Ik weet het even niet meer...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elieneke_1

Re: Ik weet het even niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:29

cursuus met hem doen
of verkopen het is beter zo

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:45

Ik wens je heel veel succes komende tijd :)!!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:11

Marleen ik denk dat her heel veel mensen met hetzelfde probleem lopen als jij.

Ook ik herken maar al te goed hoe je je voelt en Noor kan dat beamen..

Nu heb ik zelf wel een heel ander type paard als jij.
Adorno had al ernstige problemen toen hij bij mij kwam onder het zadel maar toch heb ik voor hem gekozen.
Hij kan enorm vluchten.

Ik heb met regelmaat naast hem gestaan met een hart wat bijna uit mijn keel klapte en op hem gehangen dat ik gewoonweg mezelf er niet toe kon zetten om mijn been over zijn rug te slaan.
Als ik me dan weer op de grond liet zakken was ik boos en verdrietig tegelijk op mezelf, waarom deed ik het niet gewoon??

Ook mijn paard is het liefste paard wat je je kan bedenken alleen hij is extreem moeilijk te peilen onder het zadel. Mede door mijn angst voor hem werd dit echt enorm versterkt! Ieder geluidje reageerde ik op waar hij ook op reageerde.

Heb zelfs hem aan wat mensen aangeboden als lange teugelpaard en er is iemand bij hem wezen kijken. Maar ik werd toen zo ontzettend misselijk bij het idee dat een ander de zorg over hem zou hebben.
Die mensen belde af en ik was opgelucht...
Ik had voor hem gekozen en dat moest ik waar maken.

Heb mezelf een ontzettende trap onder mijn hol gegeven en afspraken met mezelf gemaakt. Als je erop gaat dan ga je minimaal stappen, draven én galoperen.. en geen smoesjes tegen jezelf.
Dit heeft enorm geholpen. Door de vele kilometers maken wordt het paard wat je eens zo eng vond steeds vertrouwder ook al gebeurd er dan soms toch nog iets.

Gister was mijn paard bv weer enorm gespannen (had een softshelljasje aan wat geluid maakt) en hij was zeer onrustig met opstappen.. waar ik er eerder niet op durfde stapte ik nu gewoon op.. en zelfs nadat hij remloos aan de hol ging heb ik gewoon nog fijn kunnen rijden. Dit had ik mezelf een tijd geleden echt niet bedacht. Vind ik het nooit meer spannend? Ja natuurlijk wel maar door de kilometers die je samen maakt leer je er samen mee te dealen en kun je het oplossen. Het gevoel van controle laat je angsten afnemen.

Probeer echt een regelmaat in het rijden te nemen, longeer hem desnoods van te voren.
Maar ga er zeker 4/5x in de week op zitten en stel jezelf wel wat voor ogen. B.v. minimaal stap en draf allebei de kanten op. Het hoeft niet veel te zijn maar zorg dat je iets hebt waar je je aan vast kan houden.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 14:12

Ik moet mezelf ook een schop onder mijn hol gaan geven, niet op hem rijden in de winter en VD gaan doen is bij Miro echt geen optie, misschien met iemand die daar handig genoeg in is zal het vast helemaal goed gaan maar ik ben daar echt het type niet voor en zoals vele zeggen ga grondwerk doen maar het grondwerk gaat gewoon goed tis puur de combi kou, rijden en mijn angst.

Zoals Kelly al zegt ik moet mezelf een doel stellen en dat dan ook echt realiseren en nu heb ik zoiets van ach ik longeer hem wel en dan rij ik hem de volgende dag wel weer en dat stel ik keer op keer dan weer op en puntje bij paaltje rij ik alleen als Noor (Mindfields) in de bak sta want dan durf ik met enige spanning wel, dus nou ja tis een uitdaging maar het moet, geen excuses en smoesjes meer!

DorSer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:59

Kijk je wel eens naar de hondenfluisteraar Cesar Milan ?? Daar kun je heel veel van leren, want wat hij de eigenaars van honden leert met hun "probleemhonden" is heel herkenbaar naar paarden toe.
Hij legt iedere keer uit dat je zelf de juiste energie uit moet stralen, rust met leiderschap. Als je zelf angstig bent is dit natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Een tip die daar bij werkt (eigen ervaring met mijn haf die soms voor onze trekker kan mutsen) is het jezelf focussen. Focus je bijvoorbeeld op een bordje of pluk gras waar je naar toe rijdt, en verbeeld jezelf dat er verder niets is om je heen dan dat plukje gras waar je naar toe rijdt. En focus je op je oefening; ik wil nu draven maar dat moet in dit tempo zijn. Zo krijgt je paard ook vertrouwen in jou. Als jij een goede leider bent zal je paard je volgen.
Maar eerst zal je zelf een goede leider voor jezelf moeten zijn en jezelf dus leren focussen en ontspannen.
Een ander paard kan ook een schijnoplossing zijn, gebeurt er dan weer iets vervelends dan begint de ellende van voren af aan. Werk eerst aan jezelf, stel jezelf tot doel en niet hetgeen wat je paard moet doen.
Veel succes !

