Andalusiër té temperamentvol tijdens het rijden. TIPS ??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_Taco

Re: Andalusiër té temperamentvol tijdens het rijden. TIPS ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:19

Je kunt hier beter een rijfilmpje plaatsen.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:43

Hmmm tijdens een trektocht in Spanje kreeg ik een jonge PRE toegewezen. Typische PRE, heel barok, heel gevoelig en heerlijk om te rijden. Maar de eerste dag pakte ik hem echt helemaal verkeerd aan. Het ging op zich eerste paar uur prima hoewel ik kon voelen dat het een pittig dier was...heel erg aan de teugel lopen terwijl ik hem nauwelijks oppakte, showen etc.
Tweede gedeelte van de dag ging hij dus helemaal uit zijn stekker....ik moest natuurlijk gewoon meerijden met de groep en die gingen een heel stuk draven. Nou hij weigerde....hij wilde alleen nog maar galopperen en werd daar heel erg opgewonden en onrustig van. Ik probeerde hem tegen te houden, stom natuurlijk. Hij galoppeerde constant op zijn plaats waardoor ik achter kwam te liggen op de groep. Toen gingen we inhalen en toen zette hij een giga rengalop in waardoor ik er bijna naast lag....
Alle trucs die normaal werken bij "nederlandse" paarden werkten gewoon niet.
De instructeur daar zag het allemaal gebeuren dus die heeft me even wat dingen uitgelegd:
Ten eerste als je een typische PRE tegenhoud met de teugel en vooruit probeert te drijven (opsluiten) dan komen ze omhoog...op de plaats galopperen, stijgeren etc....iig niet vooruit.
Ten tweede je moet ze vooral rijden op je zit en je been en de teugel een beetje met rust laten...dan gaan ze als het goed is gewoon naar voren en normaal draven etc.
Goed dag twee, ik helemaal benauwd natuurlijk. Ik moest echt even mezelf dwingen hem los te laten en hem meer been te geven omdat ik bang was dat ik weer een rengalop voor mijn kiezen zou krijgen.
Nou dat was dus de truc..flink benen geven, goed diep zitten en hem van voren ruimte geven. Toen begon hij dus te lopen zoals ze horen te lopen, heerlijk ontspannen, nomale draf, mooie ruime galop..echt geweldig.
Dat was even een goed lesje paardrijden wat ik daar kreeg en wat ik eigenlijk op mijn manege nooit zo heb geleerd. Dus alles op de zit eigenlijk en het paard van voren ruimte en vertrouwen geven.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:17

bethje31 schreef:
Hmmm tijdens een trektocht in Spanje kreeg ik een jonge PRE toegewezen. Typische PRE, heel barok, heel gevoelig en heerlijk om te rijden. Maar de eerste dag pakte ik hem echt helemaal verkeerd aan. Het ging op zich eerste paar uur prima hoewel ik kon voelen dat het een pittig dier was...heel erg aan de teugel lopen terwijl ik hem nauwelijks oppakte, showen etc.
Tweede gedeelte van de dag ging hij dus helemaal uit zijn stekker....ik moest natuurlijk gewoon meerijden met de groep en die gingen een heel stuk draven. Nou hij weigerde....hij wilde alleen nog maar galopperen en werd daar heel erg opgewonden en onrustig van. Ik probeerde hem tegen te houden, stom natuurlijk. Hij galoppeerde constant op zijn plaats waardoor ik achter kwam te liggen op de groep. Toen gingen we inhalen en toen zette hij een giga rengalop in waardoor ik er bijna naast lag....
Alle trucs die normaal werken bij "nederlandse" paarden werkten gewoon niet.
De instructeur daar zag het allemaal gebeuren dus die heeft me even wat dingen uitgelegd:
Ten eerste als je een typische PRE tegenhoud met de teugel en vooruit probeert te drijven (opsluiten) dan komen ze omhoog...op de plaats galopperen, stijgeren etc....iig niet vooruit.
Ten tweede je moet ze vooral rijden op je zit en je been en de teugel een beetje met rust laten...dan gaan ze als het goed is gewoon naar voren en normaal draven etc.
Goed dag twee, ik helemaal benauwd natuurlijk. Ik moest echt even mezelf dwingen hem los te laten en hem meer been te geven omdat ik bang was dat ik weer een rengalop voor mijn kiezen zou krijgen.
Nou dat was dus de truc..flink benen geven, goed diep zitten en hem van voren ruimte geven. Toen begon hij dus te lopen zoals ze horen te lopen, heerlijk ontspannen, nomale draf, mooie ruime galop..echt geweldig.
Dat was even een goed lesje paardrijden wat ik daar kreeg en wat ik eigenlijk op mijn manege nooit zo heb geleerd. Dus alles op de zit eigenlijk en het paard van voren ruimte en vertrouwen geven.

