ik wil graag een valk veulen, kan dit met mijn merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:50

Wij slaan ook graag een jaartje over. Maar dit jaar gelukkig weer een veulen in mei. Alleen installeer ik net de camera, die ik 2 jaar terug NIEUW kocht, maar het ding doet niks meer...grrrrrr. :( Verhip! Staat er een camera advertentie onder mijn berichtje, daar heb ik em dus gekocht! (Bascom)

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:54

matasja schreef:
Hoi,
Rij geen sport recreatie, puur buitenritter recreatie, ik hoef dus ook niet persee een veulen met super papieren en koop ook niet bij voorbaat een veulen voordat hij of zij uberhaupt geboren is, ga rustig op mijn gemakje rondkijken, hoeft namelijk niet persee een veulen te zijn, oudere merrie mag ook. Prijsklasse kijk ik als ik een leuke zie staan, zoals ik al zij is er geen haast en ik zag er gisteravond meerdere voorbij komen op speurders die al bereden waren.
Qua ras zoek ik een zwaarder type, welsh cob bv , geen slanke beestjes.

Gewoon even ter info.
Wij hebben een perlino Welsh cob hengst, die in combinatie met je merrie 50% valk of 50% smokey black geeft.

Ook hebben we een (bijna) 2jarige valkkleurige dochter van hem staan, die eventueel te koop is.

www.perlinowelshcob.webs.com

justkid

Re: ik wil graag een valk veulen, kan dit met mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:00

Is valk hetzelfde als buckskin?
Dan zou je ook nog bij quarters kunnen kijken daar komt die kleur vaker voor.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:32

Ik heb bij Wily Hooybergs gereden (van de hierboven genoemde cremello Ismir), misschien even contact mee opnemen, hij heeft een hele weide vol met veulens met allerlei aparte kleurtjes, ook enkele valkjes. Misschien even contact mee opnemen, het kan zijn dat hij er wegdoet. :) http://www.ismirdutilleul.be/

Alle veulens zijn trouwens helemaal gezond, en zijn (bijna) allemaal nakomeling van Ismir, allemaal rustige eerlijke paarden daar +:)+

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 23:40

Ik heb net een leuke pony gekocht van 5 jaar oud, wel geen valk maar haar karakter is wel super, wil dus voorlopig niks aanschaffen. Misschien volgend jaar een veulen maar dit licht eraan hoe we dan zitten qua tijd, ruimte is er genoeg.
Sublime vind ik een mooie hengst maar vraag me af of hij in combinatie met mijn merrie niet een veulen geeft met een absurde hals, ze zijn beide zwaar in de hals, wat denken jullie?
Het zou evt gaan om deze merrie:
http://hyves.nl/hybrid/#/media/008624a0 ... F96D7B2D45
http://87.media.hyves-static.net/126595 ... 55086.jpeg
Deze is van na de winter, ietwat teruggevallen voor haar doen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-X3VK6T6X.jpg

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:49

Bij handelsstal meijer hebben ze ook hengsten met kleurtjes: valk, vosbont en 2 cremello's.
Ze hebben ook geregeld paarden met kleurtjes te koop, voor info kun je het beste contact opnemen aangezien deze vaak weg zijn voor ze op de site terecht komen.

www.hs-meijer.nl

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:04

Waar bevindt zich deze hengstenhouder? Behalve een telnr. vind ik nergens een adres.
(ik had er nog nooit van gehoord eigenlijk...)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:01

Adres staat niet op de website.

Er staan de hengsten:
- McJonnas is een cremello
- Baron is een perlino (en ik denk ook homozygoot voor agouti AA)
- zijn zoon Cambaron Tazz is een valk
- El Colorado is een appaloosa (vos planterbont)
- sperma beschikbaar van Umenno (vos tobiano) ... hijzelf staat in Scotland denk ik.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:15

Dat is vreemd, hij zit vlakbij Hoogeveen iig.

Baron is idd Agouti AA, staat er ook bij, daar kun je dus geen smokey black mee fokken.
Een vriendin van mij verwacht volgende maand een veulen van McJonnas uit een grote zwarte Darlington x Appolonios.