X2006DDHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:24

Hallo Marleen,

wat zit jij in een lastig paket, ik denk wel de nachtmerrie van elke paardenhouder...
Ik lees dit Topic net door en ik zie dat je goede tips ontvangen heb gekregen...

Een tips die ik je zou willen meegeven zijn:
-Probeer er achter te komen waar bij jou de angst ligt. (deze hebben meerdere mensen aan je gegeven zag ik)
-probeer wat vaker dingen te doen met je paard wat jij en wat hij leuk vind en waar jij je goed bij voelt.
-probeer daarna langszaam het e.e.a. op te bouwen, en probeer dit op een rustige en plezierige manier voor jou en je paard te doen.

Door steeds kleine dingen te herhalen waar jij je veilig bij voelt en waarbij jullie beiden plezier in hebben zal je zien dat je vertrouwen weer gaat opbouwen. Door kleine maar makkelijke/leuke dingen te doen ligt de druk bij jullie beiden niet hoog en kan je gewoon lekker even genieten i.p.v zorgen maken en piekkeren.

Ik begrijp dat het niet iets is wat je makkelijk doet maar het wel iets wat werkt, en zelf moet je natuurlijk kijken hoe je dit gaat invullen.
Jij weet het beste wat bij jou en je paard past om wat te doen.

in ieder geval veel sterkte! en nl succes.

ik hoop dat jullie hier beiden samen uitkomen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:26

Ai moeilijk.
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad. Op mijn ouwe dag besloot ik een Fries te kopen, dat leek me wel wat zo'n cool paard. ;)
Maar hmpf, ik had er eentje uitgezocht met turbo-aandrijving en 6 versnellingen.
3 jaar, dus zo groen als gras. Ben er in het begin ook hard afgevallen en was ineens alle vertrouwen kwijt. Toen heb ik hem een poosje door mijn instructeur laten rijden. Na 6 weken durfde ik er zelf weer op. Eerst met Thiedemann erom en met begeleiding. Het eerste jaar er alleen op gezeten als er iemand in de buurt was.
Inmiddels heb ik hem 4 jaar en kan er mee lezen en schrijven. (en geloof me, ik ben ook een reuzeschijterd ;) )

Uit jouw verhaal begrijp ik dat jij dat ook met jouw Haf kan. Alleen met rijden wil het in de winter niet zo lukken. Toch zegt Mindfields dat jullie wel bij elkaar passen. Ik zou op haar oordeel afgaan.... Hoe moeilijk het ook is. Als je wel graag wilt, dan moet het toch ook eens kunnen lukken.

Maar goed, ik weet ook dat je je 'bibbers' niet naar believen uit kunt zetten. Ik heb mezelf daar echter wel op getraind. Mezelf afvragen waarom er zenuwen waren en of dat terecht was. Op gegeven moment kon ik steeds beter relativeren.
Hoop dat jij dat ook kunt gaan doen. Zou zo zonde zijn om je paardje te verkopen omdat je zenuwachtig bent met rijden. Gewoon lekker bezighouden. Desnoods regelmatig onder begeleiding (van Noor?).

Succes.

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:03

Pff het is inderdaad een moeilijke keuze. Ik vind het knap van je dat je het nog een jaar met hem gaat proberen! Je gaat nu gelukkig de zomertijd in en ik hoop dat jullie nu vertrouwen in elkaar kunnen opbouwen. Ik ben zelf een hele tijd bang geweest op mijn eerste pony, maar na veel tranen heb ik mijn angst overwonnen.

Daarnaast vroeg ik mij af of jou paard s winters buiten komt? En is het misschien een optie om van voer te veranderen in de winter zodat hij minder fris wordt? (Ik weet dat dit met haflingers lastig is, omdat ze zonder krachtvoer al fris zijn, maar het is het proberen waard).
En misschien is het een optie dat je 's winters je paard even longeert voordat je gaat rijden zodat hij wat rustiger is voordat jij erop gaat. En als je echt bang bent misschien rijden aan de longe? Het gaat er namelijk om dat jullie samen verder komen en als jij je aan de longe prettiger voelt moet je dat gewoon doen.

