Fokkerij: Maak ik me als enige hier zorgen om?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:32

piezze schreef:
Verbeter de wereld, begin bij jezelf zou ik daarom zeggen. Dat is ook het enige waar je invloed op hebt, bij wat je zelf koopt.
Ik denk dat de normale rassen als haflinger, gelderse, friezen etc. niet te gek veranderd hoeven worden, ze waren goed zoals ze waren. Het vroegere Basispaard was prima, braaf envoudig en niet luxe en geen uitblinker in iets, maar prima geschikt om mee te beginnen.

Ik zal zelf nooit of te nimmer een sportief ogende haf, fjord, tinker of wat dan ook kopen. Ik val op koudbloeden juist omdat ze zijn zoals ze van oorsprong zijn.
Als ik een barbiepaard wilde, kocht ik wel een arabiertje of iets dergelijks

Nee, ik wil een koudbloed vanwege dat specifieke uiterlijk en de bijbehorende karaktertrekken
En ja, daar hou ik mij aan.
Ik zou zeggen... kijk naar Hälga, mijn merrie. Een Noordzweedse koudbloedmerrie
De Noordzweed is hier overigens gelukkig nog niet 'gemoderniseerd'

stoffel

Re: Fokkerij: Maak ik me als enige hier zorgen om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:33

volgens sommigen hier wordt er in de KWPN fokkerij te veel de nadruk gelegt op de topsport en te weinig op de recreatie, maar ga voordat je met deze loze kreten begint te gooien eens naar de KWPN site en zoek daar eens op wat het FOKDOEL van dit stamboek is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:36

stoffel schreef:
volgens sommigen hier wordt er in de KWPN fokkerij te veel de nadruk gelegt op de topsport en te weinig op de recreatie, maar ga voordat je met deze loze kreten begint te gooien eens naar de KWPN site en zoek daar eens op wat het FOKDOEL van dit stamboek is.

Welke van de vier?? ;)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:38

de helft

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:40

Wat ik bedoel is dat voor die mensen die een brave willen er ook wat te vinden is bij het KWPN.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 23:29

Langcara schreef:
ismy schreef:
dat snap ik ook nog steeds niet..
voor sommigen is het een hobby.

Voor mij is het ook een hobby. Maar wel een die betaalbaar moet staan en mogelijk.
En áls ik dan fok, doe ik het met een hele goede merrie met goede bloedlijnen. Maar dan nog laat ik haar gust. De manier waarop mensen bieden is gewoon schandalig en erbarmelijk.
Als ik al fok, wil ik het veulen kunnen aanhouden. Het laatste veulen dat ik met haar gefokt hebt wordt dit jaar 2. En die is nog steeds in mijn bezit.

Dan vind ik dat je erg goed bezig bent! Daar kunnen mensen wel een voorbeeld van nemen vind ik :o

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:14

Dat doet bijna iedere fokker.
Ik fok ook met een merrie met een zeer goede moederlijn. De merrie is gezond en heeft een exterieurpredikaat. We zijn nu bezig om haar een sportpredikaat te laten krijgen opdat ze Sport Keur dressuur is. De merrie is een Gelderse...veelzijdig met een goed karakter.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 13:15

[VN] Groot alarm om paardenleed in Nederland En wat vinden wij bokkers hiervan? Tuurlijk overdrijft de dierenbescherming wel een beetje met als het over modder gaat. Maar ik ken er genoeg die paarden hebben en er te weinig van af weten..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:23

Wat heeft dat met fokkerij te maken?

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:47

ergens heeft dat artikel wel met fokkerij te maken. Immers is er de laatste jaren veel lukraak gefokt (vermeerderd) waardoor iedere idioot die paarden wel leuk vind maar geen verstand er een heeft weten te kopen en zijn alle stukkies land ingebruik genomen door deze mensen.
Helaas is nu bij velen het geld voor echt goede verzorging op door o.a de recessie en raken hier nu de "overtollige' paarden er de dupe van.
Paarden die ooit zijn gefokt uit een ooohh zoo leuk een veulentje bij mijn merrie zijn het gros van de dieren die nu in beslag genomen worden, leuke paarden zonder papieren, van de hengst van de buurman

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:53

Ohh zo..op zich waar.

Tja dekken met papierloze paarden zie ik niet als fokken. Dat is wat ik onder vermeerderen versta.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:58

NatasjavE schreef:
Ohh zo..op zich waar.

Tja dekken met papierloze paarden zie ik niet als fokken. Dat is wat ik onder vermeerderen versta.

Opzich gaat het daar hier niet over, die discussie komt tevaak hierzo opgang.

Mijn ervaring is dat er zeker veel informatie is bij fokkers en paarden liefhebbers over karakter en aanleg van hengsten.
Zo ervaar je vaak dat mensen een voorkeur hebben voor bepaalde bloedlijn (hengsten en merrie stammen).
Er zijn ook hengsten die bekend staan om 'mindere karakters', maar worden toch zeker gewoon gebruikt.
Probeem zou ook kunnen zijn dat niet de juiste paarden bij de juiste mensen terecht komen.
Iemand die net een overgang maakt van de ponys naar de paarden, toch nog wat angstig is en een paard aanschaft die even zo onzeker is, als simpel voorbeeld. Voorbeelden die je allemaal zou kunnen bedenken. Net als relaties bij mensen, waarvan je vaak achter af het ook al wel geweten had.
In 2011 zijn 26% later bijgesteld naar meer dan 10% minder veulens gefokt en dat zijn nog gedekte merrie's in 2010, net voor de crisis.
Heel voorzichtig kun je de balans opmaken dat ook in 2012, nog eens zal verminderen.
Denk ook dat er in verhouding veel bewuster word gefokt.
Tevens zijn er voldoende lieve en fijne paarden, ondervind zelf geen problemen deze te vinden.

Zie dus geen reden om me zorgen te makken over de fokkerij :D

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:00

Als heel Nederland nou een jaar lang een fokverbod krijgt :P
Dan missen ze wel een jaargang op keuringen...
Maar zoiets lijkt mij wel wat :j

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 15:06

ja of je fokt de helft minder? een heel fokverbod vind ik erg overdreven en dan zal er wel eens wat mis kunnen gaan. En niet alleen nl heeft er last van.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:15

De markt reguleert zichzelf.
De echte broodfokkers haken bij deze prijzen af... er zal vanzelf minder 'gefokt' worden.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:42

Dees schreef:
De markt reguleert zichzelf.
De echte broodfokkers haken bij deze prijzen af... er zal vanzelf minder 'gefokt' worden.

de broodfokkers schakelen nu weer over naar honden, die passen ook in paardenstallen en leveren per saldo meer op. (niet te serieus nemen, al zit er een kleine kern van waarheid in)

Zo goed als alle stamboeken zien voor dit jaar een daling in het aantal veulens wat geboren moet worden. Meeste stamboeken zullen ook dit jaar te maken krijgen met minder dekkingen dan voorheen.

Een fokverbod van een jaar is zinloos, dit lost geen enkel probleem op, dat verplaatst zich dan alleen een jaar.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:14

heb mijn bedenkingen over of er werkelijk broodfokkers zoals ze genoemd worden bestaan. Ook is het eventueel de vraag hoe groot die groep is. Misschien is het ook eens goed om juist te zeggen hoe succesvol we zijn in de fokkerij hier in nederland. Paarden die hier gefokt zijn van verschillende rassen en hun behaalde resultaten. We doen het dus erg goed :D

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:19

Bij paarden is ook geen sprake van broodfokken. De kosten zijn dermate hoog dat je heel snel verlies boekt. En dat is ook aan de orde.
Zelfs ik, als ik met mijn merrie fok die ster, prok en ibop is, die uit bewezen bloedlijnen komt, waarvan de eerstgeborene hier mee sprong bij het CSI Geesteren, kan het veulen niet voor een redelijke prijs verkopen zodat ik tenMINSTE uit de kosten kom.

Dus dan fok ik gewoon niet! Ik heb geen zin om mezelf financieel in de vingers te snijden.
en mensen fokken in de regel wel met een merrie die gezond is, want ze betalen ook het dekgeld van een navenante hengst. Dus is er van broodfokken geen sprake meer.

Sommige fokkers mogen echter wat kritischer zijn naar hun merrie. Ook al heeft een merrie papieren en is ze gezond, de markt stelt hoge eisen omdat er meer aanbod is dan vraag. Fokken met zomaar een merrie is geld wegsmijten.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:28

Kijk dat bedoel ik ook :D
Langcara schreef:
.
Zelfs ik, als ik met mijn merrie fok die ster, prok en ibop is, die uit bewezen bloedlijnen komt, waarvan de eerstgeborene hier mee sprong bij het CSI Geesteren, kan het veulen niet voor een redelijke prijs verkopen zodat ik tenMINSTE uit de kosten kom.

Dat is zeker waarheid, een veulen verkopen is ook niet meer echt meer in de regel gunstig. Daarin tegen is het investeren in je veulen naar paard en opleiden klasseren etc. wel een veel grotere groep die belangstelling heeft t.a.v. een veulen. Ook daar kan het financieel gustig zijn, wel fijn als je dat zelf vanuit een luxe kunt doen. :D

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:32

En dat wil ik ook graag. Ik zou sowieso veel liever een veulen aan willen houden om het te zien uitgroeien. Maar ik heb nu 2 kleine ponies, een oud paard met pensioen, mijn stermerrie dus, en dan nog een dochter van haar van 2, en nog een andalusiermerrie van een kleine 3 jaar.

Ik voel er niets voor om een van die paarden weg te doen. De oude pony wil niemand hebben, mijn oude ruin die hier gepensioneerd staat ook niet, en de andalusier is een heel fijn dier, die wil ik ook niet kwijt, en die dochter van mijn merrie natuurlijk ook niet. En mijn merrie zelf al helemáál niet. Ik zit qua aantal aan mijn tax. Pas als een van de andere dieren er niet meer zijn, waarschijnlijk een van de twee oudsten, kan ik mogelijk weer eens denken aan fokken met mijn merrie. Want een veulen fokken voor de verkoop dat gaat hem niet worden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 09:20

Waarom kunnen er wel pony's meedraaien in de topsport die voornamelijk op karakter gefokt worden? Er moet immers een kind op rijden.

En ooit was de dressuur er voor het paard, dat heeft niets te maken met de hoeveelheid spectakel, maar met het leren en kunnen dragen van het gewicht van de ruiter. Zo jammer dan we met zijn allen het beeld van spectakel hebben ggk. Want de vraag is nu, waar stopt dit?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:51

lailapri schreef:
Waarom kunnen er wel pony's meedraaien in de topsport die voornamelijk op karakter gefokt worden? Er moet immers een kind op rijden.

Maar het stikt toch van de hele mooie talentvolle ponies waar de meeste kinderen niet mee overweg kunnen?
Kinderen zijn over het algemeen tamelijk onervaren. Soms heb je doorzetters die talent hebben en die kunnen dan met zo'n pony overweg en ver komen in de sport. MAar net als bij volwassenen vormen zijn een minderheid.
lailapri schreef:
En ooit was de dressuur er voor het paard, dat heeft niets te maken met de hoeveelheid spectakel, maar met het leren en kunnen dragen van het gewicht van de ruiter. Zo jammer dan we met zijn allen het beeld van spectakel hebben ggk. Want de vraag is nu, waar stopt dit?

De mentaliteit moet veranderen en dat moet beginnen met degenen die toon zetten, de vormers: dit zijn de juries en de instructeurs.
Ruiters weten vaak niet beter. Zij zoeken naar kennis, doen dit op d.m.v. les. Maar vind maar eens iemand die dat goed aanpakt. Ken weinig goede instructeurs die begrijpen waar de tekortkomingen liggen bij een paard, waarom er sprake is van die tekortkomingen, hoe dit aan te pakken. Men staart zich blind op een plaatje en dat moet koste wat kost.
De stelling en lengtebuiging moet altijd naar binnen, kan het niet, dan moet het toch. En dan krijg je een naar binnen getrokken paard dat zich vast zet in de rug en in het lijf. De jury keurt dat toch goed want het dier loopt braaf de hoeken door en de krul zit er toch wel in.

Tsja, daar ga je dan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:07

Maar ook daar vraag ik me af wat je ermee opschiet zo'n pony te fokken.
De jonge dieren die hier lopen zijn zo lief dat ze rustig met een klein kind meelopen. En ook deze bewegen gewoon correct en kunnen er later best een verzamelde en uitgestrekte gang uitkrijgen. De merrie's met of zonder extra beweging kan ik ook gewoon een kind op zetten, en ook buiten en bitloos.

Ik denk dat jury's idd een groot aandeel hebben. Zolang spektakel nog mee telt voor correctheid alleen (dus correct en spektakel krijgen meer punten als alleen correct), zullen mensen daarop blijven fokken.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:35

lailapri schreef:
Maar ook daar vraag ik me af wat je ermee opschiet zo'n pony te fokken.
De jonge dieren die hier lopen zijn zo lief dat ze rustig met een klein kind meelopen. En ook deze bewegen gewoon correct en kunnen er later best een verzamelde en uitgestrekte gang uitkrijgen. De merrie's met of zonder extra beweging kan ik ook gewoon een kind op zetten, en ook buiten en bitloos.

Een brave betrouwbare kinderpony is wat waard hoor! Maar dat geldt ook voor paarden.
Denk eens aan de mindere goden onder de ruiters, en degenen die hun eerste eigen paard kopen. Ik heb eerst 10 jaar op de manege gereden voordat ik mijn eerste eigen paard kocht. Ik dacht dat ik kon rijden. Niet dus! Ik had geen driejarige moeten kopen die zadelmak was, maar heb het toch gedaan. Had ik toen spijt van, maar ik zette door. En nu achteraf ben ik heel blij dat ik doorgezet heb. Ik heb dat paard nog steeds. Maar ik was veel beter af geweest, vooral degenen die WEL opgeven, als ik een braaf en volledig beleerd paard had gekocht. Voor veel ruiters is vormt hun eerste eigen paard -een lang gekoesterde droom- een deceptie omdat ze er niet goed mee overweg kunnen. En dat hoeft eigenlijk niet.

Verder ken ik aardig wat mensen die NOOIT echt een ruiter zullen worden, maar die tóch graag willen rijden en een eigen paard willen hebben om lekker mee in de bossen te rijden. Het is voor hen veel moeilijker om een geschikt paard te vinden, dan voor de mensen die een sportpaard zoeken om mee wedstrijden te rijden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:05

Opzich niet verkeerd dat er fokkers zijn die zich richten op het fokken van die topper, maar op de een of andere manier heeft iedereen die illusie. Er is meer vraag naar een degelijk warmbloed die veelzijdig is, sterk is (dus tegen eens stootje kan kwa weer, maar ook wat betreft het soms niet geheel correct rijden van de ruiter), een goed karakter heeft en dan ook nog voldoende uithoudingsvermogen voor een stevige rit en talent genoeg voor de basis sport.
Maar er zijn denk ik veel meer fokkers die voor de topsport proberen te fokken (de toppers gaan ook wel voor heel aantrekkelijke prijzen natuurlijk) als voor de grote massa.

Verder valt me op dat de paarden die niet geschikt zijn voor de sport door bijvoorbeeld exterieur fouten bij de recreatie ruiters belangen. Terwijl je daar juist het paard moet hebben wat wel makkelijk draagt en goed beenwerk/rug heeft.