Triple V gaat hengsten vermarkten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:57

Amarie schreef:
Waarom hanteren de stamboeken niet de regeling geen betaling geen dekbwijs/papier.
Zoals aangegeven in de paardenkrant wordt het zo wel een hele commerciele en afstandelijke manier van handelen.

Als de hengstenhouder geen dekbewijs opstuurt, krijgt de fokker geen dek registratie dus geen papier.

Dus die onbetaalde dekkingen zullen weinig bij echte fokkers voorkomen. Zoals eerder gezegd vind ik het heel plausibel als hengsten houders zon voor af betaling vragen bij onbekenden of bekend malafide merriehouders, maar niet bij fokkers die ze kennen.

Amarie

Re: Triple V gaat hengsten vermarkten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:11

Nou niet opsturen dan.
de vergelijking werd in de PK gemaakt dat het volgens triple V gelijk staat aan een brood kopen bij de Albert Heijn, maar als ik brood koop dan heb ik dat brood al in handen en moet daar dan voor betalen.
Zodra de merrie gescand is en drachtig gebleken moet er i.m.o. betaald worden en dan pas het dekbewijs versturen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:16

s0173957 schreef:
s0173957 schreef:
Maar Nederlanders gaan graag naar jonge onbewezen hengsten, Duitsers en vooral Belgen doen dit praktisch nooit....

En de hengsten van bv Celle zijn allemaal zo 'goedkoop'.

Die goedkope prijzen zijn volgens mij enkel als je lid bent van het stamboek. Zo niet dan betaal je ook de volle pot.

Die tijd is wel voorbij in Celle van meer betalen..
De prijzen die op de site staan, zijn de werkelijke prijzen voor welke fokker ook..
Je betaald alleen 100 extra bij je eigen stamboek bij de registratie van het veulen, tenzij de hengst is erkend.

http://landgestuetcelle.de/cms/upload/p ... 1.2012.pdf

http://www.saechsische-gestuetsverwaltu ... -besamung/

http://www.neustaedter-gestuete.de/de/h ... _stationen

http://www.landgestuet.nrw.de/zuchtbere ... datenbank/

http://www.landgestuet-zweibruecken.de/index.php?id=7
Laatst bijgewerkt door ceasario op 14-02-12 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:17

Amarie schreef:
Nou niet opsturen dan.
de vergelijking werd in de PK gemaakt dat het volgens triple V gelijk staat aan een brood kopen bij de Albert Heijn, maar als ik brood koop dan heb ik dat brood al in handen en moet daar dan voor betalen.
Zodra de merrie gescand is en drachtig gebleken moet er i.m.o. betaald worden en dan pas het dekbewijs versturen.

In deze tijd waarin paarden aan hun lot over gelaten worden omdan men ze niet meer kan betalen, kan ik me voorstellen dat de regel gehanteerd wordt in sommige gevallen
Dat lijkt me prima ook voor het te beogen veulen dat op voorhand al weinig toekomst perspectief heeft.
Maar fokkers die al jaren fokken zijn zich bewust van de markt en zullen geen slechte merries met dure hengsten gaan dekken en het dekgeld niet betalen.
Juist nu selecteert iedereen met een beetje verstand niet op het dekgeld, maar eerder op de kwaliteit van de merrie.
Laatst bijgewerkt door sarabande op 14-02-12 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:19

In de paardenkrant stond ook dat een bepaalde hengst 300 dekkingen had gedaan en er nog maar 180 waren betaald. Ze moeten er natuurlijk ook van kunnen leven eh... Zij hebben ook veel kosten :)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:26

Umeo schreef:
In de paardenkrant stond ook dat een bepaalde hengst 300 dekkingen had gedaan en er nog maar 180 waren betaald. Ze moeten er natuurlijk ook van kunnen leven eh... Zij hebben ook veel kosten :)

Het grote probleem zit niet alleen bij die fokkers van niet betalen..maar bij de wederverkopers ( bekend onder de oude naam van Hengstenhouder)..van het sperma..
en die zwakke schakel heeft triple v er uit gegooid.. :(:)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:27

Umeo schreef:

Ik zie dat toch een beetje las mismanagement van de hengstenhouders zelf die zich meer in hun klanten zouden moeten verdiepen. Deze regel zal ze niet meer opleveren, omdat het bij de vaste, betalende klanten, slecht gaat vallen.
Het is gewoon niet de cultuur in Nederland om vooraf te betalen

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:32

sarabande schreef:
[Het is gewoon niet de cultuur in Nederland om vooraf te betalen

Daarom hebben de incassoburo's in Nederland meer dan 6 Miljard te goed.. Op de pof !! :(:)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:51

Wat Triple V doet is nog niet zo verkeerd maar dient aanpassing...

