Je bent eruit.... je wilt je merrie laten dekken!! En dan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 01:09

Sammie schreef:
Je vindt goede ingereden vijfjarigen voor een habbekrats. Geef mij die maar ipv een driejarige die nog niks kan. :+

Waar vind je die? Als ik op het internet kijk zie ik vooral heel veel slecht gereden paarden met niet zoveel kwaliteit, waar alsnog de hoofdprijs voor gevraagd wordt. Het is helaas niet zo dat er aan de lopende band fijne paarden voor weinig te koop staan. We zijn uit de luchtbel van enkele jaren geleden, maar dat betekent niet dat er goede vijfjarigen voor een habbekrats te vinden zijn.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 08:54

Vudress schreef:
Sammie schreef:
Je vindt goede ingereden vijfjarigen voor een habbekrats. Geef mij die maar ipv een driejarige die nog niks kan. :+

Waar vind je die? Als ik op het internet kijk zie ik vooral heel veel slecht gereden paarden met niet zoveel kwaliteit, waar alsnog de hoofdprijs voor gevraagd wordt. Het is helaas niet zo dat er aan de lopende band fijne paarden voor weinig te koop staan. We zijn uit de luchtbel van enkele jaren geleden, maar dat betekent niet dat er goede vijfjarigen voor een habbekrats te vinden zijn.

Mee eens!! De kwalitatief betere paarden zijn nog steeds goed aan de prijs (terecht) en het is ook zo dat de "betere paarden" nu ook gewoon veel minder aangeboden worden, daar ze anders ver onder de prijs weg gaan of ze zo lang te koop staan, wat ook geen reclame is voor het paard ;)

Dus TS als je niet helemaal zeker weet of je het veulen voor jezelf fokt, of met het idee, lijkt me gewoon een keer leuk!! Zou ik het je in deze tijden zeker afraden :)

Sammie

Re: Je bent eruit.... je wilt je merrie laten dekken!! En dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:24

Lijkt mij wel erg offtopic om hier uitgebreid op in te gaan :+ Maar ze zijn er wel degelijk. Ik weet niet wat jij onder een habbekrats en een goed ingereden vijfjarige verstaat. En bij mij staat voor een habbekrats te koop trouwens ook niet gelijk aan je wordt er mee dood gegooid. Ik heb enkel gezegd dat je tegenwoordig voor een habbekrats een goed ingereden vijfjarige vindt. Die heb ik liever dan een driejarige (voor hetzelfde geld) die niks kan (en zeer wrs nog overprijst is). Die opmerking maakte ik omdat mijn voorganger een driejarige adviseerde te kopen (ipv een veulen te fokken), ik had net zo goed zes- of zevenjarige kunnen schrijven. Je vindt tegenwoordig voor niet te veel geld een goed ingereden vijfjarige. En je ogen goed de kost geven en dan heb je ook nog een (zeer) goed paard onder je kont. Slechte paarden voor veel geld heb je altijd al gehad, die bleven toen al staan dat doen ze nu al helemaal.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:59

Sammie schreef:
Lijkt mij wel erg offtopic om hier uitgebreid op in te gaan :+ Maar ze zijn er wel degelijk. Ik weet niet wat jij onder een habbekrats en een goed ingereden vijfjarige verstaat. En bij mij staat voor een habbekrats te koop trouwens ook niet gelijk aan je wordt er mee dood gegooid. Ik heb enkel gezegd dat je tegenwoordig voor een habbekrats een goed ingereden vijfjarige vindt. Die heb ik liever dan een driejarige (voor hetzelfde geld) die niks kan (en zeer wrs nog overprijst is). Die opmerking maakte ik omdat mijn voorganger een driejarige adviseerde te kopen (ipv een veulen te fokken), ik had net zo goed zes- of zevenjarige kunnen schrijven. Je vindt tegenwoordig voor niet te veel geld een goed ingereden vijfjarige. En je ogen goed de kost geven en dan heb je ook nog een (zeer) goed paard onder je kont. Slechte paarden voor veel geld heb je altijd al gehad, die bleven toen al staan dat doen ze nu al helemaal.

Maar dan heeft ts toch niet het trotse gevoel wat je als fokker kunt hebben wanneer je heerlijk op buitenrit of concours bent met je zelfgefokte paard? Daar gaat het haar volgens mij om.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:07

uryanne schreef:
Maar dan heeft ts toch niet het trotse gevoel wat je als fokker kunt hebben wanneer je heerlijk op buitenrit of concours bent met je zelfgefokte paard? Daar gaat het haar volgens mij om.

