Nieuw, Bonny v.d. Vier Hoeven, keuren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hagar_Helga

Re: Nieuw, Bonny v.d. Vier Hoeven, keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 22:47

En waarom denk je dat? Door haar lichaamsbouw?
Of wat anders? Dan kan ik er misschien nog wat aan proberen te doen.
Voor mij is het niet erg belangrijk of ze hoge scores of premies krijgt.
Als ze een tweede premie krijgt ga ik iig geen veulentje van haar fokken. Anders ga ik er wel goed over nadenken.
Het word zeker een leuke ervaring!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:34

Dat is bij Punette dus altijd zo'n probleem. Ze heeft waarschijnlijk IR en krijgt dus vetophopingen op schouders en kont. Hangbuik ontbreekt, net als breedte in de rug. Zij wordt dus wel als vet beschouwd.. Dit jaar mag ze haar laatste poging wagen (wordt in april 12). We hebben haar ook niet voor de fok gekocht dus als ze nu geen 2e haalt laten we het hierbij. Vorig jaar hebben we moeten skippen omdat ze niet lekker was.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 14:44

Dat is ook lastig ja. Dus van flink wat hooi/stro eten krijgt ze geen buik, maar zet alles om in vet?
Bonny heeft nu wel een lekkere buik, maar nog een puntkont.
Ze krijgt nu wat geplette haver, koek en penen erbij.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:45

Nee, nu in de winter gaat het goed. Maar zodra er weer vers gras staat, gaat het mis. Misschien dit jaar niet, je weet maar nooit. Afwachten dus..

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 13:37

Ik hou mn hart vast als het voorjaar komt. Want ze staan op een hele grote wei en Bonny haalt geen seconde dr snuit van de grond. Dus niet bemesten en goed kort houden!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 08:26

Hagar_Helga schreef:
Ik hou mn hart vast als het voorjaar komt. Want ze staan op een hele grote wei en Bonny haalt geen seconde dr snuit van de grond. Dus niet bemesten en goed kort houden!

Dan krijgen ze juist de meeste suikers binnen, wij bemesten 1 keer met drijfmest en laten vervolgens het gras uitbloeien voordat de shets erop gaan, ideaal.
2e premie idd gezien haar bouw, al is de foto niet optimaal om dit te beoordelen.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:09

Niet te vet voeren hoor! Speknekken en halzen die diep uit de borst komen zijn op de keuringen niet gewenst. In mijn profiel staat een foto van een merrie in keuringsconditie om je een idee te geven. (Ruth)

Oudere merries op de keuring hebben vaak al meerdere veulens gehad en tonen iets mee buik dan de jeugd, een jonge pony mag ook niet al te rijp tonen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:54

Punette heeft ook al meerdere veulens gehad (ongeregistreerd, voor ze van ons was) maar haar veulenbuik is compleet verdwenen door veel training. Ik heb toch het vermoeden dat ze hier wat op 'afgestraft' wordt..

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 12:31

Vandaag kwam de da om haar te enten. En ik zei tegen de da. Bonny d'r conditie lijkt steeds slechter te eorden ipv beter. Terwijl ze wel een (harde) gevulde buik heeft. Jullie raden het al...

BONNY IS DRACHTIG!

Ik vind het wel heel vervelend dat ze drachtig is verkocht aan me zonder dat ik het wist. Heb zelf een 7mnd oude baby en honden in pension/training, dus eigenlijk geen tijd om 2x op een dag naar haar toe te gaan. Dat ga ik natuurlijk wel inplannen. Ik weet ook niet wanneer het veulen komt.

We gaan natuurlijk hartstikke goed voor haar zorgen! Maar wat een gedoe weer.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:33

Gefeliciteerd! Maar inderdaad niet erg fijn!
De vorige eigenaar bellen om te vragen wanneer ze gedekt is? ?Is dat een optie?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:05

Jeetje zeg dat is schrikken! Heb je haar van een fokker gekocht of van een particulier? Hoop voor je dat er nog te achterhalen is wanneer ze gedekt had kunnen zijn én wie de hengst is geweest....
Sterkte ermee, maar toch ook stiekem gefeliciteerd :D

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 13:15

Heb nu contact met de vorige eigenaar, een particulier. Ze wist eerst van niks en later bedacht ze zich dat Bonny in een groep heeft gestaan met shets. Ze gaat navraag doen en ik hoor later van haar.
Ben benieuwd.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:16

Tjonge, wat een nieuws! Goed dat je erachter bent gekomen, anders werd je binnenkort ineens verrast door een extra pony in je wei.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 19:34

Nou, heb de vorige eigenaresse Anouk gesproken. Bij haar heeft Bonny alleen met een ruin in de wei. De eigenaresse daar voor Ilse(soort handeleaartje) heeft Bonny in een wei gehad, waarvan Anouk dacht met alleen merries. Dat is dus niet het geval. Er hebben twee hengsten bij gestaan een palamino en een bonte. Dat wist Ilse niet echt meer.
Nou wil Ilse niets vergoeden, maar wel Bonny terug hebben en/of het veulen. Dat gaat natuurlijk niet gebeuren :)
Jammer dat paarden nogsteeds zo gebruikt worden om wat centen te verdienen.
Straks wist ik weinig van paarden af en had Bonny geen goede zorg gehad.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:45

Beide hengsten hebben ook geen papier?