Het dekgeld dient betaald te worden, dat is buiten kijf.
Dus vooraf...geen probleem...Maaar...Je doet als fokker zaken rechtstreeks met Triple V...dus die is verantwoordelijk voor de kwaliteit en verzending van het Sperma... Om nu de verantwoordelijk ook bij de fokker te houden dient Triple V de gangbare commissies uit te betalen aan de fokker (250 -350 euro) en niet aan de inseminator..De fokker dient zelf een afspraak te maken met de inseminator cq Dierenarts..wat de kosten zijn..en die dient zijn werk goed te doen anders komt hij waarschijnlijk ook in een juridische discussie.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 14-02-12 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:52

ceasario schreef:
Daarom hebben de incassoburo's in Nederland meer dan 6 Miljard te goed.. Op de pof !! :(:)

Incassobureau's hebben helemaal niets te goed, die komen vaak totaal onterecht in actie en zouden zorgvuldiger hun opdrachten moeten nachecken, maar dat kost geld.
En het is totaal off topic hier wat er buiten de hengstenhouderij aan geld innen gebeurt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:54

Voel je je aangesproken ...Incassoburo's/ deurwaarders hebben hier in dit topic wel van doen. !!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:57

De paar keren dat ik ooit in het verleden met een incasso bureau van doen had heb ik nooit een cent betaald, ik verwijs je naar topics hier over op Bokt waar mensen die zich niet laten intimideren dezelfde ervaring hebben.
Dit is een heel andere kwestie, een fokker wil niet met een bureau van doen hebben, die wil met de hengstenhouder overleggen, en niet alleen over geld maar in de eerste plaats over de hengst, de merrie en de combinatie, dus afgezien van het vooraf betalen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:58

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:03

Ja en dat wisten we al en onderschrijft mijn stelling dat de fokkers met de hengstenhouders willen overleggen en niet met degene die wel eigenaar is maar niets met de fokkers te maken heeft

Het rare van dat artikel is dat degene die al het werk al jaren doet, in dit geval de Dalhoeve, niet klaagt maar het juist een verkeerde maatregel vindt.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:07

ceasario schreef:

Dus vooraf...geen probleem...Maaar...Je doet als fokker zaken rechtstreeks met Triple V...dus die is verantwoordelijk voor de kwaliteit en verzending van het Sperma... Om nu de verantwoordelijk ook bij de fokker te houden dient Triple V de gangbare commissies uit te betalen aan de fokker (250 -350 euro) en niet aan de inseminator..De fokker dient zelf een afspraak te maken met de inseminator cq Dierenarts..wat de kosten zijn..en die dient zijn werk goed te doen anders komt hij waarschijnlijk ook in een juridische discussie.

Er moet toch een manier zijn het te regelen zonder zo'n bureau.
Begreep van de Dakhoeve dat hij dit voorstel (vooraf betalen) vorig jaar ook gedaan had maar dat daar door de eigenaar niet op in werd gegaan.
En waarom geen quantum korting bij meerdere merrie's dat gebeurd in het "normale" leven toch ook.

Het gemak van zo'n bureau dient de hengsteneingenaren en niet de hengstenhouders en de fokkers.
Kan me voorstellen dat Broere niet op zijn geld wil wachten maar dat kan anders geregeld worden dan zo.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:10

sarabande schreef:
Het rare van dat artikel is dat degene die al het werk al jaren doet, in dit geval de Dalhoeve, niet klaagt maar het juist een verkeerde maatregel vindt.

Dat is altijd als men een sector gaat saneren..of wanneer een bedrijf anders op de klant moet in gaan spelen..
Kijk maar dagelijks om je heen..