Vergeet niet dat je paard elk jaar een jaartje ouder wordt dus waarschijnlijk ook rustiger. Hetgeen wat jou keuze zo moeilijk maakt is dat je je wel veilig voelt op een ander paard en dat je aan de andere kant weet dat jou paard geen rotzak is. Ik hoop dat jullie er samen uitkomen! Succes!

DorSer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:48

Hallo Marleen,
Je hebt veel tips gehad.............................maar hoe gaat het nou verder ??????? :Z

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 12:10

@ Cassini: voer is al veranderd hij staat op Marstall en daar doet hij het super op, ik blijf het voorlopig het ook met dit voer gewoon proberen want hij reageert altijd erg heftig op voer veranderingen en dan name qua gewicht toename dus dat vind ik niet zo fijn. Ik ben nu op zoek naar een stal waar hij overdag lekker buiten komt en dan ook in de winter maar dat is niet zo'n makkelijke opgave in de omgeving waar ik woon!

@dorser: mijn paard staat wegens privé omstandigheden tot mei ergens anders dus kan hem nog niet dagelijks zien, vanaf mei geef ik jullie een update want dat staat hij weer dichterbij huis en ga ik weer fulltime met hem aan de slag!

Sienna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:41

Marleen, veel succes met het overwinnen van jouw angst! In beperkte mate heb ik hetzelfde probleem. Op andere paarden durf ik vrij veel en vind ik het niet erg als ze schrikken. Bij mijn eigen paard heb ik liever dat ze heel rustig is. Er zijn al veel tips gegeven, maar de meeste hebben wel gelijk: het ligt in jouw handen (/hoofd). Het is misschien een domme tip, maar je kunt tijdens angstige momenten ook een liedje zingen, denken aan goede momenten in de zomer, je op een warm eiland wanen, ... Kortom gewoon denken aan andere positieve aspecten en eventjes die vervelende kou vergeten!

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 15:35

Even een kleine update. Ik heb besloten om Almiro te verkopen. Afgelopen maandag gereden en viel er toen weer heel gemeen vanaf. Eigenlijk had ik diezelfde avond zoiets van nou ja gewoon volgende keer weer opstappen en doorgaan maar na diverse gesprekken met vrienden en ouders en het gevoel dat ik het niet meer durf toch de knoop door gehakt en hij komt te koop te staan. In mijn ogen heb ik er alles aan gedaan om genoeg vertrouwen in hem te krijgen de afgelopen 2 jaar maar het is ons niet gegunt. Ik heb er vrede mee en of ik ooit nog aan paarden begin, voorlopig niet en als het wel zo is dan eentje die een stuk ongecomliceerder is dan Miertje.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:36

:oo .. wat zonde en jammer! ik hoop dat je erover heen komt.. heb je dit ook bij bijv manege paarden?

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:47

Zoek eens op Parelli - overcoming fear.
Ik denk dat je daar veel aan kunt hebben.

De kern zit er als het ware in dat je dingen moet van jezelf.
Je moet erop, je moet rijden maar je denkt al 's ochtends als je op staat: 'wat is de temperatuur? oh nee, het is maar 6 graden'. Ofwel: je bent er al mee bezig terwijl je nog helemaal niet rijdt.

Zoek het 'dode punt' voor jezelf op en daag die uit, maar push jezelf er niet overheen.
Dus: zadel je paard op. Denk je hierbij al steeds aan 'oh jee, straks moet ik erop', zadel hem dan weer af. (want je ging lekker toch niet rijden :D )
Net zo lang tot je kunt opzadelen zonder dat het angstige gevoel zich opbouwt.

Lukt dat, dan loop je met je paard naar de bak, opgetuigd en wel.
Zet een voet in de beugel en kijk eens of je op kunt stappen.
Hang je ernaast en krijg je dat nare gevoel? Stap weer op de grond, haal een paar x diep adem en ga nog eens in de beugel hangen.
Daarna paard weer op stal zetten en afzadelen. Je ging immers toch niet rijden. ;)

Kun je dit na verloop van tijd heel relaxt doen, dan ga je eens proberen of je in het zadel kunt gaan zitten, enz.

Denk dat je met deze opbouw dan tegen het einde van de eerst komende winter al vrij ver bent hoor! :D

Punt is: doorbreek je eigen patroon / gedachten! En 'moet' niet teveel van jezelf 'omdat het zo hoort'.

Succes!

Edit: ik zie dat je 2 posts hierboven schrijft dat je je paard gaat verkopen.
Ik vind het echt rot voor je. Sterkte. :(:)
Laatst bijgewerkt door Kyno op 06-04-12 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt