Quebelle schreef:Een warmbloed?Of teminste een paar dat een ietwat meer geschiktere bouw heeft..
Kijk gewoon naar de bouw van een Quarter.Zo'n paard is gefokt om snel te vertrekken,korte spins te maken,slidings stops te maken.Sommige Quarters worden zelf gefokt op 'cow sense',die kunnen de bewegingen van een koe zelf interpreteren en daarop reageren.
Quarters kunnen misschien mooi zijn etc maar ik zou voor een paard gaan dat meer geschikt is voor hetgene wat jij wilt.
Dit klopt niet hoor. Er bestaan binnen de quarter fokkerij verschillende lijnen. De ene lijn wordt gefokt op reining (dus het snelle vertrekken, spins etc) en andere lijnen weer helemaal niet, zoals de pleasure paarden (daar gaat het om langzaam en gedragen lopen en wil je juist die snelheid niet). Dan heb je nog weer lijnen gefokt puur op het gespierde uiterlijk (daarvan kunnen de extremen zelfs niet eens goed galopperen
) en op koeienwerk (dus de cow sense, zijn paarden die erg goed zelf kunnen nadenken en dat is bij bijv pleasure en reining weer onwenselijk). Eigenlijk zijn het een heleboel rassen in 1.
Wel is het zo dat ik geen quarter zou kopen als ik een springcrack zocht. Net als dat ik geen shire zou kopen voor een drafrace (ik noem maar wat).
Ik ben ook dol op quarters/paints (zelfde bouw/karakter) maar raad je echt aan om praktisch te zijn. Als het je op het karakter/stevige bouw gaat kun je ook kijken naar een erg koele kwpn-er of een stevig gebouwde nrps-er.