Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Melinde schreef:Heel lastig onderwerp ja..
Jou lijstje lijkt ook heel erg op het lijstje die ik had. Ik zat idd zoals hier boven staat ook met een fjord of haflinger in me hoofd. toch is mijn keuze voor een tinker gegaan. Ik vind dat ras ideaal, vooral voor buitenritten. wel spreek ik uit ervaring dat ze gewoon oer sterk zijn.. Dit verschilt natuurlijk ook per paard/pony.
Ik zou gewoon lekker kijken naar wat paardjes, rondje rijden er mee en dan vooral naar buiten. Het belangrijkste is ook wel de klik zoals ik hier vaker al voorbij hoor komen.
Veel succes!! ik ben benieuwd!

dankjewel voor je reactie!! Pluttersput schreef:Een fries zou ik niet willen scharen onder rustig en koelbloedig. Er zullen er ongetwijfeld zijn die dat zijn, maar mijn ervaring met friezen is dat het toch meestal best drukke, alles-willen-zien paarden zijn
(lees: 't is een schijterd).
Dus ik zou naar zo eentje uitkijken! Tegenwoordig zijn ze er ook wel groter, rond de 1.50 moet zeker lukken.maura schreef:Misschien moet je ook een beetje kijken wat je je toekomstige paard te bieden hebt? Een paard is meestal 22 uur per etmaal gewoon paard en dan zijn er twee uurtjes waarin z'n mens er is om iets met 'm te doen. Als je paard die 22 uur buiten zal gaan doorbrengen in een kudde zijn er andere dingen om op te letten dan wanneer het (een deel van) die tijd in een al dan niet luxe stal staat. Als je de beschikking hebt over een groot weiland kan het ideaal lijken om een sober ras te kopen en gewoon te laten lopen als je een weekendje wegwilt of een poosje minder tijd hebt. Maar sobere rassen hebben vaak een aanleg om dik te worden en kunnen last krijgen van allerlei kwalen als ze onbeperkt kunnen grazen. Ga je dan met een graasmasker aan de slag (niet voor elk paard ideaal) of moet de hele kudde dan aan stookbegrazing gaan doen omdat jouw paard niet teveel mag eten? Veel op stal staan is voor geen enkel paard goed, maar er zijn paarden die dat beter trekken dan andere. Er zijn er zelfs die er juist baat bij hebben om regelmatig apart binnen te staan. Bijvoorbeeld omdat ze wat onderdanig zijn en in de winter buiten niet voldoende hooi kunnen eten als ze door andere paarden worden weggejaagd. De omstandigheden waarin jouw paard gaat leven zijn natuurlijk niet totaal bepalend voor het ras, maar er zijn wel rassen die minder handig zijn als het paard 24/7 zonder schuilstal en zonder deken buiten komt te staan of als het paard juist 12 uur per etmaal in een stal van 3 bij 3 moet gaan doorbrengen.
maarja, net zoals de meesten zeggen, ik moet me niet fixeren op een en de zelfde rassen, maar gewoon kijken wat er op mijn pad komt. Maar daarvoor is het wel belangrijk om te weten of het paard past bij wat ik wil gaan doen, en ik hem te bieden heb. Bedankt voor je reactie!! iloveyoujorg schreef:Fjord!, IJslander,fell pony, of natuurlijk een leuke koudbloed kruising ik heb zelf een IJslander/fjord heerlijk recreatie paardje je kan kijken voor een koudbloed bij http://paarden.aangeboden.nu/
Silence schreef:Ik zou zo zeggen een Fjord, maar het is veel belangrijker om te kijken naar de klik dan naar het ras.
Ik heb altijd gezegd dat ik absoluut geen Fjord wilde.
Maar toen ik ging kijken voor een bomproef paardje kun je vast wel raden waar ik mee thuis kwam
jha, veel mensen zeggen idd dat ik gewoon moet kijken naar wat er te kopen valt, en dan zie ik wel weer verder. 
Veel plezier met je zoektocht!
. 
LiCaJa schreef:Als je dikke lol wilt beleven moet je Fjord nemen!!:DD
Maar voor de wagen is het echt een gouden paard.
ik verzorg een geweldige tinker, die ontzettend heet kan zijn en ook wel eens goed aan de kletter kan gaan... LoveWodan schreef:Verto schreef:Jammer dat ik tot nu toe alleen maar reacties zie waarin Tinkers, Haflingers, Dravers en Fjorden worden genoemd. Lieve mensen, er zijn meer koudbloedpaarden; kijk eens in een paarden-encyclopedie en er gaat een wereld voor je open![]()
TS, heel veel plezier met je zoektocht. Ik pak er vanavond even mijn boek bij en zal wat koudbloed rassen voor je opzoeken, misschien dat je op wat leuke ideeën komt
jha, Freibergers en Oldenburgers zijn ook supermooie koudbloedjes.
Dankjewel! ik heb momenteel geen paardenencyclopedie in huis, dus je informatie is meer dan welkom!! ik zal binnenkort zelf ook even een encyclopedie van de bieb lenen
linky schreef:Waarom van ver halen wat je dichtbij kunt halen? Wel eens aan een KWPN Gelders paard gedacht, het enige Nederlandse allround paard? Wij hebben er 4, super karakter, brengen je altijd weer thuis, willen graag lopen maar altijd onder controle te houden. Op de site van het KWPN, Regio Gelders paard staat een verkooplijst.