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:32

Baron is dus voor mij de meest interessante, al zocht ik een Iberische hengst eigenlijk...maar AA voor agouti en dan ook nog in Nederland klinkt goed. Weet iemand hier hoe zijn bouw en gangen zijn, want dat kan ik niet zo goed zien op hun site. Dekgeld is trouwens best fors!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 10:40

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:39

Liefhebb68 schreef:
Baron is dus voor mij de meest interessante, al zocht ik een Iberische hengst eigenlijk...maar AA voor agouti en dan ook nog in Nederland klinkt goed. Weet iemand hier hoe zijn bouw en gangen zijn, want dat kan ik niet zo goed zien op hun site. Dekgeld is trouwens best fors!

Denk dat dat komt omdat er van Baron al heel wat veulens rondlopen.
Je mag vast langskomen om hem te bekijken, ze verzenden sperma per koerier door heel NL en voor zover ik weet heb je het dan ook binnen een paar uur.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:48

Naar aanleiding van de hele discussie een (domme? :) ) vraag: is het wel mogelijk om een valk te fokken uit een zwarte merrie? Voor zover ik weet is valk een 'verdunde' bruine, dus bruin x verdunningsfactor (cremello/palomino/valk etc.). Net zoals palomino 'verdund' vos is en je nooit een palomino uit een bruine zou kunnen fokken. Het gaat (ging..) hier om een zwarte merrie, kan daar wel valk uit komen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:50

Ja dat kan en ook een palomino kun je uit een bruine of zwarte fokken.
Het is afhankelijk van de genen die de ouders dragen, vandaar dat er ook gesproken wordt over agouti en vosfactor.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 18:41

Fries is ook zwart :+ als je zoekt op pelle valk veulen van een friese merrie zie je dat het kan. En bij bokker ywc staat sublime daar zie je nakomelingen op de website bij zwarte merries.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:13

Margje schreef:
Naar aanleiding van de hele discussie een (domme? :) ) vraag: is het wel mogelijk om een valk te fokken uit een zwarte merrie? Voor zover ik weet is valk een 'verdunde' bruine, dus bruin x verdunningsfactor (cremello/palomino/valk etc.). Net zoals palomino 'verdund' vos is en je nooit een palomino uit een bruine zou kunnen fokken. Het gaat (ging..) hier om een zwarte merrie, kan daar wel valk uit komen?

Een bruin-gekleurd paard is een genetisch zwart paard dat minstens 1x allel/gen draagt van Agouti. Agouti jaagt het kleur naar de uiteinden: staart, manen, benen. Het is een dominante gen, toont niet op vos, en er hoeft maar 1x allel (van de 2) aanwezig te zijn om zijn werking te tonen op zwart.
Een valk is dus een genetisch zwart paard die EN minstens 1x agouti heeft EN 1x creme heeft.

Als de bruin of zwart ouder een vos drager is (dus Ee) is en het deze vos-allel doorgeeft aan het veulen, dan met een cremello (of perlino of valk die vos-drager is) kan je een palomino krijgen.

Op een homozygoot zwart ouder, en de meeste Friezen zijn dat en dragen dus geen vos, hebt je een hengst nodig die homozygoot is voor agouti om een bruin-gekleurd veulen te krijgen. Als je een valk wilt dan hebt je een cremello of perlino nodig die homozygoot is voor Agouti.

Baytje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:49

Meijer zit in Beerzerveld! Vlakbij Ommen/ Hardenberg. Je kan altijd naar ze bellen. Mijn merrie is drachtig van een (95% kans) valkkleurig veulen uit McJonnas, van Meijer. er is daar vorige week een valk geboren en 2 palo's.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:10

Beerzerveld? Dan ben ik in de war, wie zit er dan bij Hoogeveen, als je richting Tiendeveen gaat? Daar zit er ook een die dergelijke kleurtjes heeft.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:20

Citaat:
Mijn merrie is drachtig van een (95% kans) valkkleurig veulen uit McJonnas

Weet niet waar je deze percentage vandaan hebt maar het klopt niet.
McJonnas is heterozygoot voor agouti, je merrie is bruin-schimmel en alleen als zij homozygoot is voor zwart hebt je 50% kans op valk of valk-schimmel. Als je merrie homozygoot is voor agouti hebt je 75% kans. Maar er is nergens in geen een berekening een 95% kans berekening.