Dit is dus wat ik bedoelde , wij hebben hier verschillende PRE,s en veel mensen die les komen nemen(en al gereden hebben)of een paard komen kopen hebben dus hetzelfde als wat jij ook uitlegd daarom denk ik zelf ook dat het probleem ligt bij de zit, been en teugelgebruik van TS maar goed is moeilijk oordelen zonder filmpje.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 16:39

Dit is een filmpje van hem.
Dit is wel van september een recenter heb ik niet.
Hier kan je wel duidelijk zien denk ik dat hij probeerd onder mij uit te lopen.
Ook heeft hij de neiging van als ik stap dat hij zelf terug in draf wilt.
Ik weet dat mijn zit en benen echt zo slecht zijn |o
http://www.youtube.com/watch?v=QEGY7Dq2x9s

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:46

Je geeft hem totaal geen leiding.. hij heeft geen idee wat te doen!

Op 2.05m ga je hem wat vertellen (omdat je een overgang wilt maken) en kijk eens hoe rustig hij daar draaft ... dat moet je vasthouden...
Daar moet hij al de tijd draven. Dan gaat de voorkant ook wel zakken als hij balans heeft gevonden.

Maar in dat harde tempo gaat hij nooit balans krijgen.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 16:53

Ik weet dat ik in dit filmpje de teugels te los laat :(
Maar als ik mijn teugels bijneem wilt die ook meestal nog zo drammerig draven.
Als ik doorzit gaat het meestal wel beter en is hij rustiger :)
Ik ga dus hele korte stukjes draven en veel stappen :)

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:55

ten eerste als jij bent zoals jij je verhaal vertelt, dan ben je een warrig persoon. dat straalt meteen door naar je paard. aangezien het een spaans ras betreft pikt deze dat meteen op, die zijn gevoeliger daarvoor.
ten tweede met de stoelzit die je hebt kan je het paard ook niet makkelijk terug rijden met je zit. dus probeer daar aan te werken (spreek uit ervaring)

het is verrekte lastig een spaans paard correct te rijden, aangezien het heel anders rijden is.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 16:59

Sorry dat ik alles zo verwarrend zeg en uitleg --"
Zo ben ik normaal helemaal niet.
Ik probeer echt veel op mijn benen te letten en hem vanvoor (meer) vrij te laten.
Mijn beugels heb ik nu ook langer.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:02

het is niet alleen je benen, maar je hele zit....

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 17:04

Jaa daar probeer ik ook op te letten.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:07

niet op letten, maar actief aan werken. en ik weet hoe rot het is, want ik zit zelf niet veel beter :+ ;)

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 17:12

Okee ;) Na verloop van tijd zal het wel beteren, heb heel veel goede tips en adviezen meegekregen in dit topic :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:12

Waarom gooi je hem zo los van voren? Probeer zo snel mogelijk les te nemen want dit gaat zo niet goed komen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:25

furioso schreef:
Ik weet dat ik in dit filmpje de teugels te los laat :(
Maar als ik mijn teugels bijneem wilt die ook meestal nog zo drammerig draven.
Als ik doorzit gaat het meestal wel beter en is hij rustiger :)
Ik ga dus hele korte stukjes draven en veel stappen :)

Het gaat er niet om dat je de teugels los laat en er bij moet nemen. Je hebt een los/vast contact. Ene moment waslijnen, andere moment vast. Je hand toont niet onrustig, geef het paard dus gelegenheid om aan te leunen daarop.

Dat ie rustiger wordt als je doorzit is niet zo vreemd. Zoals Ariebombarie al zegt heb je een stoelzit en kan je niet makkelijk lichtrijden.

Bethje31 en Jus geven het al aan: een Spaans paard moet je anders rijden dan je hier gewend bent. Veel meer ontspanning, niet de handrem aantrekken (dan worden ze vaak juist heet). Daarom raad ik je nogmaals aan om een klassiek georiënteerde instructeur te zoeken.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:55

Hij rent de hele tijd in stap en draf , je klapt terug in de draf op een verkeerd punt van het zadel mede omdat het zadel naar achter kantelt , veel te lange teugel dat wil niet zeggen dat je een korte teugel moet nemen en gaan hangen dan drukt hij zijn rug weg en zet zijn hals andersom (wat je op het filmpje duidelijk kan zien), paard loopt totaal niet recht. Het is dus eigenlijk heel normaal dat hij gaat rennen in galop , het lijk me wel een fijn paard om mee te werken dus als je goed les neemt zal het wel lukken. paard is nog erg groen en jij eigenlijk ook :D

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 21:59

Hij is zeker een heel leuk paard om mee te werken :)
Zoals ik al een paar reacties eerder zei ga ik het rijden even laten rusten en hem sterker laten worden,en spiertjes kweken voor dat ik er weer opkruip ;)

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:19

Het zijn niet zijn spieren die eraan moeten komen. Het is echt je zit. Je zwaartepunt ligt te ver naar achteren. Kijk maar eens goed naar je filmpje jij zit bijna op de lepel dus belast je hem verkeerd. Ik zou ook gaan rennen als ik druk in mijn lendenen voel. Je benen moeten wat terug en jij moet meer voorin je zadel gaan zitten. Ik betwijfel echter of dat zo lukt, misschien toch een andere zadelmaker een keer laten kijken.

Ik ben het met de anderen eens dat het een leuk dier is en volgens mij kan ie ook best lopen, maar dit komt nu niet zo uit de verf. Heel veel plezier met hem.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 22:27

Het filmpje is ook al van september.
Na het zien van dit filmpje ben ik ook echt gaan beseffen dat dit verkeerd is en mijn zit is echt wel verbeterd :)
Aan de longe kan hij zeker goed lopen :Y)
Daarom wil ik met hem weer eerst longeren enzo zo dat hij dan ook rustiger is/wordt voor ik hem terug rijd :)

yasmintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:10

furioso schreef:
Op de Lrv zeiden ze ook al dat hij zijn achterbenen niet goed onder zijn lichaam brengt.
Maar ik ga hem niet meer rijden en alleen longeren om ervoor te zorgen dat zijn achterhand er beter onderkomt en hij meer spiertjes bijkrijgt en hij rustiger kan lopen :)
Anders zal ik van de week een filmpje maken tijdens het longeren ? :)
en zijn oren draait hij naar alle kanten tijdens het rijden, op de weide, tijdens die shoot,...
En op die foto inderdaad daar staat die heel raar op (heb hem even terug bekeken) Denk wel dat het ligt aan de hoek waarin de foto genomen is :)

Zou idd kunnen.
Doe maar, ben benieuwd.

groetjes

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 01:33

furioso schreef:
Het filmpje is ook al van september.
Na het zien van dit filmpje ben ik ook echt gaan beseffen dat dit verkeerd is en mijn zit is echt wel verbeterd :)
Aan de longe kan hij zeker goed lopen :Y)
Daarom wil ik met hem weer eerst longeren enzo zo dat hij dan ook rustiger is/wordt voor ik hem terug rijd :)

heb je ook wat aan je zadel gedaan?
want die ligt echt niet goed, waardoor jij ook zelf zo moeilijk goed kan zitten.
Jammer dat je net niet dichterbij woont anders had ik je wel geholpen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 02:02

Wat goed van je dat je hulp vraagt via dit topic en ook nog een filmpje durft te plaatsen! +:)+
Mijn eerste paard rende ook zo... (trouwens niet Spaans) Ik heb het ook opgelost met de juiste lesgever. En inderdaad, door hem meer en vooral beter aan het werk te zetten kreeg ik ook tempocontrole. :j Ook moet je wel blijven rijden. Je paard gaat zelf ook ervaren dat hij fijn kan lopen in de juiste houding. Dat hij je beter kan dragen en ook zo zijn ontspanning op kan zoeken. Voor hem en voor jou is het een gevoel wat jullie beiden nog moeten ervaren. Maar als je dat eenmaal hebt, dan kun je het ook steeds makkelijker steeds weer opzoeken.

Ik kan je niets anders aanraden dan echt op zoek te gaan naar iemand die je op een fijne manier kan lesgeven. Heel veel succes.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 09:57

Jaa ik ga me een goede lesgever zoeken vanaf ik niet meer ziek ben (griep) :)
En oke jaa zal ook rijden :Y)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:14

TS mooi dier zeg! Maar je kan nog zien dat het een jonkie is.
Dapper om een filmpje erop te zetten!
He maar ik denk dat je best hem iets meer kunt oppakken van voren zolang je hand soepel blijft. Soms ziet het eruit alsof je je hand een beetje vastzet en daar worden dit soort paarden ook heet van.
En hij draaft inderdaad heel hard...truc is dat hij moet gaan verzamelen. Heb je wel eens geprobeerd bewust langzamer dan hij loopt te gaan lichtrijden...dus niet zijn tempo aannemen maar gaan lichtrijden in het tempo dat jij wil. Probeer je voor te stellen dat je 100 kilo weegt en heel rustig gaan lichtrijden, eigenlijk net ietsje langzamer dan zijn tempo.
Verder zouden je benen wat langer kunnen en meer aan de paard aan het paard kunnen houden.
En ik denk dat het een goed idee zou zijn om eens wat lessen te krijgen van iemand met kennis van PRE's en klassieke rijkunst.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 12:40

langzamer lichtrijden dan hij loopt doe ik nu wel hoor ;) en jaa hij wordt dan meestal rustiger en gaat ook rustiger draven :)
en ik probeer ook om mijn handen niet zo te gaan vastzetten, de lesgever van de lrv had me de vorige keer (november denk ik) heel erg geholpen door me echt bewust te maken dat ik hem vanvoor losser moet laten omdat ik eigelijk schrik had dat Furioso onder me uit ging lopen. Dit was dus eigenlijk een probleem door mij want ik hield hem zo hard vast dat hij daardoor zo ging drammen en inderdaad daarna als ik hem losser liet liep hij veel beter :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:51

maar er zit iets tussen losser en los gooien.