen nodig.
Ik zie regelmatig foto’s van Diaz de revue passeren en als ik heel eerlijk ben: ze ziet er al geruime tijd niet echt gezond uit. Ze ziet er onderontwikkeld uit voor haar leeftijd in mijn visie (ze is 3 toch?) en is echt te mager en ze glanst niet. Allerlei preparaten en kruidenmengseltjes andere huisdoktermiddeltjes zullen haar waarschijnlijk niet veel goed doen, ze moet echt goed eten krijgen. Lekker het land in straks, grasjes zijn beter voor haar dan allerlei vitaminespuiten en andere supplementen. (uiteraard geldt bij op de weide staan wel dat ze met mate gras binnenkrijgen, niet 24 uur per dag as much as you can eat ;-) )
Gewoon gezond paardeneten, en genoeg; onbeperkt goed hooi of voordroog (geen oud hooi omdat dat beter zou zijn). Als ze in zo’n slechte conditie is krijgt ze alleen maar meer jeuk, juist een paard met zomereczeem moet een goede weerstand hebben, anders heeft ze straks alleen maar meer last.
En wordt ze regelmatig met een goed wormenmiddel ontwormd? (equest afgewisseld met equest pramox bijvoorbeeld)

Wie heeft de diagnose eiwitgevoeligheid eigenlijk gesteld? Een dierenarts? Of is dat een diagnose die van eigenaar op eigenaar is overgegaan en nooit echt door een dierenarts is gesteld.....
(Overigens is een bloedtest voor ZE ook niet betrouwbaar, meerdere dierenartsen hebben ons al verteld dat deze maar voor 50% betrouwbaar zijn, ook die in het buitenland, wat ze dus eigenlijk compleet onbetrouwbaar maakt, maar paardeneigenaren willen nou eenmaal heel graag horen dat een paard niet die vervelende eczeem heeft. Feit is dat heel veel paarden het helaas wel hebben, ik zelf gok er op dat de basis van ZE ergens bij inteelt ligt, maar dat is weer een ander verhaal.....)

En ook bij paracieten; niet zelf gaan doktoren, maar een goede dierenarts laten komen en deze een diagnose laten stellen, de dierenarts kan je een behandelplan geven. Er zijn verschillende pour-on middelen in de handel waarbij je je paard niet hoeft te wassen of scheren in de meeste gevallen, deze kan je dierenarts je voorschrijven, zou dus sowieso eerst een dierenarts laten komen voor je start met het behandelen van iets.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 10:57

Ik heb aan de lijve ondervonden dat eiwitten niet gaan..
Beetje gemaait gras in het najaar, en madam zwelt op.. wortels idem..
Even de wei op gaat dus helaas niet.

Ze is al bijna 4..

Ontwormen werd gedaan met die dure van €30,-.. geen idee hoe die heet.

Dierenarts komt dus nog.. maar zoals ik zei.. eerst even rust. :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:04

denk ook eens aan leverbot?
Het komt niet zo vaak voor maar je weet nooit.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 11:26

leverbot?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:28

ja....zou kunnen toch?

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:03

Gemaaid gras is sowieso niet goed voor paarden.
Eiwitallergie uit zich voor zover ik weet niet in opzwellen. Wat zwelt er dan precies op?

Dus als ik het goed begrijp komt Diaz nooit in het weiland?
Realiseer je dat er in ELK voer eiwit zit, ook in voordroog en hooi. Eiwit is een onderdeel van benodigde voeding en wat er niet wordt gebruikt wordt bij een gezond paard afgedreven door het lichaam en komt dus bij een gezond paard weer naar buiten.
Voor zover ik weet uit een eiwitallergie zich door bultjes op de huid. Deze wordt voornamelijk veroorzaakt door granen in bijvoorbeeld muesli.
Een teveel aan voedingsstoffen kunnen hoefbevangenheid en spierbevangenheid veroorzaken. Men dacht vroeger dat dit kwam door eiwitten, tegenwoordig zoekt men het in de suikers in voeding. Op verschillende fructaanwijzers die je op internet kunt vinden (o.a. bij paard natuurlijk) kun je zien hoe hoog het fructaangehalte is.
Eczeempaarden zijn vaak gevoeliger voor voeding, vooral rijke voeding, juist doordat er iets niet goed functioneert maar eiwitten zijn daarnaast ook noodzakelijke voedingsstoffen.
Eiwitten zorgen voor de enzymen die noodzakelijk zijn bij chemische processen in het lichaam, helpen de hormoonhuishouding, geven structuur aan hoeven, spieren, bindweefsel en vacht en zorgen voor het transporteren van stoffen van de ene naar de andere plek in het lichaam.

Heb je zelf de conclusie getrokken dat Diaz allergisch is voor eiwitten of heeft een dierenarts dat gedaan? Of heeft een van de vorige eigenaren deze diagnose al laten stellen door een dierenarts?