Mensen beseffen helemaal niet dat het een gewoon een klein wonder is als je zelfgefokte paard helemaal gezond wordt geboren en dan nog 3 jaar heel blijft en dan rontgenologisch goed is. Om dan nog maar niet te spreken over het feit dat hij misschien helemaal niet aan je verwachtingen voldoet. Hij kan te klein blijven, te groot worden, lelijke kop hebben, rare aftekeningen, een talentloze ezel zijn en het belangrijkste; hij kan misschien helemaal niet zo lief zijn als je gehoopt had. Wie weet wel een lelijke, talentloze rotzak die misschien nog wel verrot op de foto is ook. En daar heb je dan duizenden euro's inzitten. Plus 3 jaar verlies en risico.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:13

Die trots kan ook een nachtmerrie worden, qua fokken (zoals hierboven beschreven) maar qau ook karakterverschillen. Ik zie het verschil niet hoor. Met mn ouwe merrie of met mn zelfsgefokte paard rijden. Ik kan (en ben) even trots (zijn) en even blij. Je kunt beter naar het karakter, de klik die er is kijken dan zo hee kijk eens heb ik gefokt. Het paard van ts is nu 5 jaar. Als ze een oplvolger wil, kan ze ook nog rustig 5 jaar wachten met dekken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:24

Ik heb ook gefokt om een opvolger te krijgen voor mijn toen 11 jarige merrie. Veulen is fantastisch geworden maar wel twee maten te klein voor mezelf gebleken. Inmiddels is veulen al 7 en de huidige eigenaar is er helemaal wijs mee en we gaan nog regelmatig samen rijden, maar ik rij dus nog steeds op de moeder rond en een opvolger gaat er niet meer komen.

Ik heb gedurende die 4 jaar na dekken gehoopt dat veulen heel zou blijven, gelukkig is dat ook allemaal goed gegaan maar als ik zie wat er allemaal met andere veulens van die leeftijd is gebeurt....

Twee vriendinnen van mij hebben in hetzelfde jaar als ik ook een veulen bij hun merrie gefokt als opvolger. Eentje leeft er al niet meer, die is al 4 jarige ingeslapen omdat ze lichamelijk niet best in elkaar zat, terwijl de merrie super was. Ook die rijdt nog op de moeder rond.
Eentje heeft m als 3 jarige moeten verkopen en heeft inmiddels ook de moeder niet meer.

Dus van de drie gefokte veulens als opvolger is er geen 1 meer bij de fokker.

Niet te zeggen hoe dat bij jou gaat, maar er verandert zoveel en er kan zoveel gebeuren dat je daar nu al wel goed over moet nadenken.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:27

Sammie schreef:
Het paard van ts is nu 5 jaar. Als ze een oplvolger wil, kan ze ook nog rustig 5 jaar wachten met dekken.

Zou dat wat veranderen aan het karakter of de gezondheid van het veulen?
Wanneer dat op 5 jarige leeftijd niet door de keuring komt is het nu niets waard en dan ook niet...

Allemaal geen goede redenen om niet te fokken. Ik snap wel dat er ook gevaren in zitten kwa dracht, bevalling enz. enz. Maar ik vind een reden als risico op een miskleun over 5 jaar geen reden. Naar mijn idee denk je dan veels te negatief.
Een 'miskleun' kun je zoveel mogelijk proberen te voorkomen door een goede hengst uit te zoeken, met een goede merrie te fokken (kwa gezondheid, karakter en prestatie) en te zorgen voor een gedegen opfok.
En bovenstaande is allemaal duurder dan een 5 jarige te kopen die reeds goedgekeurd is. Als je dat niet erg vind zou ik niet twijfelen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:33

uryanne schreef:
Sammie schreef:
Het paard van ts is nu 5 jaar. Als ze een oplvolger wil, kan ze ook nog rustig 5 jaar wachten met dekken.
Zou dat wat veranderen aan het karakter of de gezondheid van het veulen?