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:46

Zal wel niet als het de ilse is die ik denk dat het is :)

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:06

ik dacht al hey die pony ken ik.

Die is van Ilse geweest ja.

Leuk paardje is dat heel veel plezier ermee en vooral lekker voor jezelf houden en vooral niet terug geven.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 21:14

Ik heb contact met Ilse en ze weet van de ene hengst niets af en de andere is van haar (geweest?). Zal eens vragen of die papier heeft. Echt chaos in mn hoofd vandaag. Ik plan dit soort dingen liever goed. Ik wil niet zomaar bijfokken. Plus dat de boer waar mn shetjes nu staan er niet meer als 2 wilt hebben.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:09

Weet je ook ongeveer hoe ver Bonny is?
Ze mag inderdaad wel van geluk spreken dat ze bij jou terecht is gekomen, niet bij mensen die 'een pony zochten voor de kinderen'.

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:52

Ik wil hier graag even reageren ben de vorige eigenaar van Bonny. Want ook ik zit op het moment met Chaos in mijn hoofd. Had Bonny nog niet zo lang. Misschien kent iemand mijn verhaal wel hier op bokt. Ben pas met 19 weken erachter gekomen dat ik zwanger was. Heb toen het beste voor Bonny gekozen wilde dat ze alle aandacht kreeg en heb haar verkocht aan TS. Bonny is een heerlijke pony en ze heeft het daar hartstikke goed. Ilse heeft hierin niet eerlijk gehandeld en had moeten vertellen dat Bonny bij hengsten had gestaan en dus niet alleen merries. Maar ze wist er niets van ??! Een beetje vreemd in mijn ogen want ieder persoon met een gezond verstand weet als je een hengst bij merries in de weide gooit er wel eens een of meerdere drachtig kunnen zijn. Zoals TS zegt, ze wilde bonny en/of het veulen wel terug hebben. Meebetalen wilde ze niet, wat ik belachelijk vind. Dit is een verborgen ' feit ' zoals ik het zie. Ze scheept mensen ineens met een veulen op ben allang blij dat ze bij TS staat en niet bij een persoon die weinig tot niks van paarden weet. Hoop voor de andere merrries die ze heeft verkocht dat ze ook zo'n baasje hebben getroffen, want er zullen wel meerdere drachtige merries zijn geweest die ze heeft verkocht. Heel jammer dat er zo met pony's wordt verdient, echt zeer zeer triest

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:06

Dan zal ik zelf ook meer even reageren...
Toen ik bonny zelf kocht had ik nog geen "handel" stal.
ik had toen alleen mijn fjord en bonny...
Ik ben toen verhuisd van stal en Bonny en mijn fjord kwamen allebei op een andere stal.
Ik heb toen een shetlandhengst (baron vd Kortenhof) bij gekocht met het idee een veulen voor mezelf te fokken.
Bonny heeft toen NIET samen met hem in het land gelopen en is enkele keren alleen uit de hand gedekt.
Bonny bleef hengstig en was dus in onze ogen niet drachtig..
Toen heb ik later Bonny moeten verkopen.. ik verkocht haar aan een kennis, deze kennis moest haar ook weer verkopen en ik kocht haar terug...
Bij die kennis heeft zij wel bij een palomino hengst in de kudde gelopen maar ook daar bleef ze hengstig en was dus in onze ogen nog niet drachtig.
Ik ruilde Bonny bij Anouk_17 tegen haar shetXwelsh merrie genaamd Kayleigh.
Bij Anouk werdt Bonny gebruikt als rijpony voor haar jongere zusje en er reed een klein manneke op en zou er mee naar wedstrijd gaan.
Als ik werkelijk had geweten dat Bonny drachtig was, had ik dit er zeker wel bij vermeld.
Zoals de TS al weet... Als ik weet wanneer Bonny (ongeveer) haar veulen krijgt, kan ik met redelijke zekerheid vertellen van welke hengst ze dan drachtig is...
En nogmaals... voor mij is het ook een grote verrassing dat Bonny wel drachtig is..

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 14:48

Ik wil nog even duidelijk maken dat ik op niemand boos ben. Maar wel dat Ilse had moeten vermelden dat er pogingen zijn gedaan om Bonny drachtig te krijgen.
Ik heb net met de boer gesproken en die wil er niet nog een pony bij. Ze staan nu op een hele leuke plek met ganzen en geitjes. Hier hoef ik ook nog eens niet voor te betalen.
Nu moet ik opzoek naar een andere weide wat dan waarschijnlijk ook nog eens een hoop geld gaat kosten. Hier zijn we natuurlijk niet blij mee. Ik heb een dochtertje van 7mnd en die kost al een hoop met alle kleertjes, luiers en noem maar op.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:50

Kun je niet met de boer overleggen dat het veulen er met 5 maand direct vanaf gaat en dat je het dan verkoopt>?Dan mag ze misschien wel blijven staan....

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 15:10

Ben eigelijk niet van plan om het veulen te verkopen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:13

Hagar_Helga schreef:
Ben eigelijk niet van plan om het veulen te verkopen.

Wat wil je met een papierloos (met een beetje pech hengst)veulen gaan doen dan?
Als je al aangeeft dat de kosten een issue zijn dan zou ik het niet aanhouden, is een behoorlijk financieel risico extra!