Ik zou, zeker bij dergelijke verdenkingen juist een dierenarts erbij roepen, zij hebben net wat meer kijk op hoe alles van binnen werkt of zou moeten werken, kunnen je adviseren m.b.t. voeding en aangeven of opzwellen komt door een eiwitallergie.
Door haar benodigde voedingsstoffen misschien te weinig te geven omdat je denkt dat dat gezonder voor haar is kun je juist veel schade aanrichten omdat ze niet binnenkrijgt wat ze nodig heeft.
Een reguliere dierenarts kan je adviseren en kijken of het inderdaad zo is dat Diaz bijvoorbeeld geen gras zou mogen. Ook paarden met eczeem die over het algemeen wat gevoeliger zijn voor een teveel aan eiwitten (juist omdat het daar van binnen niet helemaal goed werkt) kunnen vaak echt wel beperkt het land op. Nogmaals: juist voor paarden met eczeem is het belangrijk dat ze in een zo goed mogelijke conditie zijn en blijven, het beperken van de voeding neemt de jeuk niet weg, maar zorgt er enkel voor dat het paard in slechtere conditie is.
Diaz ziet er niet uit alsof ze een teveel aan voedingsstoffen binnenkrijgt....

Een onderzoekje door een dierenarts kost je paard geen energie of gewenning, ik zou persoonlijk niet een paar weken wachten voor ik haar zou laten nakijken of advies van een DA zou vragen, daarvoor hoeft ze niet gewend te zijn aan een nieuwe adres ;-)

edit: "zo'n dure" wormenkuur zal waarschijnlijk idd. Equest zijn geweest, deze is 3 maanden werkzaam, bij wormenkuren is het belangrijk een goed schema op te stellen. Je dierenarts kan je hierin ook adviseren (en zal je deze tegenwoordig op recept leveren). Equest wissel je over het algemeen af met Equest pramox en je geeft ze een van deze twee eens per 3 maanden. Het is wel belangrijk om bij te houden wanneer je wat hebt gegeven. Er zijn ook andere ontwormingsschema's en middelen natuurlijk.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:10

het eerste gedeelte van het topic kon ik je even niet volgens, je vraagt hier advies qua dekens enz.. meerdere zeggen 200gram opdoen en niet gaan wisselen snachts enz enz
maar eigenlijk lees ik dat je al wist wat je zou gaan doen, qua dekens, want je zou toch al je eigen gekochte deken op gaan doen.
als ik verder lees lees ik dat je toch maar niet gaat scheren, heel slim...
Maar je kan mij niet wijs maken dat diaz momenteel iets onder de leden heeft, dit is echt niet alleen van verhuizen/de rui/ of de eiwitten
ergens gaat het momenteel goed mis. Zodra er een da op het terrein is zou ik zeker blod laten afnemen voor onderzoek, het is balen nu met de rhino, maar eigenlijk zou ik daar zeker geen maanden mee wachten
vandaar ook dat ik zeg als die dan toch op stal is, want nu met die rhino moet je zo een da liever even niet op je terrein hebben ( althans hier komt al zo een ruime 2wkn niemand erop, wij zitten op 2km van de eerste off bevestigde stal met rhino, dus al die tijd al flink in de rats)

En toch he, ondanks dat ze eiwit problemen heeft zou ik er toch af en toe op het gras zien.
wie heeft die allergie vastgelegd, ook via bloedonderzoek??

ik wens je veel succes en doe iets met alle tips die hier gegeven worden

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:23

Ik heb zelf ervaren met Patrick die heeel veel te voorduren heeft gehad en nog echt wel door goed voer en overleg met regulieren da en holistishe da er weer beter uit is gaan zien......die zelfs van de zomer niet meer op gras kon en mocht.....ahfijn foto's bewijzen voor mij genoeg en het zal misschien ook per paard verschillen...
Patje van de zomer
Afbeelding

Patje recent
Afbeelding

Mijn advies laat een arts haar helemaal nakijken en overleg voor een goed voerbeleid voor haar.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:51

Diaz ziet er zoals bovenstaanden ook al opmerkte niet echt goed uit voor een 4 jarige.....weet niet wat ik er aan zie vanaf de foto maar ik heb ook bij deze fotoos weer zo een verdrietig gevoel....

Ik persoonlijk zou de dierenarts eerst eens bloed laten trekken en uitgebreid laten onderzoeken voordat je zou willen scheren,ontwormen of allerlei supplementen gaat geven
Denk ook zeker dat onbeperkt goed hooi,goede brok en niet in de laatste plaats een stabiele omgeving waar ze kan blijven staan erg goed zal zijn voor haar.

Heb haar altijd een beetje gevolgd op Bokt en er is al wat mee rondgeleurd in haar 4 jaar(niets te nadele overigens van de vorige of huidige eigenaren hoor!!!!! ....want denk dat iedereen het beste met Diaz voor heeft gehad of nog heeft) daarom denk ik zelf dat juist ook een blijvende omgeving voor haar erg goed zal werken.
Ze lijkt me namelijk een gevoelig meisje en als je koppie vol zit wil het lijf ook wel eens wat steken laten vallen.