Dat kan wel :+ Maar dat is niet de reden waarom dat ik zei. De toekomst is dan anders, er kan zoveel gebeuren. Ze heeft nu (al) een paard waar ze voorlopig mee vooruit kan, dus zou ze nu meer fokken voor een paard 'ernaast' dan als opvolger. (even om het even om wat voor reden ts wil fokken,dat is mij ook nog niet heel duidelijk). Maar om nú een opvolger te fokken is wel vroeg. Twee paarden kost ook twee keer zoveel geld, al vanaf dag 1. "t kost al geld eer het veulen er is! En dan drie en een halfjaar wachten tot je er wat mee kan doen.
Ze kent het paard (de merrie) tegen die tijd beter, dus ook het karakter, gezondheid en de kwaliteit van het dier.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:41

Sammie schreef:
Ze kent het paard (de merrie) tegen die tijd beter, dus ook het karakter, gezondheid en de kwaliteit van het dier.

Dus eigenlijk zou je niet moeten fokken met een paard van 5 jaar oud?
Wanneer ze nog 5 jaar wacht hebben we over 5 jaar een topic met daarin de vraag of het wijs is om met een merrie van 10 voor het eerst een veulen te fokken, zie ik ook regelmatig voorbij komen :D

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:47

TS, mijn merrie bleek bij de eerste goede hengstigheid "vuil" te zijn. dat betekend dat de baarmoeder eerst gespoeld moest worden voordat er uberhaupt geinsemineerd kon worden. Daardoor mistte ik de eerste hengstigheden. Ik kan je aanraden om haar al vroeg in het jaar alvast en keer te laten controleren.

Ik betaalde per keer scannen en bracht de merrie naar het hengstenstation. Je kan met sommige hengstenhouders ook een pakket afspreken. Dan betaald je 1x een bedrag voor alle dienstverlening& scans.
Mijn merrie bleek zichtbaar hengstig voordat het ei rijp was, en de laatste keer mocht ze blijven logeren en kon ik haar na 3 dagen weer ophalen.

En tja, ik vind een veulen fokken hobby, en een hobby mag bij MIJ geld kosten. Dat mocht het toen, en dat mag het nu nog. Dat een dracht+bevalling risico's met zich meebrengen kan elke zwangere je ook vertellen. Maar dat je het daarom maar moet laten?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:52

uryanne , wat een vreemde conclussies trek jij uit mijn posts :?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:59

Sammie schreef:
uryanne , wat een vreemde conclussies trek jij uit mijn posts :?

Het staat er toch? Misschien kun je jezelf wat verduidelijken?

Nogmaals;
het is natuurlijk altijd goed om jezelf bewust te zijn van de nadelen maar ik zie niet in waarom je niet zou moeten fokken omdat het allemaal duur is en omdat er risico’s aan een dracht en opfok zitten.
Dan zou niemand meer een paard moeten fokken en zitten we straks allemaal zonder paard/ pony. Dat lijkt me ook niet de bedoeling…

Niet fokken omdat je merrie niet geschikt is qua gezondheid, karakter enz. zijn natuurlijk wel goede redenen…

Als ik in het onderschrift kijk van de ts zie ik een zes- jarige merrie die M1 geklasseerd is. Wanneer het om die merrie gaat heb je een leuk uitgangspunt qua sport. Hoewel ik liever zou wachten tot het sportpredicaat erbij is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:31

Als je iets niet begrijpt kun je beter eerst vragen 'wat bedoel je met dit en dat' ipv zelf conclussies te trekken. Ik zeg nergens in mijn post dat 'je' niet met een vijfjarige moet fokken, dat staat werkelijk nergens! Dat komt uit jouw toetsenbord, niet uit de mijne. Nog één keer dan... áls de ts een veulen wil fokken als opvolger van d'r huidige vijfjarige merrie dán kan ze misschien beter een aantal jaar wachten. Het huidige paard dat ze heeft is nog jong zat, kan ze nog jaren mee vooruit. Er is op dit moment weinig reden om te denken dat deze snel uitvalt, dus is de kans ook aannemelijk dat ts gedurende 10 á 15 jaar kosten en tijd uit moet geven aan twee paarden. De toekomst van ts kan over vijf-tien jaar wel compleet anders zijn, levenswensen, leefomstandigheden. En, daar komt ie, ze kent d'r merrie tegen die tijd een stuk beter, qua karakter, gezondheid en kwaliteit. Waarom haal je dat aan? is nu jouw vraag.. Als de ts, een beginnende op fokgebied, meer informatie heeft over d'r merrie (en alles wat bij fokken komt kijken, merrielijnen, hengstenlijnen, enz.) kan ze tegen die tijd o.a. een beter keuze maken uit het hengstenbestand. En misschien is de markt tegen die tijd ook een stuk beter, dat áls er *iets* verkocht moet worden dat dat ook (fatsoenlijk) kan.