Amarie schreef:
Kan me voorstellen dat Broere niet op zijn geld wil wachten maar dat kan anders geregeld worden dan zo.

ceasario schreef:

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:15

Verandering is niet altijd verbetering en gezien de zware tijden waarin de paardenwereld zich bevindt is dit niet de meest juiste stap.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:17

Amarie schreef:
Verandering is niet altijd verbetering en gezien de zware tijden waarin de paardenwereld zich bevindt is dit niet de meest juiste stap.

Paarden genoeg. :+

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:18

Amarie schreef:

Ik denk dat Broere er zo achter gaat komen dat hij nu niet alleen geen geld meer krijgt van een paar wanbetalers, maar bijna niets meer en dan moet hij het bureau ook nog betalen :D :D

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:21

Ik denk dat Broere en veel van die eigen "sponsors" is gaan tellen wat zijn eigen toko kost. :o
Was ook bij Euro-com.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:59

Ik ben " nieuw" in het wereldje van de hengstenhouderij en als hengsteneigenaar krijg ik dit jaar, hopelijk, ook te maken met o.a. De betalingen van de dekdienst van mijn hengst. De afspraak zoals deze er nu ligt en de voorwaarden en structuur zoals de bond van hengstenhouders heeft neergelegd kan ik mij in vinden en de dekkingen die voortkomen uit mijn hengst zullen dan ook in wederzijds vertrouwen worden afgewikkeld. Dus ook de betaling van het dekgeld. Nu is het natuurlijk niet zo dat ik 200 dekkingen verwacht en heb ik maar 1 ggk dekhengst. Ik kan mij anderszijds wel voorstellen als je een hengstenhouder bent met meerdere hengsten en dus ook meerdere dekkingen het hele administratieve verhaal wilt uitbesteden en dat dit dan ook op een zakelijke maniere gebeurt door tussenkomen van een " bureau" ... Om vervolgens helemaal de instelling te hebben dat er vooraf betaald moet gaan worden vind ik afdoen aan de hele fokkerij. Beiden partijen hebben te maken met risico's dus beiden partijen mogen een deel op zich nemen, wellicht inderdaad een percentage betalen 14 dagen nadat de dekking heeft plaatsgevonden en de rest bij een succesvolle dracht. Helemaal achteraf betalen vind ik ook niet reeel want een doodgeboren veulen hoeft niet voor rekening te komen van de hengstenhouder daar meerdere factoren daar een rol in. Ik denk dan ook dat deze actie er een is geweest met een te zakelijke inslag en dat op termijn dit niet gaat werken bij de grote groep fokkers. Samen hebben we toch één doel en dit is weer zo'n actie die niet ten goede komt van de verhouding tussen fokker en hengstenhouder..

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:36

Precies Montignac.
Wens je veel succes het komende seizoen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:39

Montignac schreef:
Samen hebben we toch één doel en dit is weer zo'n actie die niet ten goede komt van de verhouding tussen fokker en hengstenhouder..

Dit is de juiste omschrijving, daar gaat het om

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:11

Montignac schreef:
Beiden partijen hebben te maken met risico's dus beiden partijen mogen een deel op zich nemen, wellicht inderdaad een percentage betalen 14 dagen nadat de dekking heeft plaatsgevonden en de rest bij een succesvolle dracht...

Daar ontbreekt het vaak aan ..duidelijkheid..!!
In een dekadvertentie hoort duidelijk te staan wat kost het en wat en wanneer betaal ik..
Ook bij jouw is dat niet te vinden...behalve dat je begint met 450 dekgeld om uiteindelijk zo'n 570 euro te betalen op een ander station en verder zie je niet wat kost als de merrie terug komt....
Het geeft zoveel ruimte dat je vraagt voor handjeklap... :j

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:19

Ceasario, uhm hoe kom je aan die €570,- . Dekgeld van chablis is € 450,- mocht ik sperma moeten verzenden dan komt er €75,- bij. dat komt op €525,- voor de rest zijn de voorwaarden van de bond van hengstenhouders van toepassing, die staan op internet. Daarin staat meer info over gustreductie etc.