Het is uiteindelijk ieders eigen keuze, maar je zit hier op een forum om te praten en te discusseren met elkaar. Niet om die mening of dat advies pertinent op te (moeten) volgen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:49

Sammie schreef:
Als de ts, een beginnende op fokgebied, meer informatie heeft over d'r merrie (en alles wat bij fokken komt kijken, merrielijnen, hengstenlijnen, enz.) kan ze tegen die tijd o.a. een beter keuze maken uit het hengstenbestand.

Uit haar eerdere posts blijkt dat ze dit reeds heeft gedaan...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:57

Wat wil je daar mee zeggen? Ik weet haast wel zeker dat ik iets meer en iets anders bedoel dan wat ts aangeeft te hebben 'opgezocht'. Niet banketstaaf bedoeld, maar je hoeft dan bijv. niet meer een vraag te stellen zoals die in de OP. Een 'bolleboos' hoef je niet te zijn, maar het is wel een pluspunt als je de tijd neemt om bijv. alles uit te zoeken over de merrielijn, gemaakt combinaties en hun successen en wat hengsten (en nabije verwanten) vererven (met eigen ogen zien en niet het blaadje van de hh er na slaan).

En verder neemt dat mijn andere punten nog steeds weg. Geld, toekomst. etc. én vervolgens bijkomend voordeel meer kennis over de merrie en de fokkerij in het algemeen. En van dat laatste heeft een mens nooit te veel, maar wel altijd te weinig.

Nochthans vind ik dit wel lichtelijk offtopic worden. :)

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:07

@SAMMIE

anonymous1 schreef:
Zoals de titel zegt: ik wil graag mijn merrie laten dekken een KWPNer.

Stel dat ik denk de juiste hengst te hebben gevonden, wat dan??

Welke stappen ga je ondernemen? Mbt het hengstenstation, veearts, kosten etc.

Ook later in haar verhaal geeft ze aan reeds een hengst te hebben. Het gaat haar om de praktische kant (wanneer insimineren, scannen enz.)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:11

En weer realiseer ik me hoe praktisch het is in IJsland te wonen. Hier gaat het nog natuurlijk; je brengt je merrie naar de betreffende hengst, en daar staat ze een cyclus of twee in zijn harem. Voila.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:32

uryanne schreef:
Ook later in haar verhaal geeft ze aan reeds een hengst te hebben. Het gaat haar om de praktische kant (wanneer insimineren, scannen enz.)

Mijn idee over kennis van merrielijnen, hengstenlijnen en kennis over fokkerij omhelst veel meer dan alleen denken (weten) dat je de juiste hengst heb gevonden, bij mij valt dus ook (sowieso) de praktische kant, zoals jij 'm noemt, eronder. :)

Maar goed, het lijkt mij niet de bedoeling om hier te blijven muggeziften over één zin of één opmerking. Die hier én uit z'n verband wordt getrokken én daarom dus offtopic is in dit topic. Ik maakte een algemene opmerking die voor ts bedoeld is. Dát als t veulen als opvolger bedoeld is dat ze ook nog een paar jaar kan wachten. Om eerder genoemde redenen.

Wil ze dat niet, is het mij om het even. 't was gewoon een idee/tip. :+

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:13

Moderatoropmerking:
Jongens, zullen we even goed naar de titel van het topic en de vraag van de TS kijken? Je bent er al uit dat je je merrie gaat laten dekken. Hoe ga je dan verder te werk.
De overweging om er nog eens goed over na te denken kan zeker meegegeven worden, maar dat is na een of twee keer echt wel genoeg, het blijft aan TS of en waarom ze wil fokken.
Over wel/niet fokken met een 'gewone' merrie, jong of oud en de handel/vraag van de markt zijn al topics, dit is niet waar hier om gevraagd wordt.
Hier verder graag alleen ontopic reageren, dus over de praktische zaken omtrent cyclus/scannen/dekstation/opvolgen enz.

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 19:27

Ik wil graag iedereen bedanken voor de vele pbtjes die ik gehad heb met erg nuttige informatie omtrent mijn vraag in dit topic!